Bootsit

Erilaiset vuolutavat, edut, käytäntö,teoria ja bootsit. Huom! vain kengättömyyteen liittyvät keskustelut tänne.

Re: Bootsit

ViestiKirjoittaja saskia » Ti Kesä 08, 2010 7:37 am

Minulla on monenmerkkisistä tossuista nyt kokemusta. Simpleen ja easyihin olen pettynyt. Simplen tarrat kuoli heti kättelyssä, ja edessä onkin suutarille vienti, jotta vaihdan hihnat soljellisiksi. Easyt ei pysy yhdenkään ponin jaloissa, ei säärystimillä, ei ilman, ei vaikka miten kiristää. Kentällä niitä uskaltaa käyttää, mutta maastossa putoilee. Istuva kyllä hyvin, mutta ovat takaa niin matalat, että kun takakavio vähän koskettaa, niin siihen jäi. Tai maastossa joku risu. Boat ja old macit on mun ehdottomat suosikit! Kunnon kiinnitykset. eivät hankaa, ovat helpot laittaa, boat etenkin. Ja ennenkaikkea pysyvät varmasti matkassa mukana.

Meillä tossuja käytetään tilanteen mukaan. Kentällä mennään pääasiassa ilman, maastoon laitan usein etusiin tossut, kun paikoitellen on ikävän teräväkivistä soraa kovalla pinnalla yksittäisinä hippuina, ja näissä kohdin tuppaa pistelemään. Talviaikaan, jos on hokkien tarvetta, käytetään tossuja, muuten talvella ilman.
saskia

ViestiKirjoittaja Satu Vainikka » La Kesä 12, 2010 4:06 pm

Hei! Kiva kuulla kokemuksiasi. En tosin tiedä mitä teidän tarroille on tapahtunut, meillä ne on kestänyt jo yli kolme vuotta. Ja monilla muilla. Valmistaja on myös testannut bootsit käyttämällä niitä ilman pikkutarroja, ja bootsit pysyivät kiinni ja jalassa todella hyvin.
Kuitenkin on pääasia, että olette löytäneet toimivat bootsit =) Kaikki ei toimi kaikilla, ja sen takia on hyvä, että markkinoilla on useampia merkkejä. Jotkut vannovat Simplen nimeen, toiset Epicin ja Baren, yksi Old macsin ja kun joku taas käyttää ehdottomasti vain Boa bootseja. Itse tykkään eniten Simpleistä, niiden helppouden takia. Helpot pukea ja riisua, yksinkertaiset käyttää ja pysyy jalassa. Eräs asiakkaamme ei Simpleihin edes vilkaise, hän halusi alusta asti Epicit eteen ja Baret taakse ja ollut enemmän kuin tyytyväinen. Kilometrit hänellä nousee viikottain noin 100 km. Suurin osa kuitenkin ostaa Simplet ensibootseiksi juuri niiden käytön helppouden takia.
Terkuin, Satu =)
Satu Vainikka

ViestiKirjoittaja saskia » Ma Kesä 14, 2010 4:01 pm

Satu: Katsoin, että easyja on kolme(?) eri "mallia". Mitä näissä on eroa, muuta kuin kiinnityskö?
saskia

ViestiKirjoittaja Emili » La Kesä 26, 2010 6:06 pm

Osaakohan joku viisaampi (Satu?) vastata...

Törmäsin elämässäni ensimmäistä kertaa bootseihin (easyt) ja oho kun ne olivat painavat o__o onko noissa miten paljon merkeissä eroa tuon painon suhteen?
Emili

ViestiKirjoittaja tuulikki » Su Kesä 27, 2010 10:17 am

Emili kirjoitti:Osaakohan joku viisaampi (Satu?) vastata...

Törmäsin elämässäni ensimmäistä kertaa bootseihin (easyt) ja oho kun ne olivat painavat o__o onko noissa miten paljon merkeissä eroa tuon painon suhteen?

