Satula vs. ilman satulaa

Yleinen välinekeskustelu tänne. Myös kuolaimet ja kengät.

Re: Satula vs. ilman satulaa

ViestiKirjoittaja Tuizu » Ti Joulu 07, 2010 9:00 pm

Meillä on satulaton kausi taas alkanut ja neljä kertaa on oltu satulatta liikkeellä. Ja täytyy sanoa että eka kerta oli paras. Tänään jo tuntui että hevonen oli sitä mieltä että tulisitko alas sieltä selästä, ei tunnu kivalta. Tuntuisi siltä että kipeytyy. Täytyy pitää nyt taukoa ja katsoa muutaman päivän päästä tilannetta. Ekalla kerralla ravi oli kivaa, tänään aiheutti luimimista ja hännän huiskimista.
Tuizu

ViestiKirjoittaja danaterri » Pe Joulu 10, 2010 1:00 am

Tuizu kirjoitti:Terve! nyt on kokemusta pidempään ilman satulaa menosta. Tammalla oli tuossa tiistaina keskellä selkää juuri siinä kohti, johon ratsastajan paino osuu, nikama jotenkin vinksallaan ja hän ei olisi halunnut tehdä väistöjä ja oli jäykkä. Pienen laukkapätkän jälkeen kuului selästä pamahdus ja hevonen rentoutui. Tuli tietty sellainen tunne että tuo nikaman väntyminen johtui ratsastajan pistemäisestä painosta.

Eräs tuttavani kertoi että jossain (missä?) oli kaivettu ylös ja tutkittu intiaanien hevosten selkiä. hehän ratsastivat ilman satulaa. kaikissa luurangoissa oli keskellä selkärankaa nikamamuutoksia. Johtuiko tämä ilman satulaa ratsastamisesta vai ei, kuka tietää. Onkohan kukaan tutkinut satulalla ratsastettujen hevosten selkärankoja ja verrannut hevosiin joilla ei lainkaan ratsasteta? Eiköhän tässä satulatta/satulalla ratsastamisessakin ole kyse yksilöllisyydesta? ilman satulaa on ehkä parempi kuin huono satula ja jollakin hevosella satulattomuus voi olla se paras vaihtoehto.

Tuo inkkarijuttu on varmasti totta ja itse olen muistaakseni lukenut jostain että hevosta ei ole lainkaan tarkoitettu kantamaan mitään, vetäminen on hevosen rakenteelle sopivin työmuoto, sitten vielä kun ihmisellä on valtava tarve jalostaa eläimiä, ja toisinaan terveyden kustannuksella niin siinäkin kohtaa mennään metsään, pitkäselkäiset näyttävät kouluratsutyyppiset hevoset, eivät todellakaan ole niitä "alkuhevosia" lyhytrunkoisia ja pienehköjä. Aivan varmasti maalaisjärjellä kun ajattelee, niin sitä selkää on todellakin suojeltava pistemäiseltä rasitukselta, itse luotan kyllä runkosatulaan juuri tästä syystä. Tietenkin sen satulan on oltava justiinsa sopiva, nuorella hevosella se menee vaihtoon muutaman kuukauden välein tai ainakin topattavaksi, ainoastaan sillätavoin vältetään selkäongelmat. Mutta tuskimpa se hevosen selkäkään kerrasta rikki menee jos haluaa ilman satulaa ratsastaa, hieroohan se takamus varmaan heppaakin eritavalla kun satula..
danaterri

ViestiKirjoittaja Koo » Pe Joulu 10, 2010 3:35 pm

Olen miettinyt jo kauemmin tuota ilman satulaa ratsastamisen haittoja, ja sitä, että se liikuttelisi (?) selkänikamia alaspäin. (?) En ymmärrä. Itse ainakin kun ratsastan, niin istuinluut menevät selkärangan molemmin puolin lihasten päälle. Mitään painoa ei ole selkärangassa. Kaipaan faktaa, en arvailuja, miten selkänikamiin voisi tulla muutoksia, jos mitään painoa siinä ei ole? Ei ole satulalla mentäessäkään...
Koo

