Rungottomista satuloista

Yleinen välinekeskustelu tänne. Myös kuolaimet ja kengät.

Re: Rungottomista satuloista

ViestiKirjoittaja Peci » Ma Elo 30, 2010 5:01 pm

Ivus: Kiitos vastauksesta :) Ei kyllä mikään erityisen pyöreä tuo issikka ole.. Tuo Trekkerin Talent on siis joustorunkoinen?

Mutta miten noi Freemaxit sitten?
Vanhan ku pitäs eka saada myytyy ennen uuden ostamista.. Opiskelijabudjetilla ku ei tosiaankaan ole paljon rahaa ole ylimääräistä, hyvän satulan haluun, mutta 2000e on vähän liikaa itelleni.
Peci

ViestiKirjoittaja Ivus » Ti Elo 31, 2010 9:13 am

Talent on täysin rungoton, siinä on silti paksut memoryfoampaneelit jotka jättävät selkärangan vapaaksi ja jakavat painon niin tasaisesti ettei erikoishuopaa tarvitse. Kannattaa etsiä käytettynä, satula on laadukas ja kestävä, käytettynä hinnat pyörii 300-500. Freemax on ymmärtääkseni hyvin samantapainen freeformin kanssa, joten jos hepalla on sitä säkää, kannattaa tuokin sovittaa ensin. Mutta itselläni ei ole kokemusta tuosta freemaxista, joten siitä en osaa kertoa varmaa tietoa. Freeformin sain hevoskaupassa mukana, tämä on joskus ilmeisesti ollut sopiva nuorelle suokille, mutta nyt mielestäni ahdistaa edestä, ja meilläkin on satulanvaihto edessä. Freeform on kyllä sinänsä laadukas, mutta ei silti mielestäni ole 1200 arvoinen... mutta tämä on vain oma henk.koht. mielipiteeni :)
Elä hättäile! Ei karhukkaa riehu koko ajan, ne vettää puolukoita välillä.
Ivus

ViestiKirjoittaja Peci » Ti Elo 31, 2010 11:13 am

Kiitti :) Tästä oli jo paljon apua :)
Peci

ViestiKirjoittaja Peci » Ti Elo 31, 2010 1:16 pm

Onko kellään havaintoa kuinka pitkä tuo Freeformin shortback on? Siis satulan alta, et kui paljon ottaa kii hevosen selkään?
Peci

ViestiKirjoittaja tuulikki » Ke Syys 01, 2010 6:48 pm

Peci kirjoitti:Mutta miten noi Freemaxit sitten?

Meillä käytössä Freemaxin rungoton pyöreällä pvllä ja suokilla ja käy molemmille.
Pääasiassa maastoillaan ja pyöritään sillon tällön pellolla koulukiemuroita ja satula ajaa asiansa paremmin kun hyvin! Molemmista hevosista huomaa, että ovat paljon rennompia sen kuin rungollisen satulan kanssa ja itsekkin tuntuu kaikki liikkeet aivan eri tavalla. Parin ensimmäisen ratsastus kerran jälkeen oli vatsalihakset ihan jumissa, käsittämätöntä, että miten paljon itsekkin tekee töitä huomaamattaan tuon rungottoman kanssa! :lol:

Ja juu, Freemax on "halppis" Freeform, ei hyvin paljon muuta eroa ole kuin merkki =)
Haluan, että sinun on hyvä olla kanssani.
tuulikki

ViestiKirjoittaja Katjusmaaret » Pe Loka 01, 2010 6:25 pm

Pitkästä aikaa täällä... mulla on ollut nyt käytössä rungollinen Wintec Wide. Siitä löytyi leveyttä tarpeeksi leveimmän kaaren kanssa, mutta muuten se on ollut hieman takaa kaareva, eli ollaan kikkailtu sitten mattesin kanssa. Ja muutos parempaan oli selvä, siis sikäli, että leveyttä oli tarpeeksi ja viimein satula pysyi paikoillaan, laukka löytyi taas. Mutta varsinkin nyt kun on päästy tekemään vähän enemmän hommia, alkaa tuo aavistuksen liian kaareva takaosa ilmeiseti häiritä herraa, eli hevon kuuseen lentää tämä satula, ei auta.

