Kengityskysymys

Yleinen hevosten pitoon liittyvä keskustelu. Pihatot, ruokinnat, karsinat, hoito,sairaudet jne.

Kengityskysymys

ViestiKirjoittaja Tuizu » La Heinä 02, 2011 9:35 pm

Minä en ymmärrä hevosen kengityksestä enkä kengättömyydestäkään yhtään mitään. tällä hetkellä kengättömyys ei ole meillä ajankohtainen ja nyt haluaisin kysyä kengityksestä. Meillä oli pitkään sama kengittäjä joka teki kuumakengitystä ja käytti sivutaitekenkiä. Hän lopetti työt ja kengittäjä vaihtui. Tänään kengittäjä sanoi että hevoseni kaviot ovat alkaneet levitä ja että se on hyvä. Olivat kuulemma liian kapeat. Olen kuitebnkin myös kuullut että tuo leviäminen ei olisi hyvä juttu. Aiemmin kengittäjä halusi muotoilla kaviot niin että ne ovat kruununrajasta alas aivan tasaiset. Nykyisen kengittäjän aikana kavioista on tullut hiukan "kellomaiset", siis ikään kuin kaviossa olisi pieni helma. Mikähän oikein on hyvä ja mikä ei? Molemmat kengittäjät ovat olleet ammattilaisia ja arvostettuja. Nykyinen on kyllä ainakin 20 vuotta vanhempi kuin edellinen. Laitelkaapa näkemyksiänne, kiitos!
Tuizu

Re: Kengityskysymys

ViestiKirjoittaja M-H » Su Heinä 03, 2011 12:18 am

Helma eli ns. 'suksi' on huono tietojeni mukaan jos kyseessä se mitä käsitin kirjoituksesi perusteella. Kavion tulisi olla suora ruunurajasta lähtien. Tämä ns. flare efekti johtuu mekaanisesta leviämisestä. Kavio kasvaa ja lopulta lohkeaa lyhyemmäksi. Villihevosilla jotka elävät pehmeissä maasto-olosuhteissa (esim suot) tämä toimii kavionhoitona kun kavio ei kulu tarpeeksi. Se leviää sivulle ja lohkeaa lyhyemmäksi.
Kovalla alustalla tämä kyllä voi aiheuttaa kipua ja mekaanista irtoseinäisyyttä.
Kuva
M-H
Site Admin

ViestiKirjoittaja anutus » Su Heinä 03, 2011 2:33 pm

Tuizu kirjoitti:Tänään kengittäjä sanoi että hevoseni kaviot ovat alkaneet levitä ja että se on hyvä. Olivat kuulemma liian kapeat. Olen kuitebnkin myös kuullut että tuo leviäminen ei olisi hyvä juttu. Aiemmin kengittäjä halusi muotoilla kaviot niin että ne ovat kruununrajasta alas aivan tasaiset. Nykyisen kengittäjän aikana kavioista on tullut hiukan "kellomaiset", siis ikään kuin kaviossa olisi pieni helma. Mikähän oikein on hyvä ja mikä ei? Molemmat kengittäjät ovat olleet ammattilaisia ja arvostettuja. Nykyinen on kyllä ainakin 20 vuotta vanhempi kuin edellinen. Laitelkaapa näkemyksiänne, kiitos!

Komppaan M-H:ta.

Omia ajatuksiani: Leveään (ts. pyöreään) kavioon kyllä tulisi pyrkiä, mutta käsittääkseni siten, että kavio levenee anturasta eikä kynnestä. Tuo kellomaisuus kuulostaa mielestäni siltä, että kaviota levennetään jättämällä seinämä liian pitkäksi, jolloin tulee tämmöinen M-H:n kuvaama mekaaninen flare eli irtoseinäisyys, joka aiheuttaa kipua erityisesti kovalla pohjalla.

