Luonnonmukainen ruokinta

Yleinen hevosten pitoon liittyvä keskustelu. Pihatot, ruokinnat, karsinat, hoito,sairaudet jne.

Luonnonmukainen ruokinta

ViestiKirjoittaja riikka » Pe Kesä 24, 2011 7:40 pm

Herättelisin keskustelua luonnonmukaisesta ruokinnasta, johon olen viimeisen vuoden aikana "hurahtanut". Kuinka moni täällä on siirtynyt täysin luonnonmukaiseen ruokintaan ja varsinkin kun ajatellaan teollisten kivennäisten korvaamista luonnontuotteilla. Ostatteko jostain valmiita seoksia vai kuivatatteko itse? Mitä kasveja käytätte kivennäisenä ja millaisia määriä? Minkä hintaiseksi teillä tulee esim. kuukauden kivennäiset? Näkyykö hevosissanne muutoksia siirtyessänne luonnonmukaiseen ruokintaan?
Itse olen siirtynyt puolittain luonnonmukaiseen kivennäiseen, syötän st hippolytin gemuse krauter kivennäistä ja haluaisin tästä vaihtaa ihan luonnonmukaiseen mutta valmiit seokset ovat aika kalliita ja itse kerääminen ja kuivattaminen on suht työlästä hommaa, varsinkin se kuivaus. Pitäisi olla joku kunnon kuivuri.
riikka

Re: Luonnonmukainen ruokinta

ViestiKirjoittaja sos-84 » Pe Kesä 24, 2011 11:50 pm

Meillä syödään Luontoäidin hevosten yksilöityjä yrttiseoksia "kivennäisinä". Lisäksi molemmat saavat väkirehuina Mash-rehua ja nyt kokeeksi otin Marstallin Vito-rehun toiselle, Western-rehun toiselle. Määrät näissä ovat niin vähäisiä(toiselle 0,5l mash+2dl vito, toiselle 0,5l mash+0,5l western päivässä), ettei niillä kata hevosen kivennäistarpeita. Kesäaikana riittää kovasti mash+yrtit, talvella lisäksi on ajatus antaa vitoa ja westerniä, jos ne vaan hyväksi todetaan.

Sanoisin siis että meillä mennään osittaisella luonnonmukaisella linjalla. Noihin yrtteihin "hurahdin" alkuvuodesta, kun toisen tamman kanssa oli painittu talvi oikean ruokinnan löytämiseen, se oireili moninaisesti mineral plus+progress+kaura ruokinnalla, eikä teollisten kivennäisten vaihdoilla tai muilla ruokinnan muutoksilla apua saatu. Luontoäidin yrttiseoksilla eroa on tullut kuin yöllä ja päivällä!! Sen jokainen näkee, jopa mieheni, joka ei hevosista ymmärrä mitään. Jopa hevosen väri on muuttunut! Harmaa vanha laiha poninrahjus on muuttunut nuoreksi pirteäksi kiiltäväkarvaiseksi hevoseksi. Nyt se näyttää ikäiselleen lämminveriselle. ;)
Tämä monivaivainen tamma teki mielestäni ns.pohjakosketuksen ja jos Ninan yrttejä ei olisi löydetty, uskon, että tamma olisi jo montussa. Vikaa ei kukaan löytänyt, silti hevonen vaan kuihtui ja selkeästi voi pahoin. Tarina on niin pitkä, etten sitä enempää ala selvittämään, mutta viime talvesta oppineena en enää hevosilleni tuki kaikenmaailman p****aa.
Vanha tammani(vm.89) söi 13 vuotta minulla ollessaan kaura+täysrehu+teollinen kivennäinen-sarjaa ja voi hyvin, kerran tuona aikana sairasti ähkyn. Uudet kaverit(vm.05 ja 07) ei niitä näytä kestävän niin hyvin.
Liekkö osasyyllinen nykyaikainen voimakas teollinen ruokinta, joka aloitetaan jo varsana ravureille, että kerkeävät kasvaa ja kehittyä radoille aina vaan nuorempina? Ja kun kroppa menee tukkoon(ja hevonen "vetelöityy"), pistetään lisää poweri-ruokaa ja kun elimistö lyö jarrua päälle(ja hevonen nuupahtaa ja saa monenlaisia vaivoja), todetaan, ettei siitä ole mihinkään ja pistetään hevonen monttuun tai kiertoon... :evil:

Yrtit kustantaa 45e/hevonen/1-2kk, mikä voi kuulostaa äkikseltään kalliille, mutta se mitä ne tekee on kaiken sen arvoista! Ja kyllä ne kivennäissäkit ja purkit ja purnukat vaan maksaa, kun jokaiseen vaivaan otetaan eri purkista ja niillä tehdään sivuoireina lisää vaivoja joihin taas uusia purkkeja hommataan... Itse olen jonkin verran nyt voikukkaa ja nokkosta kuivannut, mutta se tosiasia, että kottikärryllinen nokkosta painaa kuivana häthätää kilon, saa kerätä melko läjän, että siitä talveksi riittää... ja missä sen määrän kuivaa? Kun itse sitä on kokeillut, tuntuu tuo 45e parista kilosta mittatilauksena tehtynä valmiina pakettina, joka kattaa kaiken tarpeellisen yllättäen melko edulliselta. :mrgreen:

Muoks.tai ei se kyllä näytä tavalliselle lämminveriselle enää, se näyttää hienolle hevoselle! Isolle risteytysponille tai vastaavalle... :mrgreen:
Maalaistyllerö ja "lv-poni" Femina Dahlia -05. Varsoo 2013 orista Rock N Jetset.
http://kuvablogi.com/blog/5069/8/
sos-84

ViestiKirjoittaja rayy » La Kesä 25, 2011 3:51 pm

Saisiko tämän otsikon alle myös linkkejä asiaan liittyvistä sivuista? o: Löytyy suht huonosti vaikka yrittänyt kyllä olen (tai sitten on huonot hakukriteerit)..
I have three words for you. Make it happen.
rayy

ViestiKirjoittaja sos-84 » La Kesä 25, 2011 11:40 pm

Maalaistyllerö ja "lv-poni" Femina Dahlia -05. Varsoo 2013 orista Rock N Jetset.
sos-84

ViestiKirjoittaja Emil the ardenner » Su Kesä 26, 2011 12:59 am

Meillä luonnonmukainen tarkoittaa sitä, että jätkä saa syödä laitsalta (viljelty nurmiseos) tallille ja toisinpäin kulkiessa tarpeelliseksi katsomiaan yrttejä. (ohdake, pujo, ratamo, voikukka, koranputki, väinönputki ja monta muuta) lisäksi saa Minesyliä n. 33g/pvä. Hassuinta on, että tallilla on yhteensä 15 pollea joista vain kaksi osaa valikoida tuollatavalla ruokaansa. Esim laidunkavereista yhdellekkään ei kelpaa ratamo, pujo eikä ohdake. Kokeiltu on.
Emil the ardenner

ViestiKirjoittaja mirkku » Ma Heinä 04, 2011 7:56 am

Itse olen yrttiasioissa suosinut tätä firmaa: http://www.hiltonherbs.com/. Erittäin hyvä ja nopea (ja ilmainen) helpline, pitkä kokemus yrttien parissa. Eivätkä väitä, että heidän tuotteensa auttavat vaivaan kuin vaivaan, vaan "uskaltavat" myös olla suosittelematta yrttejä joissakin tapauksissa,mikä minusta on aina hyvä merkki :). Yrttejän käytän erityistarpeisiin, muutoin ruokin tietysti heinällä, lisänä kaura ja / tai St.Hippolyten rehut. Tarve lasketaan jokaiselle hevoselle heinäanalyysin perusteella ja "omalla silmällä" hevosta katsoen.
mirkku

ViestiKirjoittaja Vanessa » Ma Heinä 11, 2011 2:21 pm

riikka: Syötän hevoselleni samaa rehua kuin sinäkin :) . Hevoseni sairastuttua jouduin miettimään kaiken uusiksi ja ruokinnassa olen päätynyt hyvälaatuiseen kuivaheinään (lähes vapaasti)ja Hippolytin rehuun. Rehu on sopinut yliherkälle hevoselleni hyvin, ja ero on iso verrattuna siihen aikaan, kun syötin täysin teollisia rehuja. Ruuasta aiheutuneet ongelmat on hävinneet, hevosella on parempi karva ja muutenkin se on paremmassa kunnossa läpi vuoden. Laidun on myös meillä tärkeä osa luonnonmukaista ruokintaa.