Siitä Freemaxin kouluversiosta olen edelleen etsiskellyt kokemuksia, aika huonosti on löytynyt. Ja sitten Freeform Elite, saako sitä mihin hintaan Suomesta? Viljarin sivuilla ei ainakaan ole, enkä itse asiassa googlellakaan ole löytänyt lähinnä kuin aussi, enkku tai jenkkisivuilta. Kolmantena mielessä Pro Endurance Classic Vanhalalta. Lompakko tykkäis eniten tuosta Freemaxista :lol:
Katjusmaaret

ViestiKirjoittaja Ivus » La Loka 02, 2010 8:24 am

Cavesson tuo maahan Freeformia, sieltä voi kysellä niiden malleja.
[url]www.cavesson.com//url]
Itse petyin suunnattomasti Trekkerin Pro e. classiciin, oli minulla koekäytössä. Satula on niin jäykkä että sovittaminen oli samanlaista tähtitiedettä kuin runkosatulan kanssa. Rungottomiin tottuneena satula ei mielestäni eronnut runkosatulasta juurikaan, joustokin minimaalista.
Ivus

ViestiKirjoittaja Katjusmaaret » La Loka 02, 2010 3:01 pm

Ok, kiitos tiedosta. Minkälaiset paneelit sulla siellä Endurancessa oli; ne ihan standardit? Siihen saapi kuulemma paitsi lyhyempää, myös litteämpää paneelia. Pari ko. satulaa löysin ht-netistä myynnistä, mutta jos eivät anna sovitukseen, on Vanhala sitten järkevämpi vaihtoehto. Etukaaren leveyden pitäisi ainakin riittää; sen verran olen saanut salapoliisityötä jo tehtyä 8-) Meille pitäisi vaan vaihtaa varmaankin ne lyhemmät ja mahdollisesti myös litteämmät paneelit. Ja kamalasti jännittää, että pysyykö tämäkään sitten valumatta paikallaan.

Vaan nyt vanha Talent alle ja hömpöttelemään ruunanrupsukan kanssa syysaurinkoon!!!! (no, kupillinen kahvia ehkä ensin työpäivän päälle!!)
Katjusmaaret

ViestiKirjoittaja Ivus » La Loka 02, 2010 4:55 pm

Pro e. oli 2009 classic mallia, ihan normi paneeleilla. Ja etukaaressa siinä tosiaan oli hyvin säätövaraa, samoin penkissä, mutta itseäni häiritsi tuo jäykkyys, jota hepokin "tuntui" kummastelevan. Luulisi kyllä pysyvän paikallaan kun vaan on sopiva.
Ivus

ViestiKirjoittaja Katjusmaaret » La Loka 02, 2010 5:22 pm

Juma.... :shock: Mä löin vanhan Talentin selkään ja pitkästä aikaa kuolaimettomatkin kaivoin (normisti menään siis kolmipalalla) ja ette usko kun sanon, että muutos viime viikkoihin oli mieletön!!! Ensin oli tää normi en halua liikkua oikein mielellään, mikä nyt on ollut vallalla. Vaan hetken kuluttua mä sain pelkällä istunnalla tämän eteentuupattavan täryjyräni raviin. Ja sitä ei kuulkaas ole tapahtunut ennen milloinkaan!!!!

Tunti tuupattiin ja melkein itkun päästin, kun lopuksi ravasi niin hienosti ja pehmeästi, että kukaan tutuistakaan ei uskois, kun ei videolla ole. Huovan alus oli aikas tasaisesti hikinen, takaa ehkäpä enemmän. Mulla on sen vanhan mallin Talentin alla siis Hööksin rungottoman huopa niillä sen omilla täytteillä ja sen alla sitten paksu saumaton neliöhuopa. Satula ei juuri valunut eteen, vyönä oli "banaaninmallinen" vyö.

Tuo mun Talent-vanhus vaan alkaa olla melko raato, mutta kävipä mielessä, että miksikäs menisin joustorunkoiseen kokeilematta esim. juurikin uudempaa Talentia tai Barefoot Nevadaa ;) Varsinkin kun muistaa sen, että käytettyäni Trekker Masteria vajaan vuoden, Kallen alkoivat takakaviot kulua tosi kovasti ulkoreunalta plus että laukka hävisi vallan. Master oli toki sille loppuaikana liian kapeakin, mutta oliko se koko syy, mene ja tiedä.

