Millä kuivitatte?

Yleinen hevosten pitoon liittyvä keskustelu. Pihatot, ruokinnat, karsinat, hoito,sairaudet jne.

Millä kuivitatte?

ViestiKirjoittaja Ares » Ti Tammi 17, 2012 7:28 pm

Mielenkiinnosta kyselen, millä (lähinnä te, joiden hepat asuvat tallissa) kuivitatte karsinat, ja miksi? Vaikuttaako hinta? Kauanko teillä kestää tietty määrä kuiviketta? Entä säilytys?

Meillä tällä hetkellä käytössä turve isoissa pyöröpaaleissa, kun saadaan ostaa suht edullisesti naapurin kautta. Yksi paali kestää meidän kahdella hepalla n. kuukauden, kun hepat ovat päivittäin tallissa (ulkona n. 12 h/pv). Pyysin eräältä virolaiselta firmalta tarjousta olkipelleteistä, joka kiinnostaisi kovasti, mutta ainakaan vielä ei kilpaile hinnalla turpeen kanssa. Puruakin mietin, kun olisi niin paljon valoisampaa kuin turve, mutta sitten taas maatuvuus ei ole samaa luokkaa. Boksit on turvetta käytettäessä ihan ok puhdistaa ja tallissa ei haise pahalta. Kahden hepan välillä tosin on iso ero: toinen on todella siisti ja sille ei juurikaan tule sitä kunnollista patjaa, pissiikin aina niin, että koko läntti on otettava pois kerralla. Toinen taas sotkee kikkareetkin pitkin poikin ja talloo itselleen patjan jo yhdessä yössä.

Näin pakkaskeleillä tuo turve vaan on tosi hankala käsitellä, kun ei ole lämmintä säilytystilaa paalille; se jäätyy ihan mahdottomaksi :(
Ares

Re: Millä kuivitatte?

ViestiKirjoittaja Ivus » Ke Tammi 18, 2012 11:26 am

No meillä on kyllä pihatto, mutta vastaan kuitenki :)
Kuivituksena parhaiten toiminut turve-kutteri. Pihattoon aletaan syksyllä keräämään patjaa, jolloin turvetta laitetaan enemmän, talvella pääasiallisesti lisäillään kutteria. Pelkkää turvetta kokeilin, mutta pari hevosta sai hengitystieoireita, ja pari iho-oireita. Pelkkä kutteri taas toimii patjana aika huonosti. Olkipellettiä en ole kokeillut, mutta olkea olen, ja ahneet suokit tietysti popsivat "kuivikkeet" parempiin suihin. Omakohtainen kokemukseni on, että väite turpeen kavioystävällisyydestä on puppua; pääasiallisesti karsinatalleissa joissa käytetään pelkkää turvetta on enemmän kavio-ongelmia kuin niissä joissa käytetään kutteria tai turvetta ja kutteria. En tiedä perustuuko tämä siihen että turve pakkautuu kavioon niin tiiviisti ettei kavio saa happea, vai siihen että turve on helppo ja ravinnerikas kasvualusta myös niille epätoivotuille bakteereille. Tiedä häntä.
Turpeet ja kutterit meillä säilytetään ihan aumassa, pääasiallisesti siksi kun kaikki katetut tilat on täynnään "arvokkaampia" asioita. Aumassakin säilyneet irtonaisena, mutta auman teko tietty vaatii ehyet muovit ja suurta huolellisuutta.
Elä hättäile! Ei karhukkaa riehu koko ajan, ne vettää puolukoita välillä.
Ivus

ViestiKirjoittaja Ares » Ke Tammi 18, 2012 12:03 pm

Kiva Ivus kun vastasit :)
Sain bongattua tästä lähistöltä paikan, josta saa käydä ostamassa kutteria! Isännän kanssa justiinsa olikin puhetta, että käytettäisiin sitten molempia - turve on hyvä patjaksi ja kutteri sitten kiva siinä päällä. Tuo pelkän turpeen käytön yhteys kavio-ongelmiin oli myös mielenkiintoinen huomio, itse en ole tästä kuullut mutta hyvä tietää kuitenkin.

Meilläkään olki ei toimisi, koska pollet vetelee myös sen nassukkaan hyvällä ruokahalulla. Olkipelletistä en tiedä, meniskö sekin :D
Ares

ViestiKirjoittaja tuulikki » Ke Tammi 18, 2012 6:32 pm

Kuivikekeskustelu suurinpiirtein huuta kysymään, että onko kenellä kokemusta olkipelletistä pihatossa? Nimenomaan kylmäpihatossa.
Itseäni kiinnostaisi kokeilla, mutta en ole uskaltanut, koska se ei ole ihan edullisin kokeilu...
Haluan, että sinun on hyvä olla kanssani.
tuulikki

