Joustorunkoiset

Yleinen välinekeskustelu tänne. Myös kuolaimet ja kengät.

Re: Joustorunkoiset

ViestiKirjoittaja miksulife » La Helmi 04, 2012 10:18 pm

Onko kukaan hankkinut tuollaista Trekker Pro Artea? Alkoi kiinnostaa, kun huomasin että paneelivaihtoehtona on 42,5, joka voisi olla passeli tälle kun satulalle jäävä tila lapojen ja pepun välissä on hirveän lyhyt. Luulen, että satulassa kuin satulassa 45 on ihan maksimi.

Pro Arten lisäksi kiinnostava malli olisi Flexible Gaited, kauhean kallis se kyllä on mutta pidän klassisen näköisestä satulasta enemmän. Onko siitä kokemusta? Entäpä Trekker Pony Classic? Mahtuuko siihen pieni aikuinen (housukoko 36) kun mainostetaan että käy hevosenkin selkään, entä onko siinä samaa superpallomeininkiä kuin Pro Classicissa joidenkin mielestä on ollut? 36 sentin paneeleilla ei ainakaan pitäisi tulla ongelmaa isojen lapojen ja lyhyen selän kanssa, mutta kun pitäisi saada täti mahtumaan kyytiin :D

Ajattelin pistää Vanhalaan joku päivä postia kuvien kera ja kysellä mielipidettä, mutta käyttäjäkokemuksista on aina hyötyä.
miksulife

ViestiKirjoittaja Boranoaidi » Su Helmi 05, 2012 2:36 pm

Mulla oli tuo Pony Classic. Oma housukoko lähentelee 40 ja mahduin hyvin satulaan. Ei mielestäni pompottanut ollenkaan. Mukavan pehmeä ja kuitenkin tukeva :) Polvituet oli vähän kummalliset, mutta maastoköpöttelyssä tottumisen jälkeen toimi hyvin :)
Together we can do anything
Boranoaidi

ViestiKirjoittaja miksulife » Su Helmi 05, 2012 3:19 pm

Ilahduttava uutinen tuo. Ehkä toivoa ei tosiaankaan tarvitse menettää, ja pony classic olisi huomattavasti kivemman hintainen kuin nuo isojen mallit...

Etsin tuossa tietoa aina yhtä naulan kantaan osuvan google translaten avulla, ja näistä satuloista selvisi mm. seuraavaa:

"Yksi satula ei todellakaan sovi kaikille!" ("One saddle really does fit all!")
"On sanomattakin ilman, sanomalla, siitä, että tämä satulan sopii useimpiin malleihin ("It goes without saying that this saddle will fit most other types of horses")
"Säädettävä ja Irrotettava polvi estää" ("Adjustable and removeable knee blocks") ((epäilemättä irrotettava polvi voi olla hankala satulan kuin satulan kanssa))
"Kaksi jalustin baareja molemmin puolin yksilöllisiin tarpeisiin" ("Two stirrup bars on both sides for individual needs") ((minibaareja kumminkin?))
"Jalustinhihnat vahvistetaan stirrup baarit, ei soi!" ("Stirrup leathers are fixed by stirrup bars, no rings!")

Myytiinpä siellä vielä Kaksipäinen Ärähtää ja Double Päättynyt Kähinäkin (Double Ended Rasp)
miksulife

ViestiKirjoittaja miksulife » To Helmi 16, 2012 11:24 pm

Meille tuli Trekker Pro Arte. Sitä suositeltiin ponille, koska on lyhytselkäinen ja vaatii aika pienen ja siron satulan, ei kuitenkaan ihan ponisatulaa. Satulassa on lyhyet toppauspaneelit, 42,5. Ihanaa niiden kanssa se että voi satuloida reilusti tarpeeksi taakse pelkäämättä että mennään jo liian taakse.