Pitääkö tässä taas keittää tuumauskahvit :D
Katjusmaaret

ViestiKirjoittaja Esteri » Ma Loka 04, 2010 3:23 pm

Mulla on nykyisn käytössä isohkolapaiselle, kohtuu säkäisellä lämppärillä Freeform classic. Se tuntuu sopivan hyvin. En tosin mitenkään paljon ratsasta satulalla.
Satulan alla käytän saumatonta neliöhuopaa ja Mattesin padia, jossa on retkipatjaa täytteenä.

Erittäin vaikea on ollut löytää tälle hevoselle satula, ja en todellakaan halua ajatella, paljonko on mennyt rahaa.... :shock:

Ensiksi mulla on ilmatopattu Wintec runkosatula. Rupesi puristamaan edestä. Leveämmällä kaarella tipahti etuosa ja takakaari jäi ilmaan.

Sitten ostin uutena (ihanan kallista...) Kieffer Aachen nahkaisen runkosatulan. Se toimi jonkin aikaa, ja oli siis ihan ammattilaisen kanssa sovitettu. Mutta sitten rupesi karvat ruttaantumaan takakaaren alta. Hierojan kanssa syynättiin, ja tulkittiin, että kun on aavistuksen toispuoleinen hevonen, ja toinen lapa hieman taaempana kuin toinen, liikkuessa lapa vastaa hieman satulaan ja keikuttaa sitä.

No eiku Kieffer myyntiin, ja voitte arvata, ettei siitä kovin hyvin saanut enaa hintaa, vaikkei ollutkaan kovin kauaa käyetty.. :?

Sitten ostin rungottoman Sorbier Gardianin. Oli tosi kiva istua, ja alkuun hevonen tykkäsi kovasti. Huopana Mattes correction pad. Sitten pidempien lekkkien jälkeen hevosella kipeytyi jalustinhihnojen kohdat selässä. Ohjeen mukaan laitoin huopaan kovempaa kumimattoa sisälle jakamaan painoa. No, tadaa, satula alkoi keikkua ja hiertää takaa ihan samalla lailla kuin runkosatulakin.

No sitten ostin (taas uutena, älypää..) Trekkerin Masterin, joustorunkoisen. Se tuntui sopivan hevoselle hyvin, mutta siinä oli itsellä koko ajan melko hankala istua. Kuin kumipallon päällä olisi, niin pomputti. Alkuun keventäessäkin vaan jalustimet sinkoili jaloista. harjoitusravi ei onnistunut ikinä.. (hevosellani on kyllä korkea ravi)
Mutta sitten kun hevonen vähän muotoutui, rupesi satulahuovassa hikijäljet olemaan vain etukaaren kohdalla. Hierojan kutsuin, ja todettiin, että hieman aristaa siitä edestä.

ja eiku Masteri myyntiin.. Onneksi sain myytyä, mutta puolella siitä mitä olin maksanut, eikä ollut paljon käytetty.

No nyt mulla on tuo Freeform ollut vuoden, ja olen tyytyväinén. ja vahingosta viisastuneena ostin käyettynä puoleen hintaan :)

Silloin kun ratsastan, ratsastan aika paljon kyllä myös ilman satulaa, lampaantalja takamuksen alla.
Esteri

ViestiKirjoittaja Katjusmaaret » Ma Loka 04, 2010 7:25 pm

Sympatiat Esterille... mutta mä olen kerran tullut huijatuksi käytetyn satulan ostossa (ht.netistä siis ja ilman palautusoikeutta); satula oli rikki. Eli ei tuo uuden ostaminen aina pöllömpi ajatus ole.. Kyllä mä ainakin päätin, etten yhtään satulaa, oli hinta mitä hyvänsä, osta ilman sovitusoikeutta, ja mieluummin ostan sitten uutena (tai en ainakaan yksityiseltä). Rahaa tässä lystissä palaa joo :evil: parempi ettei laske, tulee vaan paha mieli.

Mutta nyt tilattuna Barefoot Lexington, let's see.....
Katjusmaaret

ViestiKirjoittaja anutus » Ma Marras 15, 2010 9:27 am

Hei!