En ole mikään asiantuntija, mutta olen joutunut lukemaan nettiä etu- ja takaperin monilla kielillä aiheesta, koska omalla ruuniksella oli tullessaan molemmissa etusissa pitkät kellomaiset kaviot, ja venynyt valkoviiva (irtoseinäisyys) ja pitkälle alle karanneet kannat (joiden korjaamisesta ell. huomautti ostotarkastuksessa). Opiskelujeni tuloksena olen tullut samaan lopputulokseen M-H:n kanssa, eli että kavion kuuluisi olla suora ruununrajasta maahan, ja kuluneet 3kk onkin sitten nyt yritetty päästä eroon siitä kellomaisuudesta.

Esim. tällä sivulla on runsaasti kuvia flare-kavioista: http://www.barefoothorse.com/barefoot_Flares.html (rullaa sivua pari näyttöä alaspäin). Sivulla on myös paljon havainnollista tekstiä englanniksi.
anutus

ViestiKirjoittaja riikka » Su Heinä 03, 2011 11:22 pm

Miten irtoseinäistä kaviota tulisi vuolla? Tulisiko seinämää vain lyhentää kavion pohjasta katsottuna vai onko hyvä sitä myös ulkopuolelta sivulta vuolla? Jos laittaa raspin reunan ruununrajasta kavion reunaa pitkin niin ihan alhaalta alkaa levitä. Hevosella varsinkin etusissa ulkoseinämä tahtoo levitä kun on vähän suppuvarpainen. Ja kuinka lyhyeksi uskaltaa kengättömän kavion vuolla?
riikka

ViestiKirjoittaja anutus » Ti Heinä 05, 2011 12:16 pm

Tuolla linkittämälläni sivustolla on vuoluohje: http://www.barefoothorse.com/barefoot_Trim2.html. Rullaa ruutua alaspäin otsikon "This is a "white line strategy" trim" kohdalle. Siinä neuvotaan yksi esimerkki miten voi vuolla irtoseinäisen kavion. Teksti on englanniksi, mutta alhaalla on runsaasti kuvia vuolusta.

Näillä ohjeilla on menty meillä. Ei tosin ihan noin radikaalisti vaan pikkuhiljaa pyöristäen ja seuraten, että miten tilanne kehittyy. Aiemmin valkoviivassa oli kunnon kanjoni, joka keräsi sientä yms. kaikkea mahdollista sontaa, mutta nyt 2kk jälkeen se on kivikova, vaikkakin paikoin hieman venynyt edelleen.

Niin ja siitä kavion pituudesta, niin meillä seinämä on varpaalta samalla tasolla anturan kanssa, ja kannalta pari milliä anturaa korkeampi, siten, että antura + säde + kannat jakaa painon. Ei ilmene arkomista muuten kuin terävällä sepelillä käyntiä vauhdikkaammassa menossa.
Viimeksi muokannut anutus päivämäärä Ti Heinä 05, 2011 12:25 pm, muokattu yhteensä 2 kertaa
anutus

ViestiKirjoittaja M-H » Ti Heinä 05, 2011 12:19 pm

anutus kirjoitti:Tuolla linkittämälläni sivustolla on vuoluohje: http://www.barefoothorse.com/barefoot_Trim2.html. Rullaa ruutua alaspäin otsikon "This is a "white line strategy" trim" kohdalle. Siinä neuvotaan yksi esimerkki miten voi vuolla irtoseinäisen kavion. Teksti on englanniksi, mutta alhaalla on runsaasti kuvia vuolusta.

Näillä ohjeilla on menty meillä. Ei tosin ihan noin radikaalisti vaan pikkuhiljaa pyöristäen ja seuraten, että miten tilanne kehittyy. Aiemmin valkoviivassa oli kunnon kanjoni, joka keräsi sientä yms. kaikkea mahdollista sontaa, mutta nyt 2kk jälkeen se on kivikova, vaikkakin paikoin hieman venynyt edelleen.

