Pohdintaa nuoren hevosen kouluttamisesta.

Yleinen hevostelualue.

Pohdintaa nuoren hevosen kouluttamisesta.

ViestiKirjoittaja Putteri » Ma Maalis 24, 2014 7:24 pm

Heipähei kaikki! Paljon olen viime vuosina lukenut täältä juttuja ja saanut joihinkin asioihin myös sopivaa vinkkiä. Kiitos siitä. Nyt rohkaistuin kirjoittamaan kun mieltäni alkoi vaivaamaan tietyt pohdinnat. Oma kasvatti (3-vuotias), joka on pienestä pitäen käsitelty ja koulutettu käyttäen "LH-metodeja". Kaikki sujuu hyvin, koppin lähettäminen, pressutus, talutus, väistöt, temput, selkään nousut yms, ei mitää draamaa. Mutta nyt eräs päivä pesin elukan näyttelyä varten, siitä ei tuntunut tulevan yhtään mitään. Ei hevonen enkä minä hermostunut missään vaiheessa, hevonen vaan selkeästi ilmaisi sen että tää homma ei nyt ole mukavaa enkä millään tykkäisi/jaksaisi seistä ja käveli karkuun ees ja taas, sivulle yms yms johon minä yritin puuttua tutuilla ja opituilla metodeilla köyden kanssa. Ja hevonen kyllä saatiin pestyä, mutta oli vaikeaa saada se seisomaa. Meillä kaikki muutoin sujuu lähes täydellisesti, joten otin tästä kovin itseeni ja tuli sellainen tunne että olen epäonnistunut hevosen kanssa. Olen kokenut että jos suhde hevoseen on kunnossa, sen pitäisi luottaa ja antaa suorittaa pesut yms muut hoidot ongelmitta? Ensimmäinen ajatus oli se että meidän suhde ei ehkä sittenkään ole kunnossa?
Ja siis seisonta/rentoutumis treenejä teen omien hevosten kanssa paljon, joten kaikki on kyllä opetettu seisomaa ja olemaan rentoina ihmisten lähellä.
Ja tämähän ei ole elämän ja kuoleman asia, minusta tuntuu vaan isolta epäonnistumiselta siihen nähden kuinka hyvin hevonen on toiminut ja mitä kaikkea sen kanssa olen tehnyt. Olenko liian kriittinen?

Muutenkin nuorikon keskittymiskyky on huonontunut viimeisten kahden kuukauden aikana. Haluaisi tutkia ja haistella kaikkea ja tuntuu että saan koko ajan olla herättämässä hevosen huomiota, että mielenkiinto ja rentous pysyisi ikään kuin minussa. Onko hevosilla uhmaikää, voisiko tämä olla sellaista?
Putteri

Re: Pohdintaa nuoren hevosen kouluttamisesta.

ViestiKirjoittaja Unelma03 » To Maalis 27, 2014 8:53 pm

Hei,Putteri!

Ensimmäinen mikä tulee mieleen on se,että pesit hevosta näyttelyä varten. Vaikka et välttämättä tuntenut itseäsi jännittyneeksi, saatoit silti ajatella näyttelyä ja mietiskellä vähän miten käy. Hevoset "lukevat meidän ajatuksemmekin". Ne aistivat tosi syvältä ihmisen mielen. Toisille ihmisille pystymme melko pitkään "esittämään" asioita, mutta hevonen näkee suoraan sieluun.
Toinen selitys on ehkä se ,että kasvava hevonen niin kuin lapsikin, käy läpi erilaisia vaiheita. En usko ,että olet epäonnistunut suhteessanne. Pikkuhevonen vaan kasvaa ja kokeilee elämää!! Kyllä hevosellakin on "uhmaikä". Eriasteinen eri yksilöillä niin kuin ihmisilläkin. Jatka vain samalla tavalla. Hyvin teille käy :D
Unelma03

Paluu Hevostelu yleensä