Rungottomista satuloista

Yleinen välinekeskustelu tänne. Myös kuolaimet ja kengät.

Re: Rungottomista satuloista

ViestiKirjoittaja Misslich » To Maalis 29, 2012 4:58 pm

kuinka hyvin näin niinku yleensä rungottomis on tota selkärangan tilaa? rungollisis kuitenki on sellanen hirvee vako ja sitte ne toppaukset
Loputon on tieni kun yksin sen kuljen ja sydän on kiinni, sen suudelmiin suljen...
Misslich

ViestiKirjoittaja Kerppa » Su Huhti 15, 2012 11:37 pm

Eilen koe-/sisäänratsastelin meidän rungotonta ja onneks kohtalaisen kivasti omakin persus mahtui tuohon pieneen satulaan. Lisäksi rakastuin siihen ainakin itse täysin jo ekalla käyttökerralla, vaikka satulavyö oli turhan pitkä, enkä saanut satulaa ( :oops: ) riittävän kireälle ponin ympäri, joten selässolo oli etenkin alkuun aavistuksen jännittynyttä, kun pyrin keskittymään siihen, että paino pysyy tarkasti keskellä ja tasan molemmilla jalustimilla.. ja kun kyseessä on ratsun abc:tä vasta opiskeleva nuori poni (olisikos ollut 6:s kerta kun oltiin selässä?), ei yhtälö ehkä ollut kaikkein paras. Sain kyllä myös kerran pyöräytettyä satulan kyljelle, mutta kyseisen episodin jälkeen tamma oli kuin herranterttu. Mietin kyllä, että tarvii varmaan varuuksi tilata vielä se 0-koon Barefootin huopa tuohon, etenkin jos innostun käyttämään (ja ilmeisesti innostun) lähinnä tuota rungotonta.

Ratsastuskerta itsessään oli muutoinkin hieman uutuudenjännittävä, kun päässä oli ponilla myös ensimmäistä kertaa bb:t ja alkumatkan venkoilu ja jonkunsortin haluttomuus kyllä menee minun silmissäni enemmän oman alkujännityksen (satulan selässäpysymisestä) ja suitsien piikkiin. Tuo rungoton tuntui aika ihanteelliselle selkään, vaikkei ole vielä lähellekään "muotoutunut". Pysyi erinomaisesti jopa löysällä vyöllä paikoillaan, toisin kuin meidän rungollinen satula joka jo nyt meinaa heittää lavoille, kun poni on talvilomansa loputtua ruvennut ehkä jopa taas vähän hoikistumaankin. Askeleet olivat mielestäni rennompia ja vaikka myös kiukuttelua oli matkalla paljon, johtuivat ne luultavasti aiemmista ongelmista ja niiden vahvistumisesta siinä, kun itse vähän jännittelin. (eli stoppailua, tallillepäin kääntymistä, johtajuuden ja luottamuksen kyseenalaistamista - asioita, jotka eivät ole tulleet eteen maastakäsin eivätkä enää loman jälkeen kärrytellessäkään) Lopulta kun luotin sekä omaan selässäpysymiseeni, satulan selässäpysymiseen sekä suitsien toimivuuteen ja kerroin tammalle mitä minä tahdon sen tekevän ja että myös vaadin, että se tekee tahtoni mukaisesti, homma pelitti todella hienosti ja poni rentoutui. Vaikkei se tuon normaalisatulankaan kanssa kovin jännittyneeltä ole tuntunut, oli mielestäni tällä kertaa fiilis kuitenkin aivan erilainen - tai sitten se vain johtui siitä, että olin itse niin fiiliksissä.
Ikuinen poniratsastaja ja kahden (tulevan) poniratsastajan äiti, aloittelee toisinhevostelun uutta kierrosta uuden ponin kera..

http://nuorenajaksaa.blogspot.com - blogissa ruoditaan poneilua ja koirien kanssa tekemisiä
Kerppa

ViestiKirjoittaja Hanna » Ti Huhti 17, 2012 1:15 pm

Ongelma.

