Satula vs. ilman satulaa

Yleinen välinekeskustelu tänne. Myös kuolaimet ja kengät.

Satula vs. ilman satulaa

ViestiKirjoittaja Tunante » Su Tammi 10, 2010 11:54 pm

Olen tässä tuumaillut ratsastaessani ilman satulaa, että eikös satulan tarkoitus (hevosnäkökulmasta) ole jakaa ratsastajan paino mahdollisimman laajalle alueelle (2 cm lapaluun taakse ja viimeisen kylkiluun väliin) ja toisaalta vapauttaa heposen selkäranka painosta? Ilman satulaa ratsastaessahan tulee aikasmoinen pistekuormitus polleparan selkään riippuen ratsastajan elopainosta :? ! Eli onko hevosystävällisempää ratsastaa satulalla kuin ilman? Olettaen tietenkin hevosella olevan mahdollisimman istuvan, sille harkiten ja ammattitaidolla sovitettu, joustava satulan? Ja mitkä ovat näiden paljasselkäratsastuksesta koituvien painepisteiden vaikutukset heppaan?

Jos painaisikin vaivaiset 40kg, niin siitäkin tulisi 20kg painepisteet/selkäkannikas, saati sitten kun painaa paljon paljon paljooon enemmän :( ....

Mikä on ratsastajalle mukavampaa, kuin on pehmeä satula alla ja jalustimet tukena, selvä se ..
Tunante

Re: Satula vs. ilman satulaa

ViestiKirjoittaja orvari » Ma Tammi 11, 2010 8:22 pm

Samaa mieltä olen kanssasi :)

Hyvin istuva satula jakaa painon tasaisesti hevoselle ja on myös ratsastajalleen paljon turvallisempi kuin paljaaltaan ratsastaessa.
orvari

ViestiKirjoittaja Tuizu » Ma Tammi 11, 2010 11:45 pm

terve! Tänään funtsailin juuri tätä samaa asiaa. Meillä on ilman satulaa -kausi meneillään kun selkä on toipilasvaiheessa ja satulaa ei saa selkään laittaa. Kun istun selässä ilman satulaa, tunnen itse kuinka istuinluni painavat hevosen selkää. Se tuntuu vaikka välissä on lampaankarvaromaani. Seistiin paikallaan ja vaihdoin painoa istuinluulta toiselle. tamma aina hiukan jännitti sitä puolta, jolla paino oli. Uskoisin että meidän tapauksessamme hyvä satula on tulevaisuudessa parempi ratkaisu kuin ilman satulaa ratsastus. Ilman satulaa mennään vain käyntiä ettei tule ainakaan ravin aiheuttamaa hakkaamista selkään. Mutta varmasti on niin että on hevosia joille sopii ilman satulaa ratsastaminen parhaiten, eiköhän tämäkin asia ole yksilöllinen. silloin vaan täytyis ratsastajan olla tosiaankin kevyt hevosen kokoon verrattuna. Minä painan noin 56 kg ja tamma on 150 cm. Painoa on noin 400 kg. En tiedä onko olemassa jotain suosituksia painon suhteen.
Tuizu

ViestiKirjoittaja SanniStella » Pe Helmi 12, 2010 1:24 pm

i
Viimeksi muokannut SanniStella päivämäärä Pe Syys 16, 2011 9:08 pm, muokattu yhteensä 1 kerran
SanniStella

ViestiKirjoittaja Mariri » La Helmi 13, 2010 7:47 pm

Minäkin ratsastelen nykyään yleensä ilman satulaa, maastossa vain satulan kanssa kun siellä ei aina jarrut meinaa toimia, jos pääsee vaikka pellolle irrottelemaan, saan vähän tukea satulasta ja helpompi hidastaa ilman, että otan itselleni tukea ohjista.

