Ensimmäisen oman hevosen ostaminen

Yleinen hevostelualue.

Ensimmäisen oman hevosen ostaminen

ViestiKirjoittaja Maikki » Ke Marras 14, 2012 2:27 pm

Haluaisin kuulla kokemuksianne ensimmäisen oman hevosen ostamisesta. Miten tunnistaa lyhyen katselmuksen aikana, onko hevonen juuri minulle sopiva? Montaako hevosta olette käyneet katsomassa ennen ostopäätöstä? Oletteko ostaneet "huonolta" vaikuttavan hevosen siinä uskossa, että saatte sen muutettua paremmaksi?

Suhtaudun asiaan tunteellisesti, kun elävästä olennosta käydään kauppaa. Luulen, että kriteereilläni löytyisi polleja pilvin pimein. Suomenhevonen, peruskiltti (ei aggressiivinen), toimii kaikissa askellajeissa, pysähtyy, jos tahdon, ei vaikuta säikyltä tai kuumuvalta. Ei tarvitse osata mitään erityisiä koulukiemuroita. Plussaa jos toimii kärryjen edessä. Pitäisi olla sillä tavalla terve, ettei eläinlääkärikuluihin uppoa omaisuutta, mutta ei haittaa jos on jokin pikkuvika, joka estäisi esim. aktiivisen valmennuksen. Tavoitteina on mukava ja molemmille turvallinen yhdessäolo, puskailu.

Vaan miten osaan valita sen oikean? Luultavasti hullaannun ensimmäisestä hevosesta niin, että järjen ääni vaimenee ja haluan pakata sen heti mukaan. Toisaalta kuinka paljon järkeä puskapollen ostamisessa tarvitaan? Jos se läpäisee eläinlääkärin tarkastuksen ja ei vaikuta hengenvaaralliselta, eikö olla jo aika pitkällä? Olen miettinyt myös "pikkuvikaisen" ostoa. Esim. myynnissä on ex-ravuri, jota on koulutettu ratsuksi kolme vuotta. Raviura on katkennut hankosidevammaan, joka ei ole pollea vaivannut ratsastuskäytössä. Minulla kun ei puskailua kummallisempia tavoitteita ole, en äkkiseltään keksi syytä, miksi pelätä vanhaa vammaa. Voin pitää pollea levossa, jos tarve vaatii, eikä urani ratsastajana kärsi siitä mitenkään.

Sitten minulla on vielä kaiken päälle kova luotto siihen, että kaikki hevoset ovat pohjimmiltaan ihan kivoja ja kilttejä, ongelmakäytös johtuu vain huonosta kohtelusta. Eli vaikka myyjä kertoisi, että on kengittäessä hankala, en sinänsä pidä sitä minään, koska uskon, että kyllä siihen konstit löytyy. Onko tämä aloittelijan sinisilmäisyyttä vai realismia, sanokaa te.
Maikki

Re: Ensimmäisen oman hevosen ostaminen

ViestiKirjoittaja Konna » Pe Marras 16, 2012 10:10 pm

Mukava kuulla, että olet tällaisen ihanan asian äärellä. Hevosen omistaminen on paljon upeampaa, kuin koskaan osasin kuvitellakaan!

Kerronpa oman tarinani (luen itseni aloittelijaksi, vaikka hevosista onkin vuosien kokemus, se on ollut jotenkin hyvin pintapuolista):
En voinut kuvitella ostavani hevosta, kunnes eräs taho minua rohkaisi. Ja vinkkasi Facebookissa myynti-ilmoitusta. Siinä oli kaunis harmaa nuori eestinhevonen. Ei koulutettu. pienikokoinen ja nuori. Mutta niin tavattoman suloinen. Ja pitihän sen sijaita vielä Virossa. Kyselin uteliaana omistajalta ja sain kuulla tarinan hevosesta. Se ei luottanut vielä ihan täysin ihmisiin, mutta se oli kiltti. Hieman arka. Eikä se pitänyt takajalkoihin koskemisesta. Se kuulosti juuri minun hevoseltani.

En miettinyt kauaa, kun myyjä ehdotti, että menisimme katsomaan hevosta viroon. Joku järjen ääni minulta joskus yritti kysellä, että olenko hullu: kouluttamaton ja arka hevonen? Eihän minulla ollut mitään kokemusta nuorista hevosista, saatika sitten hevosen kouluttamisesta! Siltikin, kun Virossa tämän hevosen tapasin, tiesin heti, että tämä oli se ainoa oikea. En voinut kuvitellakkaan haluavani mitään muuta hevosta. En vielä tänä päivänäkään. Ja myyjä (vilpittömästi) ihmetteli hevosen käytöstä meitä kohtaan ja oli sitä mieltä, että se oli myös perheensä valinnut.