Juurikin näin.
Tarpeeksi pyöristystä vaan ettei hevonen kanna painoa kavion ulkoseinämällä. Tämän pitäisi olla perustavoite vuolussa aina oli irtoseinäinen tai ei. Se ehkäisee sitä mekaanista irtoseinäisyyttä ja kaikinpuolin luonnollisin olotila kaviolle. Aiheesta olen paljon kirjoitellut tälläkin foorumilla joten en ala toistamaan enempää itseäni tässä.
Kuva
M-H
Site Admin

ViestiKirjoittaja riikka » Ti Heinä 05, 2011 10:46 pm

Kiitos tuosta linkistä, siitä sain paljon apua. Englannin kielitaito on vaan turhan surkea mutta kuvista oli paljon apua. Vaikkakin noin paljoa ei kerralla todellakaan uskalla kaviosta ottaa. Omalla hevosella on suurinpiirtein samanlaiset kanjonit kavioissa kuin noissa kuvissa. Olivatko nuo ottaneet pelkällä raspilla reunat vai olivatko käyttäneet pihtejä? Aika paljon tuossa saa myös ulkoreunalta vuolla kannatinreunaa kapeammaksi. Kuvasta ei ihan saanut selvää mutta kuinka pitkälle varpaalta uskaltaa pitää reunan anturan tasolla, esim. jos linjan katsoo säteen kolmion kärjestä?

Minulla käy kengittäjä muutaman kuukauden välein vuolemassa ja itse vuolen välissä, mutta ilmeisesti tuollaista saa aika tiuhaan vuolla.
riikka

ViestiKirjoittaja anutus » Ke Heinä 06, 2011 12:20 pm

I have trimmed the wall flat, all the way around, to sole level. When I touch the edge of the sole, I stop. Notice how far back the heel buttresses have moved.

Yllä olevassa kerrotaan, että seinämä on raspattu kauttaaltaan anturan tasalle eli kannat myös.

Itse en ehkä uskaltaisi raspata kantoja noin lyhyeksi. Meillä seinämä on anturan tasalla tai vähän lyhyempi suunnilleen kavion leveimpään kohtaan saakka ja ehkä vähän pidemmälle (kavion kärkipuolikas). Sen jälkeen seinämä on pari milliä anturan yläpuolella ja kannat myös.
anutus

ViestiKirjoittaja M-H » Ke Heinä 06, 2011 2:58 pm

Kannat otan sen tasalle mitä siinä kulmassa on suht kova aines. Eli käytännössä anturan tasalle.
Syy tähän on, että kengättömällä hevosella kannat kasvaa siinä missä muukin kavio eikä kulu sen enempää suhteessa yleensä. Vouhotus kantojen kulumisesta tulee pitkälti kengitysmaailmasta jossa kannat kuluvat valtavasti ongelmaksi asti. Se johtuu siitä, että kaviomekanismi lukitaan nauloilla kenkään etupuolelta ja ainoastaan takapuolella (kannat) tapahtuu liikettä.
Kavioluun haluaisin olevan maan suuntaisesti joten siksi kantojen lyhennys usein tarpeen.

Tähän toki varmasti poikkeuksia jos esim hyvin voimakkaasti eripituiset tai liian pitkäksi annettu kasvaa kannat niin jaksotan tämän muutostyön useampaan vuolukertaan, enkä vedä niitä samantien tuollaisiksi.
Kuva
M-H
Site Admin

ViestiKirjoittaja riikka » Ke Heinä 06, 2011 10:05 pm

Mitenkäs se jos kannat vetää lähes anturan tasalle, niin eikö silloin säde ota kaiken painon vastaan, koska kannat ovat käytännössä alempana kuin säde?
Itse kun olen mittaillut niin että säde ja kannat ja reunat menisivät samalla tasolla.

Asiasta aivan toiseen, miten strasser vuolussa oikeen toimitaan jos tossakin vuolussa vedetään reunat ja kannat anturan tasalle. Kun olen ymmärtänyt että se on todella radikaali vuolutapa, mutta miten voi vuolla enää enempää kuin anturaan asti?
riikka

ViestiKirjoittaja M-H » Ke Heinä 06, 2011 11:30 pm

Säteen kuuluu ottaa osa painosta vastaan ihan luonnostaan. Toki jos säde ei kulu niin sitä vuollaan kanssa. Itse jätän ihan mielellään millin tms. sädettä yli reunojen, että se ottaa osan vastaan painosta.

