Luontaislääkintä hevosen hoidossa

Yleinen hevosten pitoon liittyvä keskustelu. Pihatot, ruokinnat, karsinat, hoito,sairaudet jne.

Luontaislääkintä hevosen hoidossa

ViestiKirjoittaja S.V. » To Marras 19, 2009 7:48 pm

Minua kiinnostaisi, miten paljon ihmiset käyttävät hevostensa hoidossa luontaislääkintään. Lähinnä homeopatiaa ja kasvilääkintää. Millaisia kokemuksia, onko saatu apua, mitä huonoa jne. Itse käytän oman hevoseni kohdalla entistä enemmän luontaista lääkintää tietojeni karttuessa. Sain esimerkiksi hevoseni hormonihäiriöön apua homeopaattisista aineista. En kuitenkaan riskeeraa hevoseni terveyttä siten, ettenkö turvautuisi eläinlääketieteen apuihin, jos hevoseni vointi sitä vaatisi. Kasvilääkintää käytän lähinnä ennaltaehkäisevänä keinona ettei niitä keuhkosairauksia ym. tällaisena märkänä kauteta tulisi. Kokemuksia ja mielipiteitä, niin puolesta kuin vastaan.
S.V.

Re: Luontaislääkintä hevosen hoidossa

ViestiKirjoittaja Hanna K-M » To Marras 19, 2009 9:22 pm

Minulla ei ole vielä kokemusta luontaislääkinnästä, mutta mielelläni kuulisin muiden kokemuksia ja neuvoja asiasta. Oma ketju kysymyksille aiheesta voi olla myöhemmin aiheellinen, mutta änkeän nyt tähän. Eli minulla on shettismamma, jolla todettiin kesäihottuma viime kesänä. Eläinlääkäri oli sitä mieltä, että vaiva tullee vain pahenemaan kesä kesän jälkeen (joita vm -83 mummelimme vielä toivottavasti monta näkee). Osaisiko joku neuvoa, millainen luontaislääkintä/homeopatia voisi auttaa lievittämään kesäihottuman oireita tai toisaalta karkottamaan öttiäisiä pois? Kurjaa, jos tamma pitää ensi kesänä sulloa kokovartaloloimeen laitumelle :|
Hanna K-M

ViestiKirjoittaja Intsi » To Marras 19, 2009 9:28 pm

Muutoin ei ole itselläni kokemusta, kuin lähinnä tuohon ennaltaehkäisevään hoitoon lukeutuvaa puolta eli rautakuuri on annettu nokkosia kuivattamalla. Ensimmäinen kesä meni harjoitteluksi, kun nokkoset homehtuivat. Toisella kertaa niitä sitten syötettiinkin jo hyvissä ajoin ennen talvea, mutta aika työläältä tuntui kerätä ja hienontaa, kun hevosia on paljon.
Joka päivä voi oppia jotain uutta ;D
Intsi

ViestiKirjoittaja Emili » To Marras 19, 2009 10:20 pm

Muistelisin hämärästi että omalla hevosellani on käytetty jonkinlaista luontaislääkitystä. En osaa mitään tarkempaa sanoa, muuta kuin että se oli johonkin silmätulehdukselta vaikuttavaan. Toimi kyllä.

Hanna K-M: meillä on auttanut jo paljon se että on viileä pihatto mihin ötökät eivät tule. Itse ihottumaan meillä on laitettu tätä: http://www.kengattomathevoset.fi/tuotte ... 16&popup=1 ja mielestäni se on vähentänyt kutinaa. Ennen tuon mömmön laittoa olen pessyt tällä: http://www.kengattomathevoset.fi/tuotte ... 29&popup=1

Sitten hevonen on itse huoltanut ihottumaansa hieromalla kaulaansa pihkaa valuvaan puuhun. Tekee mukavan kerroksen ihottuman päälle. Haju on upea. Miinuksena se että joutusin taas syksyllä leikkaamaan pahimmat klimpit pois karvasta.
Emili

ViestiKirjoittaja Tunante » La Marras 28, 2009 2:51 am

Tervehdys!

Fytonomiasta löytyy tietoa :idea: :

http://www.luontoaidinhevoset.com/

... ja täältä löytyy kokemuksia:

http://www.luontoaidinhevoset.com/17
Tunante

ViestiKirjoittaja S.V. » La Marras 28, 2009 11:54 am

Mallu kirjoitti:Tervehdys!