Pari kuukautta menin tuolla vain ilman satulaa, ja eilen kun meinasin satulan ottaa, luimisteli ja väisti satulaa, vaikka ennen antanut laittaa sen hyvin, kun ei ilman satulaa oltu paljoa menty. Ja selkä ei ole kipeä ja satula sopiva, joten luulisin tuon tykkäävän enemmän ilman satulaa menemisestä. Kuolaimetkin ottaa helpommin suuhun, kun ei ole satulaa selässä, silloin harvoin kun jaksan suitset laittaa :)
Mariri

ViestiKirjoittaja jatjat » Su Helmi 14, 2010 7:03 pm

me otetaan silloin tällöin maastoreissuille ratsastusvyö, tosi kiva kapistus, siihen saa jalustimet, ja silti voi mennä satulatta. suosittelen!! :D
The more I get to know some people- the more I like animals.
jatjat

ViestiKirjoittaja Tuizu » Su Helmi 21, 2010 2:05 pm

Meilläkin on ratsastusvyö. Perjantaina otettiin hepasta mitat mittatilaussatulaa varte. Meillä oli kuukauden vuokralla yksi satula mutta sekin osoittautui loppujen lopuksi epäspvipaksi ja ehti jo kipeyttää selkää. Satulansovittaja Katja Rikasssaari sanoi että ilman satulaa ratsastaessa ei pitäisi käyttää jalustimia. Minä käytin niitä ratsastusvyön kanssa ja hevoselleni tuli sellainen oire että se alkoi parinkymmenen minuutin ratsastuksen jälkeeen väräytellä lapojaan aivan kuin jokin hermo olisi tuikkinut. En tiedä oliko syynä minun painoni istuinluilla vai ratsastusvyön ja jalustinten tuoma paine. Satulan kanssa ratsastaessa tätä ongelmaa ei ole. Nyt meillä alkaa taas parin kuukauden jakso ilman satulaa ja mietin miten tämän taas parhaiten taaplaisi. ehkä minä olen hiukan liian painava hevoseni selkään ilman satulaa joten täytyy ratsastella harkiten, aika harvoin ja vähän aikaa kerrallaan. Arvatkaapa vaan käykö taas pyörremyrsky kukkarossa sen mittatilaussatulan kanssa!
Tuizu

ViestiKirjoittaja Johanna » Pe Helmi 26, 2010 11:09 pm

Olen sitä mieltä, että normaalisti pitäisi ratsastella satulalla, että justiinsa paino jakautuu hyvin, ratsastaja ei keiku selässä ja häiritse hevosta yms., mutta sitten silloin tällöin täytyisi ratsastaa ilman satulaa. Hevoselle vaihtelua, ratsastajalle vaihtelua, tasapainon kehitystä jne. Meillä tällä hetkellä vain toisella ponilla satula, toisella hankinnassa ja hoitajat ratsastelevat alvariinsa ilman satulaa silläkin jolla satula on. Täytyy alkaa taas vähän luennoimaan ;---D Mutta siis, toisella, jolla ei satulaa ole, on nyt selkä kipeä jo kolmannen kerran vuoden aikana o__O Mahtaisiko olla jotenkin yhtenäinen selitys ilman satulaa ratsastuksella ja kivuilla...
Johanna

ViestiKirjoittaja Intsi » La Helmi 27, 2010 2:04 pm

Johanna kirjoitti: Mahtaisiko olla jotenkin yhtenäinen selitys ilman satulaa ratsastuksella ja kivuilla...

En ehkä vielä tekisi liian hätäistä mielipidettä. Itselläni on kymmenen hevosen lauma, joista lähes kaikilla ratsastetaan joka kesä PALJON ilman satulaa, kun se on puuhaa mistä leiriläiset pitää. En ole huomannut selkäkipujen lisääntyvän kymmenen viikon satulatta kuurissa.

Lisäksi itse olen nyt neljällä hevosella tuosta samasta laumasta ratsastanut viimeise neljä kuukautta, keskimäärin joka toinen-kolmas päivä ilman satulaa, ja vieläkään en huomaa selkäkipuja tulleen. Jos jotain muutosta tapahtuu, niin lähinnä sanoisin niin päin, että mitä paremmaksi oma luottamukeni yhteiseen selviämiseen (psyykkinen plus fyysinen) ja tasapainooni tulee, sitä sujuvammalta meno tuntuu kaikinpuolin.