Kysyin aiemmin tuosta karvankatkeilusta satulan takakaaren alla. Ed. omistajan mukaan hevonen on näin aina tehnyt talvisin, mutta, nyt lisääntyneen liikunnan (oikeaa treeniä) takia selän kohdalla karvan katkeilu on mennyt pahemmaksi. Mikään akuutti tilanne ei vielä ole, mutta kohta on jos en tee asialle mitään.
Pohdin, mitä jos satula on sittenkin liian pitkä? Syksyllä satulaa kävi varmistamassa ja tarkistamassa eri ihmiset että takuulla olisi sopiva...
Ilmeisesti satula liikkuu nyt sivusuunnassa ja aiheuttaa kitkaa tai jotain. Satulavyö ei ole liian löysällä. Argh... joudun odottamaan lauantaihin että saan tallille rungottomista satuloista ymmärtävän ihmisen.

Hevonen on lihonnut jonkin verran talven aikana. Käytössä siis BF Cheyenne. Pahoittelen epäselvää kirjoitusta, on himppasen kiire :(
Joskus se mitä ei näe, on hyvin tärkeää.
Hanna

ViestiKirjoittaja hiippari » Ti Huhti 17, 2012 1:51 pm

Meillä oli aavistuksen liian pitkä ja ei ihan täysin istuva satula ja se teki talvella just kaks karvatonta laikkua selän päälle. Vaihdettiin lyhyempään ja laikut kasvatti karvan takaisin. Tässä ei puhuttu kuin ihan puolesta tuumasta "liikapituutta".
hiippari

ViestiKirjoittaja Siiri » Pe Touko 18, 2012 8:58 pm

Pitipä oikein rekisteröityä käyttäjäksi, jotta pääsee osallistumaan mielenkiintoisiin keskusteluihin. Rungottomat satulat ovat alkaneet kiinnostaa varteenotettavana vaihtoehtona. Lyhytselkäinen nuori issikka on satulaa vaille ja ajattelin, että rungoton voisi olla mukava satula näin alkuun, kun selän malli varmasti muuttuu iän ja käytön myötä. Asia, joka minua on askarruttanut näissä rungottomissa on se, kuinka kriittinen tuo satulan penkin koko toisin sanoen siis satulan pituus on rungottomassa satulassa? Runkosatulassa sopiva penkin koko olisi 16,5 tuumaa, joten onko esimerkiksi Barefootin satulan koko 1 liian pitkä tuollaiseen selkään? Omaan takapuoleen ei oikein pienempi taida sopia. Kaipailisin siis jonkinlaista selostusta rungottoman satulan anatomiasta ja siitä mitä pitäisi ottaa erityisesti huomioon satulaa sovittaessa. Auttakaa siis viisammat aloittelevaa toisinhevostelevaa. :)
Siiri

ViestiKirjoittaja Warda » Pe Touko 18, 2012 10:09 pm

Käsittääkseni missään satulassa ei paino saa mennä ulos siitä satulan kohdasta hevosen selässä. Elikkäs lavan yläkulman ja viimeisen kylkikaaren väliin pitäisi mahtua koko paino.
Warda

ViestiKirjoittaja mirjammi » Ke Touko 23, 2012 8:59 pm

Minulla on ollut lämminverisellä käytössä n. 8 vuotta rungoton satula Knights bareback ja rungottoman huopa, joka on ollut tälle selkäongelmaiselle lämminverisellemme ainoa toimiva satula. Runkosatulaa on käytetty toisena satulana vain esteitä hypätessä. Satula on kestänyt hyvin käyttöä ja on pehmeä istua. Ainoa miinus on minusta, että hevonen tuntuu satulassa istuessa leveämmältä kuin onkaan. Satula pysyy hyvin paikallaan, eikä liiku etu- eikä sivusuunnassa. Iän myötä hevosellamme on selkä painunut jonkin verran, mutta selkälihakset ovat pysyneet hyvässä kunnossa. Rungoton on kyllä paras maastoilusatula, mutta kentälle kaipaan runkosatulaa.