Strasserin tapa on 'radikaali' vuolu joka on kehitetty vaikeiden kaviokuumetapausten hoitoon. Hänellä on myös vähemmän 'radikaalit' vuolutavat normaaliin päivittäisvuoluun. Radikaali on myös termi jonka varmasti antanut joku kengittäjä.
Itse en ole strasser spesialisti joten en enempää ala vertailemaan hänen vuolutapojaan kun siinä menee sitten joillain helposti herneet nenään. Tuntuu olevan kovin arka aihe puolin ja toisin tuo Strasser ihmisille. Olen kyllä lukenut hänen englanninkieliset kirjansa, niistä tulee hyvin ilmi hänen tapansa kun jaksaa tutustua.
Kuva
M-H
Site Admin

ViestiKirjoittaja Ivus » To Heinä 07, 2011 11:02 am

riikka kirjoitti:Asiasta aivan toiseen, miten strasser vuolussa oikeen toimitaan jos tossakin vuolussa vedetään reunat ja kannat anturan tasalle. Kun olen ymmärtänyt että se on todella radikaali vuolutapa, mutta miten voi vuolla enää enempää kuin anturaan asti?

"Radikaalissa strasser-vuolussa" vuollaan anturaa holvikkaammaksi, juuri kannoilta ja säteen/kantatukien ympäriltä. Se on todella radikaali toimenpide, enkä suosittele kenellekään. Myöskään en ole strasser-asiantuntija, mutta olen muutaman tällaisen radikaalin vuolun nähnyt; hevonen on ollut toimenpiteen jälkeen selkeästi kipeä.
Varmaan joku joka paremmin on perehtynyt strasserismiin, osaa valaista asiaa.
Elä hättäile! Ei karhukkaa riehu koko ajan, ne vettää puolukoita välillä.
Ivus

ViestiKirjoittaja Tuizu » Pe Heinä 08, 2011 6:07 pm

Tänne taas kommentti tällaiselta kenkähevosen omistajalta. Olen nyt päättänyt vaihtaa kengittäjää ja otan mielelläni vastaan vinkkejä kengittäjästä joka sekä olisi hyvä että olisi myös ystävällinen hevoselle. Heppa on Pohjois-Tuusulassa.

Irtoseinäisyyttä on jo takakaviossa. Olen miettinyt että pitäisikö uusi kengittäjä pyytää katsomaan hevosta melko piakkoin vaikka se on kengitetty noin viikko sitten. Voisi arvioida miten pian tilanteeseen pitäisi puuttua.

Tuo kengättömyyskin kiinnostaa mutta se on vaikea toteuttaa kun hevonen ei ole omassa tallissa. Ison tallin hoitajat ei ole innoissaan ajatuksesta että pitäisi alkaa pukea bootseja hevoselle tarhaan, esim. liukkailla tai jos heppa alkuun kovin arkoo jalkojaan.
Tuizu

ViestiKirjoittaja Bessie » To Touko 03, 2012 6:39 pm

Tuosta Strasserista löysin tämmöisen, jonka perusteella noin radikaali vuolu vaikuttaa tosiaankin tuomittavalta. Ilmeisesti kaiken, jopa luonnolliseksi ajattelemani paljasjalkavuolun, voi viedä äärimmäisyyksiin... :shock:
http://www.ratsastus.net/arkisto/jutut/2_2006/uudet%20vuolusuuntaukset.pdf

