Ensimmäisen oman hevosen ostaminen

Yleinen hevostelualue.

Re: Ensimmäisen oman hevosen ostaminen

ViestiKirjoittaja maria_ » Ti Helmi 26, 2013 7:39 pm

Voi kurjuus, ei tuota kyllä sitten kannata ostaa :( Kyllä joku hevonen odottaa jossain, että juuri sinä käyt sen hakemassa ja pääsette alottamaan yhteisen taipaleen :) Pidän peukkuja!
maria_

ViestiKirjoittaja Pojuheppanen » Ti Helmi 26, 2013 8:24 pm

Maikki: hö :( Tosi kurjaa kun näitä epärehellisiä myyjiä on :oops:

No voin silti kertoa omani.

Ensimmäisen hevosen ostin täysin tunteella. Ja sitä tunnetta en koskaan unohda. Lähdin vastoin tapojani yli neljän sadan kilsan päähän katsomaan hevosta, joka näytti ja kuulosti ihan unelmalta. 7vuotias lämminveriruuna, olin vastaavasta haaveillut niin kauan kuin jaksan muistaa. Kun saavuin tänne tallille ja nousin autosta tarhojen edessä, yksi upean näköinen lämminveriruuna tuli kauheella laukalla toisesta päästä tarhaa, hirnuen portille! No ei ollut epäilystäkään kuvien perusteella oliko tämä katsomani hevonen. Ja ei varmasti tarvitse arvata kahdesti, ostinko vai jätinkö? ;) (Olin täysin maani myynyt, en voinut sille mitään, mutta siinä se oli, päätös oli tehty ennenkuin edes otin sen tarhasta ja ratsastin ja ajoin sen)
Hevonen ehti olla minulla kolmisen kuukautta ja tuntui kuin olisin tuntenut hevosen aina. Kunnes huomasin, että kaikki ei ollut kunnossa. Se puuskutti pienestä kävelymatkasta, ei meinannut palautua millään yms. Eläinlääkäri totesi, että se oli puhkuri ja todennäköisimmin hoitamattoman flunssan seurauksena. :cry:

Sitä hoidettiin kolme kuukautta, mutta minkäänlaista muutosta ei tapahtunut ja hirvittävistä heinä/väkirehumääristä huolimatta, ruuna vain laihtui ja laihtui. Ja lopulta ell totesi, että se ei enää pysty millään tavalla hengittämään, edes levossa, normaalisti.

Näin siis meni puolen vuoden jälkeen unelmieni hevonen vihreille niityille ja ikävä on vieläkin kova!

Eli siis järki kannattaa ottaa mukaan vaikka kuinka haluaisi ajatella tunteella! Ja todella toivon, että kukaan joka löytää unelmiensa hevosen, ei joudu samanlaista kohtaloa kärsimään, ei hevonenkaan, eikä uusi omistaja. Se oli todella rankkaa aikaa!
Pojuheppanen

ViestiKirjoittaja maria_ » Ke Helmi 27, 2013 1:34 am

Olipas kurja kokemus sinulla Pojuheppanen :(

Tapahtuuko tuota huijausta ja asioiden pimittämistä paljonkin hevoskaupoissa? Mitenkä tuon tilanteen voisi välttää? Ostamalla tutulta/tutun kautta tai hevonen joka on ennestään tuttu? Täys kuntotarkastus? Koeaika?
maria_

ViestiKirjoittaja Maikki » Ke Helmi 27, 2013 2:26 pm

Tosi surullista pojuheppanen. :(

Olen selaillut myynti-ilmotuksia monta kuukautta ja ottanut yhteyttä useisiin myyjiin. Varsinkin suomenhevosten kohdalla ilmoituksen "ajettu ja ratsastettu" tarkoittaa lähinnä sitä, että kärryjen edessä hevonen juoksee kuin viimeistä päivää ja hevonen ei heitä ratsastajaa selästään, ravi on kovaa kiitoa ja laukka todennäköisesti huono tai laukalle saa ajettua ainoastaan ylämäessä. Hevosissa ei välttämättä ole mitään vikaa ja niiden osaamattomuus johtuu varmaan pääasiassa opetuksen puutteesta, mutta tuo "ajettu ja ratsastettu" tarkoittaa minusta vähän enemmän kuin sitä, että hevonen hyväksyy kärryt perään ja ratsastajan selkään... Kyllä meillä on aikaa hevosta opettaa, mutta haluaisin säilyä ilman suurempia vammoja myös sen opetteluajan (eli en halua, että hevonen kipittää maastosta yksin kotiin). Sitten jos hevosta on yhtään koulutettu ratsuksi ja se on nuori, hinta pompsahtaa herkästi yli neljän tonnin. Tällaisten hevosten myyjillä on usein vaatimuksia kisaamisen suhteen, ilmoituksissa sanotaan, että myydään vain tavoitteelliseen kotiin. Tuntuu, että suokkeja myydään eniten Itä- ja Pohjois-Suomessa, täältä Pirkanmaalta ei tule niin lähdettyä katsomaan hevosta 500 km päähän. Meillä ei ole sen suurempia vaatimuksia kuin että hevonen olisi luotettava ja selväpäinen, jarrut toimii, terveydentila ok ja hinta max 3000€, mutta ehkä se on liikaa vaadittu. Ymmärrän, että ilmoituksissa kehutaan hevosta, mutta kyllä hankkarivamma, vaikea kesäihottuma tms. pitäisi mainita ilmoituksessa heti, eikä niin, että tieto lipsahtaa vahingossa myyjän puolisolta koekäytön yhteydessä.