Olen etsinyt 5- vuotiaalle tynnyrimalliselle suokilleni satulaa jo pitkään, mutta runkosatuloista kaikki valuvat eteen lapojen päälle. Olisi mukavaa saada satula, jolla voisi hypätäkin 70-100 cm kokoisia esteitä. Hidalgon Alicante II spezial nahkarunkoinen satula oli sovitettavana ja tykästyin kyllä siihen, mutta harmittavasti siinä satulassa oli minulle hieman liian pieni istuin (16,5"). Hevoseni liikkui tyytyväisenä tällä satulalla, eikä se valunut eteen ratsastettaessa. Esteitä en ehtinyt kokeilla. Satula oli muutenkin kiva, koska siinä oli säätövaraa tarrapaneelien ansiosta, eikä tarvinnut erillistä rungottomien huopaa. Satulassa tuntui hevosen liikkeet paremmin, mutta se ei ollut pompottava eikä leveän tuntuinen vaan vaikutti normaalisatulalta. Takakaari oli kuitenkin estesatulaksi omituisen korkea.

Joustorunkoinen Trekker bascule oli myös meillä sovitettavana, ja se näytti istuvan selkään hyvin ja oli omalle pyllylle ihanan nojatuolimaisen pehmeä ja tukeva, mutta hevonen oli hyvin tahmea liikkumaan ja kieltäytyi hyppäämästä esteitä, mikä ei ole ollenkaan tavallista. Lisäksi keventäessä satulan takaosa nousi irti hevosen selästä. Ei hyvä siis meille.

Nyt on 4 kk ilman satulaa ratsastusta takana ja satulaa alkaa jo kaivata, vaikka hevonen liikkuukin paremmin kuin ikinä, kun satulaa ei ole haittaamassa menoa. Hevosellani on selkä onneksi tällaiseen ratsasteluun täydellinen, eli muhkeat selkälihakset ja sopiva rasvakerros:) Nyt kuitenkin laitoin tilaukseen Sorentan nahkarunkoisen estesatulamallin (http://www.sorenta-sattel.de/Springs-ttel.html ), mutta toimitusaika on noin 4 vko, joten pitkä odottelu ilman satulaa on edessä. Toivottavasti tämä satula on hyvä!
mirjammi

ViestiKirjoittaja Koo » To Touko 24, 2012 12:33 am

^Kertoilehan sitten kokemuksia tuosta, lueskelin pikaisesti ja mitä nyt saksaa ymmärrän, niin vaikutti varsinkin mielenkiintoiselta! Meilläkin kokonaan satulatta ratsastelua about vuosi takana (vaikka penkki myytiinkin vasta tammikuussa) ja lainakuskit alkavat vähitellen kinuamaan tukea alle...
Koo

ViestiKirjoittaja Kerppa » To Touko 24, 2012 3:10 pm

mirjammi - onpas huisin mielenkiintoisennäköinen satula! Kuinka paljon tuollaisesta saa pulittaa, onko siis ns. "normirungoton", mutta vain oikean satulan näköinen, vai miten? Meillä nyt ei vielä vähään aikaan hyppäämiset selästäkäsin tule ohjelmaan, mutta olisi kiva, että sitten kun tulee, olisi ns. kunnon satula siihen hommaan. Enkä myöskään ole ottanut selvää, kun ei aiemmin ole ollut tarvetta, että saako tuollaisella tavisrungottomalla (Barefoot Cheyenne Lily) sitten taasen edes kisoihin mennä. Tai no, jos tuokin rungoton, niin samat säännöt sitäkin koskenevat, mutta kukas siitä edes arvaa välttämättä rungottomaksi.. 8-)

Mä olen kyllä niin rakastunut tohon meidän satulaan, vaikka ajoittain selässä kiikkerä olo tuleekin, poni on vieläkin sen verran ympäripyöreä ja saattaa välillä tehdä jotain äkkiliikkeitä (sivullekin). Onneksi sen säpsähdykset ja muut ovat just sen askeleen-maksimissaan pari ottamisia, mutta kyllä sinäkin aikana jos on just sopivasti ollu ite lähdössä toiseen suuntaan, saanee satulan kyljelle tai ainakin vinoon, jos poni säpsähtääkin jotain juuri vastakkaiseen suuntaan. Välillä myös laukannostossa mulla tulee sellanen olo, että apua, mutta sitten vain pidän etukaaresta kiinni ja annan ponin mennä :mrgreen: Ehkä tällä hetkellä suurin miinus tuossa on se, etten pysty itse selästäkäsin satulavyötä kiristämään ja aina jää miettimään, onko vyö riittävän kireällä vielä, kun itse lösähdän satulan päälle painoksi.
Ikuinen poniratsastaja ja kahden (tulevan) poniratsastajan äiti, aloittelee toisinhevostelun uutta kierrosta uuden ponin kera..

http://nuorenajaksaa.blogspot.com - blogissa ruoditaan poneilua ja koirien kanssa tekemisiä
Kerppa

ViestiKirjoittaja ljp » To Heinä 19, 2012 12:14 pm

Kysyisin Emililtä mistä ostit Freemax Jumpin? Onko jollain käytettynä?
ljp

ViestiKirjoittaja Koo » To Heinä 19, 2012 2:53 pm

Emili on ostanut (Ht.netistä?) käytettynä.

