Rungottomista satuloista

Yleinen välinekeskustelu tänne. Myös kuolaimet ja kengät.

Re: Rungottomista satuloista

ViestiKirjoittaja Jessi » Ke Tammi 19, 2011 10:19 pm

Meillä on suokkitammalla käytössä Freeform ShortBack, ja todellakin olen äärimmäisen tyytyväinen siihen satulaan. Pysyy kuski menossa mukana, eikä varmasti takamus puudu pidemmälläkään lenkillä, vanhan runkosatulan jälkeen kun istuin Freeformiin kuvailin tunnetta "pilven päällä istumiseksi". :-D

Ongelmana on se, ettei Freeform sovi meidän toiselle hevoselle. Tällä toisella hevosella on suurehko, pitkä ja korkeahko säkä, enkä ole onnistunut toppaamaan Haf-padia niin, että satula ei painaisi tämän hevosen säkää. Siksipä kysynkin nyt, että sopisikohan Barefootin satulat mahdollisesti vähän korkeasäkäisemmillekin?
Kyseisen hevosen kuvan näkee tästä linkistä. Toki kukaan ei voi kuvan perusteella sanoa satulan sopivan (mutta mahdollisesti voi sanoa mikä satula ei ainakaan sovi). Mieheni "ei tykkää" Barefootin satuloiden ulkonäöstä (ihan kuin sillä minun hevosen satulan ulkonäöllä olisi merkitystä ihmiselle, joka ratsastaa kyseisellä hevosella muutaman kerran vuodessa;), mutta rungollista satulaa en harkitsekaan, pääasia kun meidän harrastuksessamme on molemminpuolinen mukavuus. Tosin joustorunkoista Trekker Pro Endurance Classicia olen katsellut sillä silmällä, mutta tämän keskustelun perusteella laitoin nyt senkin vaihtoehdon taas vähän syrjemmälle. Suurin osa rungottomista taitaa sopia parhaiten niille säättömille tynnyreille...

Edit: Tilattiimpa kuitenkin ruunalle tuo Trekker Pro Classic. Toivottavasti passaa niin kuskille kuin hevosellekin. :-)
Viimeksi muokannut Jessi päivämäärä Pe Tammi 28, 2011 1:51 pm, muokattu yhteensä 1 kerran
Jessi

ViestiKirjoittaja Ivus » To Tammi 20, 2011 11:01 am

Kuvan perusteella sanoisin että kannattaa sovittaa BF-satuloita, ei tuo mikään säkähirviö ole :)
Ja BF satulat todella kestää, hoksasin juuri että ostin ensimmäisen cheyennen 5v sitten, ja ei vieläkään näy kulumisen merkkejä. Ollut kuiten jokapäiväisessä käytössä, eikä edes vastinhihnoissa ole mitään sanomista. Kerran vuodessa pesty ja rasvattu, että melko huoleton satula :)
Elä hättäile! Ei karhukkaa riehu koko ajan, ne vettää puolukoita välillä.
Ivus

ViestiKirjoittaja Warda » La Helmi 12, 2011 12:27 am

Minulla on ollut nyt parisen vuotta Trekker Master. Nyt olen päätynyt vaihtamaan sen, koska olen täysin kyllästynyt sen pomppulinna-efektiin. Aikaisemmin ajattelin, että on vain itsestä kiinni, että oppii istumaan siinä. Nyt kuitenkin tajuan, että se liika joustaminen häiritsee myös hevostani. Vaikka kuin persiis pysyy penkissä ja itse joustaa joka nivelestä, niin sellaista hölskymistä ei saa loppumaan.

Kokeilin muutamaa runkosatulaa, ja oma istunta helpottui ja jopa hevonen liikkui paremmin. Runkosatulat eivät kuitenkaan pysy hevosellani paikallaan (leveä!!!) ja en muutenkaan haluaisi sellaista. Rungottomat ovat siis ainoa vaihtoehto.

