Joustorunkoiset

Yleinen välinekeskustelu tänne. Myös kuolaimet ja kengät.

Joustorunkoiset

ViestiKirjoittaja Warda » Pe Huhti 08, 2011 9:55 pm

Tässä oma alue joustorungottomille. Itselläni on käytössä Trekkerin Luxus ja Classic. Aikaisemmin oli Master, mutta se pompotti ravissa niin paljo, ettei ollut miellyttävä. Lisäksi ilmeisesti liian kapea hepalleni.

Trekkerin Luxusta voin hehkuttaa maailman ääriin. Se on mielettömän hyvä istua! Classicissa polvituet aiheuttavat päänvaivaa aluksi, mutta niihinkin tottuu. Kumpikin satula on hyvä ja niissä on helppo istua oikeassa asennossa. Ne ovat myös hyvin säädeltävissä, joten passaavat varmasti monelle hepalle.

Tällä hetkellä kiinnostaa ihan hirveästä tuo aikaisemmassa ketjussa mainittu osoite http://www.hidalgo-sattel.com/en/Treeless-Saddle-Leather-Tree ja nuilla oli kai joku jälleenmyyjäkin Suomessa.
Warda

Re: Joustorunkoiset

ViestiKirjoittaja sos-84 » Pe Huhti 08, 2011 11:17 pm

Trekkerin satulat(Talent, Luxus, Pro Classic...) siis luetaan joustorunkoisiin vaikkei niissä oikeaa runkoa ole, vain paksummat memoryfoam toppaukset?
Masterissa eikö jonkinasteinen oikea runko ole, mutta siinä on se jousto, mikä erottaa sen normi puurungosta?
Ihan oikeat rungottomat on selvää pässinlihaa, mutta nuo Trekkerin satulat on jäänyt itsellä vähän epäselviksi viralliselta nimitykseltään... :oops: Vaikka Talentti meillä käytössä onkin. :mrgreen:
Maalaistyllerö ja "lv-poni" Femina Dahlia -05. Varsoo 2013 orista Rock N Jetset.
http://kuvablogi.com/blog/5069/8/
sos-84

ViestiKirjoittaja Warda » Pe Huhti 08, 2011 11:58 pm

Luxus ja Classic ovat ainakin joustorunkoisia. On niissä ihan selvä runko ja paneelit.
Warda

ViestiKirjoittaja Ivus » La Huhti 09, 2011 10:35 am

Talent on trekkerin satuloista ainoa rungoton, muissa on eriasteisia runkovirityksiä.
Elä hättäile! Ei karhukkaa riehu koko ajan, ne vettää puolukoita välillä.
Ivus

ViestiKirjoittaja sos-84 » La Huhti 09, 2011 11:40 am

Ahaa, tuo oli uutta. Minä oon ihan luullu että sekä luxus, että pro classic olis samalla tyylillä rakennettu kuin talent... Asia vaatii sulattelua.

Muoks. Vanhalan sivuilla oli että Basculessa ja Inspirationissa(ent.master) on rekisteröity Leather Flex® -rakenne, mutta Pro Classicin ja Luxusen runkorakenteesta ei ollut mitään mainintaa... Hassua.
Maalaistyllerö ja "lv-poni" Femina Dahlia -05. Varsoo 2013 orista Rock N Jetset.
sos-84

ViestiKirjoittaja Piia » La Huhti 09, 2011 6:31 pm

Tuli vastaus kun kyselin suomessa olevista Hidalgonin satuloista;

"Ensimmäiset Hidalgo-satulat ovat rantautuneet Suomeen ja osa on jo kiertänyt testisatuloina erittäin positiivisin käyttäjäkokemuksin.