Yksityiseltä yksityiselle -hevoskaupoissa totuuden puhuminen on ilmeisesti vähän niin ja näin, varsinkin jos hevonen on halpa. Myyjä haluaa hevosesta eroon ja jos ostaja reklamoi, myyjä voi aina vedota siihen, että ei se ennen ole tuollainen ollut ja mitä odotit parilla tonnilla saavasi. Jos jollain rehellisellä on myynnissä nuorehko kiltti suokki, niin ota yhteyttä! Monet viat on ihan ok, mutta haluan tietää ne etukäteen.
Maikki

ViestiKirjoittaja maria_ » Ke Helmi 27, 2013 3:16 pm

Oletko muuten ehtiny tutustua tähän sivustoon: http://www.suomenhevoset.fi/index.php ? :) Varalta vinkkaan kun kerran suokkia olet etsimässä!
maria_

ViestiKirjoittaja Maikki » Pe Maalis 01, 2013 6:39 pm

Menee kyllä ihan järjettömyyksin erilaisten ilmoituspalstojen selailu, mitään muuta tahdo saada aikaiseksi. Nyt ollaan maanantaina menossa katsomaan yhtä sh-ruunaa ja jos kaikki menee putkeen, mulla on kohta oma hevonen! Ihan kummallinen tunne. Vaikka on hoitanut muiden hevosia pitkän aikaa ja lukenut kaiken mahdollisen ja mahdottoman hevosenpidosta, silti tuntuu, että mitä lähemmäs h-hetkeä mennään, sitä vähemmän osaan mitään. Kauhea epävarmuus ja jännitys.
Maikki

ViestiKirjoittaja Pojuheppanen » La Maalis 02, 2013 10:29 pm

Maikki:

Se on se normaali fiilis siitä kun oikeasti tajuaa menevänsä katsomaan huipulta kuulostavaa hevosta :P Arvaa vaan jännitinkö kun menin ensimmäistä hevosta katsomaan? Ja matkaa oli reilusti ja ehti pohtiin kaiken mahdollisen ja mahdottoman, ja sitten vielä kun pihaan pääsee niin saa mahtavan vastaanoton :lol: Se tavallaan vei sen jännityksen sitten kerrasta pois!

Tsemppiä, kyllä se hyvin menee!

Missä päin Pirkanmaata muuten elelet? Ite muutan kohta Tampereelle, nyt Valkeakoskella. Ihan muuten vaan kyselen :D
Pojuheppanen

ViestiKirjoittaja Maikki » To Maalis 07, 2013 6:14 pm

Jännittäminen on ihan kamalaa! Mukava heppa olisi tiedossa, hinta ok, tallipaikka on, myyjä myisi mielellään meille, mutta aloin panikoida niin paljon, että pahaa tekee. Olen pikkutytöstä asti hevosta halunnut ja nyt kun se on ihan käden ulottuvilla, en meinaa uskaltaa tarttua tilaisuuteen. Talonkaan ostaminen ei jännittänyt läheskään näin paljoa. Hevonen on aluksi menossa vuokrapaikalle, jossa on paljon osaavia ihmisiä, joilta voi kysyä neuvoa, mutta silti pelottaa ihan kamalasti, että mokaan jotenkin, eikä tästä tule mitään. Hevonen vaikuttaa kiltiltä ja toimi koeratsastuksessa kuin unelma, eli sellaista "pärjäämisongelmaa" ei ole tiedossa. En edes osaa sanoa, mitä oikein pelkään, mutta silti pelottaa. :D

Niin joo ja Sastamalassa ollaan.
Maikki

ViestiKirjoittaja maria_ » Pe Maalis 08, 2013 10:39 pm

Rohkeasti vain toteuttamaan unelma nyt kun sopiva hevonenkin näyttäisi löytyneen! :)
maria_