Tietääkö kukaan muuten mikä noiden Jumpien kohtalo on? Tai siis kun Börjesien valikoimista poistunut, ensin oli lähes pilkkahintaan ja sitten katosivat kokonaan, mutta kaikki muut mallit ovat edelleen myynnissä? Uusiutuuko malli, vai lopetettiinko niiden valmistus kokonaan? Mistä satuloita voisi mahdollisesti saada, kun käytettynä noita on erittäin vähän myynnissä?
Koo

ViestiKirjoittaja espri » To Heinä 19, 2012 5:09 pm

Börjesille pitäisi kai vielä tulla Freemax Jumpeja myytiin, ainakin kaverille näin sanottiin mailitse. Harvemmin näkyy käytettynä myynnissä noita. On kyllä hintansa arvoinen satula, en tuu vaihtamaan jos ei ole aivan pakko hevosen takia.

Oman nahkaisen (Börjes myy vain synteettistä) Jumpin ostin Hold Your Horsesilta englannista reilu vuosi sitten. Hyvin sujuva kauppa, tuli viikossa :) Näkyvät vieläkin myyvän joten sieltä kannattaa kanssa katsella. Harmittaa kun Freemax Duettoa ei enää taida saada :(
espri

ViestiKirjoittaja mirjammi » Ti Heinä 31, 2012 3:11 pm

Sorentan estesatula, josta aiemmin laitoin viestiä ei ole vieläkään saapunut (= 3kk), vaikka lupasivat 1 kk toimittaa, joten alkoi tympäisemään ja päätin perua tilauksen. Harmittaa todella, sillä olisin halunnut satulaa kokeilla. Tilasin sitten Hidalgon Alicante II spezial satulan 17,5" istuimella ruskeana. Toivottavasti se tulee pian ja on odotuksen arvoinen. Nyt 6 kk ilman satulaa ratsastaneena alkoi satulakuume jo kasvaa:)
mirjammi

ViestiKirjoittaja Emili » Ke Syys 26, 2012 11:35 pm

Joskus muinoin kiireessä hankittu Freeform on armottomasti liian iso. Uusi satula olisi hankinnassa. Olen miettinyt Barefoot Londonia, Lexingtonia ja Barrydalea; Hidalgon koulumallia, useita vinkuintialaisia niin hienolta näyttäviä rungottomia koulusatuloita ja Flexible Inspirationia. Koulusatula siis haussa, rungoton tai joustorunkoinen. Jos olette lyhytjalkaisia tikkuja (kuten minä), kertokaa millaisesta olette itse tykänneet. Hevonen on suht normaaliselkäinen ja -säkäinen eli sille sopii suunnillen kaikki. Satulan tulisi olla tukevan tuntuinen (ainakin Barefoot London ja Lexington ovat tältä tuntuneet) ja jalustimen paikkoja tulisi saada siirrettyä.

Edit // toisaalta olen miettinyt myös Trekkerin satuloita (Pro Classic, Luxus). Onhan ne hemmetin rumia mutta näyttävät toisaalta tosi tukevilta.
Emili

ViestiKirjoittaja anutus » To Syys 27, 2012 1:50 pm

Minulla on ollut BF cheyenne nyt pari vuotta satunnaisessa käytössä, ja olen tykännyt siitä kenttäväännössä ja käyntimaastoilla vaihtelevasti. Viimeksi kentällä tuntui taas tosi kivalta. 8-) Minulla on se uusi-vanha-malli eli ei sisällä vps-systeemejä, mutta on jo jämerämpi kuin ne 2000-luvun alun mallit. Ykkössatulana meillä on Trekkerin Pro Classic, jolla mennään pääosin koulut ja maastot.