ViestiKirjoittaja Warda » Pe Joulu 10, 2010 6:10 pm

Selkänikamien okahaarakkeet voivat "hangata" päistään toisiaan vasten jos hepalla on selkä väärässä asennossa (notkolla) tai sitten esim joku rakennevika. Vaivalle oli jokin nimikin, mutten muista. Tämä on tietty hyvin kivuliasta ja saa aikaan niitä muutoksia nikamiin. Ja tuo, että ilman satulaa tulee sitä pistepainoa, niin vaikuttaa enemmänkin lihaksiin, kuin itse rankaan. Lihaksiin tulee paine pienelle alueelle, ja siksi lihas voi kipeytyä tai vaurioitua. Sama homma tavallaan, jos satula on epäsopiva ja painaa aina samaan pieneen alueeseen. Mutta jos hevonen liikkuu oikein ja on terve, niin ei nikamiin pitäisi mitään muutoksia tulla, vaikka ilman satulaa menisikin.
Warda

ViestiKirjoittaja Tuizu » Pe Joulu 10, 2010 11:17 pm

Hevosen selkänikama ei ole vain se okahaarake, jonka tuntee kun kädellä kokeilee. Selkänikamissa on mikaman runko ja siitä lähtee poikkihaarakkeet joihin mm. kylkiluut niveltyvät. Ratsastajan paino on vähintään poikkihaarakkeiden päällä. Pitkät selkälihakset, jotka ovat ratsastajan istuinluiden alla, ovat siis näiden poikkihaarakkeiden päällä. Nikama on siis paljon isompi kuin kädellä tuntuvat okahaarakkeet. Ilman satulaa ratsastettaessa paino on 1-2 nikaman päällä, satulan kanssa jakautuu monelle nikamalle. Lisäksi joillain hevosilla okahaarakkeet ovat niin korkealla (lihakset niin pienet) että painoa menee myös okahaarakkeiden päälle, siis ratsastajan häpyluu ja häntäluu saattavat painaa niihin okahaarakkeisiin.
Tuizu

ViestiKirjoittaja Warda » La Joulu 11, 2010 10:01 pm

Eihän siitä okahaarakkeesta tunne, kuin hyvässä lykyssä kärjen (enkä mielestäni sanonut, että nikama=okahaarake). Sitä minä tarkoitin, että nikamissa okahaarakkeet ovat ne, jotka voivat alkaa hinkkaamaan käjistään toisiaan vasten, jolloin niitä kulumia tulee. Muualle kulumia ei tule niin helposti. Nikamien poikkihaarakkeiden päällä on kuitenkin niin paljon lihasta, että se on aika hyvänä "suojana", kun ihminen istuu ilman satulaa. Luulen myös, että lihakset vauriouvat ennen nikamia, joten aika kipeäselkäisellä hepalla pitäisi ratsastaa, että luuhun saisi muutosta sen takia, että menee ilman satulaa.
Warda

ViestiKirjoittaja Tuizu » Su Joulu 12, 2010 12:07 pm

Kävipäs hassusti. Minä yritin vastata Koolle ja silloin minulla ei täällä vielä edes näkynyt Wardan kirjoitus.. Siis viimeisin viestini oli kommentti Koolle. No, olen joka tapauksessa sitä mieltä että lihakset eivät riitä suojaamaan nikamia mekaaniselta alas päin painamiselta. Siis tilanteessa että ratsastetaan ilman satulaa liian paljon tai ratsastaja on kovin painava. Minäkään en oikein usko että muutoksia tulisi itse nikamiin vaan että nikamien väliset pehmeät liitokse voivat antaa sen verran periksi että eniten paineen alla olevat nikamat voivat siirtyä alaspäin. Jos puhutaan pehmytkudoksista, voi ratsastajan paino painaa hermoja aivan kuten satulankin kanssa jos satula on epäsovpiva. Yritänpä selvittää tätä asiaa tarkemmin joltain asiantuntijalta.
Tuizu

ViestiKirjoittaja Lella » Su Tammi 16, 2011 7:30 pm

No, onhan se runkosatula aika uusi keksintö jos vertaa sitä ratsastukseen. Montako vuotta ihminen on ratsastanut ja montako vuotta hän on käyttänyt runkosatulaa? Miksi runkosatula keksittiin ja milloin? Siellä vähän mietittävää ;)

Roomalaiset, viikinkit, intiaanit, Xenophon, Alexanteri suuri ja muita isoja miehiä ja kansoja ratsastivat aina ilman satulaa ja hevoset elivät n. 30-40 vuotta, ellei kuollut missään tapaturmassa tai sodassa. Runkosatula ja jalustimet tulivat (tietääkseni) mongoliasta (kertokaa jos olen väärässä), euroopan ritarit täytyi pikkuhiljaa ruveta käyttämään runkosatulaa niiden painavien varusteiden takia. Nykyihminen ei ehkä tarvitsisi runkosatulaa ollenkaan? Vai?

