Hevonen tuli päälle ja puri

Yleinen hevostelualue.

Hevonen tuli päälle ja puri

ViestiKirjoittaja Filonila » Pe Elo 02, 2013 11:51 am

Kun olin hakemassa vuokrahevostani tarhasta, toinen vieras hevonen tuli hevosen, jota olin mennyt hakemaan eteen ja alkoi luimistella minulle, eikä ns. päästänyt minua vuokrahevoseni luokse. Peräännyin, hevonen alkoi seurata minua korvat luimussa erittäin agressiivisesti ja yhtäkkiä rynni päälleni ja puri rintaan. Pelästyin sen verran, että lähdin pois tarhasta ja kerroin asiasta tallin omistajalle. Miten tuollaisessa tilanteessa olisi pitänyt toimia, eihän hevonen saa tulla ihmisen päälle ja purra!? Minulle ei onneksi sattunut mitään pahempaa, kuin mustelma tuoi rintaan.
Filonila

Re: Hevonen tuli päälle ja puri

ViestiKirjoittaja orvari » To Elo 15, 2013 12:14 am

Aika huollestuttavan kuuloinen tarina.

Aika vaikea sanoa mitä tuossa tilanteessa olisi pitänyt tehdä. Mutta jokin asia hevosen elämässä on saanut sen käyttäytyvän agressiivisesti ihmistä kohtaan ja se saattaa jossain tilanteessa muuttua todella vaaralliseksi. Onko tarha hevosille liian pieni ja sterssiä aiheuttava ? Syitä voi olla lukuisia mutta ne tulisi poistaa.

Itse kuulin tapauksesta jossa tyttö meni tarhaan katsomaan hevostaan, kun tämä hevonen aavistamatta hyökkäsi tytön päälle ja puri kyljestä palasen. Onneksi tallilla oli silminnäkijä joka tuli väliin ja sai tytön pois tarhasta. Mikäli tyttöä ei oltais saatu heti pois olisi tämä ori tappanut hänet.

Jos aiot jatkaa tallilla käyntiä olisi kyllä hyvä vakavasti paneutua asiaan kertaalleen yhdessä tallin omistajan kanssa. Syitä voi olla monia ja sen selvittäminen on ehdottomasti tärkeätä jotta vastaavaa ei pääse toistumaan ja piirre sitä kautta vahvistumaan. Voi olla että tallissa kaikki asiat on hyvin mutta kyseessä jokin muu ulkopuolinen asia joka tuon oireen saa aikaiseksi. Kannattaisi selvittää ettei hevosella ole jotain kipuja, tällainenkin saattaa aiheuttaa agressiivista käyttäytymistä.

Itse pidän äärettömän tärkeänä että hevosia käsitellään oikea oppisesti siten että ne ymmärtävät mitä niiltä pyydetään. Hevosen käsittely ymmärryksen kautta harvoin aiheuttaa vaaratilanteita.
orvari

ViestiKirjoittaja Koo » To Elo 15, 2013 4:48 pm

Minulla kävi pari talvea sitten samalla lailla, ja kirjoitinkin siitä tänne. Tuosta hevosesta tiedän, että sillä on surkea menneisyys ja se on hakattu hevonen, jonka vuoksi puolusti (ja puolustaa edelleen?) omaa tilaa ja omaa tammaa. Ainoa tapa saada se, tai joku muu samasta tarhasta oli joko ottaa muuan pahamainenen shettis, jota tuo putte pelkäsi, "panssariksi", tai huhuilla hevoset portille ja pyydystää aidan läpi. Itseäni harmittaa edelleen, etten ehtinyt reagoida hevosen merkkiin, kun se luimisti korviaan puoleksi sekunniksi juuri ennen päälle ryntäämistä -olisin ehtinyt osoittaa perääntyväni.