Viime viikonloppuna keksin sitten testata cheyenneä lajiharjoituksessa (matkaratsastus). Matkana mentiin 17km reilussa 1,5h eli askellaji oli pääosin reipas ravi. Ravit matkustan kevyessä istunnassa, joten satulan painonjakamisominaisuudet olivat todellakin kovilla. Hevosella riitti virtaa, ja mielestäni liikkuikin paremmin kuin normaalisti. Ihan kunnon kenguruloikkiakin tuli useampaan otteeseen, mutta minulla ei ollut mitään vaikeuksia pysyä kyydissä. Oma ahterini voi todella hyvin, ja kyyti oli tukeva, joten olin melko innoissani satulan toimivuudesta. Lenkin jälkeen satulan alta kuitenkin paljastui kuivat läntit jalustinremmien kiinnityskohdan alapuolelta (muuten hevo oli litimärkä), mikä tahtoo sanoa, että pistekuormitusta oli. :cry: Enkä ole edes mitenkään painava ratsastaja.

Onko teillä muilla kokemusta noista uudemmista BF:stä (sis. VPS), että miten toimivat reippaammassa menossa? Mitenhän nuo lisätäytteet, joita on mahdollista saada padeihin. Saisikohan niillä topattua satulaa niin paljon, että kevytkään istunta ei aiheuta pistekuormitusta...
anutus

ViestiKirjoittaja Warda » Ti Loka 02, 2012 10:35 pm

Minulla on nyt ponskilla BF London ollut noin kuukauden. Mukava on istua ja kyllä poni sen kanssa hyvin liikkuukin. Ongelma on kuitenkin se, että olen muutaman kerran huomannut, että ratsastuksen jälkeen juuri nuiden jalustinhihnojen kiinnitysten kohdilla on selässä karvat menneet ihan pikkuisen ruttuu. Tarkasti saa katsoa, mutta kuitenkin! Alla on Grandeur-huopa. Pitäisiköhän huopaa lisätopata, vai onko tämäkin satula epäsopiva...
Warda

ViestiKirjoittaja Kerppa » Su Loka 07, 2012 12:53 pm

Mun tarvii sanoa tähän väliin, että tykkään aina vain enemmän ja enemmän tosta meidän BF Cheyenne Lilystä! Sen kanssa olen pikkuhiljaa oppinut rentouttamaan jalan oikeasti "pitkäksi" ja voi että, mikä vaikutus tällä on ponin apujenkuunteluun - vaikka kyseessä vasta koulutusvaiheessa oleva! Samalla uskallan luottaa satulaan enemmän ja enemmän, tasapainoni lienee kehittynyt, koska ei ole enää sellaista olotilaa, että satula keikahtaisi mihinkään. Ainoastaan keventäminen ja kevyessä istunnassa oleminen tuottavat vielä hieman hankaluutta, mutta luultavasti osaksi myös siksi, että istuin saisi olla aavistuksen isompi meikäläistä ajatellen - vaikka alhaalla istuminen "sujuu" hyvin ja on mukavaa, tulee keventäessä helposti tömähdettyä hieman takakaarelle, ellei tsemppaa kokoajan itseään.

Kerppa

ViestiKirjoittaja M-H » Ke Loka 10, 2012 10:46 am

Warda kirjoitti:Minulla on nyt ponskilla BF London ollut noin kuukauden. Mukava on istua ja kyllä poni sen kanssa hyvin liikkuukin. Ongelma on kuitenkin se, että olen muutaman kerran huomannut, että ratsastuksen jälkeen juuri nuiden jalustinhihnojen kiinnitysten kohdilla on selässä karvat menneet ihan pikkuisen ruttuu. Tarkasti saa katsoa, mutta kuitenkin! Alla on Grandeur-huopa. Pitäisiköhän huopaa lisätopata, vai onko tämäkin satula epäsopiva...