Ensi viikolla kokeilen Barefootin Londonia, ja toivon, että se olisi ehkäpä meille sopeva:)

Ainiin. Saan sellaisen lämpökameran lainaan muutaman viikon päästä. Ompa vaan mielenkiintoista tutkia sillä, miltä hevonen näyttää ennen ja jälkeen liikkumisen.

Ratsastuksen jälkeen olen huomannut sellaisen asian, että kun laitan hikisen hevosen selkään kuivatusloimen, niin loimi huurtuu muualta, paitsi satulan kohdalta. Loimeen jää ihan selvä satulan paneeleiden kohta. Toisaalta, eihän hepo ole hikinenkään satulan kohdalta.
Warda

ViestiKirjoittaja Piia » La Helmi 12, 2011 3:39 pm

Minuakin on nyt ruvennut mahdottomasti kiinnostamaan nuo rungottomat, erityisesti nuo uudet freemaxit.

Ainut mikä epäillyttää on painon jakautuminen. Onko kellään omakohtaista kokemusta noista painetesti-tyynyistä (vai miksi niitä nyt kutsuttiinkaan :lol: )? Ajattelin että jos sellaisen ostaisi ja rungottoman ja kokeilisi sen avulla että miltä näyttää... jos ei hyvä niin rungoton myyntiin ja painetesti-tyyny kaappiin että voi sillä testata myöhemminkin jos tarvetta... Kellään tietoa mistä niitä saa? Ja myydäänkö noita uusia freemaxeja jossain suomessa? Löysin vain englantilaisen kaupan jossa myydään... tai oikeastaan kaikista paras jos saisi kokeiluunkin.... :D Ja kun tuo freemaxin malli on este niin voiko sillä OIKEASTI hypätä miten huoletta?? Tosin, tuskin mitään metriä hyppäänkään shire-jytkyllä jo hevosen jalkoja ajatellen, mutta olisi kiva edes muutaman kerran kesässä pieniä pomppia...

Tosin, satulaa olen todennäköisesti hommaamassa vasta vuoden tai reilun perästä joten aikas hyvissä-ajoin olen liikkeellä :) Ellen sitten jo aikaisemmin hermostu trekkeriin.... :)

Ja vielä rungottomien huovista; eli käykö kaikenlaiset huovat joissa vaan on täytettävät taskut? Esim. Mattessin huovat??
Jos puhut eläimille, ne puhuvat sinulle ja opitte tuntemaan toisenne. Jos et puhu niille, et opi tuntemaan niitä. Mitä ei tunne, sitä pelkää. Sen mitä pelkää, haluaa tuhota. -Intiaanipäällikkö Dan George-
Piia

ViestiKirjoittaja Emili » La Helmi 12, 2011 4:23 pm

Piia kirjoitti:Ja myydäänkö noita uusia freemaxeja jossain suomessa? Löysin vain englantilaisen kaupan jossa myydään... tai oikeastaan kaikista paras jos saisi kokeiluunkin.... :D Ja kun tuo freemaxin malli on este niin voiko sillä OIKEASTI hypätä miten huoletta??

Minulla Freemaxin estemalli. Ostin käytettynä, mutta Suomessa Freemaxeja myy ainakin Börjes ja Horsepro. En ole vielä kokeillut tuolla hypätä, mutta no, miksei voisi? :D Tukeva ja mukava satula. Itse olen tosin hypännyt Freeform Classicilla 80cm ja Barefoot Londonilla 70cm enkä kuollut (aijoo, ja Barefootin Nevadalla 100cm - mutta se oli vahinko). Mutta siis, Freemax Jumpissa pääsee minusta ihan hyvin esteistuntaan jne. onhan se siihen suunniteltu. Kyllä me tuolla vielä joskus se 120cm leiskautetaan :D
Emili

ViestiKirjoittaja Tunante » La Helmi 12, 2011 5:39 pm

Freemaxit näyttävät olevan kopioita sekä nimen että ulkonäön perusteella Freeformeista.