ViestiKirjoittaja Ares » Ke Tammi 18, 2012 7:25 pm

Mua myös kiinnostaisi ihan mitkä tahansa kokemukset olkipelletistä :D
Ares

ViestiKirjoittaja sos-84 » Ke Tammi 18, 2012 8:45 pm

Meillä on ollut tämän talven käytössä Biolki merkkinen olkipelletti karsinatallissa(lämmittämättömässä eli +-0 asteessa mennään näillä keleillä n.10astetta ulkona siis pakkasta. Kylmimmillään tallissa kylmää on n.15 astetta, jos ulkolämpötila painuu 30 asteen kylmemmälle puolelle.)
Eka suursäkki tuntui kuluvan hurjaa vauhtia ja pelletit mureni todella pian karsinassa, jonka jälkeen hieman pölisi siivotessa. Huomattavasti vähemmän turvetta kuitenkin. Toinen säkki on sitten ihan eri tavaraa, vaikka samaa pitäisi olla, kuiviketta riittää kun lisää n.4-5 tavallista ämpärillistä n.2vkon välein, nappulat pysyy koossa pidempään, eikä niin paljoa pölise. En tiedä mikä säkki se eka sitten oli, liekkö edes oikeaa olkipellettiä, samasta paikasta molemmat olen kuitenkin ostanut.
Hevoset ei ole syönyt niitä, ainakaan niin paljoa, että sen huomaisi, meillä tosin on vapaa heinä, joten ehkä heinä on mieluisempaa.
Siivous on erilaista, mitä normaalisti turve tai kutterikarsinassa, kusi ja lantakohtiin EI laiteta kokonaisia nappuloita, vaan sitä hajonnutta "jauhoa" siirretään muilta kohdilta, kokonaiset nappulat laitetaan muihin kohtiin/reunoille, jolloin saadaan aikaan kierto, eikä karsinassa ole pelkkää olkijauhetta. Tarkkaan kun jaksaa puhdistaa, ei tavaraa tule 2 karsinasta kuin vajaa puoli kottikärryä(tavallinen pikkukottari), toki jos reilummalla kädellä siivoaa, saa sitä jätettä lantalaan enemmän. Monethan kehuu, että olkipellettikarsinoista tulee vähemmän jätettä. Käyttäjästä se on kiinni minusta kuitenkin.
Itse olen tykännyt kovasti, turve oli tummaa ja pölisevää, kutteri ei tahdo maatua jolloin sitä joutuu varastoimaan lantalassa kauemmin. Olkipelletti maatuu nopsaan!

Sattumalta törmäsin myös käyttäjiin, joilla on käytössä kuivikkeeksi tehtyä(löyhempään pakattua) puupellettiä. Pölyää hieman olkipellettiä enemmän(pelletin valmistukseen käytetään myös hiontapölyä), maatuu hitaampaa(vrt.kutteri), mutta muuten käytöltään kuulema olkipellettiä vastaava, mutta PALJON edullisempi. Minä maksoin olkipelletistä 175e/500kg, puupellettiä saisi 102,50e/500kg.
Maalaistyllerö ja "lv-poni" Femina Dahlia -05. Varsoo 2013 orista Rock N Jetset.
http://kuvablogi.com/blog/5069/8/
sos-84

ViestiKirjoittaja sos-84 » Ke Tammi 18, 2012 8:48 pm

Ja kyllä, turve jäätyy aumaan talvella, niin että meinaa loppua usko/toivo/rakkaus sen irroittamisessa, asiaa helpotti hieman, kun sen sai katon alle, mutta jäätyi se silti. :|
Maalaistyllerö ja "lv-poni" Femina Dahlia -05. Varsoo 2013 orista Rock N Jetset.
http://kuvablogi.com/blog/5069/8/
sos-84

ViestiKirjoittaja Marge » Ti Tammi 24, 2012 3:32 pm

Meilläkin olkipelletti ja olen kyllä ollut tyytyväinen! Ei haise ja tykkään patjasta!
Alotukseen toki menee paljon pellettiä, meillä meni puolitoista suursäkkiä aloitukseen ja sen jälkeen 1-2 sankollista/viikko.
Säkit on ollut kyllä erilaatuisia, nyt kolmas säkki menossa, tää viimeinen säkillinen pellettiä on tummempaa ja säkki sisältää mun mielestä PALJON enemmän kuin aiemmat, tästä kysyin agrista, niin sanoivat vaan että on saman verran, ne aiemmat on ollu vaan enemmän puristettuja eli muka mahtuu pienenpään tilaan. Mutta enpä tiedä, ero oli nimittäin suuri.
Tää viimenen säkki nyt kestää meillä sinne kesään asti, eli kuukaudessa hinnaksi tulee n. 37e/hevonen... mun mielestä hintansa väärti... Turpeen hinnoista minen tiiä mittää eli en lähe vertailemaan :D