Ei ole siis ongelmia etupainoisuuden kanssa, mikä on monella suokilla helposti ongelma. Ei myöskään kompurointeja, kaahotuksia, tai muita sellaisia mitä tasapaino-ongelmat ja liika tarrautuminen (istunnalla tai ohjilla) näyttäisi mielestäni lisäävän huomattavasti monella hevosella. Nämäkin kuitenkin vain omia vaikutelmiani, ei mitään ehdotonta faktaa :)

Toki se ei voi sanoa, etteikö Johannan hevosella selässä jotain häikkää olisikin. Eläinlääkäri, hieroja tai muu vastaava kuitenkin olisi varmaan varmin jotain tietoa antamaan, ja silloinkin monasti voidaan tarvita useamman tahon mielipide, joita yhdistämällä päästään lähimmäs totuutta. Näin uskon lähinnä siksi, kun tottahan moni ammattiryhmä löytää pikku"vikaa" saadakseen töitä.. (ja minäkö epäluuloinen :lol: )
Joka päivä voi oppia jotain uutta ;D
Intsi

ViestiKirjoittaja Johanna » Su Helmi 28, 2010 3:30 pm

Kiitsa vastauksesta, Intsi o/

Nyt onkin tällä hetkellä selkäkipuisella 2 kk ratsastustauko. Toukokuun alussa koitetaan taas, että miten menee. Jos ei ole vieläkään kivut täysin poissa, kutsun eläinlääkärin tai hierojan tai kiropraktikon tai jonkun. Mutta jos selkä on ihan kunnossa, noh, katson sitten tilanteen mukaan. Kuitenkin aijon poneille synttärilahjaksi kesällä pyytää hierojan käymään. ;D
Johanna

ViestiKirjoittaja Ane » Ma Maalis 01, 2010 11:20 am

Intsin mielipiteeseen yhtyen. Minäkään en ole huomannut hevosissani negatiivista reaktiota ilman satulaa mentäessä. Itseasiassa yhteistyö ilman satulaa ratsiessa on mielestäni kaikkein upeinta. Esim. pv-ruunani kanssa koulurats. sekä western-tyyppiset treenit sujuvat ilman satulaa kuin tanssi. Epäilen sen kylläkin johtuvan siitä, että luomuna (joko täysin luomuna tai päävehkeillä) yhteistyötä tehdessä joudun minäkin avaamaan itseni syvimmistä sisimmästä asti, koska en pysty turvautumaan satulan tuomaan tukeen. On vain pakko mennä fiilillä. Ja sehän sopii hevoselle.

NO, nykyään selkäni ollessa jo vioittunut, ilman satulaa ratsiminen on enemmän tai vähemmän pelkkää köpöttelyä käynnissä tai laukassa, mutta kyllä se herkkyys silti on ihan omaa luokkaansa verrattuna satulan kanssa ratsimiseen.

Onneksi takamukseni taitaa olla myös sen verran pehmeä, että ei istuinluutkaan pääse liiaksi hevosta painamaan. =)
Ane

ViestiKirjoittaja juusa » Su Maalis 21, 2010 12:43 am

Anen ja Intsin kanssa samoilla linjoilla :)
loumuna on pakko olla tietoinen hepan ajatuksista ja 100% läsnä, muuten saattaapi löytää itsensä maasta :lol:
Meillä on tapahtunut kehitystä molemmissa(ratsastajassa ja ratsussa) kun on ratsasteltu vähillä varusteilla...
juusa