Mielestäni nämä Freeformin malliset selkärangantilattomat rungottomat sopivat vain kombinaatiolle: hevosella suora selkä, hyvin kehittyneet selkälihakset (selkäranka ei saa olla koholla) sekä hyvin kevyt ratsastaja. Muutoin fysiikan lakien mukaan painoa tulee selkärangan päälle. On vähän hassua korjata laittamalla paksuja selkärangantilallisia padeja alle; mielestäni satula täytyy sopia hevoselle ilman mitään padeja.. Mitä mielipuolta te muut olette?

Itsellä siis kokemusta Freeformista, jonka aikana tulin edellämainittuihin johtopätöksiin. Mutta ratsastajalle kyllä ihana satula istua :)
Tunante

ViestiKirjoittaja MillaMy » Ti Helmi 15, 2011 11:17 pm

No nyt on meillä myös Barefoot cheyenne! Ensimmäinen ratsastuskokemus ja sekalaisia tuntemuksia... Käynnissä tuntui aluksi ihan kivalta. Ei mitenkään mahtavalta, mutta ihan kivalta. Olihan tuo melko pehmeä, mutta hieman petyin saumojen ja jalustinhihnojen tuntemuksista reisiä vasten, kuinka paljon ne sitten hevoseen päin tuntuvat, sehän on kysymysmerkki :?
Se mikä heti alkoi vaivata, oli etten saanut jalkoja lähelle hevosta ilman että joutui jännittämään koipia. Siis kun satula oli sen verran irti hevosesta, niin jalat ikään kuin jäi roikkumaan irti heposesta :(
Tästä johtui mielestäni myös pomppimis efekti kun raviin siirryttiin. Olin ikään kuin aivan irti hevosesta. Sinänsä pettymys kun olin itsekseni ajatellut että rungoton= pääsee lähelle hevosta ja on kuin ratsastaisi ilman satulaa. No pääsihän se ahteri toki lähemmäs hevosta kuin rungollisessa mutta koivet ei...
No mutta, harjoitukset jatkuvat ja katsotaan oppiiko sitä soveltamaan / löytämään rungottoman salat. Siihen asti uuden satulan metsästys kyllä jatkuu, niin vahvasti ei minua vakuuttanut!
MillaMy

ViestiKirjoittaja Ruma-Ruba » Ke Helmi 16, 2011 10:12 pm

Nyt on täälläkin päin rungoton satula. Freeformin SB Classic saapui tiistaina ja tänään uskallauduin kokeilemaan käynnissä selästäkäsinkin. Ennen ostoa saatiin kokeilla valmentajan kysesistä satulaa, sekä koulumallia, jolloin siis todettiin satula sopivaksi molemmille (: Näin alkuun olen ainakin todeella vakuuttunut, satula on ensinnäkin todella hieno ja "uutuuden karhea" ja toisekseen vaikuttaa sopivan hyvin ponillekkin.

Minulla siis ilmeisestikkin juuri tuommoinen "freeform -selkäinen" hevonen >> matalasäkäinen, suoraselkäinen "tynnyri". Nuori vuonohevostamma kyseessä ja jo valmennuksissa (joissa Freeformeja testattiin) liikkui huomattavasti rennommin mitä runkosatulan kanssa. Myös satuloidessa kuopiminen ja muu sähläily on loppunut (selkeästi ilmoitti runkosatulan epäsopivuudesta jo satuloidessakin). Lisäksi omasta mielestäni Freeform on taivaallinen istua! Toki oli aika omituinen ensimmäisellä kerralla runkosatulaan verrattuna, mutta nyt kun siihen on tottunut ei osaisi muuta kuvitellakkaan. Jalat saa todella luonnolliseen asentoon ja pääsee hyvin lähelle hevosta, kuitenkin samalla tuntuu tukevalta. Ei tunnu mitään saumoja ja muutenkin ohjaa mielestäni aika hyvin oikeaan asentoon (: Lisäksi tuntuu mukavan jämäkältä, taipuu kyllä, muttei ole sellainen lötkö tms. En voi siis muuta kuin suositella tuota satulaa! Onhan se kallis verrattuna muihin, mutta mielestäni hintansa arvoinen.