Ainakin uudet BF:n omat huovat ovat paljon parempia jakamaan painoa kuin nuo grandeurit. Niissä on sellainen oma nyppyläpinta ja ovat huomattavasti paksumpia. Huovassa itsessään on toppausta ja se normaali sisällä oleva minne voi lisätä haluamansa verran. Lisätoppausta voi laittaa jos siltä tuntuu keskelle. Esim Rubberfoam on todella jäykkää ja vaimentaa iskuja tehokkaasti.
Kuva
M-H
Site Admin

ViestiKirjoittaja soundofnature » Pe Loka 12, 2012 9:32 pm

Muutamia viikkoja olen mennyt uuden BF Nevadan kanssa ja olen totaalisen ihastunut siihen! On tehty parin tunnin reippaita maastolenkkejä, siinä on hyvä istua ja keventää, ja hevonen pärskii rentoutuneena. Hikijäljistä päätellen paino jakautuu tasaisesti eikä pistemäisesti. Satulavyön kiristämisessä (siihen tulee kouluvyö) nuppi osuu omaan vatsaan, mutta siihenkin tottuu.
soundofnature

ViestiKirjoittaja espri » Ti Loka 30, 2012 10:55 am

Emili kirjoitti:Joskus muinoin kiireessä hankittu Freeform on armottomasti liian iso. Uusi satula olisi hankinnassa. Olen miettinyt Barefoot Londonia, Lexingtonia ja Barrydalea; Hidalgon koulumallia, useita vinkuintialaisia niin hienolta näyttäviä rungottomia koulusatuloita ja Flexible Inspirationia. Koulusatula siis haussa, rungoton tai joustorunkoinen. Jos olette lyhytjalkaisia tikkuja (kuten minä), kertokaa millaisesta olette itse tykänneet. Hevonen on suht normaaliselkäinen ja -säkäinen eli sille sopii suunnillen kaikki. Satulan tulisi olla tukevan tuntuinen (ainakin Barefoot London ja Lexington ovat tältä tuntuneet) ja jalustimen paikkoja tulisi saada siirrettyä.

Entäs sitten Freemaxin koulumalli? Estemalliin verrattuna siinä(kään) ei ole siivet kovin pitkät ja muunneltavuus hyvä (jalustinkoukkujen paikat, vastinhihnojen paikat, etukaari).
espri

ViestiKirjoittaja Emili » Ti Loka 30, 2012 2:59 pm

espri kirjoitti:
Emili kirjoitti:Joskus muinoin kiireessä hankittu Freeform on armottomasti liian iso. Uusi satula olisi hankinnassa. Olen miettinyt Barefoot Londonia, Lexingtonia ja Barrydalea; Hidalgon koulumallia, useita vinkuintialaisia niin hienolta näyttäviä rungottomia koulusatuloita ja Flexible Inspirationia. Koulusatula siis haussa, rungoton tai joustorunkoinen. Jos olette lyhytjalkaisia tikkuja (kuten minä), kertokaa millaisesta olette itse tykänneet. Hevonen on suht normaaliselkäinen ja -säkäinen eli sille sopii suunnillen kaikki. Satulan tulisi olla tukevan tuntuinen (ainakin Barefoot London ja Lexington ovat tältä tuntuneet) ja jalustimen paikkoja tulisi saada siirrettyä.

Entäs sitten Freemaxin koulumalli? Estemalliin verrattuna siinä(kään) ei ole siivet kovin pitkät ja muunneltavuus hyvä (jalustinkoukkujen paikat, vastinhihnojen paikat, etukaari).

Eikös siinä ole ihan samanlainen jalustinhihnasysteemi kuin estemallissakin?

Eli jalustinhihnat tulevat siivessä olevasta pienestä aukosta läpi. Käytännössä jalustimien paikkaa ei voi siis muuttaa. Joku neuvoi laittamaan jalustinhihnat siiven alta, mutta ei sekään hyvältä tunnu.
Emili

ViestiKirjoittaja espri » Ti Loka 30, 2012 5:05 pm

Emili kirjoitti:Eikös siinä ole ihan samanlainen jalustinhihnasysteemi kuin estemallissakin?

Eli jalustinhihnat tulevat siivessä olevasta pienestä aukosta läpi. Käytännössä jalustimien paikkaa ei voi siis muuttaa. Joku neuvoi laittamaan jalustinhihnat siiven alta, mutta ei sekään hyvältä tunnu.