ViestiKirjoittaja Tuizu » Su Maalis 21, 2010 11:33 pm

Terve! Tuossa aiemmin kirjoittelin että ratsastusvyön kanssa tuli niitä "hermo-oireita" kun oli jalustimet. Nyt on menty ratsastusvyöllä ilman jalustimia ja myös ilman ratsivyötä ja oireita ei ole tullut. Eli siis voisi päätellä että oireet johtuivat jalustimista. Hepalla pitäisi alkaa kohottaa kuntoa ja pitää lihaksia edes tässä kunnossa kuin on nyt kun on se mittatilaus tulossa. Tämän vuoksi sillä ratsastaa pari minua paljon parempaa ratsastajaa kolme kertaa viikossa. Siis yhteensä kolme kertaa ja ilman satulaa. Minä vain köpöttelen. Ja on se hienoa katsoa kun ammattiratsastaja sai ilman satulaa hevosen menemään passagea kun yritti nätisti pidätellä ja eteenpäinpyrkimustä oli niin kovasti että jotain piti keksiä. Tähän mennessä ei ole tullut kipuja, mutta näitä rankempia ratsastuskertoja on ollut vasta neljä. Voi kun olis nuori ja notkea ja parempi ratsastaja niin ratsastaisi ihan vaan itse.
Tuizu

ViestiKirjoittaja Warda » Pe Huhti 23, 2010 7:03 pm

Tuizun hepan "hermo-oireista" ajattelisin sillä tavoin, että jos ratsivyön kanssa on kevennetty, niin paino on tullut liian pienelle alueelle ja ehkä painanut hepan lapoja. Itse jos menen ratsastusvyöllä niin laitan aika paljon pehmikettä vyön ja selän väliin ja kevennän aika vähän. Ja vyö myös pitää olla niin takana, ettei paina lapoja.
Warda

ViestiKirjoittaja Tuizu » Pe Huhti 23, 2010 7:09 pm

Terve! nyt on kokemusta pidempään ilman satulaa menosta. Tammalla oli tuossa tiistaina keskellä selkää juuri siinä kohti, johon ratsastajan paino osuu, nikama jotenkin vinksallaan ja hän ei olisi halunnut tehdä väistöjä ja oli jäykkä. Pienen laukkapätkän jälkeen kuului selästä pamahdus ja hevonen rentoutui. Tuli tietty sellainen tunne että tuo nikaman väntyminen johtui ratsastajan pistemäisestä painosta.

Eräs tuttavani kertoi että jossain (missä?) oli kaivettu ylös ja tutkittu intiaanien hevosten selkiä. hehän ratsastivat ilman satulaa. kaikissa luurangoissa oli keskellä selkärankaa nikamamuutoksia. Johtuiko tämä ilman satulaa ratsastamisesta vai ei, kuka tietää. Onkohan kukaan tutkinut satulalla ratsastettujen hevosten selkärankoja ja verrannut hevosiin joilla ei lainkaan ratsasteta? Eiköhän tässä satulatta/satulalla ratsastamisessakin ole kyse yksilöllisyydesta? ilman satulaa on ehkä parempi kuin huono satula ja jollakin hevosella satulattomuus voi olla se paras vaihtoehto.
Tuizu

ViestiKirjoittaja Warda » La Huhti 24, 2010 3:30 pm

Taisi olla Tuizun hepalla fasettilukko:) Oli varmaan helpottavaa se pamahtaminen:)
Warda

ViestiKirjoittaja Koo » La Touko 08, 2010 2:10 am

Lähes aina menen satulatta, saan avut annettua paremmin ponille, kun ei polvituet ym ole esteenä (ratsastan lähinnä ilman mitään päävehkeitä, istunnalla ja äänellä). Ei ole ponin selkä kipeytynyt tm, itse asiassa olipas tuossa vähän aikaa sitten satulakielto, kun vuokralaiset laittoivat satulan huonosti selkään.
Koo

ViestiKirjoittaja Perhonen » La Touko 29, 2010 8:23 pm

Voiko ratsastusvyön kanssa käyttää esim lampaankarvaromaania? Tai sitten sellainen rungottoman satulan alle tarkoitettu selkärangan tilalla varustettu huopa? Onko ne liian lyhyitä, vai mahtuisko ahteri vielä kyytiin... Onko kukaan kokeillut? Tavallinen paksu huopa on ollut kyllä käytössä. Olisikohan tuo romaani tai vastaava paneeleilla varustettu alusta sitten jo sama homma kuin menisi läpyskällä?