Tuo leveyden säätö on todella kätevä, vaikka aluksi olin sen kanssa aika ulalla. Kääntelin miten sattuu, hyppäsin selkään toteamaan että ei kun se onkin nyt liian leveä, tulin alas ja säädin uudestaan ja tietysti väärään suuntaan. Muutaman räpellyskerran jälkeen alkoi sitten onnistua. Tuntuu yllättävän vaikealta säätää itse leveys, kun sen saa tehdä ihan sentilleen. Ei enää luotakaan itseensä ollenkaan ja pelkää että säädöt on päin mäntyä, vaikka todennäköisesti tällä on paljon vaikeampaa saada kovin epäsopivaa leveyttä kuin runkosatulalla joka on vähän sinne päin eikä koskaan just :)

Kuten kaikki satulat, tämäkin tuppaa valumaan ponin lavoille kun muoto on mikä on (matala säkä, korkeampi takaa ja kaareva vatsalinja työntämässä vyötä) mutta hommasin kokeiluun kaarevan vyön ja tilasin Vanhalasta vielä paremman oloisen, lisäksi laitoin satulahuovan alle anti-slip-patjan, ja näiden avulla liikkuminen väheni huomattavasti. Uskon, että kunhan tuota pyöreää vatsaa saa vähän pienemmäksi niin satulakin pysyy aina paremmin, sillä isoin ongelma on juuri tuo vyön valuminen kainaloihin.

Koska olen tottunut menemään melko lyhyillä jalustimilla, olivat jalat aluksi tukien päällä eikä takana, mutta jos tässä nyt hiljalleen opettelisi pidentämään jalustimia reiällä tai parilla niin sekin ongelma ratkeaa. Istuinta en ole vielä säätänyt itselleni ihan sopivaksi, kun säätömekanismi on sen verran hyvässä piilossa ettei sinne jaksa kaivautua turhan takia, mutta nyt kun lunastin satulan ihan omaksi niin pääsen säätelemään kunnolla.

Pro Arte on muutenkin ihan nätti, vaikka edelleenkin pidän eniten perinteisen näköisistä satuloista. Nahka on hyvän tuntuista ja satula aika siro. Vaatii vähän totuttelua se, että paneelit sun muut ovat tarralla kiinni ja välillä satulan taipuessa kuuluu melkoista rapinaa, mutta paikallaan ovat kyllä pysyneet tarroillakin.
Viimeksi muokannut miksulife päivämäärä Su Maalis 18, 2012 1:46 pm, muokattu yhteensä 1 kerran
miksulife

ViestiKirjoittaja Warda » La Maalis 10, 2012 11:14 pm

Minulla on ollut tuo Trekker Luxus nyt jonkin aikaa, olisikohan pari vuotta. Siinä on nyt jo kaksi kertaa tippunut se etukaarta paikallaan pitävä ruuvi. Ruuvi tippuu aina yhtäkkiä, vaikka niitää kiristelenkin aina. Onko muilla samaa vikaa. Trekker pro classicissa, ei ole ollut samaa vikaa.
Warda

ViestiKirjoittaja tuulikki » Su Maalis 11, 2012 11:34 am

Warda kirjoitti:Minulla on ollut tuo Trekker Luxus nyt jonkin aikaa, olisikohan pari vuotta. Siinä on nyt jo kaksi kertaa tippunut se etukaarta paikallaan pitävä ruuvi. Ruuvi tippuu aina yhtäkkiä, vaikka niitää kiristelenkin aina. Onko muilla samaa vikaa. Trekker pro classicissa, ei ole ollut samaa vikaa.

Miulla on Pro Classicissa ollut sellaista "vikaa", että yksi ruuvi, joka pitää istuinta muodossa, löystyy omia aikojaan ja takakaari alkaa lenksua. Muutaman vauhdikkaamman lenkin jälkeen on joutunut ottamaan paneelin irti ja kiristämään ruuvia paljon.
Haluan, että sinun on hyvä olla kanssani.
tuulikki

ViestiKirjoittaja Warda » Su Maalis 11, 2012 2:27 pm

Hui! Minä en niitä muita ruuveja ole tarkistellutkaan. Pitääpä kiristellä, niin ei tule yllätyksiä. Tympeä vika, mutta kai niillä ruuviella on tapana löystyä käytössä.
Warda

ViestiKirjoittaja tuulikki » Su Maalis 11, 2012 4:48 pm

Warda kirjoitti:Hui! Minä en niitä muita ruuveja ole tarkistellutkaan. Pitääpä kiristellä, niin ei tule yllätyksiä. Tympeä vika, mutta kai niillä ruuviella on tapana löystyä käytössä.

