Hevosettoman toisinhevostelu

Yleinen hevostelualue.

Re: Hevosettoman toisinhevostelu

ViestiKirjoittaja KMS » Ti Huhti 30, 2013 10:14 am

Hevosystävällinen ratsastuskoulu pk-seudulla? Tai kimppakyyti kauemmaksi?

Löysin tämän keskustelupalstan aivan äskettäin, ja nyt en malttaisi tehdä toimistolla töitä ollenkaan, niin innostunut olen palstasta ja ”samanmielisistä” ihmisistä :) .

Ehkä te täällä osaisitte suositella mukavaa tallia?

Minulla on ollut jo runsaan vuoden ajan etsinnässä mukava ja hevosystävällinen talli pk-seudulla. Ongelmaksi on muodostunut se, että minulla ei ole autoa, joten tämän tallin pitäisi olla sellaisessa paikassa, minne pääsisi julkisilla. Josta pääsenkin toiseen kysymykseen – jos joku teistä käy jollakin mukavalla tallilla (mikä sijaitsee bussireittejä ajatellen hankalassa paikassa), onko mahdollista päästä tallille kimppakyydillä? Tai löytyisikö yksityistallia, josta voisi vuokrata hevosen?

Harrastin lapsena ratsastusta ja nyt aikuisiällä aloitin harrastuksen uudelleen noin 5-6 vuotta sitten. Hevoset ja ratsastus on hieno harrastus, mutta alan olla niin kyllästynyt ns. tavallisten ratsastuskoulujen toimintaan…

- K.
KMS

ViestiKirjoittaja piitpoot » Ti Huhti 30, 2013 10:24 am

Tuolta kirpputori-puolelta löytyy myös etsitään hoitajaa/hoitohevosta-keskustelu, josta saattaa löytyä jotain tai sinne voi laittaa kuvauksen itsestään ja mitä hakee :)
piitpoot

ViestiKirjoittaja KMS » Ti Huhti 30, 2013 10:52 am

Kiitos, runoilen sinne palstalle jotain...
KMS

ViestiKirjoittaja wisp » Su Touko 26, 2013 12:57 am

Harrastin aiemmin ratsastuskoulussa ja nyt mieleni tekisi palata hevosten ääreen, muttaah...

Vaikka ratsastuskouluni oli ratsastuskouluksi melko hyvä, ainakin minun kokemukseni perusteella, ei vain jotenkin enää hotsita se hevosen vaihtuminen kokoajan.
[Hevoset olivat paljon ulkona (tosin karsinat olivat aika pienet, mutta viimeaikoina on kuulemma tehty remonttia) ja laitoimme hevosemme valmiiksi itse, opetus oli hyvää.]
Tarkoitus oli mennä noin neljä kertaa peräkkäin samalla pollella, mutta niin kävi lopulta aika harvoin. Varsinkin vähän vaativammalla hevosella se hevosen tunteminen ei käy niin nopeasti - tulee fiilis, että täytyy vain selvitä... Ja kun ei voit tosiaan aloittaa joka hevosen kanssa alusta. Vaikeustaso kovenee hevosesta huolimatta... Ja silloisen kouluaikojen takia jouduin olemaan mielestäni liian vaativassa ryhmässä. Olisin mielelläni aloittanut tuntemattomien hevosten kanssa pelkästään siirtymisistä ja semmoisista.

Niin että ei erityisemmin tee mieli palata siihen porukkaan.

Täälläpäin on melko paljon hevosia ja ajokortin omistavana täysikäisena hoitopolle vois löytyäkin, mutta en taida vielä kehdata, kun olen arka ja melko hidas oppimaan mitään uutta :D Muutenkin on vanhetessa tullut käsittämätön pelko hevosia kohtaan, vaikkei mitään erityisen hirveää ole käynytkään. Toivon lähinnä, että pääsisin joskus kaverin kanssa hevostelemaan, niin olisi tukea ja turvaa :D Ollaan suunniteltu kavereiden kesken, että lähettäis josus issikkavaellukselle, (Issikkaleirimmi oli täysi menestys) mutta opiskelijoita riivaava rahattomuus estää moiset harrasteet. Nyt ainoa kontaktini hebosiin on hyvin satunnaiset käynnit siskoni kanssa hänen kaverinsa hevosta katsomassa.

En siis erityisemmin osaa mitään toisinhevostelua enkä enää hirveän hyvin peruspuolenkaan asioita, mua lähinnä kiinnostaisi hevosten harjaus, kamojen putsaus ja puomityttönä ja kameramiehenä toimiminen yms... Ja täytyy kai sitä paskaakin jonkun lappaa.
wisp

ViestiKirjoittaja M-H » Su Touko 26, 2013 11:40 am

Rohkeasti vaan hevosiin tutustumaan.

Niin tosiaan kannattaa katsoa tuo ketju läpi viewtopic.php?f=18&t=1351

Kyllä moni yksityinen varmasti ottaa asiallisen hoitajan ja saa tutustua hevosiin. Enemmän tuntuu olevan ongelma mitä seurannut keskusteluja, että yleensä haluaisi hoitajat vain ratsastaa ilman mitään kontrollia. Jos pelkää ja on arka niin entiedä onko vaellukset ja sellaisen 'suuret' jutut hyvä asia aloittaa. Aloittaa pienesti ja tutustuu erilaisiin hevosiin omaan tahtiin niin varmasti hyvä tulee. Suuremmat ratsastuskoulut varmasti vaikea paikka edetä omaan tahtiin, mutta on niitä syrjäkylillä pienempiäkin ja sitten ihan yksityisten hevoset.
Kuva
M-H
Site Admin

ViestiKirjoittaja wisp » Su Touko 26, 2013 7:17 pm

Ei tietenkään ole parasta mikään vaellus, mutta niissä tunnelma on ihan eri mitä kenttätyöskentelyssä, plus issikat kokonsa puolesta ovat vähemmän pelottavia ja tuttuun paikkaan oltaisiin menossa, sitten kun saataisin aikaiseksi.

Mutta ei kai auta muu kuin rohkeasti etsiä sopivaa paikkaa :D
wisp

Edellinen

Paluu Hevostelu yleensä