Fytonomiasta löytyy tietoa :idea: :

http://www.luontoaidinhevoset.com/

... ja täältä löytyy kokemuksia:

http://www.luontoaidinhevoset.com/17

Nuo on hyvät sivut. Kannattaa käydä katselees ihan vaikka vaan mielenkiinnosta.
Hämeenkyrön kupees on Frantsilan yrttiviljely yritys, josta saa kans tietoa yrteistä. Ja jos ohitte ajaa, niin on vierailun arvoinen paikka. Nettisivutkin löytyy www.frantsilankehakukka.fi
Homepaattisista aineista tietää koulutetut eläinhomeopaatit/ihmishomeopaatit ja luontaistuotekaupat. Kannattaa kuitenkin aina varmistaa luontaislääkintä puolella, että ihminen tietää mistä puhuu, kun sekaan mahtuu kaiken kirjavaa sakkia.
S.V.

ViestiKirjoittaja nina V. » Ke Joulu 02, 2009 10:21 am

Hei kaikille, jotka olette kiinnostuneet luonnollisesta tavasta hoitaa ja lääkitä hevosianne.
Luonnollisuus on asia jota tulee korostaa tämänpäivän yhä teollistuneemmassa yhteiskunnassa.
Luonnollissden mukaan tuominen hevosen hoitoon on katoavaa kansanperinnettä ja sen väheneminen on merkki jopa osittain kansallisaarteen pudottamisesta.
Suomalaisille ja pohjoismaisille ihmisille on aina luonto ja sen kunnioittaminen ollut osa historiaa.Sen hyöty ja taito ottaa siitä hyöty on unohtunut suurin osin.
Suomessa ei ole ammattikuntaa joka kouluttaa erityisesti hevosten kasvi ja luontaislääkitsemiseen ammattilasia.Koulukuntia löytyy, jotka ns pintapuolisesti kouluttavat eläinten kasvihoitoihin.Ihmispuolella luontaisneuvojia löytyy runsainmitoin.Ihmis ja eläin lääketiedettä ei fytopoliittisesti voi verrata kuin murto-osan.Ei voida siis luottaa kasvitietoihin, jotka perustuvat ihmisten hoitoon.
Itsekin olen joutunut hakemaan palasina tietoni maailmalta.
Tervetuloa kaikille tutustumaan nettisivuihini ja syventymään asiaan, joka on meidän kaikkien selkärangassa ja äidimaidossa vielä.
teissä jokaisessa elää kyky ja halu. Se pitää vain löytää sieltä piilotetusta "solusta".
Lämpimin terveisin, Nina V./Luontoäidinhevoset
nina V.

ViestiKirjoittaja Itämaanihme » Pe Joulu 25, 2009 4:28 pm

Minun kohta 25-v. suokilla hajosi jänteet hyvin vakavasti kohta 3 vuotta sitten; sekä pinnallinen että syvä koukistaja ja tukisiteet toisesta etusesta. Ennuste oli ensimmäisen ultran jälkeen aika toivoton vakavan vamman ja hevosen iän vuoksi mutta itse en sitä suostunut uskomaan. Aika, kärsivällisyys, ultraukset, akuuttivaiheen jälkeinen kärsivällinen kävelytys ja kävelytys ja kävelytys ja joskus takapakit ja taas kävelytys jne. on auttaneet ja hevonen on kunnossa, jonkin verran mietin itse ajoittain mistä sen kanssa menen ja miten yms. enkä pidä kenkiä ja etukavioissa säilytetään melko pystyasento mutta muuten jalat toimii loistavasti maastokäytössä eikä ole kipuilleet/kuumotelleet/turpoileet/aristelleet lainkaan kohta kahteen vuoteen. Uskon merkittävänä hoidon tukena olleen magnesiumin ja kalsiumin sekä joidenkin homeopaattisten valmisteiden. En enää muistakkaan mitä sillä silloin käytin mutta kaikki aineet ja hoidon vaiheet on kirjattu ylös eli tarvittaessa kaikki tiedot pitäisi löytyä. Eli kyllä, olen käyttänyt.
Itämaanihme