Ihmetyksen aiheena onkin se, että miksi aina just se yks ja sama ruuvi? Muita oon myös kokeillut kiristää samalla, mutta eipä nuo ole tuntuneet löystyneen. Lienkö sitten niin kieroratsastaja, että kaikki rasitus tulee siihen yhteen ja samaan kohtaan :lol:
tuulikki

ViestiKirjoittaja Warda » Su Maalis 11, 2012 7:59 pm

Sama ruuvi se minunkin satulassa aina löystyy. Ja toisessa satulassa taas ei löysty mikään. No, pitää laittaa Vanhalaan viestiä ja kysellä, onko ihan normaalia vai pitääkö laittaa satula huoltoon.
Warda

ViestiKirjoittaja Warda » Su Maalis 11, 2012 8:00 pm

Sama ruuvi se minunkin satulassa aina löystyy. Ja toisessa satulassa taas ei löysty mikään. No, pitää laittaa Vanhalaan viestiä ja kysellä, onko ihan normaalia vai pitääkö laittaa satula huoltoon.
Warda

ViestiKirjoittaja miksulife » Ma Maalis 19, 2012 6:35 pm

Jaha, minun lähes iskemättömästä Trekkeristäni on omia aikojaan pudonnut siinä edessä oleva ruuvi, jossa on se rengas perässä. En edes tajunnut että se pitää mitään paikoillaan, mutta nyt kun se puuttuu on istuimen toimen puoli ihan irrallaan ja istuin meinaa lähteä aina mukana kun tulee selästä alas. Satulalla on siis ratsastettu noin kymmenen kertaa. Pistän heti Vanhalaan postia, mielestäni pitää mennä takuun tai jonkun piikkiin kun itsekseen putoilevat noin.

Muuten olen satulasta pitänyt ja hiljalleen oppinut siinä istumaan. Ravaaminen vaan on edelleen tuntunut vähän hassulta, on tuossa vähän superpalloefektiä mukana. Vaikka on niin ihanan pehmeä istua käynnissä ja muuten, tuntuu että heittää minut keventäessä väkisin tosi korkealle ja tasapaino meinaa horjua. Täytyy vaan jatkaa harjoituksia, ehkä tämä on vain tottumiskysymys. Hevonen sen sijaan vaikuttaa tyytyväiseltä satulan alla.
miksulife

ViestiKirjoittaja Warda » Pe Maalis 30, 2012 12:35 am

Minä olen laittanut merkille, että Trekker Pro Classicissa ja Luxuksessa satula vaikuttaa istuntaan siten, että alaselkä meinaa mennä notkolle. Tässä saa itse olla tosi tarkkana ja pitää keskivartalon jämynä, koska muuten istunta menee huteraksi. Se tietenkin vaikuttaa keventämiseen, harjoitusravissa istumiseen jne. Ratsastuksen opettajani ratsasti ponillani joku aika sitten, ja hänellä oli vaikea istua Classicissa. Hänellä on tooosi pitkät jalat, eivätkä ne istuneet polvitukien kanssa. Hänestä tuntui, että satula työnsi jalat taakse ja tosiaan selkää notkolle.

Olen nyt oikein keskittynyt asiaan ja heppakin menee paremmin, kun pidän keskivartaloa jämynä, enkä päästä selkää niin notkolle. Mutta on se raskasta itselle :mrgreen:
Warda

ViestiKirjoittaja miksulife » La Maalis 31, 2012 11:40 pm

Saa nähdä kauan tähän kestää oppia. Edelleenkin olen sitä mieltä, että takamukselle aivan ihana, mutta muuten tuntuu kyydissä jotenkin huteralta. Kovin pitkiä jalkoja ei ole, mutta tuossa pitäisi ilmeisesti pitää reilusti pitkiä koulujalustimia, tai jalat lepäävät polvitukien päällä ja ylikin. Hassua, sillä ymmärsin, että tämän pitäisi mennä yleissatulasta.