Mua huolettaa oma paino pollen selässä, mutta ratsastusvyön ja jalustinten kanssa en ole laittanut painoa jalustimille, toimivat vain (ehkä enemmänkin henkisenä) tukena. Tykkään mennä ilman satulaa, kun siinä tuntuma hevoseen on mahtava ja tunne on selkeästi molemminpuoleinen! :D
Perhonen

ViestiKirjoittaja Pirelli » Su Kesä 13, 2010 9:36 pm

Olen mennyt nyt pari kk ilman satulaa kun se satula mikä tuli oston mukana on aivan järkyttävän epäsopiva... Liikkeissä huikeaa eroa, varsinkin laukkaa... wau. Alussa selkä kipeytyi teitenkin, painohan jakautuu ihan eri tavalla, kuitenkin ratsastanut ihan normaalisti, vapaapäiviä ehkä 1-2 viikossa, joskus oon tehny niin että oon vapaapäivän jälkeen esim menny vaan tunnin käyntiä. Nyt kun minä osaan istua siellä horjahtelematta niin kauheasti ja poni on tottunut niin ei ole tän viikon aikana ollut selkä enää yhtään kipeä! Alussa tuntui epämukavalta kun vaan ajattelin miten painan sitä selkää siintä yhdestä kohtaa kokoajan ja sillä on muutenkin vähän outo selkä niin on saanu vähän ettiä sitä kohtaa missä pitää istua mutta selkä kehittyi ja ei enää tunnu siltä että uppoan sinne ja painan. Oon aika pitkä ponille, se on 146 cm minä 170cm ja 58kg.

Luulen että tää ilman satulaa meno on tosi yksilöllistä, toisille sopii, toisille ei. Haluaisin jonkun systeemin että saisi kuitenkin jalustimet jos haluaa, mutta luulen kanssa että se on se keventäminen mikä painaa sitä selkää, haluaisin ne lähinnä juuri tueksi aina välillä. Ja muutenkin kokeilumielessä että mikä olisi paras. Tarkoituksena on hankkia joko Freeformin rungoton satula mikä on semmonen kunnollinen, jakaa paineen tasan taikka joustorunkoinen, runkosatulaa en halua selkään laittaa.. Olisi muutenkin mittatilauskeikka. Luulen että on kyllä tärkeää myös että on satula joka jakaa sen paineen tasan, en teidä miten ilman satulaa ratsastaminen vaikuttaa hevoseen pitkän päälle. Mutta että voi vaihdella. Nää kuukaudet on opettanu mulle ihan sairaan paljon en vaihtas niitä pois mutta haluaisin kuitenkin myös satulan, varsinkin kun haluaisin myös hypellä ja semmosta enemmän :) Maastossakin oon menny ihan ilman satulaa enkä oo vielä luojan kiitos tipahtanu, sinne on tosiaan oppinu istumaan!

Kerran laitoin sen sen satulan selkään ja kokeilin mennä, tuntui ihan kauhealta ja hepalla oli varsinkin oikea lapa ihan jumissa ja jännittynyt sen jälkeen. Ei kyllä enää sitä satulaa selkään ei.
Pirelli

ViestiKirjoittaja Perhonen » Pe Kesä 18, 2010 9:34 pm

Mulla on sellainen mielikuva, että ilman satulaa kerkeää reagoida paremmin esim hevosen säikähtämiseen. Siis että jos heppa pelästyy, sen lihasten liikkeet tuntee paremmin ilman satulaa kuin satulan kanssa ja vaikka jalustimet olisivatkin tukena, ratsastajan kroppa reagoi liikkeeseen ennenkuin aivot (ja satula) ehtii väliin. Satulan kanssa ainakaan en niin helposti tunnista säikkymistä, koska satula "peittää" hevosen lihasten liikkeen. Onko muut huomannut samaa?
Perhonen

ViestiKirjoittaja Meia. » Su Heinä 11, 2010 8:32 pm

Omasta mielestäni ilman satulaa on mukava ratsastaa ja suokkitammallani ovat myös selän jumitukset hävinneet satulattomana ratsastamisesta.
Meia.

