Ongelma suitsimisessa!

Yleinen hevostelualue.

Ongelma suitsimisessa!

ViestiKirjoittaja Rakkaudestahevosiin » Ti Tammi 01, 2013 7:14 pm

Heippa!

Mulla on aivan unelma vuokra SH-tamma, ja kaikki siis menee meillä tosi hyvin.
Ainut ongelma on se, että mulla on suitsimisessa jatkuvasti yksi ongelma; niskahihnan saaminen paikoilleen satuttamatta korvia!
Kun laitan niskahihnaa tammalle, korvat meinaa olla tosi vaikea saada "paikoilleen". Eli tuntuu, kuin niskahihna olisi jotenkin liian lyhyt, mutta kun suitset ovat paikoillaan, ne ovat kyllä täydellisen kokoiset. Onkohan tässä mulla joku pielessä ja onko teillä jotain vinkkejä?

Kiitos suuresti!!
Rakkaudestahevosiin

Re: Ongelma suitsimisessa!

ViestiKirjoittaja Bessie » Ke Tammi 02, 2013 10:32 am

Kuinka pitkä itse olet ja kuinka iso hevosesi on? Toisinsanoen yllätkö hyvin pukemaan suitset? Muistan lapsena tuota ongelmaa kun ei vaan ylttänyt. Penkki auttaisi varmaan tuohon ongelmaan. Tai jos ei ole kyse siitä, niin nosta vain reilummin suitsiessa niskaremmiä ylöspäin korvien yli. Pitääkö hevonen pään suitsiessa ylhäällä vai alhaalla? Yksi tapa, jos hevonen pitää päätä alhaalla, on toisella kädellä nostaa niskaremmistä ja toisella sujauttaa korvat. Toisaalta jos hevosen pää on olkapääsi yläpuolella suitsiessasi, voi yrittää vetää niskaremmiä reilummin ylös taakse eli niin että korvat kääntyy niskaremmin edeltä taakse ja sitten auttaa korvat pystyyn. Vähän enemmän joutuu siis vetämään kuolaimella suupielistä/ kuolainta ylemmäs suussa, jotta korvat saisi siistimmin. Sama juttu sitten heti kun suitset on päässä niin niskajouhien selvittämisessä -siinäkin joutuu nostamaan niskaremmiä; sujauta käsi kämmen hevosen niskaa vasten niskaremmin alle ja nosta kättä ja setvi jouhet, sitten niskaremmin pystyy laskemaan jouhien päälle siististi. :D Tekniikkaa vain peliin :)

Jos haluat varman nakin ja suitsien kasaaminen ja kuolaimen katsominen oikein päin hevosen suussa on hyvin hallussa (en tiedä tasoasi, siksi kysyn :D, eli osaat koota suitset vaikka pestessä ongelmitta), niin kokeileppa suitsia "ravivarsatyyliin". Eli ota toinen kuolainrengas irti poskiremmistä, pujota suitset ensin niskaan ja sitten pistät vasta kuolaimet kiinnittämällä kuolainrenkaan takaisin poskiremmiin.
Bessie

ViestiKirjoittaja Konna » Ke Tammi 02, 2013 4:43 pm

Itse sanoisin, että alkuun voisit kokeilla esimerkiksi toiselta puolelta yhden reiän löysätä poskihihnaa, jolloin korville tulee enemmän tilaa. Mutta ennen kaikkea opettaisin hevosen myötäämään niskasta paineelle ja laskemaan päänsä alas, kun sille puetaan suitset. Totuttaisin myöskin korvien koskemiseen sekä käsillä, että narulla. Korvia voi jopa puristella, ilman että se tuottaa kipua. En siis usko, että hevosta sattuu, kun puet niskahihnaa vai miten se reagoi? Itse suitsin niin, että pyydän hevosen laskemaan pään alas, jotta minun on helppo pukea suitset. Sitten otan korvan käteeni ja pidän sitä etuviistoon, ikäänkuin pujotan sen niskahihnan ja otsapannan väliin. Molemmat korvat yksitellen. Aiemmin sain päänheilautuksia ja nykimistä, mutta kun opetin pään myötäämisen ja siedätkin korviin koskemisen, niin nykyään hevonen laskee päänsä jo valmiiksi, kun pujotan kuolaimet suuhun.
Konna

ViestiKirjoittaja Rakkaudestahevosiin » To Tammi 03, 2013 6:57 pm

Kiitos vastauksista! Olen pitkä, 174cm joten pituus ei ole ongelma. Välillä tamma nostaa päätä ylös, varsinkin kun on vireällä tuulella. On kyllä laskenut päätä pyydettäessä. Itseasiassa eilen huomaamattani nostin niskaremmiä reilummin, ja korvat sujahti paljon helpommin! Tämä tamma on vaan aika herkkä kosketukselle, eli Konna niinkun sanoit, täytyy alkaa siedättämään korviin koskemiseen enemmän. Luulenpa että se tuntuu jotenkin epämukavalta tammasta ja noh, hän on aika herkkä muutenkin :)

Tosi hyviä ehdotuksia molemmilta, eli tuo kuolainrengas irti poskiremmistä- tekniikka sekä poskihihan löysääminen.

Kiitos tosi paljon, eikun treenaamaan ja siedättämään :)
Rakkaudestahevosiin

ViestiKirjoittaja Bessie » Pe Tammi 04, 2013 9:48 am

Minä en hoksannutkaan tuota sanaa "satuttamatta" korvia, ajattelin että kyse on omasta ajatuksesta ettei saa korvia sujuvasti, mutta heppa ei olisi moksiskaan. Hyvä että sait siihenkin siedätysvinkin, tsemppiä ongelman ratkaisemiseen :)
Bessie

ViestiKirjoittaja Rakkaudestahevosiin » La Tammi 05, 2013 1:04 am

Joo aivan eli olin huolissani siitä että satutan korvia ja että heppa tottuu ikävään suitsemiseen.. Mutta on mennyt jo paremmin ja vinkit auttaneet, kiitos siitä!
Rakkaudestahevosiin

Paluu Hevostelu yleensä