Lainausta:
Eläinsuojeluvalvojat ovat ilmaisseet huolensa uusista vuoluista. He ovat nähneet, mihin muutos voi käytännössä johtaa:
- Kaviot on vuoltu niin mataliksi, että hevoset eivät voi liikkua vaan seisovat paikallaan vaihtaen painoa jalalta toiselle. Näin ne yrittävät keventää kipeiden kavioiden kuormitusta.
- Hevonen seisoo kivusta täristen ja hiestä läpimärkänä.
- Hevonen menee maate niin usein kuin voi ja täytyy pakottaa ylös, kun se viedään tarhaan.
- Hevosta ratsastetaan monta tuntia päivässä, vaikka se ontuu;
sanotaan, että on meneillään niin sanottu ”kovettumisprosessi”, johon
vain liikunnan uskotaan auttavan.
- Hevosenomistaja vuolee itsekaviokuumehevosten kaviot uskoessaan, että vain vuolu ja liikunta auttavat. Eläinlääkäriä ei kutsuta.
- Hevosenomistaja luulee, että kipujakso ”kenkien vahingollisen vaikutuksen” loputtua kuuluu asiaan ja vie aikaa. Hänelle on myös kerrottu, että kipulääkkeitä ei saa käyttää, koska se kuormittaa aineenvaihduntaa lisää. Prosessin sanotaan vievän kolmesta kuuteen kuukautta, joskus jopa kaksivuotta.

Eläinlääkäreistä ja kengittäjistä hevosenomistajien kiinnostus kavioihin on monella tapaa myönteistä. Yhä useammat hevosenomistajat seuraavat kavioiden ulkonäköä ja toimintaa, myös kengitysten välillä. Kengittäjien on pohdittava, mitä ja miksi he tekevät, ja heidän on voitava perustella asiakkaille, miksi hevoset tarvitsevat kenkiä. Syntyy myös keskustelua, voisivatko jotkut hevoset paremmin ajoittain ilman kenkiä. On kaunis ajatus, että nykyhevoset voisivat elää mahdollisimman luonnonmukaisesti, mutta olot paranevat myös järjestämällä hevosille seuraa, pidentämällä ulkoiluaikaa tai siirtymällä pihattotarhaukseen ja antamalla vapaasti karkearehua.

Tutkintapyyntöjä uusista vuolusuuntauksista on tehty jo tutkintapyyntöjä poliisille Pohjoismaissa. Uusissa suuntauksissa kaviokulma on perinteiseen vuoluun verrattuna matala ja varvas melko pitkä. Esimerkiksi Ruotsissa 19-vuotias kaviokuumeinen poni piti lopettaa omistajan hoidettua kavioita itse kolme kuukautta Strasser-opein. Ponin kaikista jaloista löytyi kavioluun asennonmuutoksia. Seitsenvuotias ruotsalainen islanninhevonen ei puolestaan pystynyt enää liikkumaan koulutetun Strasser-harjoittajan vuoltua kaviot uuteen kulmaan.

Ruotsin eläinsuojeluviranomaiset selvittävät parhaillaan uusien vuolujen seurauksia. Myös Norjan viranomaiset ovat joutuneet ottamaan kantaa aiheeseen eläinlääkärien törmättyä pahasti ontuviin hevosiin, joiden kavioita omistajat ovat itse vuolleet Strasserin opein.

Tuoreessa ruotsalaisselvityksessä ehdotetaan kengittäjän ammattinimikkeen suojaamista lailla eläinsuojelusyistä. Samaa harkitaan Tanskassa ja Saksassa. Englannissa kavioita saa vuolla vain tutkinnon suorittanut kengittäjä.
Bessie

ViestiKirjoittaja Peikko » To Touko 03, 2012 7:52 pm

Artikkeli oli seitsemän vuotta sitten tehty ja varsin tarkoitushakuinen.
Listen! Or your tonque will make you deaf. -cherokee saying
Peikko

ViestiKirjoittaja M-H » Pe Touko 04, 2012 11:27 am

Peikko kirjoitti:Artikkeli oli seitsemän vuotta sitten tehty ja varsin tarkoitushakuinen.

Juurikin näin. Tuosta asiasta vauhkottu ihan tarpeeksi. Jokainen voi tehdä itse omat päätelmänsä.

Se, että joku tekee artikkelin ei ole yhtäkuin tosiasia. Ihmeset tuppaavat unohtamaan ettei kaikki journalismi ole hyvää ja objektiivista journalismia.
Kuva
M-H
Site Admin

ViestiKirjoittaja hiippari » Pe Touko 04, 2012 12:36 pm

M-H kirjoitti:Ihmeset tuppaavat unohtamaan ettei kaikki journalismi ole hyvää ja objektiivista journalismia.

