Hevosvälineiden valmistus

Yleinen välinekeskustelu tänne. Myös kuolaimet ja kengät.

Hevosvälineiden valmistus

ViestiKirjoittaja Warda » Ti Huhti 05, 2011 7:09 pm

Olen eläinrakkaana ihmisenä jo kauan miettinyt sitä, mistä voin olla varma, että ostamani tuotteet on tuotettu eettisesti. Hevostarvikkeissa on paljon nahkatuotteita, eikä ainakaan tällä hetkellä minulla ole vaihtoehtoa esimerkiksi synteettisissä satuloissa. Monet satulat, suitset ja lampaankarvatuotteet tulevat tuolta Keski-Euroopasta ja halpistuotteet Intiasta ja näillä alueillahan eläinten kohtelu voi olla aika raakaakin. Esim teuraskuljetukset jne ovat aika karua katsottavaa. Tulevatko sitten rakkaille hevosillemme satulat ja muut nahkatuotteet näiltä rääkätyiltä eläimiltä? Mistä voi tietää tuotteiden alkuperän ja sen, että tuotteeseen käytetty materiaali on tuotettu eettisesti niin eläimiä kuin ympäristöäkin ajatellen?

Samaan kysymykseen olen törmännyt myös koirani kanssa. Hankala löytää ruokaa, josta voisi olla ihan satavarma, että se on eettistä. Eläinkaupassa saa vain kummeksuvia katseita, kun kyselee ruoan alkuperää...
Warda

Re: Hevosvälineiden valmistus

ViestiKirjoittaja M-H » Ti Huhti 05, 2011 7:58 pm

Et mistään voi tietää.

Tuotteillakin joilla euroopassa tehtaat niin materiaalit voivat tulla ihan mistä tahansa ja tulevatkin.
Valmistajat eivät ole kovin halukkaita myöskään asiasta puhumaan edes kysyttäessä. Toisenkautta joku varmasti sanoo "Tämä tulee sieltä ja sieltä sellaisista ja sellaisista oloista ja varmasti on sertifikaatit ja kaikki kunnossa" Kuitenkin sekin on vain sana jolla saadaan asiakas tyytyväiseksi.

Tosin eipä mua paljoa haittaakkaan.
Kuva
M-H
Site Admin

ViestiKirjoittaja Warda » Ti Huhti 05, 2011 8:21 pm

Kyllä minä ainakin haluaisin, että ostamani tuotteet on tehty ilman eläinten rääkkäämistä. Mutta luulen myös, ettei materiaalien oikeaa alkuperää voi saada selville mistään.

Ainakin Trekkerin sivuilla sanotaan satuloiden valmistuksen olevan eettistä, ympäristöystävällistä eikä lapsityövoimalla tehtyä. Nahka on myös ymmärtääkseni saksalaista. Kertoneeko se sitten mitään, on eriasia.
Warda

ViestiKirjoittaja Tiuhka » Ti Huhti 05, 2011 10:59 pm

Tää asia kiinnostaa myös mua. Tällä hetkellä ei siis omaa hevosta ole, mutta juuri tuo nahan alkuperä kiinnostaa. Lampaanvillatuotteita voisi varmasti saada mulesing-vapailta alueiltakin tai vaikka suomalaisena käsityönä? Itse maksan mieluummin enemmän eettisesti tuotetusta kuin ostan halvalla enkä tiedä alkuperää. (Tämä nyt pätee meillä kyllä kaikkeen lastenvaatteista ruokaan...)
Olisi hienoa jos tätä asiaa selvitettäisiin, sillä kuluttajien painostuksestahan monet vaateketjutkin yms. ovat ilmoittaneet eettiset arvonsa, sertifioineet tehtaitaan ja ilmoittavat tuotteiden alkuperän tarkemmin. Ja mun mielestä ei kukaan saisi ummistaa silmiään eettisiltä asioilta mitä tulee eläinten käsittelyyn etenkin jos itsellä on eläimiä. Kysyntä määrää tarjonnan, ja jos vaaditaan eettisesti päivänvalon kestäviä tuotteita, niitä aletaan myös valmistaa.
Tiuhka

ViestiKirjoittaja Warda » Ke Huhti 06, 2011 10:02 am

Kysyin Trekkeriltä heidän materiaalien alkuperästä ja heillä nahka tulee pääasiassa Saksasta, mutta myös Italiasta. Eli ihan varma ei voi olla, että onko nahka rääkättyä vai ei. Mutta ainakin se tulee Euroopasta.
Warda