Nämä rungottomat ovat kyllä alkaneet kiinnostaa itseäni tosi paljon. Eksyin aiheen pariin alunperin erään erittäin lyhytrunkoisen tamman kanssa, jolle ei oikein tahtonut löytyä sopivaa runkosatulaa. Nyt olen sitten lueskellut netistä ja jutellut jälleenmyyjien kanssa ja surffaillut esim. Barefootin ja Torsion sivulla monta viikkoa opiskelemassa niidet toimintaperiaatteista.

Lisäksi olen kysellyt kansan kokemuksia (lähinnä kotitallilla) ja saanut hyvin mustavalkoisesti jakautuvia kommentteja: toiset ovat sitä mieltä, että rungottomat ovat todella mahtava ja hevosystävällinen vaihtoehto jäykille runkosatuloille ja toiset taas sitä mieltä, että niistä seuraa vain turhia kipuja hevosille, huolta omistajille ja töitä hevoshierojille. Tämä jälkimmäinen osasi nimetä kaksikin seudun hierojaa, jotka ovat ehdottomasti sitä mieltä, että ei rungotonta ikinä.

Onko täällä hevoshierojia, jotka haluaisivat antaa ammatti-ihmisen mielipiteensä asiasta?

Minua hämmentää kovasti tämä mustavalkoisuus ja mielipiteiden kirjo, kun puhutaan hevosten hyvinvoinnista. Kaikki ovat iloisesti eri mieltä erilaisista varusteista (rungottomuus, kuolaimettomuus, kengättömyys, erilaiset liikutusohjelmat), ja kaikki perustelevat mielipiteensä hevosen hyvinvoinnilla. :? Ota siinä sitten selvää, että mikä on hyvä toimintatapa ja mikä on huono, kun kaikki ovat samalla "hyvällä" asialla, ja on asiantuntijoidenkin kommentteja tukemassa omia mielipiteitä, mutta jotenkin ne toimintatyylit onnistuvat olemaan ns. napitusten. *huoh* Tästä ei voi kuin päätellä, että kovasti hevosenomistajia huolettaa eläintensä hyvinvointi ja hyvin vakavasti sen ottavatkin, kun niin kiihkeästi asioista välillä keskustellaan. Mikä on kaiketi hyvä asia. :)

No eksy vähän aiheesta, mutta jokatapauksessa kiitos mielipiteistä jo etukäteen (ja anteeksi jaarittelusta)!
anutus

ViestiKirjoittaja M-H » Ma Marras 15, 2010 10:45 am

anutus kirjoitti:Onko täällä hevoshierojia, jotka haluaisivat antaa ammatti-ihmisen mielipiteensä asiasta?

En ole hevoshieroja ihan tähän alkuun totean. En tiedä hevoshieronnasta kovinkaan paljoa.

Mutta se, että ammattilainen tulisi paikalle ja sanoisi mikä on oikein ja mikä väärin tuskin auttaa todellisuudessa asiaa. Ammattilaisissa on myös erilaisia mielipiteitä. Hevoset ja erilaiset hevostelutavat jakavat hyvin voimakkaasti mielipiteitä. Sitten en tiedä mikä siinä on mutta ihmiset tuovat myös todella voimakkaasti mielipiteensä esille kun kyse hevosista. Kaikki on mustavalkoista, oikein tai väärin ja kuulut aina jompaankumpaan kastiin. Jos kuulut toisen mielipiteen omaavaan olet 'vihollinen'.

Noh filosofiointi sikseen.

Itse en nyt ala suitsuttamaan rungottomien puolesta, paditestauksista, painonjakautumisesta jne. Niitä kirjoituksia varmaan täältä löytyy jos jaksaa etsiä.
Se mitä haluan sanoa niin tietoa etsiessäsi opettele olemaan lapsi. Lapsille on eräs mahtava ominaisuus joka hukkuu meiltä aikuisilta. He osaavat kysyä MIKSI?. Vastauksen jälkeenkin he kysyvät MIKSI?. Tämä äärimmäisen ärsyttävä tapa on kuitenkin ainoa oikea tapa kaivaa se tieto esille. Tentata mielipiteen kertonutta tarpeeksi kauan. Yleensä huomaa, että mielipiteen ja faktana esitetyn mielipiteen taustalla ei loppuviimein olekkaan kovin kummoisia anatomisia perusteluita. Yleensä vain hoetaan jotain opittua asiaa.