On samanlainen, mutta itse tosiaan oon tuon ratkaissut webbersien kanssa laittamalla hihnat kulkemaan kokonaan siiven alta ja siirrellyt koukkuja.. Pelittänyt hyvin. Suunnittelumoka kyllä noissa satuloissa tuo jalustinhihnan reikä kun on 10-15cm liian edessä ja vääntää tuoli-istuntaan :/ Aiemmin meillä meni koulusatulasta Freemax Class Leather, tosin tuo on monoflap ja kaukana perinteisen satulan ulkonäöstä. Siinä sai sentäs jalustinhihnan "normaalisti" ja pystyi siirtelemään koukkuja.
espri

ViestiKirjoittaja Tucca » Ma Marras 05, 2012 10:51 am

Osaisikos kukaan auttaa Barefootin satulakokojen suhteen? Kyselin jo suoraan Saksastakin, mutta en ole varma olenko tyytyväinen vastaukseen. :roll: Tarvitsen vielä vahvistusta asiaan käyttäjäkokemusten perusteella.

Oma arse on suurinpiirtein kokoa 40, jossain housumalleissa 42. Eli juuri siinä rajalla, että kumpi 1- vai 2-koko olisi parempi? Englantilaisissa satuloissa koko 17" on hyvä. Eli, jos päädyn Barefootin tilaamaan, niin kumpaa kokoa minulle suosittelisitte?
"The technique we use with our horses isn't near as important as the kind of heart we put behind it."

- M. Rashid

Hevosellani on blogi. Jos haluat lukijaksi, laita yksityisviestiä.
Tucca

ViestiKirjoittaja M-H » Ma Marras 05, 2012 11:54 am

Tucca kirjoitti:Osaisikos kukaan auttaa Barefootin satulakokojen suhteen? Kyselin jo suoraan Saksastakin, mutta en ole varma olenko tyytyväinen vastaukseen. :roll: Tarvitsen vielä vahvistusta asiaan käyttäjäkokemusten perusteella.

Oma arse on suurinpiirtein kokoa 40, jossain housumalleissa 42. Eli juuri siinä rajalla, että kumpi 1- vai 2-koko olisi parempi? Englantilaisissa satuloissa koko 17" on hyvä. Eli, jos päädyn Barefootin tilaamaan, niin kumpaa kokoa minulle suosittelisitte?

Liian pieni rungoton satula suhteessa liian isoon perseeseen aiheuttaa sen, että ratsataja painaa joko etu tai takakaarta ja se aiheuttaa pistekuormitusta. Liian iso rungoton satula ei ole läheskään niin paha asia kuin liian pieni rungoton satula.

Barefootilla myös malleissa hieman eroja istuimen koossa.
http://www.barefoot-saddle.de/shop/en/S ... ur-Saddle/
Tuossa suht tarkka taulukko mutta tuokin vähän suuntaa antava vain koska mittauskohdat on hieman niinjanäin mallista riippuen.

Itse suosittelen aina isompaa satulaa mieluummin kuin pientä koska isommasta satulasta ei oikeasti yleensä ole haittaa. Toki jos seon aivan liian iso hevoselle mutta silloin on yleensä ratsatsajakin aivan liian iso hevoselle mutta ei suostu sitä itse vain näkemään vaan keskitytään siihen satulankokoon..

Millaista vastausta etsit?
Kuva
M-H
Site Admin

ViestiKirjoittaja Tucca » Ma Marras 05, 2012 2:29 pm

Ongelma on se, että hevoseni on aika lyhytselkäinen ja takakorkea. Sopiva pituus paneeleille on 42-45 cm ja näin ollen kammoan isoja satuloita, eli siis ihan peruja paneelillisista satuloista. Ajatus pidemmän rungottoman hankkimisesta varmuuden vuoksi ei houkuta, mikäli pienempi koko olisi kuitenkin ihan ok. Tiedän, että paneelillista satulaa ja rungotonta ei voi oikein verrata, mutta silti tekisi mieli ottaa se pienempi eikä isompaa. :roll: Barrydalea olen miettinyt ja siinä satulan pituus olisi peräti 56 cm koossa 2. Tosin en sitten halua huonosti toimivaa satulaakaan, joten..?
"The technique we use with our horses isn't near as important as the kind of heart we put behind it."

- M. Rashid

Hevosellani on blogi. Jos haluat lukijaksi, laita yksityisviestiä.
Tucca

EdellinenSeuraava

Paluu Välineet