Autot ja muu liikenne

Yleinen hevostelualue.

Autot ja muu liikenne

ViestiKirjoittaja Warda » Pe Maalis 30, 2012 12:45 am

Liikun hevosteni kanssa paljon autoteillä. Nopeusrajoitus on korkeimmillaan 50 km/h, eli pikkuteitä mennään. Kuitenkaan kaikki autoilijat eivät kerkeä kiireiltään noudattaa nuita rajoituksia, vaan paahtavat hevosenkin ohi joskus todella lujaa! Olen liikkunut nuoren ponskini kanssa ihan pienestä asti autoteillä, eikä tuo ole kummemmin autoista välittänyt. Nyt kuitenkin muutamien rallikuskien ansiosta se on alkanut jännittää autoja. Kerran jopa teki ihan kunnon sivuloikan, kun auto kaahasi ohi.

On tosi ikävää, etteivät kaikki autoilijat ymmärrä ottaa huomioon muuta liikennettä. Moottorikelkkailijat sammuttavat kyllä aina koneensa, kun heppa tulee vastaan. Se on fiksua. Hevonenkin osaa mennä sievästi, jos auto tulee rauhallisesti vastaan, mutta jostain täällä aina niitä kaahareita löytyy. Olenkin nyt tehnyt aina niin, että nähdessäni auton heilutan kättäni isossa kaaressa, jotta autoilija ottaisi hepon paremmin huomioon. Kaikille sekään ei tehoa...

Tänään tuli mieleen, että pitääkö se yksinkertaisesti alkaa siedättää heppaa ohi kaahaavaan autoon. Eli kaveri auton rattiin ja menoksi. Lisäksi vähitellen voisi lisätä auton perään mahdollisimman rämisevän peräkärryn, josta lepattaisi pressun palasia. Ja vauhti vähintään 80km/h...

Onko muilla kokemuksia kaahareista?
Warda

Re: Autot ja muu liikenne

ViestiKirjoittaja tuulikki » Pe Maalis 30, 2012 11:07 am

Muista lisätä siedätykseen vielä roiskuva räpä ja sohjo plus pikkukivet, joita varmasti lentää viimeistään siinä vaiheessa, kun ollaan päästy hevosesta ohi ja parin metrin päässä hevosen takana painetaan kaasu pohjaan!

Aaargh, ajatuskin noista kaahareista nosti verenpaineen kahteensataan... :shock: Tuttua, niin tuttua...
Haluan, että sinun on hyvä olla kanssani.
tuulikki

ViestiKirjoittaja Warda » Pe Maalis 30, 2012 11:21 am

Varmuuden vuoksi vois vielä opettaa meneen tööttäilevän kaaharin ohi.
Warda

ViestiKirjoittaja Katri » Pe Maalis 30, 2012 11:41 am

Jooh, todella verenpaineet nousee kaahareista... :evil:

Itse olen kerran ollut tilanteessa, jossa jätskiauton kuski näki tarpeelliseksi laittaa sen järkyttävän pimputus melodian pilleistään soimaan juurikin minun ja hevosen kohdalla. Onneksi hevonen oli kuin viili pytty ja tottunut ratojen melskeeseen. Mietin vaan että jos olisi ollut joku toinen, herkempi hevonen alla, niin olisi saattanut meikäläiseltä henki lähteä. Siinä olisikin ollut nuorella jätskiauton kuljettajajuipilla pikkuisen miettimistä.

Mikä siinä onkaan että autoilijat hiljentävät jos hirvi, peura tai poro sattuu näköpiiriin. Mutta annas olla jos tien laidassa, lähietäisyydellä on hevonen tai poni... Sitten kyllä kaasutellaan ja saatetaan soittaa torveakin. Eikö se uppoa kaaliin että kyllä se hevonenkin siitä tuulilasista yhtä lailla läpi tulee kuin nuo sarvipäisetkin.
Katri