ViestiKirjoittaja Ivus » Pe Helmi 26, 2010 8:51 pm

Kesäihottumaisella tammallamme parhaan avun ovat tuoneet vehnänalkioöljy ja pikiöljy. On kokeiltu jos jonkinmoista myrkkyä, mutta kyllä luonnonapu on paras apu. Ja sitten kymysys: millä " luonnollisella" ruoalla tai konstilla voi täyttää lisääntyneen c-vitamiinin tarpeen? En mielellään syötä lisäravinteita jauhona purkista, ja mietin nyt että mistä saisin huonokuntoiselle keuhko-ongelmaiselle hepalle c-vitamiini lisää ruokintaan.
Elä hättäile! Ei karhukkaa riehu koko ajan, ne vettää puolukoita välillä.
Ivus

ViestiKirjoittaja Tunante » La Helmi 27, 2010 3:28 am

Nokkonen, tyrni ja voikukka voisivat olla hyviä, luontaisia C-vitamiinin lähteitä,

kts. esim. http://www.luontoaidinhevoset.com/25

Luontoäidin hevosten Viitamäen Nina tekee sopivia seoksia erilaisiin tarpeisiin, esim. yllämainittuja kasveja häneltä pitäisi löytyä.
Tunante

ViestiKirjoittaja Timanttia hiomassa » Pe Maalis 05, 2010 12:37 pm

Meillä homeopatiasta pelkästään positiivisia kokemuksia. Itsehoitona käytän mm. ruhjeiden/kolhujen (sekä henkisten että fyysisten) hoidossa sekä ennaltaehkäisevänä, jos tiedän, että tulossa on jotain poikkeuksellista - kuten vaikka uudenvuoden raketit tai klinikkareissu.

Akuuteissa tilanteissa konsultoidaan diplomihomeopaattia, joka tuntee tallin hevoset ja osaa määrätä oikean aineen oireisiin. Se on kaiken a ja o.

Kesäihottumiin olen kuullut monen saavan avun myös homeopatiasta, mutta silloin kannattaa kyllä pyytää homeopaatti paikalla katsomaan ja haastattelemaan heppa :)
Timanttia hiomassa

ViestiKirjoittaja jatjat » Su Maalis 07, 2010 10:22 am

minun "elämänimiehellä" :) venähti jänne joka on vammautunut jo aiemmin, taas. onneksi lääkärin mukaan vain lievästi.
kuumeisena ódotan ensi perjantaina homeopaatin vierailua hevoseni luona, homeopaattiset aineet sekä magneettipintelihoito aloitetaan tukihoidoksi, ja sydämestäni uskon että ne toimii.

ihminen on tänäpäivänä valitettavasti vieraantunut "ruohonjuuritasosta" ja välineellistänyt niin hevosen, useat eläimet , sekä itsensä,. kiire, minäminä asenne sekä vääristynyt maailmankuva tekee sen ettei nähdä olennaista.
hoidetaan van oireita eikä niiden aiheuttajaa. pilleria joka vaivaa, ja kaikki sujuu taas... ei ole aikaa , jota ihminen itse niinkuin eläimet tarvitsisivat.

meillä aloitettiin 3 päivää sitten horcebalancen Kristiinan räätälöimä vitamiini lisärehu kuuri, jonka tarkoitus on poistaa myrkyt ja kuonat hevoseni elimistöstä, tasapainottaa vitaamipuutostiloja joita uskon hevosellani olevan. tällöin ravintoaineet normi ruuasta pääsevät imeytymään niinkuin on tarkoitettu, ja monilta murheilta toivon mukaan vältytään...
eli kaikki synteettiset valmisteet pois, ja vain luonnonomia aineita... ah kuulostaakin jo parantavalta!!!! :D
The more I get to know some people- the more I like animals.
jatjat

