Ojat laitumella

Yleinen hevosten pitoon liittyvä keskustelu. Pihatot, ruokinnat, karsinat, hoito,sairaudet jne.

Ojat laitumella

ViestiKirjoittaja napsanakkeli » Su Kesä 05, 2011 11:29 pm

Kertokaapas hevosihmiset kokemuksianne osaako hevoset hyvin varoa ojia kesälaitumella? Kuulostaa tyhmältä kysymykseltä mutta kun olen ääneen pähkäillyt aitaanko nuo juuri kaivetut pelto-ojat pois vai laitanko aidan kiertämään vain koko peltoläntin reunoja niin olen saanut eriäviä mielipiteitä. Toiset ovat sitä mieltä että osaa ne heppaset jalkoihinsa katsoa ja toiset taas kertoo kauhutarinoita siitä kuinka hevonen on syystä tai toisesta loukannut itsensä ojassa...
napsanakkeli

Re: Ojat laitumella

ViestiKirjoittaja Koo » Ma Kesä 06, 2011 10:13 am

Osaa. Ei me löydetty hevosia kertaakaan ojasta makaamassa, vaikka kaikkia risuja niiden päälläkin oli. Eikä jaloissa ollut mitään jälkiä, että olisivat sinne tippuneetkaan. Toki ensimmäinen päivä voi näyttää hurjalta, kun hepat innoissaan laitumella eivätkä osaa vielä paikkoja.
Koo

ViestiKirjoittaja tuulikki » Ma Kesä 06, 2011 4:52 pm

Meilläkin osaavat varoa ojia. Pari isompaa löytyy aitauksen sisältä (noin metrin syviä) ja hyppäävät niiden yli helposti. Kumpikaan ei oo kertaakaan kokeillu onneaan niitten suhteen. Ja sitten pikkuojat jäävät omaan arvoonsa, eivät paljon niistä välitä.
Haluan, että sinun on hyvä olla kanssani.
tuulikki

ViestiKirjoittaja napsanakkeli » Ma Kesä 06, 2011 11:19 pm

Mäkin olen tähän asti ollut sitä mieltä etten rajaa noita ojia poies että osaahan ne varmasti niitä varoa mutta noiden kauhukertomusten jälkeen aloin asiaa tarkemmin pähkäillä. Toi läntti on vasta metsästä pelloksi tehty ja kantoja ei ole muualla kuin ojan pientareissa jonkin verran... jos nyt sattuvat ojia hyppimään yli niin loukkaavatko niihin kinttunsa? Mhh, vaarallinen maailma :mrgreen:
napsanakkeli

ViestiKirjoittaja Frida » Ti Kesä 07, 2011 10:47 am

Kyllä ne ainakin meidän hevoset osaa varoa ojia. Tai siis menevät niistä yli, kun laitumella on. Pappa-hevonen menee muuten vaikka minkälaisen ojan yli, jopa vastakaivetun jättikanjonin, eli laidun ei meillä voi koskaan päättyä pelkästään ojaan (kuten olen joillakin nähnyt). Mitään ojakompurointia en ole tavannut.
Frida

ViestiKirjoittaja M-H » Ti Kesä 07, 2011 12:44 pm

Onkohan mulla sitten jotenkin poikkeavia hevosia kun rymyävät ojissa ajankulukseen? Tallovat ojat tukkoon ettei vesi virtaa jne. Varsinkin pienet mutta kyllä ne isompienkin pohjalla rymyävät mielellään.
Ei siis mitenkään vaarallista tms, ihan omaehtoisesti menevät ja tulevat pois. Toki ei ihan kauhean jyrkkiä/syviä valtaojia ole laitumilla/tarhoissa ollut. Mutta eihän hevonen nyt tyhmä ole, ei se rotkoon hyppää sen enempää kuin ihminenkään.
Kuva
M-H
Site Admin

ViestiKirjoittaja sos-84 » Ti Kesä 07, 2011 4:19 pm

M-H kirjoitti:Onkohan mulla sitten jotenkin poikkeavia hevosia kun rymyävät ojissa ajankulukseen? Tallovat ojat tukkoon ettei vesi virtaa jne. Varsinkin pienet mutta kyllä ne isompienkin pohjalla rymyävät mielellään.
Ei siis mitenkään vaarallista tms, ihan omaehtoisesti menevät ja tulevat pois. Toki ei ihan kauhean jyrkkiä/syviä valtaojia ole laitumilla/tarhoissa ollut. Mutta eihän hevonen nyt tyhmä ole, ei se rotkoon hyppää sen enempää kuin ihminenkään.

