Hevosten hammashoito

Yleinen hevosten pitoon liittyvä keskustelu. Pihatot, ruokinnat, karsinat, hoito,sairaudet jne.

Hevosten hammashoito

ViestiKirjoittaja MillaMy » Ke Maalis 14, 2012 12:39 pm

Heipä vaan! Kertokaahan kokemuksia hevosten hampaita hoitavista, helsingin ympäristössä toimivista, henkilöistä. Eli sekä eläinlääkärit että muut moista hommaa tekevät. Yritän löytää pätevää henkilöä hevoseni hampaita hoitamaan, kun tuo Holopainen on niiiiiin kiireinen. Kokemuksiakin saa kertoilla :)
MillaMy

Re: Hevosten hammashoito

ViestiKirjoittaja Emil the ardenner » La Maalis 31, 2012 11:33 pm

Estola on ammattilainen. kahdesti on raspannut meidän "pikkuponin" hampaat. Toinen koneella ja toinen käsin eikä edes ehdottanut rauhoitusta. (siis "pikuponi" painaa n.900kg)
Emil the ardenner

ViestiKirjoittaja tuulikki » Su Huhti 01, 2012 10:39 am

Minua kiinnostaisi kokemukset tästä http://hirnuvahammas.fi/
Onko käynyt kenelläkään hoitamassa? Meillä nyt touko- kesäkuulle tarve ja tää vaihtoehto on todella vahvoilla. Aina aikaisemmin kunnan ell käynyt raspaamassa ja nyt todella kiinnostaisi kokeilla uutta.
Haluan, että sinun on hyvä olla kanssani.
tuulikki

ViestiKirjoittaja anutus » Su Huhti 01, 2012 8:45 pm

Ei ole omakohtaista kokemusta, mutta ratsuttaja kehui maasta taivaaseen. =) Hänen ruuna oli raspattu klinikalla pari kuukautta aiemmin, mutta silti hirnuvan hampaan tyyppi löysi runsaasti korjattavaa ruunan suusta. "Läpipaska" ruuna, jolle syötettiin hurjasti rehuja, mutta oli silti silakka kuin mikä rupesi heti saamaan lihaa luittensa päälle ja nykyisin pärjää kuulemma litralla kauraa päivässä, ja siltikin potrassa kunnossa. Olen harkinnut itse samaa puljua, mutta oma ruunis tarvii nuijanukutuksen, että antaa raspata, niin pitää ehkä sulatella vielä...
anutus

ViestiKirjoittaja Warda » Su Huhti 01, 2012 10:57 pm

Olen kuullut tuosta Hirvuvasta Hampaasta myös todella hyvää. Löytää korjattavaa vielä eläinlääkärin jälkeen jne. Itse aion kokeilla, kunhan tulee raspauksen aika.
Warda

ViestiKirjoittaja Tunante » Ma Huhti 02, 2012 4:07 pm

Rauhoitus ja sähköraspi: Meidän eläinlääkäri oli hankkinut sähköraspin. (Edellisillä kerroilla,hänen äitiyslomansa aikana, olimme käyttäneet toista ell, jolla sähköraspi niinikään - ja rauhoittaa pokkeuksetta raspatessaan.) Noh, sanoin heti eläinlääkärille, että tämä elämässään kovia kokenut hepo tarttee rauhoittaa, se on aina rauhoitettu.. Hän kertoi, että sähköraspi ei tunnu suussa nii pahalta kuin perinteinen "jyystäminen" lihaskäytöisellä, ainoastaan sähköinen ääni voi joitakin hermostuttaa. Olin tosi epäileväinen ja kuitenkin koetettiin ilman rauhoitusta.. Ell aloitti raspauksen pienin kierroksin (siis myös hiljasempi ääni) eikä hepo näyttänyt pelon merkkejä LAINKAAN - ja niin kierroksia (ja volyymia lisättiin) koko touhun sujuessa TODELLA hyvin ilman rauhoitusta. Olin aivan :shock: ! Luottavaisempi polleroistamme oli sitten se hermostuneempi... Paljolti siksi kun ell apulainen nosti hepan päätä "poskiposkea" vasten ja heppa tuijotteli tätä tunkeilevaa muukalaista syrjäsilmällään... Eikä olisi pitänyt sitoa sitä molemmilta puolilta kiinni..