Hei kertokaapas minulle voiko satulahuovan laittaa Mattesin topattavan half padin alle? Nyt ollaan menty pelkällä padi (Mattesin täytettävä half pad eli romaanin mallinen) ja satulalla, mutta kun hommataan saumaton satulahuopa olisi tarkoitus toki alkaa käyttämään sitä. Olen kuullut, että padi olisi hyvä laittaa suoraan hevosta vasten, mutta onko siitä sen kummemmin haittaa jos laittaa satulan alle? Ei kai se satulahuovan luulisi siellä alla painavan? + Eikö ole vaikeaa asettaa padi oikeaan kohtaan kun sen päälle laittaa huovan, jolloin ei nää mihin kohtaan satula pitäisi laittaa? Kiitos jo etukäteen (:
Ruma-Ruba

ViestiKirjoittaja Warda » Ke Helmi 16, 2011 11:03 pm

Minä kokeilin BF Londonia tänään ja ei passannut sekään. Karvat oli hinkkautuneet tosi pahasti:( Toisaalta ei haittaa, koska ratsatuskokemus ei ollut mikään mahtava. Tuntui, että satulassa valui kokoajan taaksepäin sellaiseen kuoppaan ja sitten jalat liukui puolestaan eteen. Käynnissä ja kevyessä ravissa ihan kiva, mutta harjoitusravi oli hankalaa. Ei niin hankalaa, kuin Masterilla, mutta hankalaa kuitenkin.

Seuraavaksi olisi ilmeisesti vuorossa Trekker Pro Endurancen ja Luxuksen kokeilu.
Warda

ViestiKirjoittaja Jessi » To Helmi 17, 2011 6:53 pm

Mallu kirjoitti:Mielestäni nämä Freeformin malliset selkärangantilattomat rungottomat sopivat vain kombinaatiolle: hevosella suora selkä, hyvin kehittyneet selkälihakset (selkäranka ei saa olla koholla) sekä hyvin kevyt ratsastaja. Muutoin fysiikan lakien mukaan painoa tulee selkärangan päälle. On vähän hassua korjata laittamalla paksuja selkärangantilallisia padeja alle; mielestäni satula täytyy sopia hevoselle ilman mitään padeja.. Mitä mielipuolta te muut olette?

Meillä Freeform käytössä suokilla, jolla huonot selkälihakset & selkäranka koholla. Alla on toki padi, siinä paksut lisätoppaukset (mielestäni toppaukset kuuluvatkin rungottoman alle, nehän ovat sielä jakamassa painoa, eivät niinkään satulan sopivuuden kannalta), ja selkärangalle jää hyvin tilaa. Raippa menee kyllä satulan ali, ja ratsastuksen jälkeen selästä näkyy hyvin, että selkärangan päällä ei ole ollut painoa. Toki selässä ei kovin painavat ratsastajat istuskelekaan ja käyttö on satunnaista, hevonen on pääosin ajokäytössä. Ehkä siksi en voisi kuvitellakaan vaihtavani satulaa, kun tämä sopinee kyseiselle hevoselle vaikka selkä muuttuisikin. Toivottavasti parempaan suuntaan, jos on muuttuakseen... :-)
Jessi

ViestiKirjoittaja Esteri » Pe Helmi 18, 2011 12:14 am

Jessi kirjoitti:Alla on toki padi, siinä paksut lisätoppaukset (mielestäni toppaukset kuuluvatkin rungottoman alle, nehän ovat sielä jakamassa painoa, eivät niinkään satulan sopivuuden kannalta)

Olen samaa mieltä, rungottomiin nimenomaan kuuluu tehdä se rangan tila topatulla huovalla. Freeform e tee selkärangantilaa muuten. Edes sille tynnyrimalliselle hevoselle. Freeformissa on hyvää sellaiseen lötköön rungottomaan verrattuna se, että se täyte siellä satulan sisällä estää pistemäistä kuormitusta jalustinhihnojen kohdalle, mikä voi muissa rungottomissa olla ongelma.