Ajattelin vielä lisätä että itse käytän sekä rungotonta StarTrekkiä ja rungollista yleissatulaa ratsastaessani, siis en kannata mikään näistä puolueista :)
Suurin haaste kouluratsastuksessa ei ole omistaa paras liikkuva hevonen, vaan mielummin saada jokaista hevosta liikkumaan niin hyvin kun se pystyy.
-Egon von Neindorff-
Lella

ViestiKirjoittaja Konvehti » La Tammi 29, 2011 11:32 am

Silloin kun itse ponin selkään kipuan, olen mennyt lähes poikkeuksetta satulatta - tuon satula käy vähän pieneksi minulle. Lisäksi satula on sellainen surkea Safari-pahviläpyskä, jossa on mm. siirrettävät toppaukset... Tosin nykyään koen itseni muutenkin liian isoksi tuolle, että ratsastelu on jäänyt vähemmälle. Mutta jos laitan sinne joitain kummin lapsia/pienempiä kavereitani, olen ajatellut, että jakaisiko sellainen virittely painoa tasaisemmalle, että huopa jonka päälle romaani (tai sitten pelkkä romaani ilman huopaa) ja valjaista tutulla selustimella kiinni koko viritys?
Konvehti

ViestiKirjoittaja Indiana » Ke Huhti 27, 2011 4:31 pm

No.. Pakkohan se on luettua nämä kaikki viestit, nyt laittaa oma tarinan satulatta/ satulan kanssa ratsastamisesta. :D

Elikkä.. Aloitan alusta, olin 4-5 vuotias ja eka shetlanninponini sain. Ei ollut ku lärppisatula, sellainen poni satula ilman runkoa, mutta ihan kuin satula muutoin.. :roll: Äite kyllä heitti mut selkään ilman tai sen kanssa , mutta ilman jalustimia, AINA. Tykkäs et tasapainon oppii parhaiten ilman välineitä.. ja että jos et hallitse hevostas ilman välinetä, et ole oikea hevosihminen ja touhusi on turha ajan hukkaa! :roll:

Noh.. Sen ponin aikana kului aika ratsastaen riimulla ja ilman satulaa, sitten seuraava ponini sain kun olin 7 vuotta, sillä kans sitte ilman satulaa aina ja suitsilla vain, sama juttu vaikka lauantaisin ajettii mut kylälle ratsastustunnille mun ponin kanssa. (Ihanaa aikaa se oli, kaipaan!!<3) Ja sitten ostettiinki vuonohevonen, koska kasvoin liian pitkäks ponilleni (+ paino). Noh, sillekää ei ollut varaa satulaa ostaa, ja ei mua haitannut mennä satulatta, oikeastaan turvallisempi tunne, mitä lähempänä hevosta olin, ja niin se on edelleenkin! Tunnen hevosen paremmin, milloin häntä jännittää, pelottaa, milloin on rentoutunut, muuten vaan voin lukea hänen kehonkieltään paremmin! Ja sit tottakai on ihanaa se ainainen hevosen tuoksu... ja liikkuvat lihakset mun reisien alla.. :oops: <3 ;)

Nyt minulla on ihanainen tamma.. jolla on ollut hirveet ongelmat ennen kuin hänet pelastin. :( "Vihasi" Ihmisiä, puri perään ja suorastaan kun silmiin katsoi, sulkeutui kuoreensa.. ja kosketusta, suorastaan ärtyi, ei kunnioittanut ihmisiä ( ja hyvästä syystä..), sen lisäksi satulapakkoa", sanonpa vaan että sen hevosen selkään et satulaa laita viel pitkään aikaan.. Aikomus oli lopettaa hänet, kun mulle soitettiin et olisiko kiinnostusta "ongelmahevoseen" ?

