Shettiksen koulutus

Yleinen hevostelualue.

Shettiksen koulutus

ViestiKirjoittaja Supp-e » Su Kesä 03, 2012 4:26 pm

En tiedä mihin osastoon olisin tän laittanu, joten pistin tänne. Samainen teksti on myös hevostalli.netissä, mutta kun löysin tämän paikan
ni aattelin et täält vois ehkä irrota parempii neuvoja. :)

Mulla on projektina tälläinen parin viikon päästä 5 vuotta täyttävä shettistamma. Saanut tähän asti lähinnä vaan olla, edellisessä kodissaan ei juurikaan hevosista tiedetty. Ihmisen kunnioitus osittain todella hukassa, herkästi tarjoaa takapuoltaan ja jalat kyllä irtoaa maasta. Mulle väitettiin, että taluttaessa hyppii pystyyn/rynnii ja on ihan sekopää. Joko eilen oli hyvä päivä tai sitten kertoja huijas. ;) Eli kulki ihan hienosti ja narukin löysällä. Tallissa ei ilmeisesti juurikaan ole ollut, joten siellä sekosi. Karsinassa hyppi pystyyn ja huusi. Käytävällä steppas minkä ehti.
(Vasta erään hevosen tullessa talliin, rauhottui ihan täysin!) Liinassa ei ilmeisesti ole koskaan juoksutettu.
Talutusratsastettu on ja siinä toimii hyvin. Tosin pohkeita ja ääntä ei ymmärrä. Maastakäsin väistää kyljestä, välillä. Kärryilläkin on kuulemma ajettu ja toimii hyvin. En tiedä sitten miten todellisuudessa oikeasti menee.

Ens viikonloppuna olis tarkotus ottaa poni oikeen kunnolla "treeniin", kokeilla mitä osaa ja mitä ei.
"Pyörö" juoksutusta (irtona) haluaisin kokeilla ainakin. Jonkinlaisia talutusharjoituksia.
Tallissa oloakin pitäis harjotella, onko ok jos siihen ottaa mukaan tämän rauhottavan hevosen? Hevonen karsinaan ja poni käytävälle ja sitte kokeilis vaikka harjaila, nostella jalkoja, hieroa, kosketella korvia/turpaa. Kokeilla mitä antaa tehdä ja mitä ei.

Selkäänkin haluaisin, mutta toisaalta haluisin ponin toimimaan ensin maasta ja mahdollisesti luottamaan muhun.

Nyt kaipaisin neuvoja ja vinkkejä miten edetä ponin kanssa eteenpäin. Kiire meillä ei ole enkä pääse, kun lähinnä viikonloppusin ponin kanssa puuhaileen.
Tarkoitus olis siis tehdä tästä mulle ratsu, hieman alkuvaiheissa ollaan. ;)

Mietin, että tilaisinko tammalle naruriimun, jossa köysi kiinni sidottuna vai ajaako se asiaa mitenkään paremmin kun tavallinen riimu lukollisella narulla?

Siinä mielessä poni ainakin on yhteistyöhalunen, että tarhassa/laitumella seisoo joko portilla valmiina taikka sitten tulee vastaan, joten eipä tartte lähtee metsästään koskaan mistään.
Supp-e

Re: Shettiksen koulutus

ViestiKirjoittaja Lintumuori » La Kesä 23, 2012 2:04 pm

Itse suosittelisin näin alkuun johtajuusharjoituksia maasta käsin. Eli talutat poni, pysähdyt, ja jos poni ei heti pysähdy niin käsket sen peruuttaa. Eli peruutuksessa kävelet kohti ja jos ei mitään reaktiota niin voit heilauttaa riimunnarua, tai sitten ottaa raipan avuksi ja näpätä sillä vähän ryntäille. Taluttaessa voit myös vaihtaa suuntaa ja ponin täytyy seurata sinua.
Lintumuori

Paluu Hevostelu yleensä