Mulla on käytössä Mattesin taskulllinen romaani, ja sitte selkäsaumaton neliöhuopa. Neliöhuopa on selkää vasten, romaani satulaa. Paljon helpompaa pestä sitä neliöhuopaa kuin correction padia, mistä pitäis täytteet irroitella ja kestää kauan kuivua.
Esteri

ViestiKirjoittaja Ivus » Ti Maalis 22, 2011 11:47 am

Aiheesta kolmanteen; jenkkilandiasta löytyi todella komeita rungottomia western- ja endurancesatuloita. Hilasonin kampeet olivat jopa hyvin edukkaita.
http://www.sportssaddle.com/
http://www.hilason.com/category/1/0/TREELESS+SADDLES.aspx
Elä hättäile! Ei karhukkaa riehu koko ajan, ne vettää puolukoita välillä.
Ivus

ViestiKirjoittaja tuulikki » Ti Maalis 22, 2011 8:11 pm

Tarviaako noitten western-satuloiden alle minkäsortin toppausta?

*EDIT, Löytyhän tuosta samasta putiikista käypäsiä huopia, kun vaan maltto selailla vähän enemmän :D
Haluan, että sinun on hyvä olla kanssani.
tuulikki

ViestiKirjoittaja Piia » Ma Maalis 28, 2011 8:07 pm

Joo, nyt olen kyllä alkanut melkoisesti kallistumaan seuraavaan sotasuunnitelmaan; Shirelle freeform elite (muistaaksein oli elite) koulupenkki ja suokille freemax jump (tämä uusi malli). Voi sitten varmaan vaihdella puolin ja toisin kun tarvetta ilmenee....

Mutta asiaan... Tietääkö kukaan tuosta elitestä että saako miten suomesta? Ja onko mitä kokemusta koulutettava hevonen+rungoton? Jotkut tuntuu olevan vakaasti sitä mieltä että rungollinen remontille tukensa vuoksi...

Ja miten tuo freeform käyttäytyy selkään noustessa? Ilmeisesti tarvitsee AINA jonkun korokkeen? Kyllä korokkeelta nousenkin pihassa aina selkään (tosin shire-pojan tapauksessa joutuu varmaan ne tikapuut hakemaan :lol: ) Lähinnä mietin kun välillä pitää maastossa "jalkautua" niin ei taida olla toivoakaan enää sen jälkeen selkään noususta mikäli ei löydy kantoa tms. Tosin varsinkaan shiren selkään en edes pääsisikään... :D

Mutta kokemuksia anyone? Onneksi ei tarvitse vielä päättää ainakaan yli vuoteen satulasta mitään... Suokille kyllä tosin voisi jo kokeiluun ottaa tuon freemaxin.. ;)
Jos puhut eläimille, ne puhuvat sinulle ja opitte tuntemaan toisenne. Jos et puhu niille, et opi tuntemaan niitä. Mitä ei tunne, sitä pelkää. Sen mitä pelkää, haluaa tuhota. -Intiaanipäällikkö Dan George-
Piia

ViestiKirjoittaja M-H » Ma Maalis 28, 2011 8:56 pm

No ei rungoton, edes freeform tarvitse _aina_ koroketta. Riippuu millanen vuori sinne hevosen selkään on kiipeämässä ja kuinka ketterästi sinne pääsee. Hyvähän koroke on oli mikä tahansa satula ihan hevosta säästääkseen mutta ei se mitään kiveenhakattu pakko ole.
Freeformien saatavuudesta kannattaa kysyä maahantuojalta suomessa. http://www.cavesson.com/savikontila/myynti/satulat