Jos tämä ei kuitenkaan ole tuolle hevoselle tyypillistä, epäilisin ensimmäisenä sen olevan kipeä.
Koo

ViestiKirjoittaja Runotar » Su Syys 22, 2013 9:25 pm

Et kertonut oliko toinen hevonen sinulle vieras ts. olit uusi ihminen hevoselle? Kuvailusi perusteella vieras hevonen on puhunut aika selkeää hevosenkieltä ja sinun reagointisi hevosenkielellä kuulostaa kanssa aika selkeältä, mikä selittää toisen käytöksen.

Vieras hevonen on selkeästi viestittänyt sinulle käytöksellään suojelevansa kaveriaan, eli sinun vuokrahevostasi. Sinä olet perääntynyt = käytökselläsi olet viestittänyt, että tämä Hurjan Urhea ja Johtava Hevonen on sinusta pelottava ja sinä olet alempi otus, joten koska et ole ottanut tilannetta mitenkään haltuusi vaan osoittanut epävarmuuttasi, on Hurjan Urhea ja Johtava Hevonen katsonut, että "Hahaa! Nyt ajan tuon tunkeilijan kokonaan pois tarhasta!" (Ja olen todennäköisesti tosi Urhea ja Johtava tuon toisen hevosen mielestä! Pointsit kotiin!) eli on hyökännyt kohti ja napannut sinua.

Ikävä tosiasia on, että kaikki tämänkään maan kamaraa tallaavat pollet eivät ole niin idioottivarmaksi käsiteltyjä, että ne eivät silti sopivassa tilanteessa kokeilisi, jospa tuo ihminen tuossa olisikin minua alempana laumassa...

Tällainen pomottava hevonen on otettava haltuun niin, että sinulle on turvallista hakea sen kanssa yhdessä tarhaava hevonen pois tarhasta ilman pelkoa että saat hampaasta tai kaviosta (Ja ei, se ei tarkoita että pitäisi lähteä raippa kädessä ja piiska viuhuen hommiin...) Voitko tutustua tähän toiseen hevoseen sen ollessa vaikka tallissa? Harjata läpi, käsitellä monipuolisesti, osoittaa, että olet tallissa pomo? Hevosenkielisiä eleitä; rapsuta harjan keskikohtaa, kerro että saat koskea hevosta kaikkialla minne haluat, pidä äänesi ja eleesi päättäväisinä, älä siedä uhittelueleitä tai väistöjä. Pysy rauhallisena ja tyynenä.

Jos polle on tarhassa kuningas, älä mene ensiksi vuokralaisesi luo. Mene tämän pomon luo. Käsittele sitä, taluta pari kertaa tarhan ympäri, rapsuta pomonelein, näytä sille, että sinä olet pomo. Älä peräänny, älä laske katsekontaktia jos se sellaisen sinuun ottaa, nosta ääntästi rauhallisen painokkaasti komentavaksi kieltäen pahat eleet jos sellaisia tulee. Älä anna hevosen olla sinun laumasi johtaja! Kun olet käsitellyt tämän pomottelijan, päästä se ja osoita, että nyt on toisen laumalaisesi (=vuokralaisesi) vuoro ja ota se vuorostasi itselle.

Hevosen käsittely ei ole pelkkää tallissa ja kentällä oloa, tarhassa käsittely on yhtälailla kriittistä ja määrittelevää käytöksen kannalla. En pidä kuvailusi perusteella tätä toista hevosta mitenkään poikkeuksellisen aggressiivisena, uhkaavana tai ihmisepäilevänä, vaan erittäin vahvaa hevosenkieltä tulkitsevana. Se tulkitsee eleistäsi ja käytöksestäsi oman kielensä mukaan, ja ikävä kyllä välillä meidän pöhköjen kaksijalkaisten ponien kieli menee ihan ristiinrastiin Heppojen kielen kanssa ja sitten sattuu tällaisia.

Eli neuvonani... tee itsesi tutuksi tämän vieraan kaverin kanssa, niin se ei pidä sinua enää uhkaavana kaverinvarastajana jolta kaveria pitää suojella!
Taivaallinen on se tuuli joka puhaltaa hevosen korvien välissä... Eiku?
Runotar

Paluu Hevostelu yleensä