Tiivistettynä satuloissa on jämäkkä nahkarunko joka jonkinverran myötäilee hevosen liikettä ja sallii selän ja lapojen työskennellä. Paneelit ovat laaja-alaisemmat, jolloin ratsastajan paino ei painu ja kuormita yhtä pistettä. Rakenteellisesti ratsastajan paino on ns. englantilaista satulaa hieman taempana, eikä ihan sään ja lapojen päällä. Tämä on vapauttanut monen hevosen liikkumaan vapautuneemmin ja notkeammin.
Satulat ovat erittäin hyvä valinta ns. klassisesta tai akateemisesta ratsastuksesta kiinnostuneille, sillä satula on erinomainen ja tarkoituksenmukainen työkalu selän liikkeiden tuntemiseen ja oikeaan istuntaan.

Pintamateriaalit vaihtelevat mallin mukaan, mutta näissä edullisimmissa se on synteettinen mokkanahka, toisissa laadukas pinta/mokkanahka."

Eli jos jotakuta kiinnostaa, kannattaa kysellä tarkemmin jälleenmyyjiltä. Yhteystiedot löytyy siis Hidalgonin nettisivuilta.
Jos puhut eläimille, ne puhuvat sinulle ja opitte tuntemaan toisenne. Jos et puhu niille, et opi tuntemaan niitä. Mitä ei tunne, sitä pelkää. Sen mitä pelkää, haluaa tuhota. -Intiaanipäällikkö Dan George-
Piia

ViestiKirjoittaja Pirelli » Ma Touko 16, 2011 5:23 pm

Laitan tähänkin ketjuun :)

Hei! Kamppailen myös kaikennäköisten satulaongelmien kanssa 14 vuotiaan arabiwpb risteytysruunani kanssa.. säkää löytyy 149, voimakkaat lavat joita satulat yleensä häiritsevät, ehkä hieman lyhyt selkä pienestä koosta johtuen, ainakin kaareva (takakorkea joka tekee laskevan selkälinjan) aika suuren sään kanssa. Onko kellään aavistustakaan mistä tämmöiselle löytyisi satulaa/sopivaa rungotonta tai joustorunkoista mieluten! Mittatilaus vaihtoehtona mutta en mielellään ruonkosatulaa laittaisi... Stubbenin satulat kuulemma kaarevia niitä voisi ehkä harkita tai ainakin kokeilla jos ei muuta ratkaisiua löydy..

Kokeilussa on ollut aika vähän satuloita kun olen ne jo taustatutkinnan myötä hylännyt aika monen... Freeformi ei tällaiseen selkään käy, ja muista rungottomista minua pelottaa että eivät jaa painetta ja että oikeanlaisen ja hyvän painetta tasaavan huovan löytyminen olisi aika hankalaa. Myös bf:n satuloista mm. olen kuullut että osa aika epämukavia istua. Haluasin myös mahdollisesti ksiata koulua, poni on herkkä ja osaava mutta tällä hetkellä selkä aivan painunut huonosta satulasta ja runsaasta ilman satulaa ratsastamisesta, selkeästi tekee suurta tuhoa. myös kuopat lapojen takana. Haluaa että paino tulee mahdollisimman taakse ja että herkkä kohta lapojen ja sään takana jää vapaaksi paineesta. Sopivan levyiset satulat edestä liukuvat eteenpäin orjaushuovista huolimatta, saattaa olla että satulat ehkä ovat liian pitkiä tms sillion. Tällä hetkellä n. vuosi sitten oston mukana tullut satula, wintec pro dressage sillä satunnaisesti käytössä, ei liu eteenpäin mutta puristaa vähän edestä ja ei ole alkuunkaan tarpeaksi kaareva.

Kokeilussa oli Trekkerin Pro Endurance mikä oli aivan kamala! Jäykkä ja epätaipuisa ja valui eteen ja etukaari ei pysynyt säätämällä leveydellä tällä vaan löystyi ratsastaessa väkisin. kun kokeilin mattesin edestä topatun huovan kanssa ei tehnyt sitä, mutta liukui kuitenkin eteen. Banaanisatulavyö ei auta. otti kiinni vain edestä ja takaa ja koski myös selkärankaan kun etukaari löystyi. Ja hirveä istua. Toppauspaneelit kin littanat ja kovat minusta. Vanhalasta sanoivat että niiden muut satulat eivät luultavasti sovi tälle myöskään.. hohhoh.