ViestiKirjoittaja Maikki » La Maalis 09, 2013 9:27 pm

No, nyt on kaupat tehty sillä edellytyksellä, että tulee ostotarkastuksesta puhtaat paperit. Enää ei jännitä, nyt on vaan normaali innostunut olo. Hevonen ei ollut yhtään sellainen, mitä haettiin, mutta olin koeratsastuksen jälkeen niin ällikällä lyöty, että niin herkkä ja yhteistyöhaluinen suokki voikin olla olemassa. Mahtavaa!
Maikki

ViestiKirjoittaja maria_ » La Maalis 09, 2013 9:54 pm

Onnea ja toivottavasti ostotarkastuksessa saa puhtaat paperit! :)
maria_

ViestiKirjoittaja Maikki » To Maalis 14, 2013 12:09 am

Jee, mulla on hevonen!
Maikki

ViestiKirjoittaja Bessie » To Maalis 14, 2013 10:29 am

JEs, onnea! Todella mahtavaa :). Niin se vaan sitten järjestyi!
Bessie

ViestiKirjoittaja Pojuheppanen » To Maalis 14, 2013 9:08 pm

Onnea ensimmäisestä hevosesta! Rahanmenoa ei sitten enää voi estää :D
Pojuheppanen

ViestiKirjoittaja M-H » To Maalis 14, 2013 9:15 pm

Jokuvuosi sitten näin ihanan taulun hevosmessuilla jossa luki jotenkin näin:

Ennen minulla oli rahaa, ystäviä ja aikaa
Nyt minulla on hevosia!

:lol:
Kuva
M-H
Site Admin

ViestiKirjoittaja Maikki » Pe Maalis 15, 2013 11:53 pm

Joo ei kyllä hääppöstä oo, kun tulin heti kauheeseen kuumeeseen ja hepallakin joku ihme patti ilmestyny selkään yhdessä yössä.

Ei vaan. Ihan kivalta tää tuntuu. Heppakin tulee tarhan portille jo vastaan, vaikka ei olla nähtykään kuin about 6 kertaa vasta.
Maikki

ViestiKirjoittaja Peikko » La Maalis 16, 2013 9:17 am

Oikein lämpimät onnittelut omasta hepasta. Lainaan yhden hevosemme kasvattajan sanoja: mikään ei ole entisellään, kun heppa saapuu laumaasi!
Listen! Or your tonque will make you deaf. -cherokee saying
Peikko

ViestiKirjoittaja Turparulla » La Heinä 06, 2013 1:07 pm

Heips!Hullu noviisi haaveilee omasta pollesta perheelle (4 hlö),vaikka omat taidot ovat minimaaliset,lapsilla vielä vähäisemmät ja isännällä olemattomat!Silti koko perhe haaveilee ja suunnittelee pollen hankintaa :lol: !Ei taideta olla ihan viisaista...Mutta asiaan.

Minkälaisia ensihepoja teillä on ollut?Itse ajattelin vanhempaa (ikähaarukassa 8-15v) ruunaa (poikalapseni ovat liian putkiaivoisa,että pärjäisivät tammamaisen tamman kanssa :lol: ),koko perheen ratsatukseen,eli pitäisi kantaa n. 110 kg ukkoakin ajoittain.Poikani (8v ja 9,5v) pari viikkoa sitten palanneet ekalta ratsastusleiriltä ja mahdoton kipinä ja heppakuume vaivaa nyt :D .Nuo kollit ovat kovia kasvamaan ja molemmat ovat yli 130cm pitkiä jo.Itse ajattelin meille polleksi esim suomenpienhevosta,eestinhevosta tai vaikkapa vuononhevosta tms.Olen seurannut näitä myynti-ilmoituksia tässä parisen viikkoa,mutta en oikein tiedä minkälaisiin asioihin pitäisi kiinnittää huomiota?Koulutustaso on yksi,mistä en ymmärrä juuri mitään!Pojat haluavat pollen,jota voisi hypyttää,itse haluaisin opetella koulukiemuroiden alkeita sivistyneesti (hevosystävällisesti) ja maastoilla ja isäntä tykkäisi rapsuttelukaverista =D.Itse olen asennoitunut niin,ettei pollea välttämättä kengitettäisi,ja haluaisin että polle saisi elää ilman kipuja,eli kuolaimetkin varmaan nakattaisi pois.Ensikoti pollelle löytyisi serkkuni tallista,jossa kaksi tammaa,mutta jos siellä ei kopukoiden kemiat synkkaa,niin toinen talli olisi vaihtoehtona.Ajatuksena olisi pitää ensialkuun vuokratallissa ja kesäisin kotona metsälaitumella,jos kaveri löytyisi.Haaveilen pienestä pihatosta tuohon pellon reunalle myös,mutta kyse on siis vaan ideoinnista...No se meidän haaveista.Hevostaitokursseille olen menossa seuraavaksi,hoitokurssi koko perheelle syksyksi tilattu ratsastuskoulun tallimestarilta,kengittäjiä meinasin haastatella,jos löytyisi pitäjästä vuolija,kirjallisuutta haalittu rutkasti jne ja vara-ihminenkin jo katsottu valmiiksi,ettei tule tilannetta,ettei kukaan pysty hoitamaan.Vakuutuksia olen silmäillyt,vanhoja metsälaitumia katsastanut (kasvillisuus) ja räknäillyt pinta-aloja...kustannuksia ollaan fundeerattu.Enää puuttuu kokemus hevosten terveydenhuollosta ja se polle :D .Noh,jäitä hattuun ei ois pahitteeksi myöskään ;) .