Taitaa olla oma rotunsa tai tyyppinsä nuo ojissa rymyäjät. :D Meillä lämpöset ei tykkää tonkia ojanpohjia, osaavat kyllä yli mennä(yksi ei suostu siihenkään vaan kiertää tai jää toiselle puolelle), mut suomenhevonen, joka mulla oli tykkäs viipottaa pitkin ojanpohjiakin. Näytti hassulle, kun ikkunasta katsoi ja yhdeltä näytti puuttuvan jalat, kun ojassa seisoi.

Mut siis täällä kans kaikki 4 nykyistä ja entistä on osannut ojia varoa. Voisin kuvitella että jokin isompi paniikkitilanne+iso oja pehmeillä reunoilla vois aiheuttaa vahingon. Yksilöitä toki kaikki on.
Maalaistyllerö ja "lv-poni" Femina Dahlia -05. Varsoo 2013 orista Rock N Jetset.
http://kuvablogi.com/blog/5069/8/
sos-84

ViestiKirjoittaja Tunante » Ke Kesä 08, 2011 2:33 am

Ojien kanssa harmoniassa eläminen riippuu varmaan vähän myös siitä, miten heposta on aiemmin pidetty, minkamoisissa ympäristöissä se on tottunut tassuttelemaan? Jos on kyseessä "hienostohevonen", jolla on varsasta saakka vain kokemusta tällaisesta "tasaisesta elämästä": talli-hiekkapohjainen, tasainen neliötarha - ravirata tai ratsastuskenttä, voi olla vähän opettelemista normaaleista "elämän kuopista ja ylämäistä" ;) Minä rohkaisisin: sekaan vaan!

Mun issikka tykkää kans kömytä ojissa, tää on varmaan tää pohjoinen ulottuvuus, että pohjalta sitä ponnistetaan ;) Itseasias siellä taitaa olla ne ravinteikkaimmat kasvit?
Tunante

ViestiKirjoittaja Warda » To Kesä 09, 2011 11:29 pm

Ojat on vaan hyvää vaihtelua tasaisella laitumella. Minulla ainakin osaa varoa hyvin ja hypätä yli. Ei niitä aidata kannata:)
Warda

ViestiKirjoittaja napsanakkeli » Su Kesä 12, 2011 10:34 pm

Ompas ihana kuulla monen suusta kommenttia etteivät ojat niin vaarallisia olekaan :lol: Pitää katsoa vielä nuo kannot läpi... yhden ojan penkalta raivaussahalla hurautin melkoisen ryteikön alas ja vajaan ranteen vahvuisia kantoja töröttää vierivieressä. Siihen ei varmaan tee hyvää laukan kanssa hurauttaa ojan toiselta puolelta :mrgreen: . Muut ojat taidankin jättää niinkuin ovat. Ja kun polleni ei ole mikään Mallun kuvailema "hienosto-hiekkatarhatyyppi" niin joskos se kinttuihinsa osaisi katsoa :lol:
napsanakkeli

ViestiKirjoittaja M-H » Ma Kesä 13, 2011 12:08 am

Olen tarkoituksella jättänyt kannot ja kivet tarhaan niin hevoset saavat vaihtelevaa maastoa ja katselevat hieman mihin astuvat jne. Eipä koskaan niistä ongelmia ole ollut. Könyävät niidenkin päällä.
Sama että kaadan välillä esim. haapoja tms. niille syötäväksi ja jätän puunrungot joiksikin päiviksi sinne että saavat leikkiä/ihmetellä/kalvaa kuorta jne.
Kuva
M-H
Site Admin

ViestiKirjoittaja Maj » Ti Kesä 14, 2011 12:44 pm

Itsekin samoilla linjoilla eli otan riskin ja päästän hevoset laiduntamaan myös epätasaiseen metsämaastoon. Kyllähän nuita kolhujakin tulee - parhaillaan hoidetaan auennutta vuohiskuoppaa. Mutta ainakin vielä olen sitä mieltä, että mieluummin päästän hevoset syömään muutakin kuin timoteitä ja touhuamaan metsään vaikkakin se voi olla "vaarallista".
Maj

ViestiKirjoittaja sos-84 » Ti Kesä 14, 2011 5:58 pm

Sarjassamme off-topicin off-topic, mutta kuitenkin vahvistaa väittämää: kotiinkin voi kuolla vaikkei mitään tekisi. Vanhempien maatilalla hieho katkaisi jalkansa ulos mennessään, ihan vaan kopsautti vuohisensa karsinan kynnykseen ja naps, irtipoikki. Tottakai paras hieho josta kovat odotukset ja hyvästä sonnista kantoi...
Noista minun nuorikoista nuorempi on murtanut kavioluunsa vuosi sitten, potkaissut heinähäkin seinään tarhassa. Onneksi kuitenkin vain hiusmurtuma ja täysin siitä on toipunut. Eläinlääkäri on antanut luvan ihan kilvan ajoonkin.
Siis lyhyesti: turhaa pumpulissa pitää eläintä, se voi loukata itsensä melkein missä vain, jos niin on käydäkseen. ;)
Maalaistyllerö ja "lv-poni" Femina Dahlia -05. Varsoo 2013 orista Rock N Jetset.
http://kuvablogi.com/blog/5069/8/
sos-84