Tottakai.. Kaikki mun hevoset ovat olleet enemmän vähemmän projektihevosia vuosien varrella kun mulle tulleet.. Nyt tässä ilman hevosta 3 vuotta, ja rahatilanne ei ole paras.. tottakai kiitin KYLLÄ ja otin haltuuni paran. Viime syksyn marraskuusta lähtien olen häntä työstänyt, opiskellut, ja koittanut saada nauttimaan elämästä taas.. Pystyn venyttämään jalkoja, hieromaan, halaamaan kaulan alta, menemään takaa, alta.. ei potki ei pure. On jopa iloisempi JA luottavainen kun ratsastan häntä, tai työstän in the round pen. Tallia kans vaihdoin .. saa pihatossa olla issikoiden kanssa, tekee tosi hyvää !! :lol:

Asiaan kummiski.. Minä osaan paljon hevosista, ja olemisesta niiden kanssa, mutta mitä tulee varusteisiin, en aina ole niin tietoinen! Varsinkaan satuloihin! Koska en ole kuin kerran eläissäni satulaa pitänyt, yhdelle hevoselle mitä omistin 8 vuotta.. risteytys tamma, suomessa. Otin hänet 1 vuotiaana, ratsastin ja ajoin (koulutin siis siihe) ja ei sille satulaa hankittu ku vasta kun hän oli 6 !! Ja noh.. jos ikin satulaa hankin, nii lännensatulan, koska olen sitä lajia alkanut elää enemmän ja enemmän.. varsikin mun uuden ystävän kanssa, koska hän on koulutettu ja kilpailtu lännenratsastuksessa ennen. Vielä on paljon opittavaa hänestä.. mutta siihen tule, ei ole kiirettä ;) ja hän on vasta 14, viel monta vuotta yhdessä luvassa! <3

En toki, huomannut et mun hevosia olis KOSKAAN sattunut et ratsastan ilman satulaa, mutta minulla on toki todella hyvä tasapaino, mitä kutsuisitte "Olla kuin yksi" hevosen kanssa periaatteessa, niin en pahemmin voiskaan aiheuttaa kipua tai vahinkoa selälle. :)
Indiana

ViestiKirjoittaja Jessica » To Touko 19, 2011 2:24 pm

Ajattelin tilata tuon http://www.horsepro.fi/tuote/2456/
Onkohan siitä haittaa, vaikka tuollaista käyttäisi suurimman osan ajasta?
If there is will, there is hope.
www.imppaavathevoset.net
Jessica

ViestiKirjoittaja Tunante » Pe Touko 20, 2011 10:49 pm

Kiinnostuin kans tuotteesta, kun jossain joskus siihen törmäsin; mietin onko tähän "satulanomaisen tuotteen" alapuoli: millaiset toppaukset, onko taskuja, joihin voisi lisätä jämäkkää, paksua vaahtomuovia?! Mielenkiintoista, että mainonoissa ei juurikaan esitellä "alapuolen anatomiaa".. Itsellä ollut käytössä aito lampaankarvaromani suoraan selkään asetettuna. Aivan LYÖMÄTÖN materiaali :) !
Tunante

ViestiKirjoittaja Emil the ardenner » La Touko 21, 2011 6:05 pm

Tuo on aivan ihana tuote. Meillä ollut nyt n.1/2 vuotta ja ratsastettu n. puolet kentällä tuolla. Ei ole topattu alta tunto hevoseen tuon läpi hyvä. Meiän ratsuttajakin ihastui ja hankki itselleen samanlaisen käytettäväksi treenitilanteissa.
Emil the ardenner

ViestiKirjoittaja Sunset » Ma Touko 23, 2011 5:23 pm

Olen sitä mieltä, että kuormitukseen vaikuttaa hevosen askeleet ravissa (ja laukassa). Tuskin käynti ilman satulaa aiheuttaa kenellekään kipuja, mutta mielestäni on luonnollista, että pomppivassa ravissa ratsastaja vaurioittaa väkisinkin hevosen selkää (siis jos on säännöllistä). Toki on sitten hevosia, joilla on erittäin tasainen ravi, joka ei ratsastajaa pomputa ja täten siitä ei koidu hevoselle ongelmia.