Mutta antakaapa hyviä vinkkejä ja huomioitavia asioita hevoskaupoille ja mistä hintaluokasta kannattaa katsella pollea,ettei hanki liian hyvin koulutettua,tai liian heikosti koulutettua?Entä ulkomaan kopukat;onko jotain huomioitavaa?Kaikesta infosta kiitollinen!
Turparulla

ViestiKirjoittaja Maikki » La Heinä 06, 2013 7:08 pm

Kun pojat kuitenkin kasvavat nopeasti pituutta ja ukollakin on tuota elopainoa, unohda pienhevoset, vuononhevoset ja eestinhevosetkin (jotka Suomen markkinoilla ovat aika pieniä), jos meinaatte hankkia yhden hevosen, jolla koko perhe ratsastaa. Pienelle ratsastajalle iso hevonen voi tuntua vähän kömpelöltä, mutta iso ratsastaja ei kiipeä pienen selkään ollenkaan. Ratsastajan paino varusteineen saisi olla 15-20% hevosen painosta, normaalikokoinen suomenhevonen painaa n. 530kg. Tai sitten lapsille oma ja aikuisille oma. ;)

Tietoa kannattaa etsiä loputtomasti ja myynti-ilmoituksia seurailla monesta eri paikasta. Hyvin peruskoulutetuissa suomenhevosissa lähtöhinta on 4000€ ylöspäin, "ajetun ja ratsastetun" (= todennäköisesti hevonen, josta ei tullut ravuria ja joka on totutettu ratsastajaan) voi saada parilla tonnilla ja allekin. Kannattaa hankkia hyvin peruskoulutettu, jos lapsetkin sillä ratsastavat. Ei kai hevonen voi olla liian hyvin koulutettu, mutta koulutus ja potentiaali alkaa kyllä näkyä hinnassa. Käykää katsomassa useampaa hevosta ja vertailkaa tarjontaa, se oikea kolahtaa sitten, kun se osuu kohdalle. :) Sitäkin kannattaa käydä katsomassa vähintään kahdesti, että saa vähän paremman käsityksen ja ottaa pätevä eläinlääkäri tekemään ostotarkastus. Kaikkia kaupankäyntiin kuuluvia epämääräisyyksiä kannattaa välttää, kuten "jos et osta huomiseen mennessä, menee teuraaksi", "ei ole koskaan ollut edes nuhaa" jne. Mikä kuulostaa liian hyvältä, ei ole totta.

Kun hevoseen kohdistuu suuria käyttöpaineita, kelpuuttakaa vain ehdottomasti terveeltä vaikuttava hevonen. Kesäihottumaisella on tosi tuskaista harrastaa kesäaikaan, jalkavaivainen tarvitsee lepoa jne.
Maikki

ViestiKirjoittaja Turparulla » La Heinä 06, 2013 8:27 pm

Kiitti Maikki :) !

Mulle on ns. "kokeneemmat" tuttavat vakuuttaneet,että nuo pienemmät kylmäveriset kopukat oisivat ihan passelit,kun itse pähkäilin juuri tuon rotu-/koko-ongelman kanssa...Itse olen ns. persjalkainen karjalainen ja olen eestinhevolla ja suokilla mennyt ja ne on tuntuneet mulle (huikean 160cm pitkälle) sopivan kokoisilta.En varsinaisesti arastele isompaa,mutta en oikein mistään jätistäkään (tai jästistä :lol: ) syty.Oiskohan sitten joku pv (esim torinhevonen) ja kokoluokassa sk. 160+ enemmän perhekopukka-kokoa?Mein pojat on molemmat kookkaat,mutta rungoltaan samaa persjalkarotua kun muorinsakin ;-).