Pakko tarttua sen verran, että ei kai mikään journalismi voi olla sataprosenttisen objektiivista, kun sekin on jo tavallaan yhdensorttinen subjektiivinen kannanotto, että asiasta edes kirjoitetaan.
hiippari

ViestiKirjoittaja M-H » Pe Touko 04, 2012 12:58 pm

hiippari kirjoitti:
M-H kirjoitti:Ihmeset tuppaavat unohtamaan ettei kaikki journalismi ole hyvää ja objektiivista journalismia.

Pakko tarttua sen verran, että ei kai mikään journalismi voi olla sataprosenttisen objektiivista, kun sekin on jo tavallaan yhdensorttinen subjektiivinen kannanotto, että asiasta edes kirjoitetaan.

Totta mutta on toki pyrkimyksissäkin aina eroja.
Senpä takia aina pitäisi jaksaa itse kaivaa asioista tietoa mahdollisimman paljon eikä vain sokeasti luottaa yhteenkään tahoon tai ihmiseen oli kyseessä kirjoitettu tai puhuttu sana.

Strasserillakin löytyy kirjoja useampi kappale joista hänen oppinsa käyvät selville. Niitä voi verrata sitten esim. Pete Ramey, Jaime Jackson jotka ovat ns. 'perus' paljasjalkavuolun huippunimiä. Onhan näitä strasserin lisäksi muitakin 'erilaisia' tyylejä tekeviä vuolioita. Osa jopa aktiivisesti Suomessa opettavat tapojaan ja hankkivat 'seuraajia'.
Kuva
M-H
Site Admin

ViestiKirjoittaja anutus » Pe Touko 04, 2012 7:10 pm

Omasta kokemuksestani (edelleen itseopiskelevana vuolijana) voin yhtyä M-H:n kommenttiin, että parasta perehtyä kaikkien tai mahdollisimman monien 'koulukuntien' ohjeisiin ja erityisesti niihin PERUSTELUIHIN, miksi minkäkinlaista toimintatapaa suositellaan, ja muodostaa sitten itse oma näkemyksensä.

Referaattit ja koonnit kun ovat aina jonkun ihmisen oma tulkinta (ja valintakin) alkuperäislähteen (eri koulukuntien oppaat ynnä kurssit) sisällöstä, mikä voi joskus muokata sitä alkuperäistä sanomaa huomattavastikin. Puhumattakaan siitä, että usein se kirjoittajan tai referoijan oma asenne aivan varmasti vaikuttaa lopputulokseen ja valoon, missä asia esitetään. Tuo nimenomainen artikkeli on vielä käännös alkuperäisestä ruotsinkielisestä artikkelista, ja ilmeisesti sen tarkoitus on ollut toppuutella meitä 'kukkahattuja' aiheuttamasta kohtuutonta kärsimystä hevosillemme. Itse luin tuon artikkelin myös aikoinani, mutta poimin siitä oleellisen, eli että ei kannata innostua ja hötkyillä, vaan perehtyä asiaan ihan ajan kanssa ja mahdollisimman monelta kantilta, ettei käy niin kuin tuossa pelotellaan, että hevosia tekemällä tehdään kipeiksi ja joudutaan sitten lopettamaan näiden kipujen vuoksi.

Työnkin (kirjastotäti :geek: ) puolesta suosittelen, että tervettä lähdekritiikkiä käytetään ihan kaikessa, mitä luetaan tai kuullaan. Enkä tarkoita sitä, että mitään tyrmättäisiin suoralta kädeltä, mutta pureskellaan nyt ainakin ihan huolella ennen nielemistä. Puolin ja toisin. :)

Edit: Minkä vuoksi minusta on hienoa, että on tämmöinen foorumi, jossa suurimmalta osin kyetään asiallisesti pureskelemaan esimerkiksi näitä asioita.
anutus

ViestiKirjoittaja Bessie » Su Touko 06, 2012 4:16 pm

M-H kirjoitti: Tuosta asiasta vauhkottu ihan tarpeeksi.

