Hevosen jouhien hoito

Yleinen hevosten pitoon liittyvä keskustelu. Pihatot, ruokinnat, karsinat, hoito,sairaudet jne.

Hevosen jouhien hoito

ViestiKirjoittaja Xena » To Elo 14, 2014 7:56 pm

Kerätäänkö tähän vinkkejä ja kokemuksia hevosten (mielelään luonnonmukaisesta) harjaksen/hännän hoidosta. Tämähän on hiukan rotukohtaista, (tai hevoskohtaista) toisten jouhet pysyvät siisteinä ja ilman takkuja ilman minkäänlaista erikoishuomiota. Yksi omista hevosistani on puoliksi tinker rotuinen. Se on ollut varsasta saakka sellainen "tukkajumala" :) Aivan ihana, monivärinen, pitkä, kihara JA TAKKUINEN harjas! Sen selvittämiseen menee yli 2 tuntia ja silloin myös irtoaa kamalasti jouhia :( Kuitenkin jo seuraavana päivänä harjas on uudelleen rastoilla ja ihanoikeasti umpisolmussa. Eli siellä on pieniä solmuja ja lettejä, joita kukaan ei sille letitä, vaan ne menee itsestään solmuun. Tai sitten meidän tallilla asuu oikeasti joku tallitonttu, joka kiipeilee hevosten jouhissa ja rakentaa sinne itselleen keinuja... :D Varsinkin nyt laidunaikaan kun heppa piehtaroi tomuisessa "piehtarointikuopassa" ( jonka ovat itse hevoset tehneet pellolle) on harjas myös aivan likainen ja rasvainen. Osa jouhista on vaaleita, osa mustia väriltään. Olenkin ajatellut että olisiko sitruunalla kätevä pesun yhteydessä "valkaista" likaantuneita jouhia tai jotain...
If you can dream it, you can do it!
Xena

Re: Hevosen jouhien hoito

ViestiKirjoittaja Maikki » Pe Elo 15, 2014 11:16 pm

En hoida jouhia oikeastaan mitenkään. Tarvittaessa saksin häntiä, kun kasvavat liian pitkiksi. Välillä saatan harjatessa pyyhkäistä myös jouhia. Shettiksellä oli yksi takkukohta harjassa, johon tuli heti selvittämisen jälkeen ihan valtava takkukimppu. Leikkasin sen kohdan kokonaan pois ja kun se kasvoi takaisin, takkua ei enää ole tullut. Kerran takkuuntunutta harjaa on paha saada pysymään suorana, sillä jouhet kuluvat ja venyvät pilalle ollessaan takussa. Jälkeenpäin vaurioita on hankala korjata millään aineilla. Liika selvittäminen ja kampaaminen vain kuluttaa jouhia lisää.
Maikki

ViestiKirjoittaja Xena » La Elo 16, 2014 3:29 am

Minunkaan ei tarvitse muilta hevosiltani sen erikoisemmin hoitaa jouhia, ainoastaan joskus harjaamisen yhteydessä selvitellään ja varsinkin häntää joutuu joskus pesemään ja lyhentämään saksilla tms.
Ne kellä on kokemusta useista erirotuisista hevosista, varmasti ovat huomanneet kiharajouhisten (tinker, friisi) tukkajumalien rastaongelmat ja solmuun menemisen. Hoidan hevosiani luonnonmukaisesti ja yritän vältellä turhia kemikaaleja hevosten hoidossa. Kuitenkin viimeaikoina olen alkanut miettimään josko sittenkin hankkisin jonkun esim. silikonia sisältävän jouhien selvitysaineen.... Harmittaa kun kauniit superpitkät ja tuuheat houhet ovat kamalassa sekasotkussa :? Tämä on tietysti ihan minun omaa turhamaisuuttani, hevonen tuskin kärsii millään tavalla takkujouhista. Eikö kellään ole mitään luonnonmukaisia jouhien selvitys vinkkejä?
Xena

ViestiKirjoittaja Koo » La Elo 16, 2014 1:00 pm

Voihan jouhia koittaa "liukastaa" vaikkapa kookosöljyllä, hoitoaineella tm. Minulla itselläni on kuivat kiharat hiukset, jotka selvitän nykyään vain ne pestessäni, ennen piti olla joka välissä harjaamassa. Siirryin vegaaniksi ja lisäsin hyviä rasvoja ruokavalioon, liekö sillä vaikutusta..? Chiasta olen kuullut olevan hyötyä.

Hevosten tämänsorttisista jouhiongelmista ei ole phemmin kokemusta, kun ruuna hankaa tukan pois (tällä hetkellä sitä vielä löytyy ja suhteellisen paljon, aina letitettynä ihottumaloimen alla) ja tamman harja ei pahemmin takkuunnu. Selvitysaineethan ovat käytännössä pelkkää silikonia ja hajustetta, en tykkää itsekään niitä kamalasti käyttää kuin korkeintaan hännänpäähän, kauas ihokosketuksesta.
Koo

ViestiKirjoittaja Xena » Ma Elo 18, 2014 5:46 pm

Tuo kookosöljy saattaisi toimiakkin! Sitähän monet ihmisetkin käyttävät ihon ja hiusten hoitoaineena. Kiitos. Minäkin olen kuullut Chia siemenistä paljon hyvää, ja olempa niitä joskus käyttänytkin hevosilla. Tällähetkellä syövät hampun siemeniä, joissa on myös paljon hyviä rasvahappoja, proteiinia ja kivennäisaineitakin. ( kuten Chiassa )
Xena

Paluu Hevosten pito