Mitä olemme kotona keskustelleet hinnoista,niin meille ehdoton hintakatto varusteineen on 7000,- ja mitä katselin päälle 5 tonnisia hepoja,niin vaikuttavat jo aika koulutetuilta.En mitään puskapollea ajatellut,mutta mietin vaan,että menevätkö pollen koulutukset hukkaan meillä,jos ei pääse mihinkään valmennusryhmään?Kuten Maikki totesit,terve polle on järkevämpi hankinta,niin tosiaan olin miettinyt ettei edes ns. pikkuvikaista harkita,koska vanhemmiten tuppaa eläimillä siinä missä ihmisilläkin olla jos jonkinlaista vaivaa.

Serkkuni etsi liki puolitoista vuotta tyttärelleen sopivaa kisapollea ja varoitteli myös näistä hetken mielijohde-hankinnoista.Itselläni ei ole kiire ja olenkin melko kriittisesti tutkaillut noita ilmoituksia,eikä sieltä ole noussut esiin kuin pari yksilöä,joista voisi edes lisätietoja pyytää.Minua arveluttaa kamalasti nämä jobbarit,jotka välittävät hepoja muualta (varmaan ihan hyviä heppoja kuitenkin),joten olen hylännyt ne ilmoitukset kokonaan.Haluaisin löytää pollen,josta myyjällä on useamman vuoden kokemus,eikä ole rahastusmielellä myymässä hevosta...Ja tähän se raskas huokaus (mission impossible?) :D .

Olin ajatellut pyytää ammattilaisen (vaikka maksaakin) mukaani ja eläinlääkärin.Siis sitten kun se oikealta tuntuva polle löytyisi.Mitä olen ratsastuskoululla tutustunut heppoihin,niin ihan mukavan oloisia valtaosa,mutta yksikään ei tunnu sellaiselta,jonka tunnistaisin "omani" kaltaiseksi.Mietityttää vaan,että tunnistaako sitä edes koskaan?Se polle olisi pääasiassa minun vastuulla,joten en oikein voi ajatella lasten valitsevan heppaa ;-).Kauheasti asioita mietittävä :D !
Turparulla

ViestiKirjoittaja Koo » La Heinä 06, 2013 10:27 pm

Kyllä sen oikean tunnistaa. Kaveri oli etsimässä itselleen uutta entisen pikkuponinsa jäätyä armottoman pieneksi, kierteli pitkin Etelä-Suomen talleja ja kokeili Suomen parhaimmistoon kuuluvia valmiita kisaponeja. Kaikki oli "pläääääh", kunnes parkkasivat kotieläinpihan pihalle, ja hän näki ihan tuhannen lihavan, mitään osaamattomalle viisivuotiaalle kirjavalle ponille kuuluvan takapuolen, jonka takaa poni katseli hölmistyneenä. Koeratsastus meni surkeasti, poni vain lyllersi ja esteponiksi ostettava poni ylitti vaivoin ristikon. Nyt tuo pari on ihan erottamaton, ja myöskin kisaavat kenttä-, este- ja koulukisoissa kansallisellakin tasolla sijoittuen.

Nuo pienet kylmäveriset jää ihan muutamassa vuodessa pojillesi pieniksi, ja ovat valmiiksi miehellesi liian pieniä. Sinä ainoastaan voisit (mikäli suurinpiirtein normaalipainoinen olet) sillä ratsastella vuosia. 160-senttinen alkaa olla ehdoton minimi, ja silloinkin mieluusti raskasrakenteisempi. Miehellesi pitäisi olla ~700-kiloinen hevonen, ~150-säkäinen raskasrakenteinen hevosponi painaa reilun 400 kiloa. Joko miehen on luovuttava ratsastushaaveesta, tai sinun (ja poikienkin ainakin alkuun) tulee ratsastaa epämiellyttävän suurella kaviokkaalla. Miten olisi ajo-opetettu, jolla miehesi voisi harrastaa kärryiltä? Valjakkoajo on ainakin minusta ihan mielettömän mielenkiintoisen oloista, sillä voi tehdä kaikkea (paitsi hyppiä rataesteitä) kärryiltä, mitä selästäkin.

Älkääkä sitä virhettä tehkö, että lopettaisitte tunneilla, valmennuksissa ja kursseissa käymistä, kun hevosen saatte! Varsinkaan noin kokemattomina. Siitä se ratsastuksen harjoittelu vasta kunnolla alkaa. Tällöin on myös hyvä, että hevonen olisi koulutettu esim. helppo B tasolle, ja valmiiksi hyppää ~80cm rataesteitä -ei tule luultavasti ihan heti hevosen taso teillä vastaan, mutta siitä taas yleensä hevosen taitoa pystyy omien taitojen karttuessa nostamaan.
Koo

ViestiKirjoittaja Maikki » Su Heinä 07, 2013 1:52 am

Voiko hevosen koulutus varsinaisesti mennä hukkaan tai miksi surra sitä? Tuskin heppa sitä ainakaan suree ja se on sitten teidän asianne, miten asiaan suhtaudutte. Kaikesta koulutuksesta on yleensä hyötyä ja jos hevonen osaa jo valmiiksi asioita, teidän on helpompi oppia. Ja huippukisakuntoon viritetty hevonen ei muutenkaan taida irrota alle 7000 euron, eikä sellaiset välttämättä luonteensa puolesta muutenkaan sovellu ensihevosiksi.