Niinpä sitten toin hevosen Virosta Suomeen ja päivääkään en ole katunut. Edellytyksenä kuitenkin oli, että hevonen olisi terve, koska usein ne terveetkin jossakin vaiheessa sairastuvat ja halusin minimoida riskit koviin eläinlääkärikuluihin.

Minun kannustava vinkkini on siis luottaa siihen tunteeseen ja kuunnella sydäntä! Minusta se on ainoa oikea vaihtoehto, kun on etsimässä itselleen ystävää ja perheenjäsentä.
Tai oikeastaan en tiedä siitä etsimisestäkään. Itse kalusin myyntisivustoja puoli tosissani vaikka kuinka paljon, mutta tämä hevonen tuli ihan yllättäen. Ja kyllä, se oli ensimmäinen ja ainoa, jota kävin katsomassa :)

Zemppiä sinulle, toivottavasti kuulemme pian sinun löytäneen elämäsi hevosen!

(p.s. haaveilin alkuun hienosta kouluratsusta ja missä olen nyt? Kolme kuukautta takana antoisaa maastakäsin työskentelyä, eikä selkään ole mikään kiire. Vaikkakin välillä ikävöi sitä ratsastuksenkin hauskuutta. Aikanaan sitten! Ei ole mihinkään kiire, kun on monta monta vuotta edessä! Ja tämä on opeyttanut paljon maastakäsittelyn tärkeydestä, monipuolisuudesta ja hauskuudesta. Tämä tuntuu niin oikealta tieltä meille!)
Konna

ViestiKirjoittaja Maikki » La Marras 17, 2012 2:46 pm

Onneksi olkoon Konna, toivon teille paljon yhteisiä onnellisia vuosia! Kävin äsken kirpputorilla järjestelemässä omaa pöytääni ja kierroksella huomasin, että joku möi pahvilaatikollista laadukkaita ja hyväkuntoisia harjoja ja muita hoitotarvikkeita. Mukaanhan se lähti, yhden ison luonnonharjaksisen harjan hinnalla! Nyt enää se hevonen jostain... Nyt on talliasiakin nytkähtänyt sen verran eteenpäin, että kaikessa soutamisessa ja huopaamisessa päädyttiin siihen, että puretaan vanha liiteri ja tehdään kokonaan uusi pikkupihatto ja kunnon hoitotila sen yhteyteen. Aika tyyriiksi tulee näin, mutta työmäärä on sama kuin vanhan korjaamisessa ja tuleepahan nyt niin hienot tilat, ettei niiden puolesta tarvi valittaa.
Maikki

ViestiKirjoittaja Tucca » La Marras 17, 2012 2:55 pm

Sydäntään kannattaa ehdottomasti kuunnella, en voi kuin kompata. Itsekin valitsin kaikkea muuta kuin järkevän vaihtoehdon, mutta sain sen vastapainoksi Elämäni Hevosen.
"The technique we use with our horses isn't near as important as the kind of heart we put behind it."

- M. Rashid

Hevosellani on blogi. Jos haluat lukijaksi, laita yksityisviestiä.
Tucca

ViestiKirjoittaja anutus » La Marras 17, 2012 7:42 pm

Sitten minulla on vielä kaiken päälle kova luotto siihen, että kaikki hevoset ovat pohjimmiltaan ihan kivoja ja kilttejä, ongelmakäytös johtuu vain huonosta kohtelusta. Eli vaikka myyjä kertoisi, että on kengittäessä hankala, en sinänsä pidä sitä minään, koska uskon, että kyllä siihen konstit löytyy. Onko tämä aloittelijan sinisilmäisyyttä vai realismia, sanokaa te.

Ostin ekaksi (aikuisiän) hevoseksi niin ikään lähes kouluttamattoman nuorehkon hevosen. Olosuhteiden pakosta tämä oli ainoa vaihtoehto, jonka sitten myös otin, vaikka ekat kohtaamiset eivät olleetkaan mitään uuuaata. :D Ruuna osoittautui vielä odotettua hankalammaksi, ja eka puoli vuotta tapeltiin enemmän tai vähemmän verissä päin, mutta kyllä tuosta nyt 1,5 vuodessa on tullut ihan kelpo puskaratsu. Olisi jo pidemmälläkin, mutta olen itse niin surkea ratsastaja, että hevosen kehitys loppui tasan siihen, mihin omat ratsastustaidot. :D