Eivät ole meillä syöneet pellettiä ja varastointi onnistuu ulkona, meillä on säkin päällä levy suojana.
Menneisyydelle en voi mitään, tulevaisuuten voin vaikuttaa...
Marge

ViestiKirjoittaja venjavil » Ti Tammi 24, 2012 6:53 pm

Olkipelletistä olisin minäkin kiinnostunut. Mistä olette niitä ostaneet? Agrimarketista? Minkä kokoinen on tuo suursäkki ja millä sitä käytännössä liikutellaan?
venjavil

ViestiKirjoittaja Makke » Ti Tammi 24, 2012 8:11 pm

Minä olen ollut puolen vuoden käyttökokemuksen perusteella erittäin tyytyväinen olkipellettiin. Ainoa ongelma meillä pihatossa on ollut se, että ponit ovat syöneet tuota agrimarketin pellettiä, joka oli halvempi (ja kotimainen?). Tulihan tänä märkänä syksynä toinenkin ongelma, homehtui avaamattomassa pussissa, muistaakseni kyseessä oli juuri tuo agrimarketin pelletti. Paimenpojasta olen hankkinut pikkupusseissa sellaista, jossa on jonkinlainen öljypinnoite. Tämä toimii loistavasti eikä maistu poneille. Meillä kuluu vain säkki joka toinen viikko, mutta ponit (2 pikkuponia) eivät käy juurikaan hädillä pihatossa. Pissat imee loistavasti ja hajua ei tosiaan ole. Tykkäävät myös selvästi, piehtaroivat heti tuoreessa säkillisessä. Suosittelen lämpimästi!
Makke

ViestiKirjoittaja Marge » Ti Tammi 24, 2012 9:22 pm

Juu meillä tosiaan Agrin pelletti, niitä suursäkkejäkin on vissiin ainaki paria eri kokoa(?) Meillä säkit 400kg. Autolla toivat pihaan ja roklalla siirsivät paikoilleen tuohon seinän viereen.
Tuolla toisella foorumilla sanoivat että kun kostuttaa pinnan etikkavedellä niin ei pitäisi syödä, mä en tiedä kun eivät meillä tosiaan ole syöneet :)

Se on painavaa tavaraa siis ihan pikkulasteinakin eli aloitussäkit olisi hyvä saada mahdollisimman lähelle niitä karsinoita, mulla ärräpäät lenteli ku 600kg pellettiä piti kottareilla kuskata yli kynnysten ja yhden mutkikkaan käytävä läpi ja kun ei niitä kottareitakaan täyteen voinut laittaa kun oli niin painavaa! Hehheh... seuraavan satsin tilaan tallin toiseen päähän ;) Jatkokäyttö onkin ollut helpompaa, tosiaan otan sankon, täytän ja vien karsinaan ;)
Menneisyydelle en voi mitään, tulevaisuuten voin vaikuttaa...
Marge

ViestiKirjoittaja nyssa » Ma Helmi 06, 2012 11:08 pm

Mä olen kokeillut pellavaa (liian liukasta yksin käytettynä) toimi turpeen kanssa hyvin,mutta miinuksena hinta ja saatavuus.

Olkipellettiä olen kokeillut ja ihan puupellettiä,mutta en pitänyt kummastakaan.Sekoitettuna turpeeseen olivat ihan ookoo.

Nyt on lämpösessä tallissa käytössä turvepatja ja kahdella vähemmän sontiaisella olkea siinä päällä.
Muuten hyvä,mutta turpeen käsittely on mulle hankalaa kun se pölyää ja tunkee hengitysteihin(astma ei tykkää)

Lämpösessä tallissa siis on +3/+5 lämpötila.Kylmässä tallissa on turvepatja ja päällä purua kun se ei jäädy.Olkeakin joo,mutta ponin pirulaiset kuvittelevat sen olevan suurinta nami namia. :D

Mutta turvetta en siis vaihda vaikka hankalaa sen kanssa välillä onkin.traktorin peräkärryllä haetaan ja sitä kuluu ihan pirusti talven aikana.
kotona hevosia ja pari akvaa
nyssa

ViestiKirjoittaja M-H » To Helmi 23, 2012 11:35 am

Ketjusta poistettu pari viestiä joiden tarkoitus oli vain mainostaa omaa firmaa (ja siihenliittyvä kommentointi).

Yrityksille on oma paikkansa mainostaa tuotteitaan täällä foorumilla.

Jatkakaa.
Kuva
M-H
Site Admin

ViestiKirjoittaja tulppis » Ma Huhti 09, 2012 1:54 am

Allergisoiduin huonolle oljelle tänä talvena niin että tarkoitus jatkaa plussakelit jatkossa turpeella ja talvipakkaset ilmeisesti pellavalla. Pellavan kulutus suuri talvella kun pitää pitää patja sulana, mutta se on huonoista vaihtoehdoista toistaiseksi paras.
tulppis

Paluu Hevosten pito