ViestiKirjoittaja Ivus » Su Huhti 01, 2012 12:28 pm

Usein kaahailijat eivät ymmärrä kaahaavansa: "hiljensinhän minä, 100km/h ->80km/h". Usein myös ajatellaan, että kun sillä hevosella liikenteen seassa mennään, se on tottunut "kaikkeen". Oman ymmärrykseni mukaan harvassa ovat kuitenkin ne kuskit jotka tahallaan yrittävät säikyttää hevosta, vaikka niitäkin teille mahtuu.
Meidän perillä onneksi kuskit ovat pääsääntöisesti erittäin viksuja ja kohteliaita, mutta jos tulee vastaan joku joka ei osaa hiljentää, menen törkeästi keskelle tietä ja jalkaudun, jotta suuremmilta vahingoilta vältyttäisiin. Toki pyrin itsekin väistämään aina mahdollisuuksien mukaan tienhaaroihin tai jopa ojan yli, mutta aina se ei ole mahdollista.
Elä hättäile! Ei karhukkaa riehu koko ajan, ne vettää puolukoita välillä.
Ivus

ViestiKirjoittaja Warda » Su Huhti 01, 2012 1:25 pm

Se vaan pistää raivostuttaan, että tiellä on tosiaan se 50km/h rajoitus, mutta vastaan tullaan huomattavasti lujempaa. Ja vaikka heilutan kättä kaukaa, niin siihen ei reagoida millään tavalla. Monesti olen minäkin tullut suosiolla alas selästä, jos näen, että vastaan tullaan lumi pölisten. Eilen huomasin senkin, että kun vastaan tulee kaksi ratsukkoa, niin autoilijat menevät ohi ihan hiipimällä. Yhden ratsukon taas voikin ohittaa talla pohjassa.
Warda

ViestiKirjoittaja Suvi » Ti Huhti 10, 2012 3:55 pm

Me siirrytään usein auton tullessa ratsastamaan rinnakkain (kaksi tai kolme ratsukkoa) jotta saadaan auto hiljentämään. Varsinkin jos vastaan tulee jokin erikoisempi tapaus.
Tämä yleensä laskee aina autojen nopeuden oikealle tasolle.
Suvi

ViestiKirjoittaja Katri » Ke Syys 26, 2012 9:21 pm

No niin, tulipahan taas kikkailtua ajotiellä. Olin ylittämässä asfaltoitua tietä, joka ei ole kovin vilkas. Ylityksen piti tapahtua viistoon vasemmalle. Pysäytin ruunan tien laitaan ja huomasin että auto lähestyy kovaa vauhtia. Näytin kuskille että hiljennä tai pysäytä, eli nostin käden stop-tyylisesti ylös. Minulla oli huomioliivi ylläni, joten autoilija näki minut varmasti hyvin ja ajoisssa. Hevosellakin heijastimet vaikka ei hämärää vielä ollutkaan. Ruuna päättikin että nyt ei jaksa enää seisoa tien vieressä tolpillaan ja otti muutaman askeleen eteen. Vaistomaisesti siirsin käteni alas ohjalle. Kuski "moikkasi" takaisin ja kaasutti kohdalla.
Oma reaktioni pelästytti hevosen, kun valitettavasti tarrasin kiinni ohjaan. Ojan kautta sitten pikkuisen pompattiin. Selässä pysyin kyllä, mutta harmittaa kun ruunalle tuo ratsastus on vielä uusi asia ja tasapaino ei välttämättä vielä ole parhaimmillaan.

Ruunan kanssa ollaan vasta tutustumisvaiheessa. Tähän asti autojen ohitukset ovat sujuneet hienosti. Jopa ison rekan tieltä käveltiin rauhallisesti seuraavaan risetykseen ohitusta odottamaan. En tiedä olenko vihainen itselleni idioottireaktiosta, vai siitä että en pysynyt turvallisella pellolla, vai olenko vihainen sille tietämättömälle autoilijalle joka iloisena moikkaili ratista. Mutta päähän ottaa. :(
Katri

ViestiKirjoittaja Tucca » Pe Syys 28, 2012 10:55 pm

Eivät autoilijat tajua käsimerkeistä mitään, joten olen jo aikoja sitten luopunut niiden näyttämisestä. Meidän jännittävin tilanne oli, kun rekka ohitti meidät takaapäin vähän liian läheltä ja reilua ylinopeutta. Rajoitus oli 40 ja rekalla olisi ollut kaiken valtakunnan tila ohittaa vastaantulevien kaistan kautta eikä persettä viistäen... Mitä noiden päässä liikkuu? Ei kyllä yhtään mitään. En ollut itse selässä tuossa tilanteessa, sillä meillä on vasta menossa "sisäänajo" liikenteen suhteen ja teen harjoittelua erityisesti maastakäsin. Hevonen käyttäytyi kyllä hienosti ja yritin itse olla panikoitumatta, vaikka näin tilanteen kehittymisen.
"The technique we use with our horses isn't near as important as the kind of heart we put behind it."