Kaikki aloittelijat lienevät sinisilmäisiä. Itse ainakin olin, mutta totta on myös sekin, että konstit löytyy ja asiat järjestyy, kun ottaa rauhassa ja pyytää apua kokeneemmilta. Raskasta ja stressaavaahan se hevosen kouluttaminen aloittelijalle aina on, mutta toisaalta olen kyllä oppinut niin paljon matkan aikana, että harmaantuneet hiuksetkaan eivät sen rinnalla paina enää mitään. ;)

Mielestäni hevoset ja ihmiset kasvavat ennen pitkää yhteen tietyllä tapaa, kun kommunikaatio toimii edes jollakin tasolla ja molemminpuolista luottamusta löytyy. Hevoseni ei ollut missään nimessä minulle sopiva silloin, kun sen ostin, mutta nyt on vaikea kuvitella, että parempi kumppania löytyisi. Tiedä sitten kuka on kouluttanut ja ketä... ;)
Viimeksi muokannut anutus päivämäärä La Marras 17, 2012 7:46 pm, muokattu yhteensä 2 kertaa
anutus

ViestiKirjoittaja Bessie » La Marras 17, 2012 7:44 pm

Täällä toinen joka tekee nämä päätökset tunteella eikä järjellä, jos tavoitteena ei ole raskas käyttö ja tiivis valmentautuminen ja kilpailut niin ihan hyvin voi ostaa vaikka sen vanhan ravurin (itse tein juuri näin 3kk sitten XD, ja mietin vähän samoja juttuja täällä foorumin päiväkirjassani). Mitäpä minä harraste-, puskailu-, luottamus - ja maastakäsittelytavoitteineni olisin tehnyt pitkälle koulutetulla kilpahevosen alulla? Harmia ja surua tulee jossain vaiheessa eteen kuitenkin, ja ihan täysin tervettä ja fysiikalta täydellistä hevosta on vaikea löytää. Toki sitä parempi mitä perusterveemmän hevosen löytää, tottakai. Ja etenkin jos ei ole hirveää kiintymystä hevoseen jo valmiiksi niin voi sitten siinä vaiheessa helpommin vaihtaa hevoskandidaattia, jos vikoja löytyy. Kuten Konna sanoi, "terveidenkin" hevosten eläinlääkärikuluissa on ihan tarpeeksi! Suosittelen ostamaan alle 15 vuotiaan hevosen jotta sille saa eläinlääkärikuluvakuutuksen :).

Minä yritin saada jotain "järkeä" ja objektiivisuutta tunnevaltaiseen hevosenostooni ja teetätin ruotsissa eläinlääkärin ostotarkastuksen ja näin jälkikäteen huomaan maksaneeni miltei tyhjästä -minulla on tarkistus, johon en voi ihan 100% enää luottaa (esim hampaat oli jätetty hoitamatta vaikka maksoin siitä että ne katsotaan kuntoon). Jos teetät tarkastuksen niin ole ihmeessä ainakin itse mukana -minä en päässyt mukaan. Tuolloin kuitenkin itseä rauhoitti "tietää" että hevonen on eläinlääkärin silmin hyväkuntoinen ja terve ikäisekseen ja että jalat ei reagoineet käytännössä ollenkaan taivutuskokeessa.

Kuulostaa tosi ihanalta jos on kunnon tilat, kyllä se hevosenpidon arkea helpottaa jos jokaisen kohdan kanssa ei ole taistelemista ja paikat hajoa käteen. Ja harjat on hyvä alku -nämä varusteunelmat on niin ihania siinä vaiheessa kun pollea ei vielä ole, se on vähän kuin sisustaisi odotusaikana vauvan huonetta :D.

Onnea hevosenoston huumaan! :D
Bessie

ViestiKirjoittaja Maikki » La Marras 17, 2012 11:16 pm

Kiitos kommenteistanne. Onko muilla kuin Bessiellä negatiivisia kokemuksia ostotarkastuksesta? Miten se käytännössä yleensä järjestetään? Viedäänkö hevonen klinikalle, vai tapahtuuko se myyjän luona? Keitä on paikalla? Onko koko tarkastuksella lopulta edes merkitystä? Tuskin siinä kaikkea selville tulee ja pystyykö eläinlääkäri merkittävästi parempaan kuin kokenut hevosihminen?

