Eettinen ongelma ?

Yleinen hevostelualue.

Eettinen ongelma ?

ViestiKirjoittaja Hurjaharja » Ma Marras 13, 2017 10:37 am

Hei vaan kaikille.
Olen vuosien ja vuosien tauon jälkeen hevostelumaailmaan palannut ihminen. Aikaisemmin hevostelu kokemukseni perustuvat lähinnä siihen mitä ratsastuskoululla opetettiin, mutta viime vuosina kiinnostuin kovasti luonnonmukaisesta hevosenhoidosta, käsittelystä ja kaikesta siitä mitä nämä osa-alueet pitävät sisällään. Olen tässä jo pidemmän aikaa pähkäillyt ratsastustuntien uudelleen aloittelua, mutta tunnilla saman ympyrän jankkaaminen ei tunnu enään kauhean mielenkiintoiselta, vaan halusin puuhailla hevosten kanssa vähän kaikella tavalla. No sitten kävi niin että eräs henkilö otti minuun yhteyttä kertoen että hänellä on kolme hevosta, joille hän tarvitsisi hoitajaa ja liikuttajaa pari kertaa viikossa. Niinpä tartuin tarjoukseen ja kävin tutustumassa tällä tallilla.

Talli näytti siltä kuin mikä tahansa muukin talli. Puitteet olivat ok kuntoiset, kasinat aika isot yms. Ainoastaan pieneen sotkuisuuteen kiinnitin huomiotani. No tämä henkilö esitteli minulle paikat ja hevoset. Kolme hienoa ulkomailta tuotua puoliveristä hevosta, yksi tuleva, yksi nykyinen ja yksi entinen kilpahevonen. Hevoset olivat kaikki päällepäin hyvin hoidetun näköisiä, karva kiilsi ja jokainen oli hyvässä lihassa. Jokainen näistä kolmesta hevosesta seisoi loimitettuna apaattisesti ehkä n. 7mx7m kokoisessa mutaisessa tarhassaan. Ensin ajattelin että tämä on joku talvikauden pieni tarha, mutta pian tämä henkilö kertoi että hevoset eivät ikinä laidunna. Eli ne seisovat ympäri vuoden päivät omissa pienissä tarhoissaan (joissa ei edes pysty kunnolla ravaamaan) ja yöt karsinoissa. Hevoset tuskin ikinä pääsevät yhdessä tarhaan (loukkaantumisriskin takia) ja siksi tuskin koskaan pääsevät kunnolla seurustelemaan toisten hevosten kanssa. Henkilö liikuttaa hevoset kerta päivään ratsastamalla, jos ehtii..

Lisäksi kiinnitin huomiota loimitukseen. Ilma oli +1 aste ja vesisadetta, ajattelin hevosilla olevan ulkoloimet päällä. No ei. Kaikilla hevosilla oli päällä tallitoppis ja vielä pihaloimi sen päällä. Sisälle tultaessa pihaloimi vaan kiskaistaan pois ja toppis on hevosten päällä 24/7 kunnes ne ratsastetaan tai harjataan, joten loimea ei välttämättä oteta pois päältä edes joka päivä. Yksi hevonen oli klipattu joten sillä oli peräti kolme loimea päällekkäin, kaksi niistä aina siis tallissakin oltaessa. Syy tähän on se että hevonen kuulemma jumiutuu herkästi...jaa miksiköhän.

Tässä siis muutama epäkohta jonka havaitsin.

Jäin kovasti miettimään että haluanko mennä tuonne enään uudestaan, sillä minun käsitykseni hevosen pidosta ja hevosen hyvästä elämästä on aika erilainen kuin tämän henkilön. Sanotaanko että melkein jokaisella hevosella oli jotain ongelmaa, jotka todennäköisesti johtuu juuri tuosta jatkuvasta seisottamisesta ja käsittelyn puutteesta. Ja painotan edelleen että jokainen hevonen oli ulkoisesti ihan hyväkuntoisen näköinen. No tämä henkilö pyysi että voinko käydä siellä uudestaan päivinä jolloin hän ei pääse ollenkaan tallille. Eli jos en mene hevosia ei hoida ja liikuta kukaan (ruuan antaa, loimittaa ja pieneen tarhaan vie tallityöntekijä, mutta thats it). Joten omantunnon tuskissa lupauduin menemään.

Nyt mietin että onko kuitenkin väärin "tukea" tätä henkilöä ja hänen toimintaa käymällä siellä talilla. Raha ei liiku kumpaankaan suuntaan vaan sopimus oli että saan ratsastaa ja hoitaa hevoset kun hän ei itse pääse tallille. Jälkeenpäin vielä muistin että kyseisen henkilön nimi on tuttu jostain. Pienen googlettelun jälkeen varmistuikin tieto että kyseinen henkilö on 5 vuotta sitten saanut sakot ja 3 vuoden eläintenpitokiellon laiminlyönneistä.

Lain mukaan mitään rikollistahan tuolla tallilla ei tapahdu ainakaan näin äkkiseltä havaittaen, mutta silti minua säälittää hevosparat.

Eli kysymys on: mitä sinä tekisit minun asemassani ?
Hurjaharja

Paluu Hevostelu yleensä