Suitset lännen tyyliin

Yleinen välinekeskustelu tänne. Myös kuolaimet ja kengät.

Suitset lännen tyyliin

ViestiKirjoittaja Minnah » To Loka 03, 2013 3:18 pm

Heissan.

Nyt olis ic tamma kotimatkallaan meille.
Olen katsellut jo meille länkkäreitä, ja heti kunhan polle saapuu kotikonnuille, niin lähdemme niitä sovittelemaan. Nyt kuitenkin iski kauhea paniikki suitsien kanssa. Haluan aluksi ratsastaa kuolaimella, että voisin olla rennompi selässä, ja voisimme molemmat tutustua toisiimme ilman, että heti aletaan opiskella uusia juttuja. Katselin ihan western suitsia, mutta jotenkin epäilen tuota, ettei ole mitään turparemmejä tms.

http://www.hooks.fi/product.aspx?produc ... Order=DESC

Tuossa suitset joita olen katsellut. Mutta jotenkin en luota itseeni, että noilla vehkeillä saisin muuta kuin vahinkoa aikaiseksi. Enkä tiedä miksi :)

http://www.hooks.fi/product.aspx?produc ... Order=DESC

Alemmat tuntuis tutummilta, mut haluaisin kuulla mielipiteitä varsinkin niiltä joilla on käytössä westernmalliset suitset.
Ja jos parempia suitsia löytyy, niin saa linkata. E ole noita päättänyt ostaa, vaan linkitin, että näette millaista tyyliä haen. Kokemuksia myös onko miten kestäviä nuo hooksin suitset ja ohjat yleensäkkin..
Minnah

Re: Suitset lännen tyyliin

ViestiKirjoittaja Koo » To Loka 03, 2013 4:40 pm

En suosittele Hööksin suitsia, tai oikein muitakaan nahkavarusteita. Gold Medal-merkkiset on ihan ok, mutta niillä on myös hintaa ihan kivasti. (eikä hinta-laatu-suhde todellakaan kohdillaan, vaan edelleen ylihinnoiteltua) Sinuna katsoisin lännenkamoja vaikka täältä.

Hevonen ei tarvi turparemmiä, koskaan, jos sillä on kuolaimet suussa. Ja jos "tarvii", vika on ratsastajassa. Mitään muuta käytännön eroahan länkkä- ja enkkusuitsissa ei ole, kuin turparemmittömyys, (näin yleistäen, toki löytyy poikkeuksia molemmissa jne) ja jos noista kahdesta pitäisi valita hevosystävällisemmät, niin ne on ylemmät. Remonttiturparemmi on hevoselle kaikista vaihtoehdoista epämukavin.
Koo

ViestiKirjoittaja Minnah » To Loka 03, 2013 5:11 pm

Suuret kiitokset tästä tiedosta. Ehkä kun olen ratsastuskoulujen kasvatti, niin kaikki vähänkään erilainen on vierasta minulle. Siksipä tämä foorumi onkin pelastus minulle ja tulevalle sielunkumppanilleni :lol:
Tuolta laittamastasi linkistä tilasin jo naruriimun ja köyden, kun en halua laittaa hepon päähän mitään hiertäviä nylon virityksiä.. :)
Muoks ihastelin noita suitsia, mutta ärsyttää kun kaikki on ruskeita. Polle on musta valkoinen, niin olisi ollut mukava saada mustat suitset, vaikka loppupeleissähän sillä ei ole hevoselle mitään merkitystä :D
Minnah

ViestiKirjoittaja Emili » To Loka 03, 2013 5:34 pm

Minnah kirjoitti:Tuolta laittamastasi linkistä tilasin jo naruriimun ja köyden, kun en halua laittaa hepon päähän mitään hiertäviä nylon virityksiä.. :)

Menee vähän OT:ksi, mutta en ainakaan itse ole huomannut polypropeenissa ja nylonissa juurikaan hankaavuuseroja.
Emili

ViestiKirjoittaja Minnah » To Loka 03, 2013 6:32 pm

Paikka jossa minä käyn käyttää tavallisia nylon tai nahka päitsiä. Jokaisella hevosella turvan päältä ja poskista on karvat hankautuneet poikki ja osin ihokin näkyvissä. Ilkeän näköistä, eikä mahda hepasta tuntua mukavalta. Siksi itse valitsen mieluummin kevyet narupäitset, ja heppa ei koe turhaa painetta koko ajan..
Minnah

ViestiKirjoittaja Unelma03 » To Loka 03, 2013 8:44 pm

Hei! Kerronpa omia kokemuksiani. Hevonen ei tosiaan tarvitse turpahihnaa,sen on päästävä aukaisemaan suunsa,jos ratsastajan käsi on liian kova. Lännensuitsissa kuolainten välillä leuan alla on remmi,joka estää kuolainten liukumisen suusta pois. Suosittelen ,että ostat laadukkaat suitset joko Ursula Turtiaiselta tai Leena Kurikalta. Itse ostin suitset v. 97 Kurikan Leenalta ja ne on edelleen käytössä (tosin jo kolmannella hevosella) :lol: Laatuun kannattaa satsata,jos haluaa välineitten kestävän ja jälleenmyyntiarvokin en parempi.Onnea yhteiselle taipaleellenne :D
Unelma03

ViestiKirjoittaja Koo » To Loka 03, 2013 10:03 pm

Naruriimua ei tule laittaa tarhariimuksi, jos nyt oikein tekstistäsi ymmärsin ja näin olet tekemässä. Ihan mielettömän suuri onnettomuusriski -naruriimusta kun ei mikään kohta petä, jos hevonen jää siitä johonkin kiinni, toisin kuin nylon/nahkapäitsistä yleensä lukot (joissain myös itse nylon) hajoaa. Hankkimalla sopivan riimun ei hankauksia tule, esim. Bucaksella on Dublin-mallinen riimu, jota on kovasti kehuttu. Itse en tykkää pitää riimua ollenkaan päässä.
Koo

ViestiKirjoittaja Koo » To Loka 03, 2013 10:05 pm

Naruriimua ei tule laittaa tarhariimuksi, jos nyt oikein tekstistäsi ymmärsin ja näin olet tekemässä. Ihan mielettömän suuri onnettomuusriski -naruriimusta kun ei mikään kohta petä, jos hevonen jää siitä johonkin kiinni, toisin kuin nylon/nahkapäitsistä yleensä lukot (joissain myös itse nylon) hajoaa. Hankkimalla sopivan riimun ei hankauksia tule, esim. Bucaksella on Dublin-mallinen riimu, jota on kovasti kehuttu. Itse en tykkää pitää riimua ollenkaan päässä.
Koo

ViestiKirjoittaja Minnah » Pe Loka 04, 2013 5:04 pm

En aio tarhassa pitää mitään riimua.. Jos hevosta ei kiinni saa ilman niitä, niin silloin on jossain vikaa. Haluan vaan mahdollisimman paljon tehdä maasta käsittelyä, ja olen ymmärtänyt että siihen naruriimu on parempi, ja sen kanssa hevonen ei tunne turhaa painetta, kun on kevyempi.
Kiitos Unelma vinkeistä. Täytyy googletella tyyppejä, että ketä he ovat :) Todellakin laatuun haluan satsata, ja tietenkin hevosen parhaaksi koitan valinnat tehdä. Siispä olen päätynyt western suitsiin :) Kiitoksia kovin neuvoista. Ihana kun tällainen newbie voi kysellä täältä neuvoja :)
Minnah

Paluu Välineet