Esimerkki:

"lihakset on jumissa"
"miksi?"
"huono satula"
"millainen olisi parempi ja miksi?"
"satula x"
"Miten se muuttaa nykyiseen satulaan verrattuna lihaksien toimintaa?"
"Se jakaa painon paremmin"
"Perustuen mihin?"
"ööö..."
"Mikäs tässä satulassa on huonoa sitten?" "onko vain satulalla merkitystä jumiutumiseen?" "Voiko jotain muuta tehdä" "Entäs jos..?" "mutta kun sanoit että..?" "mitä tarkoitit sanoessasi..?"

ja niinedespäin.

Sehän tässä on, että aina joku puoliammattilainen tai ammattilainen sanoo painavan sanansa ja sitten se hakataan kiveen kuin kymmenen käskyä ja sitä noudatetaan sen enempää asiaa vaivautumatta miettimään. Ei uskalleta kyseenalaistaa sitä mitä sanotaan. Pelätään, että toinen suuttuu (usein saattaakin suuttua kun kyseenalaistetaan toistetut kliseet).
Kuva
M-H
Site Admin

ViestiKirjoittaja sos-84 » Ma Marras 15, 2010 11:57 am

[quote="Esteri"]Ensiksi mulla on ilmatopattu Wintec runkosatula. Rupesi puristamaan edestä. Leveämmällä kaarella tipahti etuosa ja takakaari jäi ilmaan. [quote]

Mulla tekee Wintec 500 cair ihan samaa. Toiseksi levein kaari paikoillaan nyt. Millä tuota vois estää/helpottaa? Voisko olla edestä tai takaa korottavasta huovasta apua? Itse ajattelisin että takaa korottava romaani vois auttaa, kun kuitenkin todella vähän jää ilmaan, eikä ravissakaan keiku sitten. Cavallon terapeuttista huopaa olen ajatellut romaaniksi kokeilla, hintaa tosin on lähes 100e, että ei viitsi ihan summassa sitäkään ostaa. Niitä siis saa normaalina, takaa ja edestä korottavina malleina.

Tällä hetkellä ihan vaan teddyromaani on huovan lisäksi, mutta se tuntuu ahdistavan edestä lisää. Ongelma on myös tosi tynnyrin mallinen suht lyhyt, aika suoranmallinen selkä, pieni säkä, mutta lapaa kuitenkin, joten satulat tahtoo valua taakse, varsinkin joustovöillä pääsee elämään sen verran että tunnin ratsastuksen jälkeen tuntuu että satula on siellä lähellä takarajaa minne satula kärsii mennä. :?

Trekker talent on tammalla toisena satulana, mutta itse en tahdo siinä pysyä kyydissä, ravi varsinkin heittää ja keikuttaa niin, ettei tasapainoon pääse millään -> hevonen menettää tasapainon -> tahti menee sekaisin... :cry: Wintecissä itse pysyy matkassa ja hevonen ravaakin rennosti.

Talent ei sitten taas istunut vanhemmalle tammalle, sillä on vanhemmuuten tullut niin korkea säkä, että 10cm etukaaresta taaksepäin satula painoi säkää/selkärankaa.
Maalaistyllerö ja "lv-poni" Femina Dahlia -05. Varsoo 2013 orista Rock N Jetset.
http://kuvablogi.com/blog/5069/8/
sos-84

ViestiKirjoittaja anutus » Ma Marras 15, 2010 12:01 pm

Kyllähän minä oikeastaan tiesinkin, että näin on asiat, kuten M-H kuvaili. Mitään universaalia totuutta tässä hevosten hyvinvointiasiassa ei ole, ja se tuntuu olevan hevosihmisille niin arka paikka, että keskustelu käydään yleensä poteroista, joten siihen on siis luultavasti totuttava.