Ja tuosta Emilin kysymyksestä tuli itelleni mieleen, että käytetäänkö bootseja niinkun esim ravureilla kenkiä "askeleen apuna"? Siis jos halutaan eteen vähän pidempää askelta niin laitetaan painavempi kenkä jne?
Haluan, että sinun on hyvä olla kanssani.
tuulikki

ViestiKirjoittaja Ivus » Su Kesä 27, 2010 11:25 am

Meillä on käytössä Simplet ja Easyt, enkä ole huomannut askelluksessa mitään eroa normaaliin ilman kenkää liikkumiseen, edes silloin kun etusissa pelkästään on popot. Tosin, alustat joilla bootseja käytämme ovat kivisiä teitä tai liukkaalla jäällä, joten kummassakaan tapauksessa ei mennä kovin lujaa. Yhdellä tammoistamme on hieman löysä takapolvi, ja tällä olen käyttänyt painoputsia bootsin päällä vahvistaakseni polveatukevia lihaksia, silloin huomaa eron askelluksessa ;) Oman kokemukseni mukaan hepat ei välitä bootseista tuon taivaallista, vaan liikkuvat täysin normaalisti ensimmäisestä kerrasta lähtien, kunhan popot ovat sopivat.
Elä hättäile! Ei karhukkaa riehu koko ajan, ne vettää puolukoita välillä.
Ivus

ViestiKirjoittaja Dreamer » Su Heinä 25, 2010 7:13 pm

Kertokaapas kokeneemmat bootsien käyttäjän vinkkejä miten saan puettua hevoselleni bootsit ilman että mukana tulleet säärystimet eivät jää ruttuun bootsin sisään? Huomasin kun säärytimien tarrat kiinnittää ensin bootsiin on pukeminen hieman helpompaa mutta edelleen säärytimet menee herkästi ruttuun. Luin että kaikki ei näitä säärystimiä käytä, itse en ole vielä ilman kokeillut. Hevosellani on siis bootsit olleet jalassa alle 10 kertaa pieniä aikoja kerrallaan että vielä ei ainakaan hankausta ole ilmennyt. Käyttämäni bootsit jo useamman vuoden vanhat ja olleet toisella hevosella käytössä aikasemmin eli ovat jo "pehmenneet". Onko kellään käytössä erilaisia säärystin/suojia bootsien kanssa.
KÄytössäni on siis simplet!
Dreamer

ViestiKirjoittaja Ivus » Ma Heinä 26, 2010 8:19 am

Simplen säärystimet ovat surkeat, tosi pirulliset käyttää. Itse käytän Easycaren säärystimiä, ovat helpot ja kestävät käyttää, estävät hankaamisen ja pikkukivien pääsyn bootsiin, eivätkä ole edes kovin kalliita. Easyjen säärystimiä myy ainakin Vainikan aitta.
Ivus

ViestiKirjoittaja VienoKaino » Ma Elo 16, 2010 10:54 am

Kuinka monta kilometriä keskimäärin olette buutseillanne menneet eli mikä on vaihtoväli? Meidän tallilla paljon maastoilevalla ponilla (buutsit aina jalassa maastossa) joudutaan vaihtamaan buutsit ~4kk välein, kun kuluvat puhki. Kilometrejä tulee viikoittain 30-50 km. Suurin osa maastosta on sorateitä.
VienoKaino

ViestiKirjoittaja Ivus » Ti Elo 17, 2010 9:09 pm

Bootsien kuluminen on aivan yksilöllistä, toisilla tosiaan menee puhki parissa kuukaudessa, ja esim. meillä kun popoja käytetään vain tarvittaessa, samat bootsit on kestäneet jo kolmatta vuotta. Meillä mennään pääasiallisesti nakuna kaikilla pohjilla, bootseja käytetään vesijäillä ja yli 15km soratie lenkeillä. Pohjat, käyttötiheys ja hepan rakenne vaikuttavat kulumiseen. Itse ruukaan käyttää kärjestä puhkikuluneet popot talvella hokkipopoina, lumella ja jäällä ei haittaa vaikka popossa olisikin reikä keulalla.
Ivus

ViestiKirjoittaja vilma » La Loka 09, 2010 3:57 pm

Mun IC-ruuna on vuosia ollut huhti-lokakuun ilman kenkiä ja talveksi kengitetty. En ole koskaan huomannut mitään arkomista tms. Ratsastan pääasiassa hiekkakentällä, joskus kävellään metsässä, mutta ei juurikaan tiellä. Alkukesästä kaviot ovat vähän lohkeilleet sivuista, mutta silti heppa on liikkunut ihan normaalisti. Mulle on tullut vähän vastenmielisyyttä kenkiä kohtaan koska hepalla on aina talvisin paljon rupea jaloissa jota on tosi vaikea hoitaa kokonaan pois. Se johtuu kosteudesta ja on ilmeisesti osittain sieni-ihottumaa johon jalkapunkit pesiytyvät. Haluaisin poistaa kaikki rasittavat tekijät joilla voi olla vaikutusta jalkojen iho-ongelmiin. Kuivaan tarhaan ei meidän savimailla ole mahdollisuutta, enkä halua ottaa hevosta pois yhdeksän hepan laumasta missä se on tottunut elämään. Tarha on toisaalta märkä ja toisaalta kivinen/kallioinen, eli monenlaista pohjaa löytyy ja varmaan liukaskin talvella.