Odottelu on niin rasittavaa. Viime kesänä oivalsin, että haluan hevosen ja nyt pitää jaksaa odottaa vielä monta kuukautta. Pihattoa päästään rakentamaan vasta ensi keväänä ja ei se aidan pystyttäminenkään hetkessä käy. Heppahaaveilu tappaa loputkin mahdollisuudet saada gradu joskus valmiiksi. Nim. olisin voinut valmistua jo viime toukuussa jos...
Maikki

ViestiKirjoittaja hiippari » Su Marras 18, 2012 12:10 am

Ostotarkastus voidaan tehdä tallilla, eläinlääkäri tekee. Esim. se, minkälaiset vakuutukset saat hevoselle otettua, määräytyy sen mukaan mitä ostotarkastuksessa käy ilmi - toivottavasti ei mitään. Kannattaa soittaa etukäteen vakuutusyhtiöön, mulle lähettivät kaavakkeen jonka ELL sitten täyttelee tarkastusta tehdessä, ja tämä lappunen sitten lähetetään takaisin vakuutusyhtiöön. Esim. tuota ELL-kuluvakuutusta ei saa ensinkään, jos ei tarkastusta ole tehty.
hiippari

ViestiKirjoittaja Konna » Su Marras 18, 2012 12:13 am

.. minäkin tässä mietin että jaa-a, tulipa ostettua hevonen, kun ei ekalla yrittämällä tie yliopistoon auennut. ja nyt sitten mietin, että jaaha, ei taida tie yliopistoon olla enää kovinkaan mahdollinen, kun tuo hevonen tuossa nyt on vaikeuttamassa ajallista ja rahallista puolta.. No jaa, enpä ollutkaan mikään lukija ihminen. Ja toisaalta, jos nyt ihan pakko sinne koulunpenkille joskus olisi päästä, niin eiköhän kaikki ole loppujenlopuksi vain järjestelykysymyksiä. Toivotaan näin..

Meillä kävi eläinlääkäri teettämässä ostotarkastuksen virossa, myyjä oli paikalla, itse en päässyt. Luotin eläinlääkäriin ja myyjän vilpittömyyteen. Tarkastus oli kai hyvin pintapuolinen, taivutuskokeita ei tehty (nuorille kai muutenkin harvoin ja kun tuolla on nuo takajalkojen nostelut vähän ollut hankalia, ei haluttu pilata hyvin aloitettua työtä niiden kanssa). Röntgenkuvia otettiin kai 8 kpl joista löytyi pienenpieni luunsiru, meni vakuutuksessa ilman huomautuksia. Eläinlääkäri kävi hevosen luona, joten klinikalle ei tarvinnut kiikuttaa. En oikein tiedä loppujenlopuksi, että kuinka tarkkaan hän hevosen edes tutki, koska nyt kun pari kuukautta sen jälkeen hevonen raspattiin, oli hammaspiikit niin isot, että limakalvotkin haavautuneet :/

Että itse en ainakaan mitään sen kummempaa odottanut, kun että hevonen tarkistettaisiin päällisin puolin terveeksi ja jalat katottaisiin, ettei ihan rikki ole.. Minustakin tuntuu, että maksoin siitä 'varmuuden tunteesta'.
Konna

ViestiKirjoittaja Maikki » Su Marras 18, 2012 1:04 am

Onko kukaan saanut hevosvakuutuksista todellista hyötyä? Eräänkin yhtiön ehtoja luin ja suurin piirtein kaikki yleisimmät tapaturmat ja sairaudet oli rajattu ulos korvauksen piiristä. Koirien kanssa olen laskenut, että halvempi on maksaa eläinlääkärille vähän enemmän kuin maksaa rahaa myös vakuutusyhtiölle. Lähinnä voisin olla kiinnostunut sellaisesta vakuutuksesta, joka korvaa, jos hevoset karkaa ja naarmuttaa naapuruston autot ja sotkee viljat. Oon niin kyyninen ja skeptinen vakuutusyhtiöitä kohtaan, että mietin tämän tästä kaikkien vakuutusten irtisanomista. :D
Maikki

ViestiKirjoittaja Bessie » Su Marras 18, 2012 2:53 am

"Heppahaaveilu tappaa loputkin mahdollisuudet saada gradu joskus valmiiksi. Nim. olisin voinut valmistua jo viime toukuussa jos..."
Ja te muutkin jotka kommentoitte opiskeluihin liittyen :D repesin ihan totaalisesti :lol: . Minullehan kävi vähän liioitellen niin että väänsin gradua josta ei ikinä tullut tietenkään yhtään mitään kun keksin mitä monipuolisimpia tapoja vältellä sitä (siivoaminen, urheilu, siivoaminen, hevosista lukeminen, tämän foorumin lukeminen, siivoaminen, virkkaamisen opetteleminen ja virkkaaminen...) ja sitten kerran; hups piti tehdä gradua mutta ostin hevosen XD! Siinä sitten odotellessa alkoi mennä loppukin aika netissä heppa-asioissa XD. Että ei vissiin ihan tuntematon tarina tämmöinen ;).

