Chia-siemenet

Yleinen hevosten pitoon liittyvä keskustelu. Pihatot, ruokinnat, karsinat, hoito,sairaudet jne.

Chia-siemenet

ViestiKirjoittaja Maikki » To Maalis 06, 2014 12:13 pm

Mikäs on tämä uusi ihmeaine, joka parantaa kaikki ongelmat? Onko käyttäkokemuksia, kannattaako haksahtaa? Erityisesti olen kiinnostunut tuosta painonhallinta-ominaisuudesta, joka ilmeisesti perustuu siihen, että chia heikentää ravinteiden imeytymistä suolistossa. Tiedän muutamia tapauksia, jossa hevonen on laihtunut reilusti ja nopeasti ja muuta selittävää tekijää ei ole kuin chia-siementen aloittaminen. Jos chia niin tehokkaasti estää sokereiden imeytymisen, jää siinä väkisin myös tärkeitä ravintoaineita imeytymättä. Onko chian syöttäminen turvallista?
Maikki

Re: Chia-siemenet

ViestiKirjoittaja Unelma03 » To Maalis 06, 2014 6:15 pm

Hei!

Itse "haksahdin" ostaman ylipainoselle ,herkkävatsaiselle hevoselleni näitä siemeniä. Annoin niitä ohjeen mukaisen annoksen turvotettuna. Käyttö piti kuitenkin lopettaa n. kahden viikon kuluttua,koska hevosen "löysävatsaisuus" paheni huomattavasti. En siis tiedä pudottavatko ne painoa. Jos aioit kokeilla,niin osta jostain ihmisille tarkoitettuja pakkauksia, ovat pienempiä ja halvempia( ehkä ei /kilo, mutta /pakkaus), eikä niin ollen mene rahat hukkaan,jos eivät käykään sinun hevosellesi.
Unelma03

ViestiKirjoittaja Maikki » Pe Maalis 07, 2014 2:49 pm

Suhtaudun epäilevästi kaikkiin tällaisiin ihmeaineisiin. Mitä eroa on chialla ja sillä, että syöttää pellavaa ja silloin tällöin psyllium-kuurin?

Nyt on muutenkin maailmankirjat sekaisin. Ensin yksi poneista alkoi nirsoilla heinän kanssa ja ajattelin, että se johtuu siitä, kun paali vaihtui, eikä uusi ollutkaan ihan priimaa ja lisäksi pihattoon on viety olkea, kun turve loppui. Tänään yksi hevosista söi väkirehunsa tosi hitaasti ja jäi välillä katselemaan maisemia. Ajattelin, että nyt on ähky tai jotain. Äsken päiväheinillä suurin ahmatti lopetti syömisen ja meni nukkumaan, vaikka heinää oli vielä jäljellä! En ole varma, onko meille iskenyt joku virus ja kohta ovat kaikki kintut taivasta kohti vai voiko oikeasti olla niin, että suhde ruokaan on muuttunut. Jos näin on, ei tarvitse enää miettiä mitään poppakonsteja laihtumiseen.
Maikki

ViestiKirjoittaja kqsalo » Ti Huhti 01, 2014 4:19 pm

Hei,

Luin itse monenlaisia ristiriitaisia juttuja chiasta ennen kokeilua. Todellisuudessa sen ravintoarvot eivät lienee kaiken hehkuttamisen arvoiset, ja pellava vastannee monilta ominaisuuksilta chiaa. Toisaalta runsaat positiiviset kokemukset saivat kuitenkin pääni käännettyä, ja päätin uhrata parikymppiä kilon pakkaukseen. Pahoja akuutteja vaivoja ei meiltä löytynyt, silloin tällöin hieman vettä lannan seassa ja mahan turvottelua. Karvan laatu voisi olla hieman parempi. Kyseessä vanha poni (25 v.).

Nyt chiaa syöty noin 3 viikkoa ja olen huomannut ponissa seuraavia muutoksia:

- rauhallisempi (ei jännity samalla tavalla uusista ärsykkeistä)
- ulostaa useammin ja isompia kasoja, myös lannan koostumus on hyvä
- ei vettä lannan seassa

Karvassa en ole huomannut vielä suurempaa eroa. Tosin karvanlähtö on niin järjetöntä, ettei mitään varsinaisia muutoksia varmaan pysty edes huomaamaan.. Rauhallisuudella voi olla jotain tekemistä mg-sitraattikuurin kanssa, mutta en syöttänyt kovin montaa päivää putkeen eli enemmänkin veikkaisin chian vaikuttaneen. Jossain vaiheessa pitänee pitää taukoa ja sitten katsoa, tuleeko mitään suurempia eroja.
kqsalo

ViestiKirjoittaja tjuop » To Huhti 17, 2014 1:43 pm

Olen syöttänyt siemeniä hevosilleni pari kuukautta. Toisella (ruuna) on ollut joka syksy laidunkauden päätyttyä vatsaongelmia, ärtyisyyttä ja turvottelua takajaloissa ja mahassa. Molemmat ovat kevyellä käytöllä ja edellisen talven vapaa heinä tarhassa oli jäänyt vyötärölle. Heinä on ollut rajoitettua laitumelta tulon jälkeen elokuusta -13 lähtien. Ruokinnassa ei mikään muu muuttunut, ainoastaan chian syötön aloitus. Nyt jopa muu tallin väki on huomannut hevosten hoikistumisen ja nimenomaan chian syötön aloituksen jälkeen. Itse olen pannut merkille turvotusten häviämisen, vatsaongelmien loppumisen sekä ärtyisyyden huomattavan vähenemisen. Lannan koostumus on muuttunut, ruunan kuivat,irtonaiset ja vähäiset lantakikkarat ovat "kostuneet" ja muuttuneet normaaliksi hevosen lantapalloiksi. Tammalla on taas ollut lehmänläjä-tyyppiset ulosteet, joihin syyllinen ehkä oli aikaisemmin syöttämäni kivennäispelletti (St.Hippolyt). Kivennäisen vaihdoin jo viimevuoden puolella. Molemilla on nyt yrttikivennäinen (Better Choise) käytössä. Jos lannasta voi mitään päätellä, niin hevosteni mahat ovat nyt paremmassa kunnossa kuin ennen chian aloittamista.
Heinän raakavalkuainen on alakantissa, joten syötän chian lisäksi aamuisin pellavarouhetta 1/2 dl verran kuivana. Chiaa nämä saavat reilun 1/2 dl päivässä iltaisin. Ruuna syö ne kuivana, tamma taas iltaruokaan sekoitettuna.
Heinät syövät öisin heinäverkosta, aamuisin ja päivisin maasta, yhteensä 10 kg vuorokaudessa. Onko kyseessä onnistuminen ruokinnan suunnittelussa, rajoitettu heinä vai chian aiheuttamat positiiviset vaikutukset, en tiedä, mutta hevoseni voivat nyt paremmin kuin syksyllä.
tjuop

ViestiKirjoittaja tumppi » Ti Maalis 22, 2016 7:27 pm

Moi. Lienee jo paljon uusia tietoja mitä tulee chian siemeniin, mutta kunhan huvikseni nyt kirjoitan sellaisen "tärpin", jos joku ei tiennyt, että: chia kantsii syöttää hevoselle rouhe muodossa. Se on ns. vieraslajikasvi ja siementää lannan mukana laitumelle. En ole ainakaan vielä löytänyt tietoa onko monivuotinen sinnittelijä :? Itse keittelen sinnikkäästi pellavalimaa ja karva kiiltää :)
tumppi

Paluu Hevosten pito