ViestiKirjoittaja M-H » Ti Huhti 12, 2011 8:01 am

BitlessBridlen valmistusmateriaalien toimittajat:
Englantilaisissa suitsissa nahka tulee Englannista Sedwicksiltä.
Western suitsissa nahka tulee Shayled Saddlery ltd:ltä.
Beta materiaali tulee Bioplastics USA
Nylon suitset valmistaa Triple E manufacturing (usa)

Kasaamistehtaidenkin tiedot löytyy tarvitseville. Lapsityövoimaa ei käytetä missään vaiheessa.
Kuva
M-H
Site Admin

ViestiKirjoittaja lärinä » Ma Touko 30, 2011 5:12 pm

Tämä on minuakin paljon mietityttänyt aihe. En ole vegaani tai edes täysin kasvissyöjä, mutta viherpiipertäjä/puunhalailija kuitenkin. Nahka on minulle vaikein eläinkunnantuote, koska korvikkeet ovat pääsääntöisesti huonompia ja vielä vähemmän ekologisia.

En tiedä, kuinka paljon nahan alkuperämaa loppujen lopuksi kertoo tuotteen eettisyydestä. Totta kai mitä kauemmas mennään sitä hankalampi tuotantoa on selvittää. Pitää myös määritellä, mitä eettinen tuotanto on? Nahka on lihatuotannon sivutuote ja suurin osa lihasta on tehotuotettua. Minun arvomaailmani mukaan lihan tehotuotanto ei ole sen eettisempää Suomessa kuin muuallakaan. Suomessa suurin osa lihanaudoista ei pääse koskaan liikkumaan vapaasti ja maitokarjakin vain kesäisin. Vasikat erotetaan emoistaan heti syntymän jälkeen ja kasvatetaan pienissä karsinoissa. Maissa, joissa ei ole talvea ja aakeeta laakeeta riittää, naudat saavat ovat ulkona lähes koko elämänsä ja vasikatkin kasvavat emojen kanssa laumassa. Esimerkiksi Australian ja Argentiinan outbackissa nautoja kasvatetaan vähän kuin poroja Lapissa. Ei sivistys lopu EU:n rajojen ulkopuolelle ;)

Lisäksi pitäisi tietää, minkä eläinlajin nahkaa tuotteessa on käytetty. Sikojen olot ovat paljon kurjemmat kuin nautojen. Yleisesti nahkatuotteissa käytetään ainakin naudan, sian, hevosen, lampaan ja vuohen taljoja. Minulla ei ole tietoa, minkä eläimen nahkojan hevosvälineiden valmistuksessa käytetään.

Keinonahka saattaa olla eettisesti kestävämpi vaihtoehto, mutta ekologisesti sitten haitallisempi. Synteettiset nahankorvikkeet tehdään öljystä ja niissä käytetään hurjasti kemikaaleja. Tosin kyllä nahankin käsittely vaatii aika hurjia myrkkyjä..

Että eipä minulla ole oikein mitään vastauksia. Ihannetilanteessa nahka tulisi omilta mailta ammutusta hirvestä, joka syödään ja nahka käsittellään luonnonmukaisin menetelmin, jonka jälkeen satulaseppä tekee käsityönä satulan :D Itse yritään ostaa nahkatuotteet käytettynä ja käyttää ne sitten loppuun ennen uuden hankkimista.
When the student is ready, the teacher will appear. -Buddhalainen sananlasku
lärinä

ViestiKirjoittaja Warda » La Loka 10, 2015 8:43 pm

Minä olen taas tämän kysymyksen äärellä. Etsin uutta satulaa ja tuo Aiversportin joustorunkoinen kiinnostaisi kamalasti. Siinä materiaalinen on nahka, joka tulee Argentiinasta. Siellähän lehmät elävät ihanasti vapaana, mutta teurastusolot ovatkin sitten toista...

Minusta tätä asiaa pitäisi ottaa esille enemmän. On aika ristiriitaista, että toinen eläin joutuu kärsimään siitä, että me saamme harrastaa hevosia. Eettistä nahkaa on kuitenkin mahdollista valmistaa, joten miksi sitä ei sitten vaadittaisi :)
Warda

Paluu Välineet