Jos vertaa koirien ja hevosten eläinlääkärikuluja niin voi laskut mennä uusiksi. Pieneläinten ja hevosten kulut on sen verran eri luokkaa että kannattaa arvioida uudelleen -yksinkertaisinkin ja pieninkin toimenpide ... otetaan nyt ihan esimerkkinä hevoselle tulee haava ja se joudutaan ompelemaan, heti oli 250euroa pystyssä ja haava vaati jatkohoitoa ja kulut ei loppuneet tuohon. Suosittelen kyllä ihan tuon yksittäisen kokemuksen perusteella lämpimästi vakuutusta hevoselle.
Bessie

ViestiKirjoittaja Koo » Su Marras 18, 2012 3:01 am

Meillä taas on toisenlainen käsitys eläinten lääkärikuluissa. Ponin mahan tähystykseen upposi rahaa 220e, aikaa kului 1,5-2h ja hinta sisälsi Antepsin-pullon & 400-kiloisen konin rauhoituksen. 20-kiloisen koiran rauhoitus ja hammaskiven poisto reilun 200e, aikaa meni n. vartti. Rokotteissakin on useamman kympin heitto hevosen eduksi -ja vieläkin halvemmalla pääsisi, jos tuon ponin roudaisi klinikalle kuten koiratkin piikitettäviksi. Tokikaan näitä ei voi verrata esim. gerbiilin kuluihin..
Koo

ViestiKirjoittaja Maikki » Su Marras 18, 2012 12:55 pm

Mullekin on tullut sellainen käsitys, että voi vitsi miten koirilla ja pieneläimillä rahastetaan. Katselin meidän alueella kiertävän yksityisen (hevos)eläinlääkärin hintoja, niin järjestäen kaikki oli halvempaa kuin koirilla, rokotuksista lähtien. Ja se eläinlääkäri tulee kotiin, koirat joudun ajaan aina 50km päähän. Se eräskin vakuutusyhtiö on rajannut ähkyn ja siihen viittaavat oireet, hankosidevammat ja kaikki mieleen tulevat yleisimmät sairaudet ja tapaturmat korvauksen ulkopuolelle, joten mitä enää jää korvattavaksi? Ja korvauksissakin on suhteellisen suuri omavastuuosuus ja vielä joutuu maksaan tietyn prosenttiosuuden kuluista. Pienen haavan pystyn hätätilassa tikkaan itsekin, jos pokka pitää oman hevosen kohdalla. Ihmisissä oon huomannut sen, että jos potilaana on läheinen, en voi tehdä mitään, mutta vierailla ei mikään aiheuta heikotusta. Eikö niissä hevosvakuutuksissa maksut oo suurin piirtein 400 euroa vuodessa, jos ell-kulut haluaa kattaa?

Sen oon myös huomannut, että tietyn tyyppisille ihmisille tulee eläinlääkärilaskuja enemmän kuin toisille. Tässä taannoin eräs tuttu vei koiransa vatsahuuhteluun, kun se oli syönyt hiiren. Meidän koirat toimittaa kissanvirkaa ja syö ihan työkseen myyriä ja hiiriä, puhumattakaan niistä raadoista, joita metsästä välillä löytyy. Ja tiedän yhdenkin koiran, joka käy säännöllisesti ortopedillä ja fysioterapeutilla ja treenaa tasapainolaudalla. Mitään varsinaista vikaa ei koirassa ole, mutta omistaja nyt vaan on sellainen. Tarkoitan siis sitä, että kyllä lääkäriin ja hoitoihin saa uppoamaan rahaa ihan niin paljon kuin haluaa, mutta hyvällä hoidolla, ennaltaehkäisyllä ja sillä, ettei ole hysteerinen, välttää monet laskut. En missään nimessä meinaa, että sairaudet ja vammat jätetään hoitamatta, mutta ei nyt joka punkin ja ampiaisenpiston takia täydy lääkäriin lähteä. Ja se vielä, että en tykkää siitä, kuinka lääkärit yleensä puuttuu vaan oireisiin, eikä syihin. Mitä sitten, jos maksan kalliit kuurit mahahaavan hoitoon, ei se alkuperäinen ongelma sillä poistu.
Maikki

ViestiKirjoittaja hiippari » Su Marras 18, 2012 12:58 pm

Koolla on ollut kyllä edullinen lääkäri. Täälläpäin tuppaa pelkkä paikalle ajo ja kädenpuristus maksamaan satasen, jos jotain tarttis tehdä niin sitten pitää latoa lisää satasia tiskiin.