Myös matkaratsastus kinnostaisi ja tässä ei ole satulan mallilla mitään väliä vissiin onneksi.

Onko jollakin kokemusta nakarunkoisista joustorunkosatuloista? Kuinka paljon joustavat? Entä minkälaiset istua?
Esim.
Hidalgo http://www.hidalgo-sattel.com
http://www.prestigeitaly.com/selle.php ----- tämä vaikuttaa kiinnostavalta runkoratkaisulta
http://www.sorenta-sattel.de/ ----- myös kai nahkarungolla varustettuja nämä
Ansür http://www.ansursaddle.com ----- Kalliita!!! Mutta eikai sitä ole kauheasti tinkimisen varaa jos hepalle sopii... Pitää kai säästää vaan siinä tapauksessa.

Muita ehdotuksia otetaan vastaan! Sopisikohan jokin noista minun malliselle hepolleni?
Kokemuksia kaivattaisiin, täällä ollaan aika epätoivon kynnyksellä..! Kiitoskia :)
Pirelli

ViestiKirjoittaja riikka » Su Kesä 19, 2011 8:32 pm

Mulla on hevosella startrekk koulusatula ja siihen olen ollut tyytyväinen. Mutta toista satulaa olen ajatellut maastoiluun ja pieniin esteisiin. Lähinnä kiinnostaisi trekker luxus, mutta voiko sillä oikeen hypätä? Olen testannut trekker classicia ja se sopi hevoselle hyvin mutta itseä häiritsi leveys ja polvituet, siksi mietinnässä tuo luxus.
Mietinnässä myös startrekk yleissatula, onko se kuinka mukava maastoiluun ja sillä nyt pystyisi esteitä menemään, se nyt kumminkin varmaan sopii jos koulusatula sopii.
Onko kellään tietoa startrekk island satulasta, onko se lähinnä koulusatula vai sopisiko se minun tarpeisiini, ei ole kyllä issikkaa.
Yhtenä kiinnostaa myös tuo Hidalgo yleissatula. Onko kellään jo kokemusta niistä, kun eikö ole aika uusi tuttavuus Suomessa.
Ja mulla siis hevosena suoraselkäinen suokki, jolla ei juurikaan säkää ja satulat tahtoo valua lavoille.
riikka

ViestiKirjoittaja sos-84 » La Elo 13, 2011 11:14 pm

Meillä kävi niin, että en vaan oppinut istumaan Pro Classicissa... Omistan valitettavan lyhyet jalat ja niiden totesin olevan syyllinen tuohon. Polvituki tuli ihan väärään paikkaan ja jalka ei päässyt oikeaan asentoon. Ravissa meno tuntui aika heittoistuimelta kun jalat väänsi aivan liian taakse.
Classicin sain onneksi kivuttomasti myytyä ja uusi omistaja vaikutti erittäin tyytyväiselle. Hänellä kuulema on taas tosi pitkät kintut.
No tänään viimein posti toi uuden Luxusen!! Hyvälle vaikuttaa, huomenna pääsee kokeilemaan, saisiko tällä paremman tuntuman. Toivottavasti, koska hevonen tykkäsi Classicista ja Luxus on periaatteessa samalla pohjalla tehty.
Selvisipä myös syy, miksi hepalla on aina lavat jumissa. Sillä on niin voimakas(iso) lapa, että vaikka mielestäni olen satuloinut riittävän taakse, on satula silti ollut lavoilla... Kaikkea sitä oppii, nyt jännätään onko normipaneelit liian pitkät, koska satulan joutuu laittamaan todella taakse ja tammalla on muutenkin lyhyt selkä.
sos-84

ViestiKirjoittaja riikka » Ti Elo 16, 2011 11:50 pm

Onko kukaan kokeillut esteitä trekker luxus satulalla,soveltuuko yhtään esteisiin? Ei nyt mitään jättejä, mulla varmaan maksimi joku 70cm.
riikka

ViestiKirjoittaja Lellu » To Elo 18, 2011 4:59 pm

Oliskohan jollain kokemusta Startrekin yleissatulasta, millainen tuo on käyttää ? Miten paljpon noissa on yleensä tilaa säälle, itsellä on melkoisen korkeasäkäinen ja massava ruuna, tosi hankala löytää runkosatulaa ja kokeilussa oleva joustorunkoinen (Trekker Basculen uusin malli) on vähän niin ja näin, että istuuko tämän selkään..