ViestiKirjoittaja nina V. » Ke Maalis 10, 2010 10:58 am

Hei.
Ovatkohan nuo Horsebalancen tuotteissa olevat aineosat aivan 100% luonnonraaka-aineita?
Näin vinkkinä teille kaikille, että jos halutaan olla täysin varmoja ns luontaistuotteesta tai sen luonnonmukaisuudesta, niin silloin tuoteselosteessa mainitaan AINA ravintoaineen lähde.Esim c vitamiini:lähde Ruusunmarja . E vitamiini:lähde maapähkinä tms
Pelkät nimikkeet esim pantenolihapot,askorbiinihapot jne, ovat synteettisten aineiden nimityksiä.
vaikka luontaistuotekaupat/liikkeet ynm mainostavat ja toimintaperiaatteet ovat "luontaista" on hyvin monessa eri tuotteessa kuitenkin valitettavasti syntetisoituja "luontaistuotteita".
Eli olkaahan tarkkoja,jos haluatte varmistua täysin luonnonmukaisuudesta.
orgaaninen lähde imeytyy kehoon aivan eri tavalla kuin epäorgaaninen. Siksi joskus hevosenkin keho menee tukkoon koska ainekset imeytyvät väärin tai ei ollenkaan tai ne hakeutuvat eri ruumiinosiin mm kiteytymällä elinten tai nivelten läheisyyteen.Joskus oireena ja sairautena saattaa syntyä juuri nivel ja luusto ongelmia,ihosairauksia sekä kaikkea maan ja taivaan väliltä.

Hyvin verrannollista siihen, miksi tämänpäivän yltäkylläisessä ravitsemusmaailmassa meillä ihmisilläkin allergiat ovat lisääntyneet huimaa vauhtia.(vaikka ruokaa pitäisi olla enemmän kuin koskaan,se taitaa olla se koostumus..)

Hyviä tuotteita on ja tulee olemaan,vaikka luonnollisuus ei toteutuisikaan, mutta tässä vain hyvä vinkki niille, jotka ehdottomasti luonnollisuutta hakevat.
nina V.

ViestiKirjoittaja jatjat » Ke Maalis 17, 2010 9:48 am

nyt on horsebalancen mömmöjä vedetty 2,5vk. (ovat 100% luonnonaineita) , lisäksi magneettiloimi öisin vilkastuttamassa verenkiertoa.
eilen tallille mennessäni tarhassa oli huomattavasti vilkastunut, ilostunut , jopa leikkisä polle joka leikki naapuritarhan hevosen kanssa riimusta vetämistä... yritti hamuta minua niskasta ja hiuksista... mitä ei IKINÄ aiemmin ole tehnyt...
2kk olemme tunteneet, ja masentuneen oloinen polle on ollut joka päivä vastassa...

tiedä sitten mitä lie tapahtunut, mutta niinkuin Horsebalancesta luvattiin, kakka haisi muutaman päivän ajan pahalta ja väri oli erilainen kuin normaalisti. kuonaa on lähtenyt elimistöstä pois ja ravintoaineet pääsee imeytymään paremmin, ja hevoseni kakkaa enemmän kuin ennen... selvä muutos parempaan... suosittelen!!!!!!! :D
jatjat

ViestiKirjoittaja Pirelli » Pe Maalis 26, 2010 11:10 am

Hei! Jos osaatte ruotsia kannattaa käydä sivuilla http://www.homeopathuset.se Horse Balance on juuri näitten tuotteiden jälleenmyyjä. Olen itse lähettänyt jouhianalyysiin tuonne Ruotsiin ja kun tulokset tulee takaisin tilataan noita Horse Balancen tuotteita. Ovat 100% luonnollisia. Parasta mitä olen löytänyt jota hevoselle voi syöttää :) Ja vapaa kuivaheinän saanti, väkirehuna kaura ja melassileike + suolakivi ja vettä tarpeaksi! Ostin hevoseni vastikään ja nyt sillä on kavionivelentulehdus, sama joka sillä oli vuosi sitten edellisten omistajien luona, rasitusvamma. Olen ruvennut syöttää inkivääriä, selleriä, rosmariinia (saa ihan kaupasta!) ja vähän kuivattua nokkosta ja siankärsämöä jota kaapista löytyi tukena ja lueskelen vielä näistä ja jos löytyisi noita vähän eksoottisempia yrttejä jostain tähän vaivaan.. Ajattelin myös että miksi en kokeilisi homeopatiaakin.. Jos/kun vamma on krooninen niin sen saisi ehkä ruotuun sillä :) Pitää löytää joku hyvä homeopaatti vain. Lisäksi saa Bach kukkatippoja Rescue Remedyä ja Walnuttia. Katsotaan mihin johtaa :) Muuten ei koululääkinnän puolella ole paljoa muuta tehtävää kuin särkylääkettä ja talutusta.. Että.

