Parempi suhde hevoseen

Yleinen hevostelualue.

Parempi suhde hevoseen

ViestiKirjoittaja Feikkiruusu » Su Loka 27, 2013 2:32 pm

Mulla on nyt ollut pari kuukautta ylläpidossa lämminverinen tamma Mimmi. Mimmi on ollut nuorempana ravurina ja sen jälkeen vaan puskaratsuna. Kuitenkin, tammaa on ana ratsastettu kuolaimilla, kuvista päätellen myös raippa ja kannukset ovat olleet ahkerassa käytössä :(

Mimmi on todella herkkä enkä voi käsittää miten sen kanssa on käytetty esim. kannuksia. Joka tapauksessa, aloin itse opettamaan Mimmiä kevyemmäksi ratsastaa ja tällä hetkellä ollaankin pisteessä, että hevonen kulkee pelkällä riimulla. Periaatteessa meillä on siis kaikki hyvin, mutta muutama juttu on vielä keskeneräinen.

Ratsastaessa Mimmi on tietysti menevä, ja sehän onkin vaan hyvä juttu, mutta välillä liiankin menevä ja koska Mimmi on aikaisemmin ilmeisesti turrutettu pidättäville avuille, Mimmin pidättäminen on tosi vaikeaa. Tarkoitushan olisi saada hevonen kulkemaan niin, ettei ohjalla tarvitsisi pidättää, vaan pelkällä istunnalla ja äänellä. Jotain vinkkejä miten Mimmin saisi tässä asiassa herkemmäksi?

Toisena ongelmana on selvä luottamuksen puute. Jos päästän Mimmin irti, se ei taatusti seuraa mua vaan lähtee ihan omille teillensä. Taluttaessa Mimmi saattaa joskus astua kantapäälleni, mikä kertoo siitä ettei se pahemmin mieti sitä että mä olen siinä edessä? Olen tehnyt Mimmi kanssa joka päivä hommia maastakäsin ja ratsain, mutta ongelmat eivät vaan ota loppuakseen... :|
Ylläpidossa lämminverinen ravihevonen Mauatua "Mimmi".
Feikkiruusu

Re: Parempi suhde hevoseen

ViestiKirjoittaja Pojuheppanen » Su Loka 27, 2013 8:38 pm

No voisin alkuun lohduttaa, että pari kuukautta on TODELLA lyhyt aika huonosti pidetyn hevosen kanssa (raippaa liikaa, kannukset yms)

Itsellä meni varmasti vuosi ennenkuin sain hevoseni luottamaan minuun tai ihmisiin yleensäkään. Kolmen vuoden jälkeen edelleen harjoitellaan maastakäsin asioita. Muistutellaan toisillemme, että mitä todella osataankaan.

Ääntä kannattaa harjoitella paljon maastakäsin. Esim. Juoksutus on äärimmäisen hyvä keino. Kun hevonen oppii mitä äänet tarkoittaa, helpompi käyttää myös selästä.

En nyt hirveän pitkästi jaksa kirjoittaa kun puhelimella kirjoitan. Mutta jos haluat esim sähköpostilla jotain ideoita tai keinoja niin voidaan kirjoitella sitä kautta.
Pojuheppanen

Paluu Hevostelu yleensä