Ongelmat varmaankin johtuvat pitkälti siitä, että lonkissa ei ole tarpeeksi joustoa. Ehkä sitä tulee kun jaksaa vaan sisukkaasti tällä satulalla mennä.

Olen huomannut tuon alaselän notkistumisen itsekin. Liekö sitten satulasta johtuvaa vai muuten vaan kremppaa. :roll:

Jos vielä kesällä tuntuu, etten tule satulan kanssa sinuiksi, täytyy harkita onko tämä meille sittenkään se paras. Ponin selkään tuntuu kyllä sopivan, ei edes löysähkön satulavyön kanssa pyörähdä kyljelle vaikka nousen maasta selkään. En tiennyt sen olevan edes mahdollista noin pyöreän keskivartalon kanssa kuin ponilla on!
miksulife

ViestiKirjoittaja Warda » Su Huhti 01, 2012 6:39 am

Voisikohan tuo alaselän notkistuminen johtua siitäkin, että satula on tehty klassiseen ratsastukseen. Joskus olen huomannut, että esim ulkomaalaisilla klassisen ratsastuksen tyypeillä on aika notkoselkäinen istunta.

Itse taas ihmettelen tuota ruuvihommaa. Sain postissa uuden ruuvin ja laitoin sen paikalleen kireälle. No, ei keretty kuin yksi lenkki käydä, niin ruuvi oli puoliksi kiertynyt jo irti. Lisäksi etukaari lonksuu pikkaisen. Täytynee laittaa taas viestiä Vanhalaan.
Warda

ViestiKirjoittaja tuulikki » Su Huhti 01, 2012 10:51 am

Warda kirjoitti:Itse taas ihmettelen tuota ruuvihommaa. Sain postissa uuden ruuvin ja laitoin sen paikalleen kireälle. No, ei keretty kuin yksi lenkki käydä, niin ruuvi oli puoliksi kiertynyt jo irti. Lisäksi etukaari lonksuu pikkaisen. Täytynee laittaa taas viestiä Vanhalaan.

On varmaan jo kerinnyt kierteet mennä istukasta, kun ei uusi ruuvikaan pidä... Se on varmaan sitten jo isompi "remontti", jos lähtee korjailemaan :roll:
tuulikki

ViestiKirjoittaja Warda » Su Huhti 01, 2012 8:14 pm

Kyllä se ruuvi sinne ihan napakasti menee. En usko, että kierteet on menneet. Mutta tuo etukaari lonksuu oudosti. Katsotaan miten käy... :shock:
Warda

ViestiKirjoittaja Prii » La Huhti 07, 2012 3:42 pm

^ Etukaari on myös kiinnitetty ruuveilla, kiristä ne. En muista missä ne olivat, mutta etsimällä löytyy. Aika piilossa taisivat olla. Johan loppuu heiluminen ja lonksuminen.
"For what the horse does under compulsion... is done without understanding;
and there is no beauty in it either, any more than if one should whip and spur a dancer."

- Xenophon, Greek historian

Meillä on opittavaa. (Linkki)
Prii

ViestiKirjoittaja miksulife » La Kesä 02, 2012 9:06 pm

Niin että oliko täällä kellään kokemusta noista perinteisemmän satulan mallisista joustorunkoisista, esimerkiksi Flexible Inspiration, Bascule tai Gaited?