Ehkäpä sorruin tuossa kysymyksessäni lähinnä hakemaan yhteisön tukea omille mielipiteilleni. :oops: Eli, että ei tarvitse niellä kyselemättä kaikkien asiantuntijoiden mielipiteitä, vaan pieni harrastajakin voi ja pitää uskaltaa kyseenalaistaa kokeneempien kommentteja.

Kiitos M-H:lle hyvästä neuvosta!
anutus

ViestiKirjoittaja tuulikki » Ke Marras 17, 2010 7:13 pm

Löysin tällaisen mielenkiintoisen tuttavuuden Saksasta, uskaltaisikohan kokeilla? http://www.profi-tack.de/Horsemanship-- ... l,art-2793
tuulikki

ViestiKirjoittaja Ivus » Pe Marras 19, 2010 12:58 am

Näyttää epäilyttävästi samalta kuin Börjesin myymä rungoton (joka on silkkaa kuraa). En uskalla haukkua, mutta muistutampa kuitenkin ettei köyhän kannata ostaa halpaa, paitsi hyväksi havaittua ja hinta/laatusuhteeltaan loistavaa Barefoottia :)
Onhan noita halpoja hyviäkin, esim. Hööksin vanha rungoton jota ei enää myynnissä. Halpa, ja näyttää halvalta, mutta kestänyt ihan saamarin hyvin, aivan verrattavissa BF laatuun. Toisin kun Horzen ja Börjesin myymät...
Ivus

ViestiKirjoittaja tuulikki » Pe Marras 19, 2010 10:55 am

Ivus kirjoitti: En uskalla haukkua, mutta muistutampa kuitenkin ettei köyhän kannata ostaa halpaa, paitsi hyväksi havaittua ja hinta/laatusuhteeltaan loistavaa Barefoottia :)

Siksi katselinkin satulaa Saksasta, hinnassa kun ei ole sitä "suomilisää", niinkun varusteisiin tahtoo ilmestyä, heti kun ne tulee maan rajojen sisäpuolelle. Veikkaan, että sama satula Suomesta maksaisi tuplat, tiedä miten se sitten vaikuttaisi ihmisten mielipiteisiin... :roll:
tuulikki

ViestiKirjoittaja Helmi » Pe Marras 19, 2010 1:30 pm

Saksassa olisi myös tällaisia tarjolla http://www.sorenta-sattel.de/

Mielenkiintoisen näköisiä, eikä hinnatkaan pahoja...
Matkassa mukana norjanvuonohevosruuna Linus -91 ja islanninhevosruuna Ljúfur frá Ökrum1 -97
Helmi

ViestiKirjoittaja Ivus » Pe Marras 19, 2010 3:13 pm

Niin, se on tämä markkinatalous ja jatkuvan kasvun periaate... Mutta jos ajattelee että Börjesin nahkainen malli on n. 350€ ja laadultaan todella surkea (tämän tiedän kokemuksesta), BF:n synteettinen n. 300€, Horzen synteettinen (keinonahka) n. 280€, hööksin synteettinen (keinonahka) n. 350€, niin ei se laatu aina maksa maltaita. Hööksin TreeFreestä minulla ei ole kokemusta, mutta Börjesin ja Horzen satulat todella ovat huonoja, eivätkä edes verrattain halpoja, kun taas Bf satulat ovat tasalaatuisia ja erittäin kestäviä. Ja jos vielä ottaa huomioon että intialainen nahka on paitsi ekologisesti, myös eettisesti (eläinten näkökannalta) täysin kestämätöntä, kallistuisin laadukkaiksi tiedettyihin merkkeihin, kuten BF, Trekker, Torsion ja Freeform. Osa edellä mainituista on huomattavan hintavia, osa ei. Bf ja Trekker myöskin ainakin mainostavat käyttävänsä vain eurooppalaista nahkaa, mutta siitähän ei voi mennä takuuseen...
Ivus

