Lampaankarvasatula hankinnassa... mutta mikä niistä?

Yleinen välinekeskustelu tänne. Myös kuolaimet ja kengät.

Lampaankarvasatula hankinnassa... mutta mikä niistä?

ViestiKirjoittaja Mus » Pe Marras 27, 2015 2:40 pm

Ponini satula jäi viime talvena epäsopivaksi. Paria tallista löytyvää satulaa sovitin ja totesin ponilla olevan hankalan mallinen selkä, se on tosi lyhyt ja sillä on normaali/pieni säkä (valuu kaikki helposti eteen). Poni oli aika halpa ostos joten päätin mennä hetken ilman satulaa, kun ainut sopiva penkki olisi maksanut 3000e. Lisäksi poni on kaikin puolin huono viime talvena, se ei ollut kotiutunut enkä ollut vielä varma onko se minulle sopiva, tai jääkö se edes minulle vai joudunko etsiä uuden kodin.

No nyt mennään yhä ilman satulaa. Poni on ollut minulla nyt vuoden ja nyt se on vasta kotiutunut, tästä siis oppii sen miten erilaisia hevoset ovat tämän suhteen... Helposti päätyy kiertämään koteja tuollainen, kun ihmiset eivät malta odottaa rauhassa ajan kulumista kohdatessaan ongelmia. Olen tässä alannut tykätä tuosta satulattomuudesta. Poni on herkkä painoavuille, olen itse aika huono ratsastamaan vielä, etenkin painoapujen käyttö on joskus epäselvää. Meidän homma sujuu paljon paremmin kun välissä ei ole satulaa tekemässä avuista epäselvempiä. Toki nyt olen kävellyt paljon, ja pieniä pätkiä ravaillut maastossa, ratsuttaja menee kentällä tällä hetkellä. Itse siirryn kentälle vasta kun ponilla on paketti kasassa, se on mukavempaa meille molemmille. Ratsuttajakaan ei ole satulattomuutta moittinut, tuolla on tosi pyöreä ja tukeva selkä. Itseasiassa sielä pysyykin tosi hyvin, harvoin tuo mitään säikkyy mutta parissa pyörähdyksessä olen pysynyt oikeastaan paremmin kuin satulalla.

Nyt kun ponia ratsutetaan en haluaisi satulaakaan ostaa, sekä muuttuu varmaan paljon ja itse tykkään maastoilla ilmankin. Tulevaisuudessa varmaan oikeankin penkin ostan ja vaihtelisin sitten satulatomuuden ja koulupenkin välillä.

En pidä rungottomista satuloista koulupenkkeihin /ilman satulaa menoon tottuneena. Lisäksi kun tuo poni on tosi lyhyt on hankala löytää mitään satulaa missä on tarpeeksi iso penkki ratsastajalle ja lyhyt runko hevoselle. Rungoton on poissuljettu. Päädyinkin nyt tutkimaan lampaankarvasatuloita ja nuo kuulostavat kivalta varsinkin jos joskus vielä hinnasta viis sopivaan satulaankin panostan.

Merkkejä kuitenkin oli parikin eri ja malleja myös On barefoot ja Christ merkiset, Christiltä oli kaksi eri mallia. Jalustimia noihin ei suositeltu pistekuormituksen takia. Oli tuohon Christ malliin mahdollista ostaa runkorauta johon kiinnitetään jalustimet. Eikö se sitten ole sma kuin huonosti valmistettu satula ja tosi kovakin hevoselle ilman satulan toppauksia? En varmaan ainakaan siihen uskalla lähteä...

Olen aika solmussa noiden kanssa. Barefoot on ulkonäöltä kaunein ja tykkään kun on lähes kokonaan tuota karvaa, tuntuu varmaan hevosellekin mukavalta. Christiä saisi nyt horzelta hyvällä alennuksella tämän päivän ajan. Vai pitäisikö ottaa jalustimilla menon mahdollisuus, kun esimerkiksi hangissa ravaaminen ei tule onnistumaan ilman satulaa/jalustimia mun tasapainolla... Tuohon toiseen Christ malliinkin sai jalustimet kiinni, mutta niillä ei saa keventää tai varata paljoa painoa. Barefootin omaan ei jalustimia edes saa kiinni.

Käyttäjä kokemuksia kenelläkään?
Mus

Paluu Välineet