Tein myös lopputyöni kun valmistuin hevosenhoitajaksi hevosen vaihtoestoisesta lääkinnästä, yrttilääkintä ja homeopatia lähinnä mutta myös nuo kukkatipat, aromaterapia ja akupunktio. Hoidimme yhden hevosen, itseasiassa opettajani hevosen, homeopatialla ja tulokset olivat hyvät, hoito jäi vain vähän kesken kun aika loppui :/ Jos tätä kokeilee ei kannata säikähtää sitä vaihetta aluksi kun asiat huononee, vään niinkuin noissa Horse Balancen tuotteissa vaikka ne eivät ole homeopaattisia, tulee sellainen parannuskriisi joka ei ole missään nimessä vaarallinen :) Lisäksi olen miettinyt että jos jossain vaiheessa kouluttautuisi eläin-naturopaatiksi! Ruotsissa pystyy kouluttautumaan semmoiseksi kuin equiterpaeut.

Suosittelen kyllä lämpimästi luontaislääkintää! <3
Lisäksi tämmöisenä vinkkinä vain on olemassa semmoistakin kuin eläinkommunikaatio jota voi käyttää tukena ja saada eläimen näkökulma asiasta, yleensä ne ovat hyviä tietämään itse mikä on väärin ja mitä tarvitsevat ;) Ei, en ole hullu. Tunnen yhden Suomen ainoista eläinkommunikaattoreista :) USA:ssa tavallista jo! Esim. http://www.ameliakinkade.com

PS. jos haluaa c-vitamiinia syöttää heposelle niin ruusunmarja on myös c-vitamiinipommi :)
PS2. Aivan, kun ostatte tuotteita luontaistuotekaupoistakin tarkistakaa sisältö!!! Pelkät ravintolisät joita monet ovat niitä ei valvota vaan ne pääsevät varsinkin Amerikasta markkinoille niin helposti! Tuotteen pitää olla rekisteröity luontaislääkkeeksi (en ole varma että se suomenkielinen sana on tuo, ruotsiksi naturläkemedel) jotta sen valmistusta sisältöä ym olisi valvottu ja se oikeasti on luonnollinen tuote.. Katsoin esimerkiksi nokkostabletteja jotka oli tarkoitettu rautalisänä, nokkosessahan on paljon rautaa, ja kun käänsin purkkia ja luin sisällöstä niin kappaskummaa; nokkosta ja RAUTAA. Eli siihen oli lisätty rautaa, mitä luultavammin synteettistä. Järkeä? Tällä alueella kannattaa kyllä vielä pitää varansa :)
Pirelli

ViestiKirjoittaja jatjat » Pe Maalis 26, 2010 2:15 pm

jos olet varsinais-suomen suunnalta , voin suositella lämpimästi homeopaatti Minna Glogania. häneltä hankin ne magneettisuojat jalkoihin (vanhajänne vamma) sekä magneettiviltti selkään yöksi, ja otettiin vielä homeopaattinen lääke tueksi. 2 vk näistä, en hevosen yleisolemuksesta heppaa samaksi uskoisi. ja samaa sanoo myös muut, jopa "skeptikot" soita Minnalle!!! :)
jatjat

ViestiKirjoittaja Pirelli » Pe Maalis 26, 2010 7:30 pm

Minnahan se juuri tuossa lopputyössänikin oli homeopaattina myös, olin myöskin erittäin tyytyväinen! ;) Harmittaa vain vähäsen se hoidon keskeen jääminen janiin vissiin Minnaakin.. Koulu oli Kemiönsaarella, itse asun Sipoossa... :/ Joten pitäisi täältä lähettyviltä :) Vähän sillain että jos ei olekkaan yhtä hyvä kuin Minna..