Millainen satula on estekäytössä ? Mitään tajuttoman isoja ei tule mentyä ruunan kanssa, siellä metrin tuntumassa menee raja (silloin tällöin saatetaan mennä vähän yli, mutta ei missään tapauksessa mitään 120cm esteitä eikä muutenkaan isoja usein..), mutta kuitenkin lähinnä estekäyttöön tarttisi satulan, koulupenkki meiöllä on jo..

Miten muuten on näiden joustorunkoisten käyttö kisoissa, saako mennä ? Siis estekisoista ja lähinnä Startrekin satuloista puhun tässä, lähinnä seuratasolla..
Ole aina ensiluokkainen versio itsestäsi äläkä toisluokkainen versio jostain muusta
Lellu

ViestiKirjoittaja Koo » To Elo 18, 2011 8:38 pm

Joustorunkoisia saa käyttää esteillä missä tahansa kisoissa, koulukisoissa tasolta x alkaen täytyy olla koulumalli (+ perinteisen koulusatulan näköinen).
Koo

ViestiKirjoittaja sos-84 » Su Elo 21, 2011 11:17 pm

sos-84 kirjoitti:Meillä kävi niin, että en vaan oppinut istumaan Pro Classicissa... Omistan valitettavan lyhyet jalat ja niiden totesin olevan syyllinen tuohon. Polvituki tuli ihan väärään paikkaan ja jalka ei päässyt oikeaan asentoon. Ravissa meno tuntui aika heittoistuimelta kun jalat väänsi aivan liian taakse.
Classicin sain onneksi kivuttomasti myytyä ja uusi omistaja vaikutti erittäin tyytyväiselle. Hänellä kuulema on taas tosi pitkät kintut.
No tänään viimein posti toi uuden Luxusen!! Hyvälle vaikuttaa, huomenna pääsee kokeilemaan, saisiko tällä paremman tuntuman. Toivottavasti, koska hevonen tykkäsi Classicista ja Luxus on periaatteessa samalla pohjalla tehty.
Selvisipä myös syy, miksi hepalla on aina lavat jumissa. Sillä on niin voimakas(iso) lapa, että vaikka mielestäni olen satuloinut riittävän taakse, on satula silti ollut lavoilla... Kaikkea sitä oppii, nyt jännätään onko normipaneelit liian pitkät, koska satulan joutuu laittamaan todella taakse ja tammalla on muutenkin lyhyt selkä.