Mietin nyt miten mahtaa pärjätä talven tarhassa tuon liukkauden kanssa, nämä kun eivät ole mitään loimi päällä jököttäviä tammoja vaan vilkkaita nuoria ruunia jotka telmivät kivikossa 12h päivässä. Liukastelevatko hevoset enemmän ollessaan vapaana ilman kenkiä?

Toinen juttu mitä mietin on bootsit. Tarkoitus olisi jäisellä/koppuraisella talvikelillä käyttää ratsastettaessa bootseja ja laittaa niihin nastat. Onko teillä kokemusta tupsujalkojen bootseista? Karvat on todella paksut ja pitkät, en ymmärrä miten sellainen kiinnitys mekanismi voisi toimia joka tulee "karvojen päälle"?

Entäs vuolu? Kengittäjä on kesäisin vuollut 7 vk:n välein, hyvin on toiminut, mutta tarvitaanko sitten vielä joku "erikoisvuolija" jos kengistä kokonaan luovutaan?
Toivomuslistalla tänään puhdas ja vapaa,
reipas askel ja liikkuva mieli.
vilma

ViestiKirjoittaja Ivus » La Loka 09, 2010 4:33 pm

Vilma: Ei liukastele hepot ilman kenkiä vesijäilläkään, ainoastaan silloin kun on ratsastaja selässä häiritsemässä. Kun ei ole kenkiä, hepot osaavat paremmin varoa liukkaita, ja kaviomekanismi toimii= pitävä kavio (kunhan vuolulla ei pyöristetä tarpeettomasti). Paljon "vammaisempia" ovat hokkikengälliset kuin kengättömät talvella; on hokinpolkemaa, jännevammaa, haavoja potkuista, jne.
Tiedän yhden IC:n joka käyttää simplejä, ilman säärystimiä, ja hyvin toimii ja pysyy kiinni. Jos kengittäjäsi vuolemana hevonen liikkuu hyvin ja kaviot on hyvät, ei siihen "erikoisvuolijaa" tarvita, mutta silti suosittelisin käyttämään sellasen vuolijan palveluita jolla on kokemusta ja tietoa kengättömästä kaviosta, oli se sitten kengittäjä tai tai joku muu.
Turhaan ihmiset pelkää talvella kengättömyyttä, itse pelkään paljon enemmän niitä hokkikenkiä enkä sellaisia suostuisi suin surminkaan käyttämään :) Bootsitkin talvikäytössä kestävät todella pitkään, lumi ja jää ei kuluta pohjia.
Ivus

ViestiKirjoittaja Hisper. » Ti Loka 19, 2010 9:33 pm

Mulla itsellä on kengättömyyteen keväällä siirtynyt suokki tamma. Bootsit sille ostettiin etusiin kesällä arkomisen takia ja nyt syksyllä vielä takasiin sitten talveksi. Mitään pahaa sanottavaa niistä ei ole, ehkä vaan se että ei jaksaisi pimeässä ja märässä syysilmassa alkaa laittamaan niitä kuraisiin jalkoihin :D Sovituspalvelu oli aivan huippu ja sai kerralla sovivan kokoiset töppöset jalkaan. Säärystimet ovat ehkä aavistuksen hankalat laittaa ja niitä en juurikaan käytä koska bootsit menee iha noin, eivätkä hankaa.
Todella kiitollinen olen vuolijan osaamisesta ja siitä miten hän käsitteli hevostani. Oli rauhallinen, jutteli ja tutustui ennen kuin alkoi vuolemaan. Hevonenkin rauhoittui vaikka ennen on hieman vierastanut kavionhoito tilannetta.
Viimeksi muokannut Hisper. päivämäärä Ke Joulu 29, 2010 9:52 pm, muokattu yhteensä 1 kerran
15.11.08- the day that changed my life.
Hisper.

