Pihaton verhoista kulkemisen opettaminen

Yleinen hevosten pitoon liittyvä keskustelu. Pihatot, ruokinnat, karsinat, hoito,sairaudet jne.

Pihaton verhoista kulkemisen opettaminen

ViestiKirjoittaja RJH » Pe Loka 07, 2011 7:25 pm

Mitenkäs voisi pollelle opettaa kulkemaan pihaton verhoista? Meidän parikymppinen rouva on nyt 3 kuukautta tuijotellut verhoja, eikä vaan millään kulje niistä itsekseen. Taluttamalla kyllä tulee perässä, mutta se nyt ei oikein ole itse tarkoitus. Kyseinen hevonen on siis ensimmäistä kertaa elämässään pihatossa ja ilmeisesti on ongelmia ymmärtää sitäkään, että saa vapaasti mennä ja tulla. Olen tuumannut, että routa porsaan kotiin ajaa, mutta jotenkin alkaa jo kylmäämään ajatus, että jos ei kuitenkaan....
RJH

Re: Pihaton verhoista kulkemisen opettaminen

ViestiKirjoittaja tuulikki » Pe Loka 07, 2011 8:05 pm

Mie opetin meijän vanhan tamman kulkemaan liuskojen läpi niin, että nostin muutaman liuskan sivulle jonkun köyden tms avulla, jollein oviaukko oli "auki" ja siitä oli helppo kulkea vaikka vähän jännittikin. Alkuun mentiin niin, että talutin tamman sisään ja annoin sen syödä ruokansa sisällä. Muutaman kerran mentiin ryminällä sisään, mutta äkkiä oppi, että ei se aukko ole hirviön kita :D Pikkuhiljaa sitten pienensin aukko, eli laskin suikaleen kerrallaan takaisin paikoilleen ja lopulta niistä läpi kulkeminen onnistuikin tammalta yksin. Kaveri edellä vois myös olla hyvä keino opettaa liuskoista kulkeminen, mutta mie halusin tamman oppivan alusta alkaen, että siellä pihatossa voi olla myös yksin.

En edes muista, miten pitkään meillä meni aikaa opetella tuo, mutta koko kesä treenattiin enemmän ja vähemmän...
Haluan, että sinun on hyvä olla kanssani.
tuulikki

Re: Pihaton verhoista kulkemisen opettaminen

ViestiKirjoittaja RJH » To Loka 20, 2011 8:11 am

Samaa olen tehnyt, eli pari liuskaa ylös ja polle sisään syömään. Ruuan perässä tulee ilman talutusta, mutta muutoin on hankaluuksia. Viime päivinä olen huomannut, että menee kyllä tuulisella säällä ja kylmällä sisään, jos ja vain jos verhoissa on hevosen mentävä aukko. Sellainen ajatus nousi mieleen, että jos ripustelis muutaman hunajaan dipatun porkkanan verhojen väleihin roikkumaan. Sitten, kun niitä sieltä metsästelee, ehkä huomaa, että nämähän liikkuu pois tieltä, eikä niiden takana ole mitään hirviötä. Siinä on tietty vaarana, että muut käyvät porkkanoihin käsiksi, eikä vanha rouva ehdi edes hajua saamaan.
RJH

Paluu Hevosten pito