Kommentoidaanpa tännekkin, Luxus on ihan huippu! Varmasti paras satula ikinä! Voitti jopa iki-ihanan Talentin! :mrgreen: Sellainen hankaluus on vain vielä, että hevosella on kertynyt komea kesäröllykkä(siis valtava maha!!) ja kun satula pitää laittaa ihan älyttömän taakse lapojen takia, on joka lenkillä satula onnistunut valumaan lapojen päälle. Hankintalistalle päätettiin sitten laittaa banaanivyö, jos sillä pysyisi paremmin paikoillaan. Pro Classic pysyi paikallaan, mutta hevonen oli laihemmassa kunnossa ja satula tuli laitettua liian eteen jo valmiiksi. Haasteellinen tapaus...
Mutta hevonen kuitenkin on alkanut liikkua paremmin, ongelmana on ollut epäpuhtaat liikkeet ja tahdissa pysymättömyys, sekä tosi voimakas toispuoleisuus. Lapojen seutu on ollut kovasti jumissa ja niitä on jumpattu ja venytelty ahkeraan. Tänään onnistui ensimmäistä kertaa puhtaassa ravissa pääty-ympyrällä kulkeminen ilman kaatumisia ulos tai sisään. Edelleen asetus on aika lievä, mutta siitä on hyvä lähteä, ettei hevonen vaan kaadu lapa edellä ympyrän sisälle. Suunta siis pitkästä aikaa oikea, yhdeksi "syylliseksi" voi varmasti laittaa tuon satulan, kun itsellä on siinä niin helppo ja tukeva istua, niin pystyy paremmin ratsastamaan ja ei häiritse hevosta turhilla heilumisilla. Vähän hirvitti maksaa iso summa satulasta(paljon enemmän, mitä hevosesta...), mutta ei kaduta enää, suosittelen!
Uskon, että tuolla voi pieniä esteitä hypätäkkin, ei se etukaari niin edessä ole, isommissa voi sitten tulla liikaa eteen. Kokeillaan, kun päästään perusratsastuksesta siirtymään sinne puomeihin asti. :mrgreen:
sos-84

ViestiKirjoittaja Tolleri » Ke Elo 31, 2011 2:45 pm

Trekkerin satula suunnitelmissa issikalle. Moni tykkää siis enemmän tuosta Luxuksesta kuin Pro classicista. Mutta miten paljon sitten tämä nykyinen True Talent eroaa noista? Olen tähän asti ratsastanut StarTrek westernillä, mutta nyt kun laumaan liittyi issikka, niin on ruvennut kaipaamaan polvitukia töltin ratsastukseen. Tuo True Talent näyttää siinä mielessä hyvältä, että jalustinhihnat on vähän kuin lännensatulassa, mutta kuitenkin polvituilla. Onko kellään kokemuksia?
Tolleri

ViestiKirjoittaja Kipa » Pe Syys 02, 2011 11:52 am

Suunnitelmissa hankkia sh-tammalle Trekker tai Flexible Bascule. Olen miettinyt, kumpi olis parempi, Trekker Luxus vai Trekker Pro Classic? Joku puhui, että classicissa ne polvituet aiheuttaa päänvaivaa - entä tälläisellä yli pitkäjalkaisella tyypillä, jonka polvet miltei aina yli polvituista vaikka olisi kuinka pitkät jalustimet hyvänsä? Kerran koulutunnilla vieraan opettaja joka ei näköjään arvannut että hieman pitkät jalat, niin menee helposti polvitukien yli polvet, laittoi niin pitkät jalustimet etten pystynyt keventämään, koska katsoi vaan mun polvien paikkaa.
Kipa

ViestiKirjoittaja Warda » Su Syys 04, 2011 3:07 pm

Voi olla, että Classicissa polvituet eivät passaa pitkäkoipiselle. Myös Luxuksessa voi olla sama ongelma. Ainakin oma opettajani sanoi, että hänellä on vaikea ratsastaa Luxuksessa, koska jalat ei passaa kohdalleen. Hän on pitkäjalkainen. Itselläni jalat passaavat, koska olen persjalka:D Trekker Pro Classicista on ilmeisesti tulossa uusi malli lähiaikoina.
Warda

ViestiKirjoittaja anutus » Ma Syys 05, 2011 12:44 pm

Pro classicin polvituet on kyllä massiiviset. Mulla kummiski penkki on pelannu hyvin, kun olen myös sitä persjalkaista mallia. xD

Onko muuten kukaan kuullut joustorunkoisista western-satuloista? Tahtosin semmoisen...
anutus

ViestiKirjoittaja Tolleri » Su Syys 18, 2011 10:51 am

Itselläni on käytössä StarTrekin westernsatula, eiköhän se juurikin lasketa joustorunkoiseksi lännnensatulaksi? Ainakin siinä on just nuo irrotettavat ja siirreltävät paneelit. Tykkään kyseisestä satulasta tosi paljon, ja se on ihan huippu pehmeä istua, kun vertaa rungollisiin lännensatuloihin.
Tolleri