ViestiKirjoittaja Ansku » Ke Kesä 15, 2011 9:24 am

Meilläkin on tarhoissa/laitumilla ojia palstojen välissä. Tosin eivät ole kovin syviä tai jyrkkäreunaisia. Alkuun hiukan jännitti miten hepat niitä ylittelee, varsinkin kun tamma on asustellut viimeiset vuodet lähinnä hiekkatarhoissa. Rakennettiin tukeva silta palstan toiseen päähän ja toisesta päästä pääsee leveän kuivan ojan yli. Tuo jännevammainen painelee mielummin ojan yli sillan vierestä kuin käyttää siltaa :roll: :roll:
Yllätyin kuinka rohkeasti myös siltaa käytetään.
Ansku

ViestiKirjoittaja Fast » Ti Elo 23, 2011 2:07 pm

Viimeksi 80-luvulla pitelin kahden lämppärivarsan kieliä kiinni kun kaveri juoksi apua hakemaan. Piehtaroivat ittensä selälleen ojaan ja siellä olivat kunnes löyty traktorikuski ja saatiin varsat hilattua pois. Ei ollu kivaa ja hiukan katselen ojia kun varsoja vien laitumelle. Joksus olen tolpittanut ojakohdat, jos oja väyttää siltä että siihen jää kiinni selästä.
Fast

ViestiKirjoittaja Warda » Ke Elo 24, 2011 1:38 am

Viimeksi -80 luvulla:) Alkaa olla siitäkin jo kohta 30 vuotta, joten ei ehkä ihan niin vaarallisia ole. Kyllähän sitä useammin hevonen loukkaantuu mm. ratsastuksessa, kuljetuksessa tai kuolee vaikkapa ähkyyn. Mielestäni tasainen maasto on vain huonoksi hevosille.
Warda

ViestiKirjoittaja Pojuheppanen » Su Joulu 04, 2011 10:04 pm

Mun hevonen piehtaroi itsensä suoraan ojaan. Naapurin mies sattui tulemaan paikalle ja näki tilanteen. Haki traktorin ja liinoja ja kiskoi hepan ylös. Oli kuulemma sen näköinen, että muutama minuutti niin olisi ollut henki pois.
Pojuheppanen

ViestiKirjoittaja Emili » To Joulu 08, 2011 12:05 pm

M-H kirjoitti:Onkohan mulla sitten jotenkin poikkeavia hevosia kun rymyävät ojissa ajankulukseen? Tallovat ojat tukkoon ettei vesi virtaa jne. Varsinkin pienet mutta kyllä ne isompienkin pohjalla rymyävät mielellään.

Heh, ei. Pilkku tykkää mennä ojaan syömään. Siis siitähän ylettyy niin kätevästi oajnpientareita syödä kun seisoo itse siellä kuraojassa mahaan asti uponneena! Näyttää kyllä kieltämättä hölmöltä.

Mitä alkuperäiseen aiheeseen tulee, niin sen verta sokeita hevosia ei ole vielä sattunut vastaan etteivätkö huomaisi. Meillä on itseasiassa kesälaitumen reunassa rosvopaistia varten tehty kuoppa. Ei ole yksikään hevonen siihen astunut, vaikka se on tarhan ja kesälaitumen siinä ovensuussa missä siihen helposti menisi astumaan. Jopa vieraita hevosia toisiinsa tutustuttaessa on silmät pysyneet sen verta auki että ovat aina hypänneet yli. Jopa puolisokea suokkivanhukseni osasi sen yöllä kiertää - samaa ei voinut sanoa sähköaidoista, niitä päin se meni monta kertaa...
Emili

ViestiKirjoittaja tulppis » Pe Joulu 09, 2011 12:32 am

Jos oja näkyy selvästi muusta laitumesta eli ei ole runsaan kasvillisuuden reunoittama niin voi olla hevosista riippuen ok. Eli pitäkää pientareet lyhyinä. Ei ole kiva fiilis jos hevoset ekan kerran laitumeen lasketaan ja juoksevat vahingossa jalat rikki ojaan. Tottumattomille voi hyvin käydä noinkin.
tulppis

Paluu Hevosten pito