Vastuuvakuutus on mielestäni kyllä aivan ehdottoman oleellinen, mikäli hevonen elää missään määrin sellaisessa paikassa, että se esim. karatessaan voisi edes teoriassa aiheuttaa minkäänlaista vahinkoa. Itse en lähtisi tuossa kohtaa säästämään.

Eri vakuutusyhtiöistä vielä sen verran että järkevimmät ehdot taitavat löytyä eräältä T-alkuiselta vakuutusyhtiöltä.
hiippari

ViestiKirjoittaja Tucca » Su Marras 18, 2012 1:55 pm

Minä tutkin hyvin kattavasti eri vakuutusyhtiöitä ja niiden korvausehtoja, pyysin tarjouksia ja niin edelleen. Totesin, että vakuutuksessa ei ole mitään järkeä. Laajennetun vastuuvakuutuksen otin, mutta hoitokuluvakuutusta en. Korvausehdot ovat niin suppeat ja tuttujen kokemukset kaikkea muuta kuin rohkaisevat, joten säästän mieluummin kalliissa vakuutusmaksussa ja laitan rahaa kuukausittain sivuun. Lähes kaikki jalkavammat voidaan laittaa rasitusperäisiksi ja hupsista, eipä sitten korvatakaan mitään. Jos taas puhutaan jostain jalan katkeamisesta tai ähkyleikkauksesta, niin hevonen lähtee siinä vaiheessa taivaslaitumille. Mistä siis maksaisin vakuutuksen suhteen? Tyhjästä.

Olen lisäksi ollut todella yllättynyt hintatasosta hevoseläinlääkäreiden suhteen. Esimerkki. Vein hevosen klinikalle, se rauhoitettiin, raspattiin, otettiin neljä röntgenkuvaa, tutkittiin kavioita, sai hoitoaineita kotiin. Loppulasku? Noin 150 euroa. Meinasin tiputtaa alaleukani tiskille, mutta jotenkin sain koottua itseni. :mrgreen: Koiria paljon eläinlääkäriin kuskanneena olin varautunut hevosen kohdalla vähintään 400 euron laskuun, mutta mitä vielä! Meinasin kysyä, että oletteko unohtaneet laskuttaa jotain..

Toki isommat jutut ja tehohoidot maksavat. Niiden kohdalla on sitten mietittävä, mikä on järkevää minkäkin kannalta ja mikä ei.
"The technique we use with our horses isn't near as important as the kind of heart we put behind it."

- M. Rashid

Hevosellani on blogi. Jos haluat lukijaksi, laita yksityisviestiä.
Tucca

ViestiKirjoittaja Emili » Su Marras 18, 2012 2:36 pm

Tucca kirjoitti:Vein hevosen klinikalle, se rauhoitettiin, raspattiin, otettiin neljä röntgenkuvaa, tutkittiin kavioita, sai hoitoaineita kotiin. Loppulasku? Noin 150 euroa.

Juuust... Meillä kahden hevosen raspaus 160€ <3 Toki siinä oli matkakulut ja lääkäri oli yksityinen.
Emili

ViestiKirjoittaja Koo » Su Marras 18, 2012 5:21 pm

Hevosen hoito klinikalla on huomattavasti halvempaa, kuin kotona hoito. Meilläkään ei klinikalle (mistä rokottajat/raspaajat tulevat) ole matkaa kuin n. 18 kilometriä, ja silti matkakuluja tulee useampi kymppi.

Ja tuohon vakuutusasiaan. Meillä ei ole vakuutusta tällä hetkellä, ehti vanhentua, hehe. Henki- eikä sairausvakuutusta tuolle oteta; mikään rahasumma ei korvaa tuon eläimen menettämistä, ja näiden seitsemän vuoden aikana tuo on kerran jouduttu klinikalle viemään. (turhaan sekin) Toki joo, jotain voi tapahtua, se voi yhtäkkiä joutua johonkin sairauskierteeseen, mutta sitten ei voi mitään. Tapaturmavakuutusta sille on kyllä taas mietitty, mutta naureskelimpa vaan, että jos tuo lapanen jotain esimerkiksi jonkun sivullisen autolle tekee, niin revin vaikka omasta kukkarostani ne rahat. :D Ehkä vähän tyhmä ajattelutapa "ei se mitään koskaan..", mutta joo. Katsellaan. Ei meidän perheessä olla oikeastaan koskaan vakuutuksista hyödytty, vaikka on vakuutettu niin koiria, hevonen, ihmisiä... Yksikään tapaturma mitä tapahtuu, ei tietenkään kuulu vakuutuspiiriin. Jes. Ja kaikki mitä meille tapahtuu, on tosiaan niin... outoja/harvinaisia/jotain sellaista, ettei sen tapahtuminen oikeasti tulisi mieleenkään, ettei niitä edes vakuutusta ottaessa ajattele..
Koo

