Normaali käytös?

Yleinen hevostelualue.

Normaali käytös?

ViestiKirjoittaja pojanpallero » Ke Loka 09, 2013 10:33 pm

Onkohan tätä asiaa kukaan miettinyt täällä "ääneen". Meillä monilla on varmaan tavoitteena (ja haaveena) hyväkäytöksinen ja johtajaansa kunnioittava harratuskaveri. Minä olen tehnyt paljon töitä hevoseni kanssa maastakäsin, toki ratsastan paljon, hyppään ja maastoilen. Vieläkin hevoseni näkee nurkan takana mörköjä, ja pakoreaktio iskee päälle. Joskus pieni hytkähdys vain, joskus metrin sivuloikka.
Mikä sitten on "normaalia" hevosen käytöstä, onko sellaista? Onko hevonen "normaali", jos ei säiky mitään eikä reagoi mihinkään? Olisi mielenkiintoista vaihtaa tästä ajatuksia :) Mitä sinä tavoittelet hevosen kanssa?
pojanpallero

Re: Normaali käytös?

ViestiKirjoittaja Tucca » To Loka 10, 2013 9:58 am

Jokaisella hevosella on yksilöllinen reagointikynnys ja ylipäätään suhtautuminen asioihin. Kynnystä pakoreaktioon pystyy nostamaan koulutuksen avulla, mutta ei se luontainen reagointitapa sieltä pinnan alta mihinkään katoa. Varsinkin uusissa tilanteissa hevonen saattaa palata luontaiseen käytökseensä. Siihen on syynsä, että miksi kaikista hevosista ei voi tulla poliisihevosia. ;) Jokaista hevosta voi työstää parempaan ja jokaisesta hevosesta voi tulla kiva harrastuskaveri, mutta kaikista hevosista ei välttämättä tule sitä mihinkään reagoimatonta graniittikalliota. En tiedä olisiko se edes tarkoituksenmukaista?

Oma hevoseni ei pakene outoja kohteita koska olen johtaja, vaan siitä syystä, että olen opettanut sille toisenlaisia toimintamalleja ja olemme harjoitelleet luottamusta kasvattavia juttuja. Tästä huolimatta pakoreaktion ilmenemiseen vaikuttavat tietyt seikat alkaen lähiaikojen liikutuksen runsaudesta päättyen varsinaiseen tilanteeseen. En ole onnistunut kouluttamaan pakoreaktiota kokonaan pois, mutta ehdottomasti kynnys sen toteuttamiseen on noussut ja se on minulle tärkeintä.
"The technique we use with our horses isn't near as important as the kind of heart we put behind it."

- M. Rashid

Hevosellani on blogi. Jos haluat lukijaksi, laita yksityisviestiä.
Tucca

Paluu Hevostelu yleensä