Tuosta rungoton satula 'projektille' varmaan voisi olla montaa mieltä. Itse en nää mitään järkeä rungollista satulaa käyttää millään hevosella, mistään syystä koska rungottomat tekevät kaiken vain paremmin, oli sitten kyse ratsastajan pomppimisesta tai painonjakamisesta. Toki rungollinen antaa tukea ihmiselle ehkä enemmän, haettiinko tätä tässä? Siinätapauksessa ymmärrän jos sille linjalle haluaa lähteä, että ihmisen mukavuus>hevosen mukavuus.
Kuva
M-H
Site Admin

ViestiKirjoittaja Piia » Ma Maalis 28, 2011 9:12 pm

M-H kirjoitti:Siinätapauksessa ymmärrän jos sille linjalle haluaa lähteä, että ihmisen mukavuus>hevosen mukavuus.

Joo, ei todellakaan tuolle linjalle olla lähdössä. Hevonen EHDOTTOMASTI ensin, sitten vasta ihminen :D

Tuella tarkoitin kun olen kuullut että esim. laukkaa ensimmäisiä kertoja nostaessa hevonen pystyy paremmin tasapainottamaan itsensä kun rungollisessa ei ratsastaja pompi/heilu niin paljon... Olisi kiva nähdä laukassa "heiluva" ratsastaja *repeilee täällä yksinään* :lol: tiedä häntä mitä sitten on ajettu kommentilla takaa. Eiköhän se ratsastajasta itsestään ole hyvin pitkälle kiinni miltä se laukka hevosesta tuntuu paino selässä.

Tosiaan täysin "kovarunkosatuloihin" en edes palaa ja tuota joustorunkoistakin olen katsonut vähän pahalla silmällä shirelle koska kyseessä kaveri jonka askeleet ovat SUURET. Saattaa tuo joustojen pomppuefekti käydä liian suureksi...
Piia

ViestiKirjoittaja M-H » Ma Maalis 28, 2011 10:03 pm

Rungollisessa satulassa ratsastaja pystyy tasapainottamaan itseään sivusuunnassa ehkä paremmin koska rungollinen satula joissain tapauksissa 'tukee' itseään hevosen selkärankaan jos hevosella on huonot selkälihakset. Eli ratsastajalle mieluisaa, todella tuhoisaa hevoselle. Tämän takia jotkut eivät pidä rungottomista kun niissä hieman vaikeampi istua jos on tottunut jalustimiin itseään tukemaan kovasti (varsinkin eripainoisella voimalla eri jaloissa joka on aika yleistä).

Ylösalasliike sitten asia erikseen. Se on niin riippuvaista hevosesta.
Jokatapauksessa tasapaino lähtee ratsastajasta ja projektihevosella/nuorella ei pitäisi kovin pitkiä aikoja muutenkaan alkuun ratsastaa ennen lihaksiston kehittymistä joten se on aika sejasama loppuviimein mitenkä siellä pomppii. Vähiten vauriota kohtalaisella rungottomalla satulalla ja padilla hevoselle saa aikaiseksi mielestäni. Pätee siis myös vaikka vertaisi ilman satulaa ratsastukseen.

Freeformit ovat hieman omanlaisia satuloitansa, ne eivät ole varsinaisesti joustorunkoisia mutta eivät kyllä ihan 'perus' rungottomiakaan mielestäni vaikka niitä sellaisena myydäänkin. Ihan ok satula mutta vaatii hieman katsomista sopimisen suhteen. Kuitenkin kohtuu jäykkää tavaraa eli menee aikaa muotoutumiseen. Itse en niistä pidä mutta kovasti niitä kehuttu ja uskoisin, että just vaelluksilla sopiva freeform on todella omassa elementissään. Omissa paidepaditestailuissani helposti teki painopisteen etukaaren tienoille vaikka yritti lisätopatakkin sitä osaa ja nostaa etupäätä satulasta ylöspäin.
Kuva
M-H
Site Admin