ViestiKirjoittaja Ivus » Ti Tammi 04, 2011 1:38 pm

No niin, nyt on ensimmäinen testiratsastus tehty uudella BF Atlantalla. Suosittelen lämpimästi, aivan mahtava satula :) Kiva "länkkärifiilis" ilman että perse kipeytyy, eikä nuppia tiellä. Henk.koht. pidän tästä enemmän kuin Nevadasta, runkolänkkäreihin tietty turha edes verrata. Ero Nevadaan kuitenkin huomattava, tietty nuppi puuttuu, ja tuntu Nevadassa on paljon "paksumpi" (ööö... yrittäkää ymmärtää...), ilmeisesti lyhyt ja pyöreä skirt tekee tuon eron.
Eka kerralla pyörittiin vaan kentällä suorittaen simppeleitä trail esteitä, en malta odottaa että pääsee testaamaan maasto-ominaisuudet, oletan tämän loistavan hc-maastossa (hc-maasto= kalliokiipeilyä, vaikeita metsäpohjia, ja tietty kiitolaukkaa umpihangessa :) ).
Korpiojan testieläinryhmä suositelee!
Ivus

ViestiKirjoittaja Emili » Ke Tammi 12, 2011 9:08 pm

Tulenpas tarinoimaan meidän satuloista, josko jollekulle olisi hyötyä :)

Näin alkuun, meillä on kolme hevosta, kolme erilaista selkää. Pilkku on matala suomenhevonen, muuten muotoa "tankki" mutta selkäranka on vanhuuden myötä alkanut törröttää.
Teresa on lv-silakka suhteellisen normaalilla/isolla sä'ällä. Selkä on aavistuksen kaareva.
Adelia on Teresan varsa, mutta isä on puoliverinen, joten hän ei ole ihan niin silakka. Säkä on suunnilleen samanlainen kuin Teresalla, selkä on suora.

Kuten viime sivuilla mainitsin, meillä on Freeform Classic. Se on melko pitkä ja jäykkä satula, joten se menee parhaiten suoraan selkään. Hevosen leveydellä en ole huomannut kauheasti olevan väliä.

Freeformia on muutamaa eri mallia, alunperinhän se on matkaratsastusta varten, nykyään löytyy ainakin koulu-, yleis- ja länkkärimalli.

Freeformin istuimen paikkaa voi muuttaa. Istuimen voi myös vaihtaa. Itse olen ajatellut ostaa tuohon uuden istuimen, tuo 18" on tällaiselle tulitikun kokoiselle vähän iso. Ehdottomasti hyvä ominaisuus (eikä se istuin mihinkään irtoile vaikka onkin vain tarralla kiinni ;) ).

Jalustimien paikkaa voi muuttaa myöskin. Siitä plussaa, mutta EHDOTON miinus niille typerille kiinnityssysteemeille! Täysin rahastusta, satulaan kelpaavat vain Freeformin omat jalustinhihnat, jotka maksaa sitten tietenkin ihan älyttömästi. Toki ei tuo niin vaikea ole etteikö voisi teetättää soljelliset jalustinhihnat, muttaaaaah periaatteen vuoksi valitan kun helppoutta arvostan. En löydä kuvaa, mutta niissä on siis renkaat, jossa pätkä nylonnarua, ja siihen soljella kiinnitetään jalustimet. Meillä on monesti jalustimet lennelleet irti kun en ole tarpeeksi hyvin niitä solkia laitellut...

Vastinhihnat alkavat satulan alareunasta. Ne on melko pitkät, paljon säätövaraa. Freeformiin menee kouluvyöt. Meillä oli aluksi ongelmana se että vastinhihnat oli liian leveät. Revin niitä reunoista puukoilla, problem solved.

Olen kyllä tykännyt Freeformista sen vioista huolimatta. Ensinnäkin se on ihana istua, sillä pääsee mukavan lähelle hevosta. Täydellinen koulu- ja maastosatula. Polvitukia ei meidän mallissa ole, mutta onnistuu sillä hyppääminenkin (tyylistä ei sitten puhuta)...

Sitten meillä on Freemax Jump. Sanottu "halpis-Freeformiksi", mutta kumoan tuon :D Freemaxissa on nimittäin sä'älle paljon tilaa, ja vaihdettavalla "etukaarella" saa satulaan lisää muotoa. Etukaaria saa ostaa mm. Börjesiltä, itselläni on kaksi mutta havaitsin että helpointa on ottaa vahva ihminen ja käskeä vääntää se rauta tiettyyn asentoon :D halvemmaksi tulee. Kokoeroahan noilla ei ole.