Mikäli hevosen ikähaarukka on 8+ täytyy olla realisti terveysvaatimusten suhteen. Jokaisella on siihen ikään mennessä ollut jotain vaivaa, voi olla vanhoja rasitusvammoja, kulumaa ja ties mitä. Kaikki vaivat eivät tule tutkimuksissa esiin ja kaikki vaivat eivät estä harrastamista. Ostamisessa tarvitaan tuuria, että löytyy sellainen, joka kolahtaa ja jolta ei löydy tarkastuksessa mitään isompaa, eikä sellaista myöhemmin paljastu.
Maikki

ViestiKirjoittaja Tucca » Su Heinä 07, 2013 1:16 pm

Turparulla kirjoitti:..koko perheen ratsatukseen,eli pitäisi kantaa n. 110 kg ukkoakin ajoittain.Poikani (8v ja 9,5v) pari viikkoa sitten palanneet ekalta ratsastusleiriltä ja mahdoton kipinä ja heppakuume vaivaa nyt :D .Nuo kollit ovat kovia kasvamaan ja molemmat ovat yli 130cm pitkiä jo.Itse ajattelin meille polleksi esim suomenpienhevosta,eestinhevosta tai vaikkapa vuononhevosta tms.

Jos hevosen pitää pystyä kantamaan 110 kg, niin katselette aivan liian pieniä hevosia. Mikään pieni ponimitoissa oleva tai edes pieni hevonen ei sovellu minun mielestäni painaville ratsastajille, vaikka kuka sanoisi ja mitä sanoisi. ISO suokki, tori tai joku muu raskasrakenteisempi voisi tulla kyseeseen, jos mies ei halua harkita ratsastamista vieraiden isommilla hevosilla tai sitten niitä jo ehdotettuja ajohommiakin / muuta puuhastelua hevosen kanssa. Todennäköisesti poni/pieni hevonen jäisi myös pieneksi pojillesi jossain vaiheessa, joten kannattaa miettiä asiaa eteenpäin.

Vähäisillä taidoilla ei myöskään kannata hankkia hevosta, ellei vie sitä täysihoitotallille muiden kokeneiden ihmisten sekaan sekä ellei ole valmis maksamaan ratsastustunneista vielä pitkälle tulevaisuuteen. On jo hevostakin kohtaan kunnioittavaa opetella ratsastamaan hyvin, sillä hyvä ratsastaja on hevoselle aina miellyttävämpi kantaa. Sanon myös ihan kokemuksesta, että fiksut ja järkevät hevosihmiset ovat todella tärkeitä siinä vaiheessa, kun itsellä menee sormi suuhun kokemattomuuttaan. Kaikkia ja kaikkea ei kannata uskoa, mutta 10 mielipidettä on aina parempi kuin oma olematon tai edes kaksi. Nykyään tietoa hevosista on aivan valtavasti saatavilla netistä sekä kirjallisuuden parista, joten kannattaa lukea mahdollisimman paljon. Erityisesti lajityypillinen käyttäytyminen, ruokinta, hoito, perushoitotoimet, terveyden ylläpito ja niin edelleen. Ja vaikka miten pänttäisi asioita, kirjaviisaus ei opeta käytäntöä! Pitää olla paljon nöyryyttä ja valmiutta ottaa asioista selvää, jos tulee uusi asia eteen tai ei tajua jotain. Erityisesti kokematon tarvitsee myös sitä rahaa, sillä rahalla saa ostettua tietoa ja näkemyksiä sekä ammattitaitoa ammattitaitoisilta henkilöiltä. Budjetti ei saa olla liian alakanttiin.

Suosittelen myös hyvin koulutettua hevosta, sillä sellaisen kanssa pääsee huomattavasti helpommalla. Siihen on syynsä, miksi kokemattomille suositellaan opetusmestaria. Tämänkin tiedän kokemuksesta, vaikka omaa hevostani en pois vaihtaisikaan ja se on oikeasti opettanut minulle enemmän kuin mikään "oikea opetusmestari". :geek: Pitkä, kivinen ja nöyrä on kuitenkin tie, jos aloittelijana yhtään tinkii hevosen koulutustasosta. Ja sekin pitää muistaa, että hevosen koulutustaso ei pysy yllä aloittelijoilla ellei ota osaavaa ratsastajaa ratsuttamaan/läpiratsastamaan hevosta hyvin säännöllisesti. Siihenkin kannattaa panostaa!
"The technique we use with our horses isn't near as important as the kind of heart we put behind it."