En tiennyt että tästä on vauhkottu tarpeeksi :D, sillä tuo oli minulle ensimmäinen kerta kun kuulin Strasser-vuolusta. Tuon artikkelin lisäksi luin myös että kuuluu ns. radikaalimpaan vuoluun kuin se mitä vaikka nuo Vainikan aitan sivut edustaa (joista olen aloittanut kengättömyyden ideaan tutustumisen). Ja sitten vaan hämmästelin, että onko tosiaan näin ääripäähän meneviä muotivirtauksia näissä vuoluissa. -Ilmeisesti voi olla, mutta mukana myös väärintulkintaa alkuperäisestä (?). Tuo toimi itsellä sellaisena herättäjänä myös siihen suuntaan, että pitää varoa sitä toista ääripäätä, ettei löydä hyvää tarkoittaen kengättömyyteen siirtyneenä polleaan kipeiden kavioiden kanssa, kuten anutus tuossa myös mainitsi. Aina tuollaiset artikkelit herättää ajattelemaan että onko tällä asialla tällainenkin puoli tai ääripää, oli sitten objektiivista tai ei.

Ei olisi muuten sekään linja kiva, mitä tuo artikkeli toi esille, että kavioihin ei saisi koskea ilman kengittäjän ammattitutkintoa, jäisi monet hevoset ilman hyvää kavionhoitoa, parastahan on jos omistajalta löytyy taitoa ja mahdollisuutta hoitaa hevosta niin kokonaisvaltaisesti ettei kavionhoitoa ulkoisteta yksin kengittäjälle.

Strasserin otin taas esille tässä ketjussa kun siihen oli mahdollisuus, kun se jo oli tässä mainittu -ei tarvinnut aloittaa erillistä ketjua sille.

Muokk: Ok, ymmärrän reaktiot, jos tämä artikkeli on "loppuunkaluttu" muilla foorumeilla, itse olen yrittänyt niitä välttää kun yleensä sieltä tulee mukaan vaan paha mieli :D.
Viimeksi muokannut Bessie päivämäärä Su Touko 06, 2012 7:50 pm, muokattu yhteensä 1 kerran
Bessie

ViestiKirjoittaja M-H » Su Touko 06, 2012 7:03 pm

Njoo ilmaisuni oli huono (tai ainakin huonosti muotoiltu). Sen ei ainakaan ollut tarkoitus millääntapaa ilmaista, että tällä foorumilla ei voisi asiaa puhua ja puida. Tottakai saa kirjoittaa asiasta.

Lähinnä yritin sanoa, että itse en jaksa tuosta enää ottaa vauhtia tai edes kauheasti alkaa argumentoimaan/keskustelemaan asiasta tämän enempää. Tuo artikkeli aina kaivetaan esille eri foorumeilla sillointällöin joten hieman 'kyllästyttää' aina törmätä samaan vanhaan kohuartikkeliin keskustelunaloittajana. Ymmärrettäväähän tavallaan on kun ensimmäistä kertaa törmätään niin sitten heti halutaan tuoda asia julki ja lisätietoja siitä saada.

edit:

strasserinkin leimaaminen 'radikaaliksi' on hieman harhaanjohtavaa kuten aikaisemmistani viesteistä käy tässä ketjussakin myös ilmi. Hänellä on useampia tapoja hoitaa kavioita. Pitäisi ihan maalaisjärjenkin sanoa, että perus tervettä kaviota EI hoideta samallalaikka kuin kaviokuumekaviota josta anturasta on tullut kavioluu sentinverran jo läpi..

Myös vainikan aitta pitkälti kallistuu tietyn opettajan oppeihin. Tämän enempää asiaan puuttumatta mitä mieltä siitä olen. Kuitenkin kuten aina ylläkin todettu niin lähdekritiikin tärkeyttä ei koskaan voi mielestäni liioitella.
Kuva
M-H
Site Admin

Paluu Hevosten pito