ViestiKirjoittaja Anski » Ke Syys 28, 2011 4:50 pm

Hei!
Mua kiinnostaa, että millanen tuo trekker pro classic on istua? Itellä käytössä on tuo luxus-malli, mutta välillä tuntuu, etten saa tarpeeksi tukea polvituista,
vaikka minulla on ostettuna jopa ne isommat tuet siihen.. Olen lyhyt (162cm), niin tuntuu, että jos laitan tarpeeksi lyhyet jalustimet, niin polvi ei ota tuen korkeimpaan
kohtaan, ei sitten millään. Tuethan on kuitenkin aika alhaalla, jos vertaa esim. yleissatulaan. Tämän vuoksi ajattelin, että oisiko pro classicissa paremmat polvituet?
Onko kellään muulla ollut tälläistä ongelmaa, ja miten olette sen ratkaisseet?
Anski

ViestiKirjoittaja anutus » To Syys 29, 2011 9:39 am

Anski kirjoitti:Mua kiinnostaa, että millanen tuo trekker pro classic on istua? Itellä käytössä on tuo luxus-malli, mutta välillä tuntuu, etten saa tarpeeksi tukea polvituista,
vaikka minulla on ostettuna jopa ne isommat tuet siihen.. Olen lyhyt (162cm), niin tuntuu, että jos laitan tarpeeksi lyhyet jalustimet, niin polvi ei ota tuen korkeimpaan
kohtaan, ei sitten millään. Tuethan on kuitenkin aika alhaalla, jos vertaa esim. yleissatulaan. Tämän vuoksi ajattelin, että oisiko pro classicissa paremmat polvituet?
Onko kellään muulla ollut tälläistä ongelmaa, ja miten olette sen ratkaisseet?

Mulla myös tosiaan tuo Pro Classic käytössä, ja pituutta minulta löytyy päätä huimaavat 162,5cm ja suurin osa siitäkin on selässä eikä säärissä. Lyhyitä jalustimia siis käytän minäkin pakon sanelemista syistä. ;) Minusta Pro Classicin polvituet saisivat olla pienemmät, mutta eivät ole haitolla olleet. Tukevat kyllä hyvin, ja muutenkin satula on kuin turvaistuin kaikkine kauhukahvoineen, ja kun säädin penkinkin vielä niin naftiksi. Ratsuttaja on valitellut, että kun siihen ei pääse kyytiin eikä siitä pääse pois. xD Kouluväännössä ja maastoilussa satula on pelannut toistaiseksi hyvin. En ole kokeillut estehommia, joten en tiedä, miltä tuet tuntuvat vielä lyhyemmissä jalustimissa...

Kaiken kaikkiaan satula on mukava, mutta toisaalta ehkä vähän tunnoton. Itse en saa siinä oikein riittävästi liikkumatilaa istuinluille, mutta se voi johtua myös liian pieneksi säädetystä istuinosasta. Polvitukien kanssa ei ole kuitenkaan ollut ongelmaa, ja lyhkäinen olen siis minäkin. :)
anutus

ViestiKirjoittaja Anski » To Syys 29, 2011 1:26 pm

Hei!
Kiitos vastauksesta :) . Olenkin käsittänyt näin, että juuri pitemmillä ihmisillä nuo polvituet aiheuttavat päänvaivaa, kun jalkaa pyrkii ylitse, ja sen
takia nimenomaan tässä luxus-mallissa onkin irroitettavat tuet. Mutta minulla on nimenomaan ongelmana se, ettei jalka tahdo ylettyä tukeen, eli en saa tukea, vaikka haluaisinkin :cry: .
Oletko ikinä ratsastanut luxus-mallilla? Osaisitko kertoa, miten poikkeaa? Tai osaisiko joku, joka on ratsastanut kertoa?
Anski