ViestiKirjoittaja Ivus » Ke Marras 10, 2010 2:20 pm

Onko kenelläkään kokemusta Delta Hoof Bootista? Jenkkiläinen (?) simplen tyyppinen bootsi, näkyy Hevari myyvän suomessa. Kertokee jos olette kokeilleet!
Ivus

ViestiKirjoittaja Lella » Ke Marras 17, 2010 5:55 pm

Ivus kirjoitti:Onko kenelläkään kokemusta Delta Hoof Bootista? Jenkkiläinen (?) simplen tyyppinen bootsi, näkyy Hevari myyvän suomessa. Kertokee jos olette kokeilleet!

Sain selville vähän Ruotsista, nekin ovat keskustelleet tätä merkkiä. Kuulemma Cavallo joka on yhteistyössä Mustadin kanssa, ainakin Mustadin kotisivujen mukaan ja huhuja Ruotsin puolelta, sanotaan että ainoa ero Simplen kanssa on materiaali, pohja on sama mutta Simplen nahka on Deltoilla synteettiä. Cavallon merkki on myös pohjassa. Kannattaisi todellakin kokeilla kuin vaihdan uusiin ensi kesäksi :)
Suurin haaste kouluratsastuksessa ei ole omistaa paras liikkuva hevonen, vaan mielummin saada jokaista hevosta liikkumaan niin hyvin kun se pystyy.
-Egon von Neindorff-
Lella

ViestiKirjoittaja Ivus » Ke Marras 17, 2010 9:27 pm

Minä myös päätin seuraaviksi popoiksi ottaa kokeeksi Deltat. Kerrompa sitten käyttökokemuksia myöhemmin.
Ivus

ViestiKirjoittaja Lella » Ma Marras 22, 2010 7:26 pm

Ivus kirjoitti:Minä myös päätin seuraaviksi popoiksi ottaa kokeeksi Deltat. Kerrompa sitten käyttökokemuksia myöhemmin.

Selailin myös äsken vähän jenkkiläisillä sivuilla, käyttäjät kuulostivat aika tyytyväisiltä Deltojen suhteen. *kevättä ja uusia popoja odotellen*
Suurin haaste kouluratsastuksessa ei ole omistaa paras liikkuva hevonen, vaan mielummin saada jokaista hevosta liikkumaan niin hyvin kun se pystyy.
-Egon von Neindorff-
Lella

ViestiKirjoittaja Esteri » Su Tammi 16, 2011 10:39 pm

Mulla on käytössä simplet. Saman olen huomannut kuin muutkin, että ne säärystimet on kyllä huonot. Varmaan kolmannen käyttökerran jälkeen oli jo se pintamateriaali niistä rullalla :roll:
Enää en käytäkään säärystimiä, kun bootsit on jo pehmenneet.

Sen olen huomannu näin hokkiaikaan, että takajalan bootsit kyllä kärsii. Mulla on siis bootseissa ne nastat, 10kpl per bootsi. Ilmeisesti senverran painoa tuo bootsit kovemmassa vauhdissa, että etujalka ei kaikin ajoin ehdi alta pois, ja kopasee sitten etusella takasen bootsin kärkeä. Takabootsien alareunan muovissa on jälkiä, ja siitä nahan alareunasta on rispaantunut ja ompeleet purkautuneet. Ja nämä vammat tuli oikeastaan ihan parin lenkin aikana kun mentiin reippaampaa.

Toinen mikä on hankala, jos menee syvemmässä lumessa, bootsiin menee lunta aika lailla, ja sitten se paakkuuntuu siihen vuohisen/päkiäisen aluelle ja puristaa. Ihmettelin, että mitä hevonen potkii kun tultiin metsästä kovalle tielle. Pysäytin ja käytin bootisa pois, niin siellä oli iso kova 'kökkö' lunta. Käytin sitten kaikki bootsit senverran auki, että sain lumet pois.

Muutoin olen ollut bootseihin tyytyväinen, erittäin hyvin pysyy jalassa, ja hevonen ei liukastele. Säärystimet voisi auttaa tuohon lumen paakkuamis- ongelmaan, mutta pitäisi saada jostain paremmat kun nuo simplen mukana tulleet.
Esteri

ViestiKirjoittaja Lella » Ke Tammi 19, 2011 9:44 pm

Esteri kirjoitti:Toinen mikä on hankala, jos menee syvemmässä lumessa, bootsiin menee lunta aika lailla, ja sitten se paakkuuntuu siihen vuohisen/päkiäisen aluelle ja puristaa. Ihmettelin, että mitä hevonen potkii kun tultiin metsästä kovalle tielle. Pysäytin ja käytin bootisa pois, niin siellä oli iso kova 'kökkö' lunta. Käytin sitten kaikki bootsit senverran auki, että sain lumet pois.