Olen tässä pitkin hampain luopumassa Pro Artesta, kun en yksinkertaisesti saa jalkojani siihen mukavasti kouluvääntöä varten, maastossa tämä olisi tosi oiva peli ja pepulle unelma! Ja hevoselle tämä on ollut loistava satula, sen liike on parantunut silmissä muutaman käyttökuukauden aikana, mutta kun minä en pysty niin ei auta mikään. Eiväthän ne kaikki farkutkaan istu kaikkiin koipiin... Haluan joka tapauksessa mieluusti pysyä näissä joustorunkoisissa, mikäli joku perinteisempi istuisi minulle että ponilleni.
miksulife

ViestiKirjoittaja Tainuska » Su Kesä 03, 2012 9:36 am

Minua kiinnostaisi myös kuulla kokemuksia tuosta Flexible Gaited mallista.
Tainuska

ViestiKirjoittaja Prii » Ke Kesä 06, 2012 11:44 pm

Kysellääs... Vuokrahepalla nyt luxus. Osaako joku vertailla näitä tai ees kertoa kokemuksia, kaikki kiinnostaa:

Pro Classic
Bascule
Inspiration
ja sit se Luxus verrattuna noihin?
Gaited saa kertoa myös

Omistaja on siis halukas kokeilee muita kun ei tunnu luxuksesta täysin pitävän eikä ilm. runkosatula ole vaihtoehto
and there is no beauty in it either, any more than if one should whip and spur a dancer."

Prii

ViestiKirjoittaja Warda » To Kesä 07, 2012 7:11 pm

Minulla on sekä pro classic että luxus. Luxus on huomattavasti parempi istua, jotenka jos ei pidä siitä niin en voi suositella myöskään pro classicia. Ainahan voi tosin kokeilla:) Parempaa classicissa on se, että siinä on mokkaistuin, joka ei luista ollenkaan. Mielestäni se helpottaa istuntaa.
Warda

ViestiKirjoittaja Prii » To Kesä 07, 2012 8:39 pm

^ Okei, kiitti. Mahtavaa, että löyty joku jolla on molemmat. 8-) Millä tavalla Pro Classic on huonompi istua? Olen itse aika pitkä (170), ja jalat myös. Oon lukenu että pitkäjalkaiselle/pitkälle ihmiselle Classic olis parempi? Vai onkohan tämäkin yksilöllistä...

Prii

ViestiKirjoittaja Warda » La Kesä 09, 2012 1:23 am

Jos ratsastajalla on pitkät jalat ja hevonen on lyhyt selkäinen, niin ainakin classic saattaa olla hankala. Siinä on todella suuret polvituet, joten jos istuinta joutuu säätämään pienemmäksi, niin voi tulla hankalaksi mahduttaa koipia satulaan. Luxus antaa tässä asiassa mielestäni hieman anteeksi, koska siinä polvituet ovat erilaiset. Muutama pitkäjalkakaveríni on ratsastanut luxuksella, ja sanoneet, että on hankala ratsia.
Warda

ViestiKirjoittaja pojanpallero » Ke Kesä 27, 2012 12:21 pm

Minulle kävi joustorunkoisten kanssa niin, että löysin itselleni esteille ja maastoiluun Basculen. Aivan ihana istua. Koulusatulana minulla on Kieffer, mutta nyt haaveilen sen vaihtamista Inspirationiin. Ostin aikoinani koulusatulaksi Kiefferin, kun se oli niin pehmeä ja mukava, mutta nyt joustorunkoisen jälkeen se tuntuu lähinnä lankulta hevosen selässä :D

Ponille on vaikea löytää sopivaa satulaa, mutta Bascule sopii tähän asti testastuista parhaiten. Esteillä opettelen vielä omaa istuntaani, mutta tuntuma on parantunut koko ajan. Käyttökokemusta on nyt vajan kuukauden ajalta.
pojanpallero

ViestiKirjoittaja Ansku » To Syys 20, 2012 11:34 pm

Jälleen kerran painitaan satulaongelmien kanssa... Ja joka kerta löydän itseni täältä foorumilta sekä Vanhalan sivuilta :shock:
Meille sopisi parhaiten Trekker Pony Luxus kokonsa puolesta. Mutta mietityttää mitenkä noissa Trekker-satuloissa ratsastajan painopiste asettuu? Kun näin maallikon silmään näyttää, että ratsastaja istuisi "takakaaren kupissa". Mitenkä asia oikeasti on?
Ansku

EdellinenSeuraava

Paluu Välineet