ViestiKirjoittaja Konna » Ma Marras 19, 2012 9:23 pm

Itsellä taas erilaisia kokemuksia lähipiirissä noista vakuutuksista. Itse suosin I :llä alkavaa vakuutusyhtiötä, joka otti meidät rajoituksetta hoitonsa piiriin vaikka jalastamme tosiaankn löytyi pienen pieni irtopala. Olin ihan varma, että se jalka merkittäisiin kokonaan ulos vakuutuksen piiristä, mutta toisin kävi! Samainen vakuutusyhtiö on myös maksanut muiden kulujen lisäksi myös matkakulut klinikalle tuttavallani, jonka hevonen vietiin en nyt muista mistä syystä lääkärin luo. Myöskin jalkavammat pitäisi ja on käsittääkseni mennytkin vakuutukseen, jos vamma on tapaturmaperäinen (ymmärtääkseni tuttavalla ei ollut edes selkeitä todisteita tapaturmasta).. Samainen yhtiö on mielestäni todella kiitettävästi korvannut myös lähipiirin ihmisille tapaturmista aiheutuneita kuluja, vaikka loppujenlopuksi on ollut aika pienestä kiinni, onko tapaturma sattunut suljetulla vai avoimella radalla (ehto oli, että jos on sattunut suljetulla radalla, ei korvata)..

Itse luotan vakuutusyhtiöihin, mutta toki välillä kuulee myös aika karuja tarinoita..
Omalla kohdallani vain on turvallisempi olo, kun on laaja ja kattava vakuutus ja lisäksi myös se vastuuvakuutus, koskaan kun ei tiedä. Vakuutukset meillä taitaa olla sen jonkin kolmesataa, joka ei mielestäni mikään ihan mahdoton ole, kun jakaa sen kokovuodelle. Sitäpaitsi useinhan se menee niin, että kun on vakuutus, niin mitään ei käy. Jos ei ole vakuutusta, niin sitten on koko ajan jotakin? :P Ainoa haittapuoli on se, että vakuutus ei korvaa kuin hevosen ostohintaan saakka, mutta kaitpa sekin kuitenkin ihan riittävästi on..

Meillä ihan pelkkä raspaus rauhotuksessa 110 euroa, kun tulin paikanpäälle. Matkakulut jaettiin kahden ihmisen (3 hevosen ja 3 koiran) kesken. Melkein pääkaupunkiseudulla. Ei mielestäni yhtään paha, kun vertaan meidän kengityskuluun (vanhat etuset, uudet takaset, kaikki kaviot vuoltu, kantahokit) 130 euroa, huh! Taitaapi olla edessä kenkääjän vaihto, jahka pari onnistunutta kertaa saadaan vielä taakse. En uskalla nyt vaihtaa, kun poni tulee toimeen nykyisen kengittäjän kanssa niin hyvin (ei tosiaankaan itsestäänselvää).
Konna

ViestiKirjoittaja hiippari » Ma Marras 19, 2012 11:04 pm

Niin, nää on kovin tällaisia. Itse nuorena miehenä onnistuin väistämään lähes 200.000 markan korvausvastuun sillä, että vakuutusturva oli kunnossa. Sittemmin en ole suuremmin kyseenalaistanut vastuuvakuutuksien tarpeellisuutta.
hiippari

ViestiKirjoittaja Maikki » Ti Marras 20, 2012 1:37 pm

Tottahan se on joo, että kaikki on suhteellista. Vastuuvakuutus on varmasti hyödyllinen, mutta muista en tiedä. Lohduttavaa kuulla, että täällä muutama muukin kyseenalaistaa vakuutusten tarpeellisuuden. Aina sitä vain ajattelee, että jos sattuu jotain ihan kamalaa, ettei sitten ole rahasta kiinni. Toisaalta korvauskatto tulee suhteellisen nopeasti vastaan ja jos jotain tosi kallista ja pitkällistä hoitoa joutuu makselemaan, sopii miettiä, että paljonko on kipuja ja mikä on inhimillistä. Huolenpidolla ja levolla paranee suurinosa vaivoista ja ne ei periaatteessa maksa mitään ylimääräistä.