Muutoin olen ollut bootseihin tyytyväinen, erittäin hyvin pysyy jalassa, ja hevonen ei liukastele. Säärystimet voisi auttaa tuohon lumen paakkuamis- ongelmaan, mutta pitäisi saada jostain paremmat kun nuo simplen mukana tulleet.

Easycaren säärystimet ovat tosi hyviä, ne kestää, kestää ja kestää. Muoviosa kavion alla ehkä kuluu, mutta se ei haita kaviota. Lumesta sen verran että itse tyhjennän aina kauheat klimpit bootseista ratsastuksen jälkeen, siis jos olen mennyt vähän syvemmässä lumessa. Pienimmissä (takana) bootseissa vähemmän lunta, ja isommissa (edessä) enemmän, näyttää riippuvan miten tiheät ne ovat. Lumi on ainoastaan bootsien etuosassa etutarran alla, ei muualla.
-Egon von Neindorff-
Lella

ViestiKirjoittaja Esteri » To Tammi 20, 2011 10:27 pm

Okei, kiitos Lella. Taidan tilata tuollaiset easycaren säärystimet sitten kokeeksi.
Esteri

ViestiKirjoittaja Esteri » Ke Helmi 16, 2011 9:47 pm

Meillä hakkautuu takabootsit tosi huonoiksi nopeasti. Nastoitettuna taitaa painaa senverran, että etunen ei ihan ehdi alta pois. Tuota menoa eivät ole pitkäikäiset.

Tarrat aukeaa kahluuttaessa, mutta sitäkin isompi ongelma on lumen pakkautuminen bootsiin siihen päkiäispallojen kohdalle. Tekee oikein sellaisen kovan jääpallon, kun lumi pyörii siinä ja jalka lämmittää. Ihmettelin, että mitä hevonen potkii kun tultiin polulta tielle, ja piti tulla selästä alas ja käyttää kaikki bootsit pois, mikä on tietysti lystiä parinkympin pakkasilla :roll:
Esteri

ViestiKirjoittaja tuulikki » Ti Maalis 01, 2011 6:36 pm

Löytyipä nettiä selaillessa tämmöinen linkki, liekkö tässä sitten ns "premium-luokan" buutsit, ainakin näyttävät hyvin (mikähän olisi hyvä sana...) sporttisilta! :D
http://www.renegadehoofboots.com/
tuulikki

ViestiKirjoittaja Esteri » Su Maalis 06, 2011 10:33 pm

Jännät bootsit Tuulikin linkissä, voisivat olla toimivatkin. Näyttävät kevyiltä. Kun nuo monet bootsit ovat aika painavia, ja meillä tosiaan on tullut hokkiaikaan siitä takomisongelmia.

Nyt tilasin hevoselleni parin cavallon sport bootseja. Ne painavat 440g kappale, kun simplet painaa 500g. En ole vielä kokeillut, mutta elättelen toiveita, että ne vaikuttaisivat tuohon kopsimiseen.
Esteri

ViestiKirjoittaja tuulikki » Ma Maalis 07, 2011 10:17 am

Esteri kirjoitti:Jännät bootsit Tuulikin linkissä, voisivat olla toimivatkin. Näyttävät kevyiltä. Kun nuo monet bootsit ovat aika painavia, ja meillä tosiaan on tullut hokkiaikaan siitä takomisongelmia.

Ja nuo "sporttibuutsit" vaikutti hyvin semmosilta huomaamattomilta, kun monet buutsit on semmosia "möhkäleitä", että mie jo sen takia vähän niitä vierastan. Tiiä sitten, miten tuommonen muovibuutsi kestää pakkasta ja iskuja pakkasella, liekkö enemmän etelän eläjille suunniteltu?
tuulikki

ViestiKirjoittaja Esteri » Ma Maalis 07, 2011 3:30 pm

Niin voi tietysti olla etelään. Ite oon täällä napapiirillä.. 8-)

Mutta oli siinä linkissä kuitenkin kuva nastoitetustakin tuollaisesta sportti-muovi-bootsista.
Esteri

EdellinenSeuraava

Paluu Kengättömyys ja kavionhoito