- M. Rashid

Hevosellani on blogi. Jos haluat lukijaksi, laita yksityisviestiä.
Tucca

ViestiKirjoittaja Konna » To Syys 26, 2013 1:25 pm

Minä olen maastakäsin yrittänyt totuttaa eestiläisruunaani, joka on tosi herkkä ja suuresti reagoiva. Autojen kanssa ei aiemmassa elämässään ole kai ollut kontaktissa. Hiekkatiellä jos auto hiljentää reilusti (vauhti ehkä 20km/h) ja kävelemme sitä tarpeeksi kaukaa vastaan, ohitus sujuu ok. Saatetaan jopa olla melkoisen lähellä paljon liikennöityä tietä, jossa 60 rajoitus. Mutta heti jos menemme pientareelle ja autot ohittavat vauhdilla, etenkin takaa, niin hevonen on reilusti jännittynyt.

Joskus ruuna oli käsihevosena ja rekka hidasti lähes pysähdysvauhtiin, ohitimme sen ilman suurempaa loikkimista, ehkä hieman jännittyneenä (mukana oli rauhallinen toinen hevonen). Mutta sitten on niitä kertoja, kun rekka on tullut takaa ja pysäyttänyt ja silti hevonen on loikkinut ja olen saanut sen vain vaivoin tarpeeksi etäälle liikenteestä että se rauhottuisi.

Joskus ollaan todella kävelty tienpientareella jossa 60 rajoitus ja takaa on tullut auto, joka on hidastanut > tuskin reagoi. Sama edestäpäin tuli pakettiauto > tuskin reagoi. Kuitenkin suurin ongelma on se oma pelko. Kerran hevonen nimittäin loikkasi kovaäänisen moottoripyörän eteen vaikka mukana oli toinen rauhallinen hevonen. Motoristi sai väistettyä mutta itsellä oli aivan sydän kurkussa. Tämän jälkeen olen jännittänyt todella paljon liikenteen seassa, vaikka yritän aina tehdä parhaani rauhoittuakseni..

Aion tänään lähteä kokeilemaan tarpeeksi etäältä pientareelta, mitä sanoo vilkkaaseen liikenteeseen ja jos suhtautuu rauhallisesti, niin ehkä kokeilla rauhallisemmalla tiellä pientareella kävelyä.. Kun vain saisi tämän oman pelon hallintaan, niin olisi helpompi hevostakin totuttaa. Eniten pelkään, että hevonen loikkaa minun päälleni (muuten kunnioittaa suht hyvin tilaa, mutta jännittyessä hakeutuu lähelle ja pelästyessä saattaa tulla lavan kanssa turhankin lähelle) tai auton alle/eteen...

Toivottavasti minulla on vielä jonakin päivänä turvallinen ja varma hevonen allani tai edes vierellä..
Konna

ViestiKirjoittaja dg.of.bentley » La Syys 28, 2013 8:15 pm

Oma tammani on normaalia säpsympi tapaus eli on joo tullut kokemusta kaikenlaisista ojiinhyyppelyistä autojen takia. Ite jos auto ajaa aivan liian lujaa niin nostan just käden pystyyn toivoen että se tajuas hiljentää. Harvoin tajuaa, ja usein tarvii kyllä kahta kättä ohjiinkin siinä tilanteessa. Koska kaikki autoilijat ei valitettavasti osaa käyttäytyä, niin paras tapa on varmaan vaan yrittää itse omalla toiminnalla rauhoittaa hevosta. Toi siedätysjuttu vois oikeesti olla ihan ok temppu, ettei tuu sitä siedätystä sitten random autoilijoilta. Ja maasta käsin aloittaisin eka jos tosi säikkynä hevonen on.
dg.of.bentley

Paluu Hevostelu yleensä