Tulehtunut jalka

Yleinen hevostelualue.

Tulehtunut jalka

ViestiKirjoittaja Penelope » Ti Maalis 06, 2012 2:14 pm

Vuokrahevoseni juoksi yöllä jotain terävää päin (näyttää hokkireiältä) ja 20cm lihassidettä tuli ulos. Tästä nyt 2 kk ja haava on umpeutunut. Kuitenkaan ei osoita paranemisen merkkejä. (Voi pelkästään kävellä) Tällähetkellä kävelyä vain 5 min kerrallaan, (aluksi sai enemmän, mutta jalka turposi.) Syö antibiootteja, jotka kuitenkin niin kalliita, ettei omistaja niitä voi ostella, kun ei niistä hyötyäkään tunnu olevan...

Mtiä vaihtoehtoisia hoitomuotoja on? Eräs rouva ehdotti akupunktiota, en siitä tiedä? Kaikki apu on kullan arvoista, kiitos jo etukäteen. :)
Penelope

Re: Tulehtunut jalka

ViestiKirjoittaja M-H » Ti Maalis 06, 2012 2:47 pm

Akupunktio aina huuhaata näin tietteellisessä mielessä.

Onko jalka turvonnut/lämmin eli onko siinä edelleen tulehdusta antibiooteista huolimatta vai onko vaurio esim. jänteessä kroonisena tms.
Onko syönyt koko 2kk antibiootteja? Sanot, että syö niin sulffaako se syö vai piikitetäänkö siihen antibioottia?

Jos on turvotusta ja epäilyä tulehduksesta niin jodihauteet on se mitä itse olen paljon käyttänyt ja eräs hevosiin erikoistunut eläinlääkäri on minulle useasti suositellut. Eli kipeäänkohtaan (haava tms) mitä nyt oletetaan tulehduksen sisälle menneen rasselia tai pyyhe tms. joka on läpimärkä jodi/vesiseoksesta. Itse olen seoksen tehnyt betadine+vesi kaavalla silleen että seos on vaalenruskeaa. Ei tarvitse olla kovin vahvaa. Joku vedin kaste tai vastaava(??) lehmille suunnattu utareisiin laitettava neste on kanssa jodipitoista joka käy kanssa. Sen pitäisi olla tosi halpaakin suhteessa mutta tästä ei ole itsellä kokemuksia.
Sen rasselin ympäri sitten pintelli. Sitä voi kastella siitä reunasta lorottamalla vettä 1-2x päivässä. Siteen vaihto kerran päivään kokonaisuudessaan.
Toki tätä ei voi ikuisuutta jatkaa muutta viikko/pari voi tehdä ihmeitä jos jalka ottanut vauriota.

JOS kyseessä ei jännevamma niin kävely ehdottomasti hyväksi vaikka hieman turpoaakin. Jännevamman kanssa en osaa sanoa niin varmasti järkevää toimintatapaa. Itse kävelyttäisin silloinkin mutta tilannetta tarkkaillen.

Voihan kyseessä olla niin paha vaurio, ettei tuota ilman leikkausta korjata.
Kuva
M-H
Site Admin

ViestiKirjoittaja Prii » Ti Maalis 06, 2012 9:46 pm

Tuota... olisikohan oikea osoite kuitenkin klinikka?? Onko jalka kuvattu/ultrattu/muutoin tutkittu nyt pidemmän ajan päästä, että mitä löydöksiä siellä oikeasti on? Miten voi suositella jotain hoitoa, ellei diagnoosikaan ole täysin selvä?
"For what the horse does under compulsion... is done without understanding;
and there is no beauty in it either, any more than if one should whip and spur a dancer."

- Xenophon, Greek historian

Meillä on opittavaa. (Linkki)
Prii

ViestiKirjoittaja M-H » Ti Maalis 06, 2012 11:10 pm

Prii kirjoitti:Tuota... olisikohan oikea osoite kuitenkin klinikka?? Onko jalka kuvattu/ultrattu/muutoin tutkittu nyt pidemmän ajan päästä, että mitä löydöksiä siellä oikeasti on? Miten voi suositella jotain hoitoa, ellei diagnoosikaan ole täysin selvä?

No jos ei antibiootteja ole vara syöttää niin ei varmaan klinikallekkaan omistajat vie hevosta. Ei se siitä mihinkään muutu, että täällä asiaa paheksuu. Ei hevonen ole alkuperäisen kirjoittajan oma. Hän nyt kysyi neuvoja mitä hän voi asialle tehdä resursseilla jotka saatavilla.

Toki voi vaikka eläinsuojeluilmoituksen tehdä niin joku käy ampumassa sen hevosen sitten, onhan sekin vaihtoehto.

Huono omistaja on huono omistaja vaikka voissa paistaisi.
Kuva
M-H
Site Admin

ViestiKirjoittaja Prii » Ke Maalis 07, 2012 12:46 am

^
Olet kirjoituksellasi kaikin puolin oikeassa. Kiukuttaa silti. :evil:

Aloittajalle suosittelisin sitä M-H:n mainitsemaa eläinsuojeluilmoituksen tekemistä, mikäli omistaja ei ala hevostansa hoitamaan. Turhaan joutuu ressukka kärsimään, mikäli ei saa oikeaa apua vaivaansa.
"For what the horse does under compulsion... is done without understanding;
and there is no beauty in it either, any more than if one should whip and spur a dancer."

- Xenophon, Greek historian

Meillä on opittavaa. (Linkki)
Prii

ViestiKirjoittaja Penelope » To Maalis 08, 2012 8:08 am

Jalka on todella turvonnut, eikä hevonen pysty ravaamaan (taittamaan jalkaa), vaikka haluaisi (elämäniloa on kuitenkin vaikka muille jakaa). Sulfaa syö. En itse asiassa ole varma, en usko että on syönyt koko ajan. Voisin ehdottaa omistajalle jodihauteita! Hepo ävelee nyt 5-10 minuuttia päivässä ammuin illoin.

Ell on käynyt katsomassa hevosta useasti ja nämä nykyiset ovat hänen määräämänsä hoidot
Jos tilanne ei tästä parane, niin teen varmaan ilmoituksen...

Kiitos M-H ja Prii :)
Penelope

ViestiKirjoittaja M-H » To Maalis 08, 2012 12:27 pm

Joo turvotus viittaa kyllä selvästi tulehdukseen.
Kävelyttäisin itse enemmän (useammin) kuin tuo 5-10min koska kävelytys laskee turvotusta juurikin. Letkutus (viilennys) on perushoitoa kanssa joka voisi auttaa turvotuksen laskemisessa. 5minuuttia kerranpäiväänkin (siteen vaihdon yhteydessä) letkutusta varmasti ei ainakaan pahenna tilannetta.
Kuva
M-H
Site Admin

ViestiKirjoittaja Warda » Pe Maalis 09, 2012 3:22 am

Minä ymmärsin teksteistä, että omistaja kuitenkin hoitaa hevosta. Eläinlääkäri esim käynyt monta kertaa ja tälläkin hetkellä on kuuri hevosella. Aika outoa heti ehdottaa eläinsuojeluvalvojaa käymään... Eri asia olisi, jos eläintä ei hoidettaisi. Netistä on tällaisiin vaivoihin aika vaikea saada apua, koska kukaan ei näe eikä tiedä todellista tilannetta. Voihan siellä pyytää käymään jonkun vaihtoehtoisen hoitomuodon ammattilaisen.
Warda

Paluu Hevostelu yleensä