- M. Rashid

Hevosellani on blogi. Jos haluat lukijaksi, laita yksityisviestiä.
Tucca

ViestiKirjoittaja Emili » Su Heinä 07, 2013 4:36 pm

Kuten Koo jo totesi, niin miehesi hevosen pitäisi olla joku 700-kiloinen. Se tarkoittaa sitä, että isokaan suomenhevonen ei ole riittävän suuri. Sellainen hevonen olisi taas sinulle aivan liian iso. Olen itse malliltani samanlainen kuin sinä, vähän päälle 160cm ja lyhyet jalat, enkä usko että jalkasi tulisivat moisen jätin selässä lainkaan oikeaan kohtaan.

Sinuna valitsisin itsellesi sopivan kokoisen hevosen, jos sinä kerran pääasiassa ratsastat. Pojat todennäköisesti menettävät hevoskiinnostuksensa viimeistään yläasteen alussa, joten en lähtisi valkkaamaan liian isoa hevosta sen mukaan, että teini-ikäinen poika voisi sillä ratsastaa ;) Sellainen keskikokoinen (155-160cm?) suomenhevonen voisi olla sinulle sopiva. Pojatkin pystyvät sillä varmasti vielä useamman vuoden menemään. Miehesi taas täytyy tyytyä esim. kärryttelyyn tai sitten ostatte kaksi hevosta erikseen.

7000 eurolla miinus varusteiden hinnat saa jo hyvän hevosen (ellet sitten sijoita useampaa tonnia satulaan... :D). Pieni opas ilmoituksen lukuun, näistä tosin voi olla montaa mieltä, mutta ehkä tästä on jotain apua:

rauhallinen, helppo, kiltti, lempeä
Kannattaa etsiä näitä sanoja. "Kiltti" on ainut josta olisin vähän varautunut, sen verran hulluja jyriä, joita omistaja on tituleerannut "kiltiksi", on tullut vastaan. Joillekin "kiltti" on yhtä kuin "ei potki, pure tai tapa ketään".
sopii ensihevoseksi/tätiratsuksi/perhehevoseksi
Sama kuin ylhäällä. Nämä hevoset ovat suurella todennäköisyydellä pomminvarmoja.
hieman laiska
Todennäköisesti superlaiska. Ei aloittelijalle välttämättä lainkaan huonompi juttu, varsinkin jos tuppaa jännittämään.
topakalla/napakalle henkilölle
Hevonen on vaikea ratsastaa.
kisoihin, kisannut sitä ja tätä
Todennäköisesti ihan liian herkkä ja vaikea. Paitsi jos kisannut viimeksi 90-luvulla. Tosin silloin voi olla aikamoisen rikki.
pikkukisoihin
a) Hevonen kykenee suorittamaan 30cm esteradan tappamatta ketään b) oikeasti aktiiviseen kisaamiseen helppoihin luokkiin sopiva, todennäköisesti reipas ja hieman liian vaativa hevonen.
sopii myös seurahevoseksi
Todennäköisesti jotain vikaa joko päässä tai kropassa. Tai sitten kouluttamaton.
osaa perusasiat, HeC, Helppo C, tai epämääräinen "on ratsastettu ja ajettu", "on hypätty pientä ja menty koulua"
Osaa todennäköisesti pysähtyä ja mennä eteenpäin. Etsisin helppo B-A -tason hevosta.
imppaa/on kesäihottuma/puhkuri/jalka paskana, mutta pysyy kurissa toimenpiteellä X...
Vältä kuin ruttoa. KUIN RUTTOA.
pikkuvikainen
Ei välttämättä haittaa käyttöä, pyydä eläinlääkärin mielipidettä.
erikoinen väri (varsinkin suokilla), harvinainen rotu
Hinnassa todennäköisesti pari tonnia "erikoislisää".
hinta alle tonnin tai tonnin luokkaa
Ks. "sopii myös seurahevoseksi".