ViestiKirjoittaja tuulikki » Ti Maalis 29, 2011 9:48 am

Mie oon aina ite pompannu korokkeelta kyytiin rungottoman kanssa, koen sen satakertaa mukavammaksi itelleni ja hevosellekkin, kun ei jää pungertelemaan selkään noustessa. Maastossa kun pari kertaa oon tipahtanut ja ei ole ollut sopivaa koroketta lähellä (kanto, kivi tms) niin olen yrittänyt kiivetä takaisin kyytiin maasta, mutta meillä on kyllä niin pyöreä selköiset hevoset, että kummankin kanssa satula meinaa pyörähtää kyljelle. Ihan sama, onko pienempi tapaus ratsuna (145cm) vai isompi (160cm)

Sitten vielä off-topic;
Miulla saattais olla nyt kevään mittaan myynnissä Freemax Classic, jos jota kuta kiinnostaa. Paljon käytetty ja käytön jälki kyllä näkyy, mutta täysin kunnossa oleva satula. Mukaan huopa geeleineen ja mahdollisesti jalustimetkin sekä pari vaihdettavaa etukaarta. Huom, ei ole siis vielä kaupan, siksi en laita tätä kirpputori puolelle vielä, mutta parin viikon sisään saattais olla jo ylimääräinen. Yksityisviestiä voi laittaa, jos joku haluu ennakkokysellä.
tuulikki

ViestiKirjoittaja Piia » Ti Maalis 29, 2011 1:36 pm

Mites muuten tuo freeformin jäykkyys sitten? onko oikeasti sitten miten jäykkä? Ja onko freemax sitten myös yhtä jäykkä? Eli onko hakala saada sopimaan kaarevaan selkään?

Kokemuksia kokemuksia...
Piia

ViestiKirjoittaja Tunante » Ti Maalis 29, 2011 5:52 pm

Lainaan laiskana omaa aikaisempaa tekstiäni:

[quote="Mallu"]
......
Italialaisissa Freeform-rungottomissakaan ei ole selkärangantilaa.. Maksavat n. 1200€:sta ylöspäin.. Freeform selkärangantilattomana sopii mielestäni ilman erityisiä korottavia huopia vain suoraselkäiselle, hyväselkälihaksiselle hevoselle (Suomenhevosilla linee useimmiten Ff:n sopiva selkä), vain jos ratsastaja on erityisen kevyt. Meillä tuli issikalle ongelmaksi painopisteet edessä ja takana hepan ollesa muhkea edestä ja vain lievästi kaarevaselkäinen. Satula oli irti keskeltä. Mielestäni satulan pitää istua hevoselle kuin hansikas ilman virityksiä. (Freeform on kyllä ihana istua ja laadukkaasti tehty).
.....
/quote]

Freeform tarvii kokemukseni mukaan tosiaan olla suoraselkäisen hevosen, muuten tulee väkisin hankaumia eteen ja taakse. Freeform ei taivu taivuttaessa, mutta varmaankin joustaa kohdaltaan..
Tunante

ViestiKirjoittaja tuulikki » Ti Maalis 29, 2011 8:10 pm

Mallu kirjoitti:Lainaan laiskana omaa aikaisempaa tekstiäni:

Mallu kirjoitti:......
Italialaisissa Freeform-rungottomissakaan ei ole selkärangantilaa.. Maksavat n. 1200€:sta ylöspäin.. Freeform selkärangantilattomana sopii mielestäni ilman erityisiä korottavia huopia vain suoraselkäiselle, hyväselkälihaksiselle hevoselle (Suomenhevosilla linee useimmiten Ff:n sopiva selkä), vain jos ratsastaja on erityisen kevyt. Meillä tuli issikalle ongelmaksi painopisteet edessä ja takana hepan ollesa muhkea edestä ja vain lievästi kaarevaselkäinen. Satula oli irti keskeltä. Mielestäni satulan pitää istua hevoselle kuin hansikas ilman virityksiä. (Freeform on kyllä ihana istua ja laadukkaasti tehty).
.....