Suresta säkätilasta johtuen tämä menee meidän Teresallekin helposti ilman ylimääräistä toppausta. Yleensä rungottoman lyttää korkeaan säkään kiinni, mutta ei tässä! (toki jossain sekin raja menee...) Istuin on leveä, kuin minulle tehty (olen tällainen tikku niin pääsee parempaan asentoon kun istuin on leveä).

Istuimen saa irti, tai oikeastaan tuossa mallissa lähtee sekä istuin että päällimmäinen siipi. Alta paljastuu vastinhihnat ja jalustimien kiinnityssysteemi, joka tittidii on kuin normaaleissa satuloissa, eli ei erikoishihnoja!

Jalustinhihnojen paikkaa saa vaihdettu - ainakin teoriassa. Siivessä on nimittäin pieni kolo mistä jalustinhihnat tulevat ulos. Tämä kolo on melko alhaalla, joten käytännössä jalustinhihnojen paikkaa saa vaihdettu ehkä pari kolme senttiä. Nämä kolot ovat aika edessä, joten istuimen syvimpään kohtaan (jossa olisi se optimi) et jalustinhihnoja saa.

Vastinhihnojen paikkaa saa vaihdettua ihan haluamansa mukaan. Vastinhihnat ovat aika lyhyet, Teresalle meni 145cm vyö joustoilla. Kun vyötä laittaa, joutuu avaamaan siiven, ja se on silleen kivasti tarralla niin homma on vähän vaikeaa.

Maastossa olen satulaa kokeillut, ja omalle kropalleni se sopii niin hyvin että taidan sitä ikuisesti rakastaa x3 Hyvät polvituet tekevät tuosta loistavan satulan esteille (johon se on tarkoitettukin) ja vauhdikkaaseen maastoon.

Kuva

Freeform (Classic)
+ tämän jälkeen et muussa halua istua!
+ vaihdettava istuin
+ pääsee helposti "oikeaan" asentoon
+ istuu selkään hyvin, ei vaihda paikkaansa
+ tynnyrimallisille aivan loistava
+ jakaa painon hyvin
- KALLIS
- ne jalustinhihnat kiinnityksineen! >:|
- korkeampaan säkään lyttää kiinni
- vastinhihnat rispaantuu
- ei estemallia ;;______;;

Kuva

Freemax (Jump)
+ estemalliiiiiii <33
+ säkätila
+ näyttää normaalilta satulalta :D
+ jalustimille normaali kiinnityssysteemi
+ vastinhihnojen paikkaa saa vaihdettua
+ halpa
- jalustinhihnojen "paikan vaihtaminen"
- lyhyet vastinhihnat
- istuinta ei saa vaihdettua

Kysyttävää? :D
Emili

ViestiKirjoittaja Esteri » Ke Tammi 12, 2011 11:05 pm

Olipas Emili hyvä ja kattava kirjoitus, kiitos. Itselläni on myös tuo Freeform classic, ja tykkään kyllä, mutta jos hankin uutta, tuo freemax jump kuulostaa kyllä hyvältä :)
Esteri

ViestiKirjoittaja Lella » Ke Tammi 19, 2011 9:24 pm

Minullakin on joissakin satuloissa ongelmia juuri niiden jalustinhihnojen solkien kanssa, ne hankaa ihan h****tisti! Sitten näin tämän http://www.houseofcharisma.com/Stiglaeder.html, täältä näkee kans http://www.sorenta-sattel.de/vp/JS-Lib/CustomerSites/Common/view_larger.htm?src=http%3A%2F%2Fwww.sorenta-sattel.de%2F0_0_0_0_163_122_csupload_23094516_large.jpg%3Fu%3D1848935132 maailma valkeni ja elämä helpottui :) Jos solki on alhaalla jalustimessa se ei hankaa, ja jos hankaa niin käännän sen niin että solki on päin hevosta, eikä se häiritse minua eikä hevostakaan.

Itselläni on StarTrekk Española, sekä minä ja poni ollaan tosi tyytyväisiä, vaikka maksoikin :)
Suurin haaste kouluratsastuksessa ei ole omistaa paras liikkuva hevonen, vaan mielummin saada jokaista hevosta liikkumaan niin hyvin kun se pystyy.
-Egon von Neindorff-
Lella

EdellinenSeuraava

Paluu Välineet