Vielä tuosta niveltulehduksesta ja eläinkommunikaatiosta; henkilö joka siis toimii eläinkommunikaattorina jutteli ponini kanssa ennenköin ostin sen ja myyjä oli sanonut että oik. etujalassa ollu niveltulehdus. Noh, siintä vammasta ei ollu siinä kommunikaatiossa mainintaakaan, vaan tuli esille että vasemman lavan kohdalla energiat jumissa, eli ei kulje alas vasempaan etujalkaan = sitä jalkaa ei päässyt tutkimaan, Hevonen siis 400 km päässä Vaasan lähellä ja me täällä Porvoossa ;) lisäksi että ristiselkä jäykkä. Omistajan palaute oli tähän että oho, hänelle oli tullut virhe eli vasemmassa etujalassahan se tulehdus oli ollu ja lisäks hieroja on aina sanonu että vasen lapa on jumissa ponilla! Ratsastaessa jos jännittyy alkaa myös tahdittamaan vasemmalla etusella. Ja kun poni 2,5 vuotta sitten tuli niille sillä oli ristiselkä niin kipeä että kun käden vain laittoi siihen päälle niin poni istahti käytävälle ja edelleen on jäykkä. Aika uskomatonta.

Noh ja nyt hän siis puhui taas vähän heposen kanssa ja poni sanoi että ei se jalka oo niin kipeä että se paranee, ei siintä tarvitse huolia, enemmän se oli että AJ AJ se lapa ja ristiselkä jälleen. Eli luultavasti niveltulehdus on kotosin jo sieltä ylhäältä, pitäs jotenkin saada ne energiat avattua sieltä. Ja ei ollut varma mutta sanoi että joko lihaksissa tai jopa siinä nivelessä tai jossain joka olis siellä ylhäällä olis jotain ongelmaa.. Kuvautan varmaan sen alueen niin näkee onko siinä jotakin häikkää joka pitäis hoitaa kuntoon. Ja pitää saada hevoshieroja hieromaan ponia :) Ja vielä tarkistaa ettei satula aiheuta sitä ristiselän kipua.

Aika mielenkiintoista...
Pirelli

ViestiKirjoittaja SanniStella » Pe Huhti 16, 2010 9:58 pm

Stellan varsan jalat oli todella kippurat kun se oli pieni. takavuohiset koski melkeen maata,ja takajalat kallistui polvista vasemmalle.homeopatialla ja osteopatialla jalat saatiin kuntoon. :>
SanniStella

ViestiKirjoittaja Päivi » Ke Kesä 09, 2010 5:47 pm

Hei

Laitan nyt tänne myös, vaikka jo kirjoitin pitkät jutut tuonne toiseen ketjuun "yrityksille ja yhteisöille"... ;)

Pikainen esittely... Olen Päivi Ahlfors Unkarista ja olen joillekin hevosten omistajille jo varmaan tuttu yrttien puolelta. Nina Luontoäidinhevosista kertoi tästä sivustosta, joten päätin tulla piipahtamaan, ja olen todella iloinen tästä sivustosta! Ihanaa, että me "yrtteihin, homeopatiaan, reikiin ja muuhun 'hömppään' hurahtaneet" olemme saaneet oman foorumin, jossa miettiä ja vaihtaa ajatuksia näistä itsellemme rakkaista aiheista.

Teen Ninan kanssa tiivistä yhteistyötä tämän asian puolesta/eteen, että hevosilla olisi mahdollisuus puhtaampaan, luonnollisempaan ja terveenpään elämään, ilman kemikaaleja ja epäorgaanisia aineita, jotka alkavat olla jo monen vaivan takana. Lämpimät terveiset vaan Ninalle, että aktiivisesti asian puolesta siellä Suomessa jaksaa toimia.

Olen tehnyt tällaiset sivut http://hevonen.nettisivu.org/ ja toivon, että niistä olisi apua mahdollisimman monille hevosen omistajalle koskien hevosen hyvinvointia. Aiheesta on myös juttua uudessa Tunne Hevonen - lehdessä.

Ayurveda tuotteita saa meiltä täältä Unkarista tilattua http://www.betterchoice.fi/ sekä uusia tuotteita on pian tulossa paljon kun kaupan sivut uudistuu täysin. Ja tietty yrttejä löytyy myös monen vaivan hoitoon ja ehkäisyyn.

Minulle voi toki kirjoittaa info@betterchoice.fi jos haluaa kysyä Ayurvedatuotteista tai tämän asian tiimoilta jotain.

Ystävällisin terveisin ja kaunista kesää sinne Suomeen
Päivi
Päivi

Paluu Hevosten pito