Omalla hevosellani joudun nyt hyvän satulan puutteessa ratsastella ilman satulaa ja hän on sitä pomppuravityyppiä, joten ratsastus koostuu oikeastaan käyntilenkeistä. Pieniä ravipätkiä ollaan menty silloin tällöin. Ilman satulaa todellakin tuntee herkästi hevosen "aikeet" ja pystyy kommunikoimaan painoavuilla hyvin. Lännensatulalla (ainakin tällä, mikä minulla on) saan painoavuista läpi vain murto-osan. Tuntuu jotenkin turhalta, kun menee länkkärillä. Aivan kuin istuisi nojatuolissa jossa sitten tosiaan vain istutaan ja hevosta ohjataan äänellä ja ohjalla.. Hevosta ei hetkauta vaikka kuinka liikkuisi satulassa, yrittäisi istua syvälle satulaan jne...(tässä minun hevoseni tapauksessa). Tuntuu kuin olisi jotenkin mahdottoman korkealla ja hevosen ja oman takapuolen välissä olisi liian pitkä väli. :S

Nyt odotellaan juostorunkoista satulaa, jolla voisi vähän ravailla ja laukkaillakin. Toivottavasti sillä saa tuntuman hevoseen. XD
Sunset

ViestiKirjoittaja pojanpallero » Ke Elo 31, 2011 11:42 pm

Olisin kiinnostunut lampaankarvasatulan käyttökokemuksista, siitä löytyy aika vähän tietoa. Käytössäni on kaikin puolin hyvä koulusatula, mutta tämä lampaankarvasatula vaikuttaisi hyvältä vähän rennompaan menoon. Löytyisikö lisää kokemuksia tuotteesta?
pojanpallero

ViestiKirjoittaja Jessica » Pe Joulu 02, 2011 2:28 pm

Ollaan käytetty tuota lampaankarvasatulaa nyt pidemmän aikaan (parisenko kuukautta, en muista tarkkaan). Meillä jäi edellinenkin satula sopimattomaksi. Rungollisia, rungottomia ja joustorunkoisia ollaan kokeiltu ja mikään ei sovi. Meidän hevosella on todella suuret lavat jotka liikkuvat pitkälle taakse liikkeen aikana. Kaikki satulat meinaavat siitä puristaa ja hevonen on sen takia haluton liikkumaan. Selkä ja säkä ovat myös ongelmallisia. Meillä on käynyt jo useampi ammattilainen tarkistamassa hevosen selän mm. Ypäjältä ja viimeisin oli hevososteopaatti Sime Klein Saksasta joka sanoi uskovansa, että American flex voisi olla sopiva merkki meidän hevosen selälle. Kuitenkin mietimme, että painaako sekin lapoja. Nimittäin tätä tuotetta saa lähinnä Tanskasta, Saksasta ja USA:sta. Maksaisi tullin ym. kanssa yhteensä n. 2000-3000 euroa riippuen satulasta.

Hieroja ei ole löytänyt mitään arkomis- tai jumikohtia selästä vaikka ollaan aktiivisesti nyt menty tuolla lampaankarvasatulalla. En tiedä mikä neuvoksi, tässä nyt porskutellaan ilman satulaa varmasti ainakin tammikuuhun asti. Pyritään silloin saamaan Klein tuomaan Saksasta muutamaa satulaa kokeeksi.
Hevonen on vapautunut ja liikkuu tyytyväisesti ilman satulaa, ja ei mitään köpöttelyä tosiaan mennä. Maastossa käynti-ravi-laukkalenkkejä. Ainoa mikä on nyt jäänyt pois on esteet. Pelätään että tärähtää liikaa selkään jos tullaan huonosti alas.