ViestiKirjoittaja Warda » Ma Marras 28, 2011 12:02 am

Minulla on tuo luxus-malli ja siinä on kyllä parempi istua, kuin pro classicissa. Minulla on oikeastaan ne molemmat satulat:) Luxuksessa on kapeampi istuin ja muutenkin siihen asettuu paremmin. Ainoa muistettava asia on, että kannattaa olla kokopaikkaiset housut. Istuin on aika liukasta materiaalia, joten kangaspaikkaisilla housuilla on aika hankala ratsastaa. Pituutta on minullakin tuo 164 cm, joista suurin osa selässä:D
Warda

ViestiKirjoittaja Prii » To Joulu 22, 2011 10:38 pm

Plääh. Olin aiemmin sitä mieltä ja hevosen omistaja myös, että joustorunkoista ei hevoselle osteta. Nyt olen sitten selaillut nettisivuja enkä ole enää ollenkaan varma, onko rungoton kuitenkaan ainoa oikea valinta.

Eli kertokaas nyt, mitkä joustorunkoiset ovat laadukkaita ja kokeilemisen arvoisia? Trekkerin Luxus on ollut päällimmäisenä mielessä, mutta onko todella hyvä kaikenlaiseen harrastamiseen?

Todennäköisesti hevoselle hankitaan hyvä ja laadukas rungoton satula maastoiluun, mutta pitäisi saada myös sopiva satula kouluun/esteisiin eli kentällä työskentelyyn. Jälkimmäiseen voisi käydä joustorunkoinen parhaiten. Kevennyksen + hyppyjen pitäisi kuitenkin onnistua, eikä rungoton taida olla ihan paras sellaiseen.
"For what the horse does under compulsion... is done without understanding;
and there is no beauty in it either, any more than if one should whip and spur a dancer."

- Xenophon, Greek historian

Meillä on opittavaa. (Linkki)
Prii

ViestiKirjoittaja Warda » Pe Joulu 23, 2011 11:30 pm

Trekker Luxuksen kanssa kevennys ja pienet hypyt onnistuvat ihan "normaalisti". Ehkä en sillä kuitenkaan yli metriä lähtisi hyppäämään:) Miksi ei joustorunkoista?
Warda

ViestiKirjoittaja Ares » Ma Tammi 23, 2012 12:24 pm

En tiedä, vastaako tämä nyt mihinkään aiemmin kysyttyyn, mutta hieman omasta kokemuksesta.
Meillä on kahdella hepalla kaksi satulaa, joita käytetään ristiin. Ei välttämättä paras ratkaisu, tiedän, mutta tällä hetkellä se ainoa :roll: Hepat ovat kuitenkin onneksi aika saman mallisia, joten järjestely toimii. Toisena satulana on Trekkerin Pro Endurance (Classicin edeltäjämalli käsittääkseni?), jota käytän maastoillessa, ja esteillekin se sopii sitten kun sinne asti joskus päästään... koulu"vääntöön" tms. se ei ole paras mahdollinen, koska pompottaa, siinä on mielestäni hankala saada hyvää istuntaa ravissa tai laukassa. Kevyessä istunnassa tai rennoilla kävelylenkeillä se taas on ihan huippuhyvä. Miehelleni, joka on aloittelija, on ollut hyötyä "kauhukahvasta". Olemme keskipituisia, minä 168 ja mies 176 cm, joten kumpikin saa hyvän, tukevan istunnan tässä satulassa.
Ko. satula istuu meidän molemmilla hevosilla erittäin hyvin, ei liiku eikä valu mihinkään reippaassakaan vauhdissa. Olen kyllä ollut erittäin tyytyväinen Pro Enduranceen ja haaveena on hankkia toinen joustorunkoinen, mutta enemmän semmoinen koulumalli. Olisko jollain suositella, mikä olisi hyvä mutta kohtuuhintainen? (Tai onko sellaista edes :? ) Minua myös kiinnostaisivat nuo jonkun mainitsemat Hidalgon satulat. Löytyykö joltakulta kokemuksia niistä?
Ares

Seuraava

Paluu Välineet