Kiinnostuin myös jossain vaiheessa noista "Luontoäidin Hevoset-yrttiseoksista", mutta päätin, että kun kaikki on tällä hetkellä niin hyvin, en ainakaan tässä vaiheessa tee muutoksia. Varsinaista sairautta hoidan tarvittaessa homeopaattisilla eläinhomeopaatin avustuksella. Tämä on ollut meidän tapauksessa varsin toimiva luonnonmukainen yhdistelmä :) .
Vanessa

ViestiKirjoittaja sos-84 » Ma Heinä 11, 2011 4:06 pm

Minä harkitsin noita hippolytin rehuja(kivennäisiä) myös jossain välissä, mutta niissä vaikuttaa olevan ns.piilosokeria yllättävän paljon, että sen takia en niitä kokeillut. Meillä yksi vaivojen aiheuttaja on ollut juurikin sokeri, joten sitä pyrin karttamaan viimeiseen saakka.
sos-84

ViestiKirjoittaja Sunset » Ke Heinä 13, 2011 4:48 pm

Meillä on tamma täysin luomu ruokinnalla.. kivennäisenä on minesyl joka on sekoitettu vajaaseen ½dl melassia. Tilasin Vainikan aitasta "uutta" vastaavaa kivennäistä, Mega Basea mutta en ole vielä päässyt sitä koittamaan kun Minesyl purkki on vielä puolillaan. Heiniä meillä on aina kahdenlaisia; osa luonnonniity heinää, osa hyvälaatuista analysoitua heinää. Heinä on kuivaa ja ehdottomasti säilöntäaineetonta. Lisäksi talvisaikaan annan kesällä ja syksyllä kerättyjä kasveja, yrttejä ja marjoja.. yrttejä tarpeen mukaan, mutta esim. ruusunmarjoja koko talvi-kevät kauden läpi n. 1dl/päivä. Nokkonen on myös syys-talvi-kevät aikaan jatkuvassa käytössä ja erilaisten kasvien kerput!

Hevosen hyvinvointia on turha pilata synteettisillä valmisteilla. Säilöntäaineet eivät ole hevosen ruokaa! Näin tammani on minulle kertonut :lol:
Sunset

ViestiKirjoittaja Jessica » To Heinä 14, 2011 2:29 pm

Meillä myös minesyl ja gastrofor käytössä. Sekoitetaan vajaaseen dl melassia. Muuta meidänkään heppa ei tarvitse, tärkeintä on, että heinä on hyvälaatuista ja että saa heinää vähän mutta usein tai slow feeding-systeemillä.
If there is will, there is hope.
www.imppaavathevoset.net
Jessica

ViestiKirjoittaja nina V. » Ma Elo 01, 2011 12:33 pm

heippa.
meiltä saa ko esitettyjä tuotteita siis Hiltonin ja ST Hippolytin.
Olen jälleen myyjä.
Hilary Self sekä miehensä Tony Hiltonilta ovatkin minun oppivanhempiani:)(osa kasveista tulee myös heiltä)
heillä on pelkästään hevosten kasvihoidosta omaa tutkittua tietoa jo yli 30 vuoden takaa.

Ovat maailmalla hyvin ainutlaatuisia taidoiltaan.
nina V.

ViestiKirjoittaja Emili » Pe Syys 09, 2011 7:34 pm

http://www.hipico.fi/epages/vilkas02.sf ... 10000-0001

Kellään tietoa/kokemusta kyseisestä tuotteesta?
Emili

ViestiKirjoittaja anutus » Ma Touko 28, 2012 8:40 am

Yhyy, hevonen ei suostu syömään uusittua Equistron Megabasea. Hyväksi havaittu kivennäinen, mutta menivät muuttamaan koostumuksia ja makuja, ja nyt ruuna ei koske rehuihin, jos seassa on vähänkään kivennäistä. Ei painunut seosmelassinkaan piilotettuna. :cry: Uusi versio tuoksuu kyllä tosi voimakkaasti banaanille. En ehkä söisi itsekään...

Mitähän sitä sitten tilalle... Onko kellään kokemusta tästä: http://www.scanhd.fi/ryhma/1/tuote/75. St. Hippolytea Gemuse-groiter-jotain voisi kesälomareissulla hakea, mutta se on tosiaan niin kaukana, että ei mitenkään tähän hätään ehdi.
anutus

Paluu Hevosten pito