ViestiKirjoittaja Hihii » Ke Syys 22, 2010 6:23 pm

Kiva lukea näitä viestejä, kun ei ole koskaan juuri ajatellut satulan merkitystä. Mutta onhan se hyvä, jos se jakaa painon. ;) En usko silti mäkään, että satulattomuudesta on haittaa, jos ei ratsasta ihan tositosi paljon niin. Ratsastusvyön kanssa on oikeastaan ainakin mulle aika hankala keventää enkä muutenkaan ole kovin paljoa kevennellyt. Ainakin sillä tallilla millä ratsastan käytetään vyön alla lampaankarvaa tai topattua satulahuopaa.
Hihii

ViestiKirjoittaja november » Ke Loka 13, 2010 8:18 pm

Onkohan hevosen selän mallilla merkitystä rasituksen suhteen? Esim kestääköhän leveäselkäisen vankan kylmäverisen selkä ilman satulaa ratsastamista enemmän/paremmin kuin esim.hoikan lämminverisen? Tai siis ymmärrän että kaikki on yksilöllisiä,mutta mietin asiaa silti :) Mutta mielenkintoista oli tuizun kommentti intiaanien hevosten nikamamuutoksista. Eli jos ne muutokset on tullu ilman satulaa ratsastamisesta, niin kääk :?
november

ViestiKirjoittaja Intsi » To Loka 21, 2010 9:10 am

Itse en ole mikään rakenne-expertti noiden hevosten kanssa, mutta muistelisin kuulleeni, että kohtalaisen lyhyt runko olisi vahvempi ja parempi ratsastusta ajatellen, kun taas pitkärunkoinen toimisi juoksijana paremmin. Toisaalta mihin nämä tiedot tarkalleen perustuvat, ja ovatko vain ihmisten myyntipuheita tai jotain muuta ihmisen hyötyä tavoittavaa, en tiedä.
Lyhyessä selässä ei voi ainakaan kovin pitkää matkaa pomppia taaksepäin satulatta mennessä, jos käy kuten olen nähnyt, ja joskus jopa kokenut käyvän, niin, että lopulta ratsastaja on lähellä peffaa, siellä selän heikoimmassa kohdassa :lol:
Joka päivä voi oppia jotain uutta ;D
Intsi

ViestiKirjoittaja Frida » Ti Marras 16, 2010 5:05 pm

Myös minä ratsastan silloiin tällöin ilman satulaa, jos uskallan. Hevoseni on nuori ja aika kova menemään ja säikkyy sillä tuulella ollessaan vaikka ja mitä. Silloin voi tulla orpo olo satulatta. Mutta maastoilua kuitenkin tehdään ilman satulaa aika ajoin, silloin vauhti maltillista eli käyntiä ja hölkkää. Vaikka kersana/nuorena ratsastelin ilman satulaa ravihevosella kiitolaukkaa pitkin peltoja, ja hyppäsin esteitäkin, näin vanhemmiten uskallus on murto-osa aikaisemmasta.

Mutta ilman satulaa on silti ihana mennä. Tuntuu, että hevonen tykkää siitä (meilläkin ollut satulan sopimattomuusongelmia ja siitä johtuvia jumeja) ja sekin on plussaa, että lähtötohinoihin ei kulu aikaa - voi vain laittaa suitset ja hypätä selkään. Kun aikataulu on kireä, on kiva jättää satulointisessio väliin ja lähteä vain heti mettään. Ja lämminkin se hevosen selkä on.

Jos maastossa tulee joku pääsemätön paikka, vaikka hirvi tai moottorikelkka (molemmat pelottavia), voin hätätilassa jalkautua. En tosin ole koskaan joutunut tätä tekemään, mutta kai niinkin voisi toimia oman turvallisuutensa vuoksi jos pakko.
Frida

Seuraava

Paluu Välineet