Vinkkejä, mitkä ovat lämpimät ratsastushanskat?

Yleinen välinekeskustelu tänne. Myös kuolaimet ja kengät.

Vinkkejä, mitkä ovat lämpimät ratsastushanskat?

ViestiKirjoittaja Bessie » Ti Helmi 07, 2012 12:50 pm

Onko vinkkejä, mitkä ovat teidän kokemuksenne mukaan lämpimimmät ratsastushanskat? Millä pidätte sormet lämpiminä? Itsellä on oikeastaan kylmille ilmoille vain kolmisormiset (keino)nahkarukkaset, mutta niissä jäätyy aina pikkurilli, ja tykkään muutenkin enemmän 5-sormisista hanskoista, ne on kätevämmät käteen. Meinasin ostaa nyt vihdoin kunnon hanskat ja ajattelin kysyä käyttökokemuksia. Nihkeä luistamaton pinta olisi hyvä olla koko kämmenenpuoleisella pinnalla, sellaiset pikkupaikat ei ole antaneet tarpeeksi pitoa.
Bessie

Re: Vinkkejä, mitkä ovat lämpimät ratsastushanskat?

ViestiKirjoittaja nabe » Ti Helmi 07, 2012 10:12 pm

En osaa mitään tiettyjä hanskoja sanoa mutta sen sanon että kannattaa olla lampaankarva hanskat. Ne on kautta aikojen mulla olleet lämpimimmät hanska! :)
nabe

ViestiKirjoittaja Bessie » Ke Helmi 08, 2012 9:58 am

Tarkoitatko siis rukkasia? Aito nahka karvalla taitaa olla sen verran paksua, ettei se taivu 5-sormiseksi hansikkaaksi? Tietysti jos lampaankarvassa ei se yksinäinen pikkurillikään niin jäätyisi, ei haittaisi ehkä se 3-sormisuuskaan...
Bessie

ViestiKirjoittaja M-H » Ke Helmi 08, 2012 10:12 am

Moottorikelkkahanskojen luulisi olevan lämpimiä. Ne eivät ole kyllä taipuisia mutta 5 sormisiakin löytyy.

Talvella joutuu hanskoissa aina tekemään kompromissin taipumisen, lämmön ja sormimäärän välillä. Parhaiten toimii lämmönkannalta sellaiset kinnasmalliset joissa sormet yhdessä jos uskaltaa sen perinteisen ohjasotteen hylätä.
Kuva
M-H
Site Admin

ViestiKirjoittaja Ivus » Ke Helmi 08, 2012 10:34 am

Ainakin ensimmäisenä kannattaa unohtaa kaikenmaaliman thinsulatet, fleecet ja muut muovit; näistä tehdyt hanskat lämmittää tismalleen yhtä paljon ko jos panisit monta muovipussia käteen.
Paraaksi olen todennu nahkarukkasen, jossa alulapaset 100% villaa. Näillä oon tarennu sen 10h ulkotöissä vaikka pakkasta väliin lähemmäs -40.
Elä hättäile! Ei karhukkaa riehu koko ajan, ne vettää puolukoita välillä.
Ivus

ViestiKirjoittaja Bessie » Ke Helmi 08, 2012 11:09 am

Kiitos vastauksista :D . Tuota kai monet sanovat, ettei keinokuiduista oikein ole mihinkään. Katsoin noita muiden talvihanskojeni lappusia, yhdet on Eurohunterin toppahanskat nylonia ja polyesteria, ja yhdet ohuemmat on Harry´s Horse fleecehanskat polyesteriä, polyurethanea ja akryyliä, näillä siis jäätyy sormia tai sormet 15 asteesta eteenpäin. Ratsastan tunneilla, joten näppäryyden pitäisi säilyä eikä oikein rukkasotekaan sovellu. Tähän asti olen vain kestänyt näppien jäätymistä.. Ehkä voisin kysellä kaupassa noita aitoja materiaaleja, löytyisikö niillä kriteereillä sitten jotkut.
Bessie

ViestiKirjoittaja nabe » Ke Helmi 08, 2012 8:57 pm

Joo rukkasilla olen ite mennyt mut olen nähnyt myös kolmisormi hanskoja lampaan karvalla, nahka ja villa yhdiselä toimii varmasti myös! :)
nabe

ViestiKirjoittaja tuulikki » To Helmi 09, 2012 3:28 pm

Miulla on yhet ja ainoat hanskat, joihin enää luotan! Ne on ikivanhat, rumat ja kuluneet pukinnahkaiset hanskat, vuori ei kyllä varmasti ole aitoa villaa, mutta siltikin maailman lämpöisimmät ja silti pehmeät ja taipuisat hanskat. Ei kylmä edes se yksinäinen pikkurilli, saati muut sormet erillään :)
Kuolemaksenikaan en muista, että mistä ne on ostettu... Varmaan joltain torimyyjältä?
Haluan, että sinun on hyvä olla kanssani.
tuulikki

ViestiKirjoittaja miksulife » Pe Helmi 10, 2012 6:15 pm

Mä olen positiivisesti yllättynyt Horzelta hankituista kolmisormisista. Ei, en tykkää kolmisormihanskoista ja kyllä, ne on polyesteria ja mitä lie muuta, mutta ei ole sormia niiden kanssa palellut. Tänäänkin ne kädessä olin liikenteessä ja pakkasta oli -25. Ehkä ne on tarpeeksi reilut käteen, kädet tuntuu suorastaan hikoavan niissä.

Aina vähän vähemmillä pakkasilla yritän luisua johonkin ohuempiin hanskoihin, hankin jopa Roecklin talvihanskat siinä uskossa että ne olis jotenkin hyvät, mutta ei ne kyllä pidä pakkasta ulkopuolella yhtään. Loppujen lopuksi vedän nuo kolmen reiän hirvitykset aina lopulta tassuihin ja sitten on lämmin :D

Ne taitaa olla nää: http://www.horze.fi/Nahkaiset-kolmisorm ... gid=gloves
miksulife

ViestiKirjoittaja Viltsu » Su Helmi 12, 2012 10:51 am

Itse oon käyttäny tämmösiä, hyvät ovat olleet.
Varustaessa ja hoitaessakaan ei ole tarvnnut riisua, sen verran taipuisat ja mukavat ovat :)
Kolmisormihansikkaista en voi mitään sanoa, käyttänyt kun en lännenratsastuksessa ole (yhden käden ohjasotteessa tarvitaan erillisiä sormia)
Viltsu

ViestiKirjoittaja hiippari » Su Helmi 12, 2012 11:58 am

http://www.horze.fi/Horze-Caty-3-sormir ... gid=gloves

Noilla tarkeni maastossa vielä -25 asteessakin. Mulla vielä jäätyy sormet yleensä aika pahasti, kun ei tuo verenkierto ole ihan ameriikkaa. Se noissa on vikana, että vuori- ja päällysosa ovat aika lailla irralliset toisistaan, eli esim lukkoja availlessa saattaa tuo päällinen jäädä lukonkielen väliin ja aiheuttaa hetkellistä verenpaineen nousua. Toisaalta tähän hintaan ei voi vaatia välttämättä ihan kaikkea.
hiippari

ViestiKirjoittaja kuukkeli » Ti Marras 24, 2015 3:01 pm

http://www.sportriders.fi/ratsastajalle/ratsastushanskat/PFIFF-FLEECE-RATSASTUSHANSKA nämä ovat erinomaiset pakkasten tultua. voin suositella lämpimästi.
kuukkeli

Paluu Välineet