Toisaalta mietin myös, eikö kannattaisi hankkia vielä lisää kokemusta? Toisesta ketjusta luin, että olet ratsastanut vasta reilun kuukauden ja aikaisempaa hevoskokemusta ei juurikaan ole. Ei sillä, etteikö aloittelijakin voisi pärjätä oman hevosen kanssa, jos ympärillä on asiantuntevaa apua, mutta onhan tuo kokemuksenne kuitenkin aivan tavattoman pieni. Yleensähän suositellaan useamman vuoden (5+) ratsastuskokemusta ja esim. vuokrahevosta ennen oman hankkimista, jotta kokemusta ehtii karttua useilta osa-alueilta. On sekä hevosen että sinun etusi, että osaisit ratsastaa jo kohtuullisesti, vähintäänkin hevosta satuttamatta ja tarpeettomasti kuluttamatta. Tunnistaisit omat virheesi, ts. tietäisit miltä hyvä ratsastus näyttää. Tietäisit koska hevonen liikkuu oikein ja koska ei. Tietäisit hevosen ruokinnasta sen verran että osaat sellaisen järkevästi suunnitella. Osaisit käsitellä hevosia ja toimia sellaisissakin tilanteissa, joita ei ratsastuskoulussa tule vastaan välttämättä ikinä. On tiedettävä koska hevonen kuuluu madottaa, koska raspata, koska hierotuttaa yms. Mitä asioita tehdä, kun hevonen oireilee epämääräisesti ja eläinlääkäri sanoo "no en tiedä mikä siinä on, 150 euroa kiitti moi".

En halua lannistaa, minusta vain näyttää siltä, että hommassa on ehkä pienet vaaleanpunaiset lasit mukana :) Hevosen omistaminen ei ole aina helppoa tai hauskaa. Valtavaa tietomäärää tarvitsee jo oman osaamattomuutensa ymmärtämiseksi.
Emili

ViestiKirjoittaja Turparulla » La Heinä 20, 2013 11:28 am

Ihanaa,KIITOS kaikille vastauksista ja huolenpidosta :D !En ole sitä hevosta tänään ostamassa,en edes vielä huomenna ;) .Kunhan tutkin ilmoituksia ja kuulostelen ja katselen :) .Kokematon olen,sitä en kiellä,mutta en ehkä sentään aivan ummikko.Kirjoitustyylini vain sattuu olemaan aika vähättelevä :D .Oli minulla muksuna hoitoponi kahteenkin otteeseen ja pyörin ravitalleilla auttamassa niin kauan kunnes vanhempani erosivat ja jouduin muuttamaan kaupunkiin.Ratsastustunteihin ei juuri ollut varaa,mutta sain kaverin puskapolleilla (russ ja suokki) ratsastaa aika paljonkin (huom,en siis "osannut",vaan menin vaan),koska kaverini joutui jo nuorena polvileikkaus-kierteeseen.Silloin opettelelimme kimpassa kaverin kanssa irtojuoksutusta ja hypytystä myös näille hepoille.

Mutta asiaan:
Emilille erityiskiitos markkina-sanastosta :D .Tuo tuli tarpeeseen :lol: .Olen itsekin epäillyt,että varsinainen ratsastus jää (ja hoito) jää minun harteille (poikien innostuksen laannuttua) ja nuo pojat ja isäntä kiinnostuvat ehkä muunlaisesta touhusta (jep,mopoista viimeistään teini-iässä!).Kävin tutkimassa Suomen työhevos-saittiakin sillä silmällä,sillä meillä olisi oikeasti mahdollisuus metsätöihinkin (polttopuusavottaa lähinnä metsäläntillämme).Pojat ovat tällä hetkellä intopinkeenä kaikesta heppoihin liittyvästä ja haaveilevat hyppäämisestä (jep,tyypillistä pennuille;vauhtia ja vaarallisia tilanteita on oltava :lol: ) ja joka käänteessä vinkuvat ratsopelle,että jokos pääsevät hyppäämään :D .Kumpikaan ei ole vielä pudonnut kertaakaan,eli mielenkiinnolla odotan sitä hetkeä ja kehitystä sen jälkeen...Itse pidän suokeista,koska ovat mukavan raamikkaita ja yleensä järkeviä,eivätkä sekoile.Itse en ole arka,vaan ennemminkin tylsän järkevä ja pitkäjänteinen (kuulemma myös kovin itsepäinen ;) ),innostun helposti uusista asioista,mutta velvollisuudentuntoisena teen ne vastenmieliset ja tylsätkin työt,vaikka kuinka ärsyttäisi.Hevosen olisi oltava sikäli sopiva,että jaksaisi puurtaa myös niitä ei-niin-mukavia töitä.Suokeilla on paljon näitä ominaisuuksia,niin ajattelin että suokki sopisi meille.Ja suokkeja on kiitettävästi saatavilla :) .Mutta eihän sitä tiedä mitä elämä tuo tullessan!Jos isäntä päättääkin muuttaa Australiaan eläkepäiviksi ja ruveta viininviljelijäksi :lol: .Siinähän sitten olen suokki ja ylämaan-karja haaveinani :lol:
Turparulla

EdellinenSeuraava

Paluu Hevostelu yleensä