Edelleen kaikki tarinat ensimmäisen oman hevosen ostamisesta ovat tervetulleita! Ja ihan käytännönjärjestelyistäkin, esim. kauppakirja, kuljetus, mitä olitte hankkineet ennen hepan tuloa jne.
Viimeksi muokannut Maikki päivämäärä Ti Marras 20, 2012 9:36 pm, muokattu yhteensä 1 kerran
Maikki

ViestiKirjoittaja M-H » Ti Marras 20, 2012 2:18 pm

Vastuuvakuutus yleensä koti tai maatilavakuutuksen yhteydessä kaikille eläimille ei ole montaa euroa vuodessa.

Itse en ole hevosilla vakuutuksia pitänyt (el/kuolema). Nyt loppukesästä ehkä olisi vakuutus ensimmäisen kerran kannattanut kun olisi voinut klinakalle viedä hevosen ja olisi _ehkä_ selvinnyt mutta sekin on suuri ehkä. Tämäkään ei siis halvemmaksi olisi tullut mutta ei ollut rahaa niin suurta summaa silloin laittaa.
Vuosien varrella jos kaikilla hevosilla olisi ollut vakuutukset niin niillä rahoilla ostaisin vaikka 5 hevosta. Tämä siis puhdasta matematiikkaa eikä ota huomioon hevosen mahdollista tunnearvoa.

En vastaisuudessakaan tule pitämään vakuutuksia hevosella.

edit:
EL kulut tuntuvat suurilta kohdallaan mutta aika harvoin tarvinnut loppuviimeksi. Paljon tappiolle olisi jäänyt jos vakuutuksia olisi makselluit kuin, että kulut aina kohdallaan.
Mielestäni paras olisi laittaa 'sukanverteen' EL rahastoa kuukausittain vakuutusmaksun verran ja sittenkun siellä tarpeeksi niin loput laittaa johonkin muuhun :)
Kuva
M-H
Site Admin

ViestiKirjoittaja anutus » Ti Marras 20, 2012 9:12 pm

Mulla on hevoskohtainen vastuuvakuutus ja sitten henkivakuutus (alle 5000e), jotta on sitten varaa mahdollisesti uuteen hevosystävään ja saa hautaus/teurasmaksut maksettua kun hevonen potkaisee tyhjää. Irtisanon henkivakuutuksen, kunhan tilin saldo on sitä luokkaa, että kestää ottaa takkiin tonnin tai pari ilman että on talous nurin. x) Sitä odotellessa...

Saattoi olla vielä suppea ell. kuluvakuutus, jossa korvattiin jotain valikoituja hoitoja, jos esim. katkoo jalkansa tai jotain... Eipä noita ole mitään tähän mennessä tarvittu. *kopkop* Vakuutusmaksu on reilusti alle 300/vuosi, ni ajattelin, että ei ole paha hinta tässä konkurssissa.
anutus

ViestiKirjoittaja Maikki » Ke Helmi 20, 2013 3:26 pm

Nyt on sitten tarjous vetämässä. Ihana liinakkoruuna, ratsuna aivan aloittelija. Vetohommat sujuu hyvin. Hintapyynti oli sen verran yläkanttiin, eikä myyjä oikein halunnut edes myydä, joten saa nähdä, meneekö tarjous läpi. Jännittää ihan pirusti ja koko ajan on sellainen olo, että voinko MINÄ oikeasti ostaa hevosen. Ilmeisesti voin!
Maikki

ViestiKirjoittaja maria_ » Ma Helmi 25, 2013 6:19 pm

Ootko saanu Maikki vastauksen jo? Ihana lukea näitä tarinoita oman ensimmäisen hevosen ostosta ja salaa haaveilen että josko minäkin sitten joskus :mrgreen:
maria_

ViestiKirjoittaja Maikki » Ti Helmi 26, 2013 6:37 pm

Vastausta en ole vielä saanut, lupasi miettiä, mutta olen itse ajatellut vetäytyä kaupasta. Hevosesta on paljastunut asioita, jotka pistävät epäilemään myyjän rehellisyyttä. Tyyliin: mitä vielä on kertomatta? Vähän harmittaa, mutta onhan noita hevosia... Hintakin oli kova. Ei sillä, että olisi paljoakaan merkitystä, maksaako hevonen 1000 vai 3000, jos siitä on iloa 20 vuodeksi eteenpäin, mutta näiden ikävien käänteiden jälkeen en halua periaatteesta maksaa myyjälle niin paljoa.
Maikki

Seuraava

Paluu Hevostelu yleensä