Auringonpolttamat

Yleinen hevosten pitoon liittyvä keskustelu. Pihatot, ruokinnat, karsinat, hoito,sairaudet jne.

Auringonpolttamat

ViestiKirjoittaja vilma » Ma Kesä 13, 2011 10:54 pm

Mulla on ic-ruuna jonka naama on usein kesällä ruvella. Ongelma alkaa heti laidunkauden alussa ja ainakin minusta vaikuttaa siltä että pahenee vuosi vuodelta. Tämä alkukesä on ollut erityisen haastava kun huulet ja suupielet ovat jatkuasti auki ja turpa ajoittain paksun märkivän ruven peitossa. Ilmeisesti UV-säteily on ollut poikkeuksellisen voimakasta.

Poni inhoaa aurinkorasvoja, ne laitetaan puoliväkisin ja hankautuvat helposti pois, joten aina on joku kohta ruvella. Jatkuva riitely asiasta syö hermoja ja luottamusta molemmin puolin. Ponista tulee päästään arka ja epäluuloinen koska ihottuma on kipeä ja se ei halua siihen koskettavan. Olen yrittänyt siedättää suihkutettaviin ja siveltäviin hajusteettomiin jne tuotteisiin ja huonolla menestyksellä. Nyt päätin että tappelu saa loppua, kun se on molemmille niin raskasta.

Toimivampi vaihtoehto on ollut riimuun kiinnitettävä nenäsuoja, joita olen itsekin eri materiaaleista ommellut (kaupasta ostetut eivät kestä montaakaan viikkoa käytössä). Niissä on vain se ongelma että eivät suojaa suupieliä palamiselta.

Onko jollain asiasta kokemusta?
Toivomuslistalla tänään puhdas ja vapaa,
reipas askel ja liikkuva mieli.
vilma

Re: Auringonpolttamat

ViestiKirjoittaja Tunante » Ke Kesä 15, 2011 2:39 pm

En tiedä onko tästä mitään apua sinulle: Mun kimotammalla oli muinoin vaaleanpunaista turvassa, siinä karvattomassa paikassa. Aloin sitten kiinnittämään huomiota vitamiini-hivenaine -tasapainoon: aloin syöttämään ravintolisää, jossa kylliksi kuparia ja sinkkiä. Karsin turhat teolliset kivennäiset pois elimistöä rasittamasta (monissa halpoja aineita paljon ja elintärkeitä liian vähän & paljon turhia, joita terveen eläimen elimistö tuottaa itse). Lisäksi olen ottanut "ohjelmaan" räätälöidyn yrttiseoksen. Nyt on turpa "aivan musta" ja muutenkin polle voi hyvin :P
Tunante

ViestiKirjoittaja Ivus » Ke Kesä 15, 2011 7:31 pm

Meillä myös pinkki-turpaisella hepolla tahtoo keväisin punoittaa. Parin viikon ajan rasvailin Equilotionilla, ja vaiva hävisi. Ilmeisesti reagoi voimakkaaseen UV-säteilyyn, mutta kun on "ruskettunut" vaiva häviää. Equilotion ei tätä herkkistammaa ainakaan häirinnyt, ei tuoksu voimakkaalle eikä kirvele haavoissa tai limakalvoissa (olen testannut itselläni :).
Elä hättäile! Ei karhukkaa riehu koko ajan, ne vettää puolukoita välillä.
Ivus

ViestiKirjoittaja mirkku » Ti Kesä 28, 2011 11:35 am

Mistä olet vielä löytänyt Equilotionia ? On todella hyvä tuote, mutta aiemmin tuotetta myynyt kauppias sanoi, että sen valmistus on lopetettu, mikä on / olisi tosi harmi.
mirkku

ViestiKirjoittaja Ivus » Ti Kesä 28, 2011 4:47 pm

mirkku kirjoitti:Mistä olet vielä löytänyt Equilotionia ? On todella hyvä tuote, mutta aiemmin tuotetta myynyt kauppias sanoi, että sen valmistus on lopetettu, mikä on / olisi tosi harmi.

Vielä oli viimevuotista pänikkää jäljellä. Equilotionilla ei ole enää suomessa jälleenmyyjää, mutta sarjaa valmistetaan edelleen. Olen mahdollisesti tilaamassa sitä ruotsista, tai ryhtymässä jälleenmyyjäksi. Voin laittaa sulle yv:tä kun olen tekemässä tilausta, jos kiinnostaa niin pääsee kimppaan :)
Elä hättäile! Ei karhukkaa riehu koko ajan, ne vettää puolukoita välillä.
Ivus

ViestiKirjoittaja mirkku » Ke Kesä 29, 2011 12:55 pm

Ehdottomasti kiinnostaa ! Aiemmin tuotetta jälleenmyyjä kyseli tuotetta aiemmin maahantuoneelta, joka tosiaan sanoi, että tehdas myytiin ja samalla loppui Equilotioni / creamin valmistus. Ja väitti että Summer Relief on vastaava tuote muutamalla eteerisellä öljyllä lisättynä, mutta ei kyllä ole, sanon minä :). Eikä autakkaan niinkuin Equilotion. Koitin gooletella, kun aattelin jos Ruotsista löytyisi (suunnittelin siis tilausta ittekin), mutta en löytänyt mitään paikkaa, josta sitä olisi voinut tilata / kysellä. Hyvä, jos kontaktit löytyy ja tuotetta vielä tehdään - toivottavasti samalla reseptilläkin..Omat viimekesäiset pullonpohjani on jo käytetty.
mirkku

ViestiKirjoittaja heppaset7 » Ti Joulu 06, 2011 12:49 pm

Meillä ic-ruuna ja clyde-ruuna myös herkkiä turvistaan auringonsäteille. Clyde oleskelee kesäaikaan varjoisassa tarhassa/laitumessa, viime kesänä sen turpaan ei tarvinnut hieroa lainkaan suojavoidetta. Olin hankkinut sille myös turpasuojan pääriimuun, mutta sitäkään ei tarvittu.'
Ic-ruunalle laitan aurinkovoidetta, sopuissasti antaa sen laittaa. Sen lisäksi käytän sillä riimussa turpasuojaa. Wahlstenilta ostettu rimpsullinen, nahkainen, suojaa ainakin meillä hyvin huulipieliä. Ei ollut kallis.
heppaset7

ViestiKirjoittaja Lintumuori » Ti Tammi 31, 2012 7:54 pm

Viime kesänä laitoin hoitsulleni turpaan muistaakseni helosania. Semmonen keltainen tuubi :)
Lintumuori

Paluu Hevosten pito