Kyllä sitä aina ihmettelee, mitä KAIKKEA hepat sietävätkään ihmisiltä!! Tulee sellainen nöyrä ja ihmeellinen lähes Pyhä Olo, että haluaa aina ja enemmän ja syvemmin oppia toimimaan tuon jalon ja voimakkaan eläimen luottamuksen arvoisesti :´) !
Tunante

ViestiKirjoittaja Tunante » Ma Huhti 02, 2012 4:23 pm

Warda kirjoitti:Olen kuullut tuosta Hirvuvasta Hampaasta myös todella hyvää. [b]Löytää korjattavaa vielä eläinlääkärin jälkeen jne.[/b] Itse aion kokeilla, kunhan tulee raspauksen aika.

Ei ole kokemusta "Hirnuvasta Hampaasta" mutta uskon kyllä, että eläinlääkäri ei suinkaan aina ole se pätevin hampaiden hoitaja; olen ymmärtänyt että el:n koulutuksessa hampaiden hoito on vain pakollista teoriassa ja käytännön toimenpiteet valinnaisia - lisäkoulutuksen/harjoittelun varassa. Korjaa, jos parempaa tietoa! Itse luottaisin henkilöön, joka on itsetoimisesti, perehtyen asiaan niin teoriassa kuin käytännössäkin, omasta vankasta kiinnostuksesta käsin - vaikka kulkien "kisällinä mestarin rinnalla", kuin "miljoonaan" muuhun eläimeen ja sairauksiin perehtyneen eläinlääkärin (ilman lisäkoulutusta ja kokemusta). Samoinkuin luotan enemmän optikon kuin silmälääkärin pätevyyten näöntarkastuksessa ja silmälasien hankinnassa.

Niin ja tietty raspaajan hevosta kunnioittava/rauhoittava käytös on lähes yhtä tärkeää, kuin itse työ!

Miten ja missä muuten hevosten hampaiden hoitoon nykyisin pätevöidytään?
Tunante

ViestiKirjoittaja tuulikki » Su Huhti 22, 2012 6:05 pm

Meillä kävi tänään Hirnuva Hammas ja saa täältä kyllä pelkkiä kehuja! Oli paikalla juuri niin kuin oli sovittu (sunnuntai päivänä!), kertoi mitä tekee miksi tekee ja sain kirjallisen hoitoraportin kuvien kera molempien suusta. Plus, että vielä suomensikin tekstit, jotka oli ammatti"slangillaan" kirjoittanut ;) Käsitteli hevosia todella rauhallisesti ja määrätietoisesti.
Olin varautunut rauhoittamaan toisen, koska on suhteellisen herkkä niskastaan ja korvistaan, niin en tiennyt miten suhtautuu olemaan "selvinpäin" kun suuta ronklataan. Mutta turhaa jännäsin, kun hommassa ei näyttänyt olevan mitään vaikeaa! :D
tuulikki

ViestiKirjoittaja Tucca » Ma Huhti 23, 2012 3:12 pm

Estola hoitanut meilläkin. Ja minun täytyy sanoa, että en halua ottaa hevoselleni raspausta ilman rauhoitusta. Huolimatta siitä, onnistuisiko toimenpide ilman vai ei. Pidän rauhoitusta hevosystävällisenä vaihtoehtona ja tärkeänä sille, että eläinlääkäri pystyy tekemään työnsä huolellisesti.
"The technique we use with our horses isn't near as important as the kind of heart we put behind it."

- M. Rashid

Hevosellani on blogi. Jos haluat lukijaksi, laita yksityisviestiä.
Tucca

ViestiKirjoittaja tuulikki » Su Touko 06, 2012 11:51 am

Tuli tässä mieleen, että miten olette totuttaneet hevosen (nuori tai vanha, ei väliä) suuhun koskemiseen? Lähinnä siis "hampaiden kolisteluun" ja muuhun suun sisäiseen kosketteluun, jos se ei ole ollut hevosesta ok?
tuulikki

ViestiKirjoittaja Ivus » Su Touko 06, 2012 12:40 pm

Meilläkin käy nykyään Hirnuva Hammas, ja hyvää jälkeä tulee. Kyllä hammashuolto vaatii samallalailla ammattilaisen näkemystä kuin muukin hevosen hoito, etkai sie itekään menis yleislääkärille paikkauttamaan hampaita?

Heppanaa voi totuttaa suun käsittelyyn ihan samoin kun muuhunkin käsittelyyn; pikkuhiljaa availlaan suuta, otetaan kieltä käteen, tunnustellaan hampaita, viedään metalliesineitä suuhun...
Elä hättäile! Ei karhukkaa riehu koko ajan, ne vettää puolukoita välillä.
Ivus

Paluu Hevosten pito