Freeform tarvii kokemukseni mukaan tosiaan olla suoraselkäisen hevosen, muuten tulee väkisin hankaumia eteen ja taakse. Freeform ei taivu taivuttaessa, mutta varmaankin joustaa kohdaltaan..

Freemaxin osalta oon samaa mieltä, on suht suoraselkäisen hevosen satula.
tuulikki

ViestiKirjoittaja Ruma-Ruba » Ke Maalis 30, 2011 10:42 pm

Pakko tulla nyt hehkuttelemaan tuosta satulasta lisää, kun on päässyt jo kunnolla sillä ratsastamaan (onhan se meillä ollut yli kuukauden).
Tuntuu kerta kerralta yhä paremmalta, en oikeastaan edes halua millään muulla satulalla ratsastaa. Kuten sanoin, siinä on niin luonnollinen istua ja kuitenkaan ei tunnu miltään läpyskältä. Toki sinäänsä vaatii ratsastajalta tasapainoa, että meillä ainakin kallistuu sivulle, jos itse olen koko ajan vinossa. Muuten ei kyllä pyöri tai heilu, joten ei se näin totuttelun jälkeen tunnu edes kiikkerältä. Lisäksi mielestäni ei pompota yhtään, melkeinpä helpompi istua harjoitusistunnassa, kun pääsee joustamaan niin hyvin hepan liikkeitä.

Ajattelin nyt meidän osalta listata plussat ja miinukset Freeformista:
+ pääsee lähelle hevosta
+ liikkeisiin on helpompi mukautua
+ helppo istua "luonnollisesti oikein" (ei väännä ratsastajaa kummallisiin asentoihiin)
+ jakaa painon tasaisesti -> raippa menee helposti selkärangan kohdalta
+ muotoutuu joka kerta uudestaan (sopii meille hyvin, kun nuoren hevosen selkälihaksisto muuttuu niin paljon)
++ ilmainen penkinlämmitys :D

- satulavyötä on mahdoton kiristää selästäkäsin
- vastinhihnojen reiät ovat huonot
- satula pyörii, jos vyötä ei muista laittaa oikeasti napakalle

Meille sopii todella hyvin, mutta minunkin mielestä vaatii "tarkemman" sovituksen kuin muut rungottomat. En kuitenkaan sanoisi, ettei kaikkiin kaareviin selkiin sopisi - toki yhdistelmä; iso säkä ja kaareva selkä, voi olla melko mahdoton yhtälö. Meidän tallilla on kahdella muulla freeformit ja ainakaan toisella hevosella ei ole suora selkä ja siitä huolimatta istuu hyvin.
Ruma-Ruba

ViestiKirjoittaja tuulikki » Ke Huhti 06, 2011 9:45 am

Kenelläkään kokemusta tahi mielipidettä Hidalgon satuloista? http://www.hidalgo-sattel.com/en/Treeless-Saddle-Leather-Tree
tuulikki

ViestiKirjoittaja Piia » Ke Huhti 06, 2011 5:02 pm

tuulikki kirjoitti:Kenelläkään kokemusta tahi mielipidettä Hidalgon satuloista? http://www.hidalgo-sattel.com/en/Treeless-Saddle-Leather-Tree

Ei kokemusta, mutta mielenkiinto kyllä heräsi kertaheitolla! :D Eli ymmärsinkö oikein; runko on valmistettu nahasta?
Piia

ViestiKirjoittaja Warda » Pe Huhti 08, 2011 4:21 pm

Oi mahtavia rungottomia. Aiotteko tilata tuolta jotain? Pysyisiköhän tuollainen satula paikallaan minun tynnyrillä...
Warda

EdellinenSeuraava

Paluu Välineet