Simone Klein totesi, että meidän hevosemme on sellainen, jolle yleensä ei koskaan löydy sopivaa satulaa.
Meille ei haittaa vaikka satulaa ei löytyisikään, koska tuolla hepalla voi nykyään mennä missä vain ja milloin vain ilman satulaa. Kuitenkin, jos hevonen alkaa kärsiä siitä niin sehän on sitten oma asiansa...
If there is will, there is hope.
www.imppaavathevoset.net
Jessica

ViestiKirjoittaja Lintumuori » Ti Tammi 17, 2012 6:38 pm

Ite kyllä tykkään mennä ilman satulaa, eikä nuo ratsastuskoulun kopukat kyllä mitenkään tunnu sitä aristelevan. Jotkut ehkäpä toimivat silloin paremmin.
Lintumuori

ViestiKirjoittaja Mikoto » Pe Helmi 24, 2012 6:14 pm

Koen, että satulan kanssa ratsastuksessa on ehdottomasti etunsa. Mukavuus, painon tasautuminen, tuki, "ergonomia"...
Toki vastapainoksi tykkään, että ilman satulaa ratsastus on erittäin opettavaista ja kehittävää!!
Ilman satulaa hevosen liikkeet tuntee (ihanan) selvästi. Liikkeet muistaa sitten satulan kanssa, ja siitähän ei ole muuta kuin hyötyä. Toiseksi satulattomuus on hemmetin hyvää treeniä. Satulan kanssa jos ei tule lihakset kipeiksi, niin pitkästä aikaa satula pois ja sitten jolkottamaan ja vaikka kevyen istunnan harjoituksia. ah <3

Hevosen näkökulmasta (josta tässä itseasiassa enempi oli puhekin) en osaa kuvitella että siitä olisi hevoselle haittaa ratsastaa ilman. Riippuu luultavasti hevosesta. Ja ratsastajasta istuntoineen :) Yhdyn kuitenkin aikaisempiin mielipiteisiin, että hyvin istuva ja muutenkin laadukas satula on varmasti hyvä asia (ja saattaa ehkäpä vaikuttaa hevosen selkään positiivisesti).
When riding a horse we leave our fear, troubles, and sadness behind on the ground.
-- Juli Carlson
Mikoto

ViestiKirjoittaja Esteri » Ma Helmi 27, 2012 11:38 pm

Ratsastan ilman satulaa tälläisella huovalla: http://www.eyk.fi/www/myydaeaen-hevostarvikkeita/

Sen alla käytän talvella lampaantaljaa ja kesällä satulahuopaa. Jalustinhihnakoukut sahasin heti pois.

Ratsastan kyllä kaikissa askellajeissa ilman satulaa, mutta en kovin kauan ravaa, ja välillä ratsastan satulalla. Huopa vaikuttaa niin, ettei oma takamus kipeydy, ja samalla suojaa vähän hevosen selkää mun istuinluilta. Plus että tuollaisena mokka-tyyppiseltää pinnalta sieltä selästä ei luista ihan niiiiin helposti alas :)
Esteri

ViestiKirjoittaja Pojunrakas » Ti Heinä 10, 2012 9:03 pm

No niin, tänään alkoi turhautuminen !! Isolla T:llä :cry:

Mun hevolla oli ennen mulle tuloa koulusatula joka ei sille sopinut ja teetti lapojen luo mahtavat lihasmöykyt.

5/2011 satulan sovittaja kävi ja epäilykset kävi toteen, satula oli liian kapea ja painopiste väärässä kulmassa .

Ollaan nyt tuosta 5/2011 - tähän päivään asti menty tuon ajanjakson aikana about 2 kk maksimissaan satulalla .

On ollut westerniä - joustista ..

Ei vaan löydy sopivaa penkkiä , mistä muka löytyy TOSI leveää ja kaarevahko runkoista satulaa mun hevolle. Wintec, Kieffer, Globus ei käy, nuo just ois edes jokseenkin leveydeltään sinne päin :x ..

oon ratsastellut nyt sitten ratsivyöllä, haluan kuiteskin tehä normi koulua - tietty ilman keventelyä ja maastossa hevoni on tasanen ja "veturi" - vauhti pysyy samana ;) .

Tänään viimeksi oli yksi joustis ( joku jenkki tehtaan kyhäelmä, merkitön ) koekäytössä ja hevo oli ihan lukossa , edes käynti ei ollut sujuvaa :( .

Uskaltaako edes unelmoida Hidalgon joustiksesta joka kuvien ja henkilöiden tietojen + taitojen mukaan sopisi hevolleni vaiko pakkoko alkaa miettimään mittatilaus satulaa ?

Hevoni on jo 18 vee , terve se on, mutta .. mittatilaus satulaa en ikinä saa myytyä eteenpäin .. :roll:

Uskaltaako vielä vaan humputella ratsivyöllä ja muutenkin ilman satulaa hamaan tulevaisuuteen ?
Pojunrakas

ViestiKirjoittaja Emili » Ke Heinä 11, 2012 12:21 am

^ oletko harkinnut rungotonta?
Emili

ViestiKirjoittaja Pojunrakas » Ke Heinä 11, 2012 1:15 am

rungotonta oon kokeillut ja kävi niin ettei se pysynyt paikoillaan kun selkään nousi :( , myöskin painoi säkää ..

Alan olemaan hysteerisen tarkka satulan sopivuudelle , tuntuu ettei löydy sitä sopivaa satulaa kun aina joku paikkaa on huonosti :P
Pojunrakas

ViestiKirjoittaja Warda » Ke Heinä 11, 2012 11:22 pm

Mikotolle eräs pieni kysymys: kuinka harjoittelet kevyttä istuntaa ilman satulaa. Eikös kevyt istunta ota tukensa jalustimista.
Warda

ViestiKirjoittaja Kerppa » To Heinä 12, 2012 9:59 am

Kevyessä istunnassa ilman satulaa ei ole minun nähdäkseni paljoakaan mitään kevyttä - samoin kuin kevennys ilman satulaa/jalustimia. En usko ainakaan, että on hevoselle erityisen miellyttävää, kun ratsastaja tarraa polvilla, pohkeilla ja reisillä niin tiukasti hevoseen kiinni, että pystyy siinä myös keventämään tai jopa pysymään kevyessä istunnassa. Mutta kyllähän näitä tosiaan voi harjoitella myös ilman jalustimia ja satulaakin, kyse on vain ainakin minun mielestäni siinä vaiheessa jo aivan eri asioista kuin minä kevyen istunnan ymmärrämme.
Ikuinen poniratsastaja ja kahden (tulevan) poniratsastajan äiti, aloittelee toisinhevostelun uutta kierrosta uuden ponin kera..

http://nuorenajaksaa.blogspot.com - blogissa ruoditaan poneilua ja koirien kanssa tekemisiä
Kerppa

ViestiKirjoittaja sos-84 » To Heinä 12, 2012 2:14 pm

Pojunrakas kirjoitti:rungotonta oon kokeillut ja kävi niin ettei se pysynyt paikoillaan kun selkään nousi :( , myöskin painoi säkää ..

Alan olemaan hysteerisen tarkka satulan sopivuudelle , tuntuu ettei löydy sitä sopivaa satulaa kun aina joku paikkaa on huonosti :P

Mikä rungoton oli? Meillä on käytössä leveällä ja LEVEÄLLÄ hevosella, joista toinen mallia tynnyri, toinen tynnyri kunnon säällä höystettynä ja kummallekkin istuu erittäin hyvin Barefoot London. Ja ihan normaalileveä kaari riittää(tarvittaessa saisi vielä leveämmänkin) ja korkeasäkäisellekkin riittää tila. Plussaa on, että siihen saa itse halutessaa isotkin polvituet. Ihana satula istua, kuppimainen sohvatuoli.:) Satula ei ole keikannut kertaakaan, vaikka on maastossa joutunut parikin kertaa jalkautumaan ja kiipeämään kyytiin takaisin ihan maasta saakka, ja hevonen on ollut hikinen ja satula lämmennyt hyvin(eli ei vyö järkyttävän tiukallakaan). Normaalisti kentällä nousen jakkaralta ihan vaan hevosen selän säästämiseksi.
Selkäkivuista meillä ei oo enää kärsitty pariin vuoteen, kun tajuttiin vaihtaa rungottomaan... Kaikki rungottomat ei vaan kaikille passaa, joten kannattaa useampaa koittaa, ennenkuin menettää toivonsa.
Maalaistyllerö ja "lv-poni" Femina Dahlia -05. Varsoo 2013 orista Rock N Jetset.
http://kuvablogi.com/blog/5069/8/
sos-84

EdellinenSeuraava

Paluu Välineet