Vuolutarvikkeet

Erilaiset vuolutavat, edut, käytäntö,teoria ja bootsit. Huom! vain kengättömyyteen liittyvät keskustelut tänne.

Vuolutarvikkeet

ViestiKirjoittaja Emili » Ma Marras 09, 2009 11:49 am

En tiedä pitäisikö tämän olla välinekeskustelussa vai täällä, mutta tungin nyt tänne.

Mitä välineitä käytätte kavioiden vuolemiseen / hoitoon? Suositteko jotain tiettyä merkkiä? Oletteko todenneet jotkut välineet omalta osaltanne hyödyttömiksi?

Itse käytän vuoluun raspia ja kaviopuukkoa. Raspi on (sveitsiläisen?) Mustadin, kaviopuukko on Börjesiltä tilattu merkitön halpisjutska. Raspiin olen ollut erittäin tyytyväinen, kaviopuukkoon en todellakaan... Tarkoituksena olisi etsiä jostain suora kaviopuukko ja mielellään hyvälaatuinen, tämänhetkinen ei ole kumpaakaan.

Kavioiden hoitoon käytän Pioneerin antiseptistä ja -fungaalista shampoota ja saman valmistajan WLD-voidetta. Auttavat ehkäisemään ja poistamaan sientä kaviossa (meillä lähinnä säteessä on tarvittu).
Emili

Re: Vuolutarvikkeet

ViestiKirjoittaja M-H » Ma Marras 09, 2009 12:20 pm

Tärkein väline vuolemiseen jonka olen hankkinut on ehdottomasti kavioteline. Sen vaikutusta on hankala edes kuvailla kun oppii käyttämään. Helpottanut valtavasti selkäkipuja ja työn laatu on parantunut täten paljon. Ennen jäi usein kaviot 'sinnepäin' kun alkoi voimat oikeasti loppua mutta tuon kanssa olen saanut helpommin huomattavasti parempaa tulosta. Joskus kun itselle otin sellaisen käyttöön ajattelin ettei noin kalliista vehkeesta oikeasti voi olla niin suurta hyötyä mutta olin väärässä. Nykyään maksaisin vaikka 2x hinnan siitä jos ei muuten saisi käyttöön.

Liekkuupihteinä on toiminut mustardin pihdit vuosikausia, alkavat olla kyllä jo loppu. Myyjä joskus sanoi, että näillä kärsii vaikka nauloja katkoa (silloin vielä kengitin) ja eikö sitä pitänyt kokeilla ja helvetinmoinen lovi heti leikkuupintoihin. Noh siitä huolimatta noilla saanut tehtyä työn. Ennen noita oli käytössä jotkut 20euron halpispihdit joilla ei tehnyt mitään. Sitkeää kaviota ei vaan saanut niillä vuoltua.

Puukkona on Kauhavalainen jonkun sepän joskus jostain vuonna kivi ostettu kärjestä suora puukko hieman kaareutuvalla terällä joka kyllä nyt satojen teroitusten jälkeen on enemmänkin päästään 'pyöreä' mutta pidän siitä. Joskus unohtunut puukko kotio ja joutunut muiden puukoilla homman tekemään niin eihän siitä mitään tule. Ei edes kovin kallis ollut, oiskohan jotkut markkinat ollu jossain mistä ostin tai saattoi olla eräältä entiseltä hevostarvikemyyjältäkin.

Raspina on nyt vuoden ollut agrimarketista ostettu 'kalliimpi' raspi, oisko 40e maksanut. Niitä 20e:n halpisraspeja tullut jokunen vuosien varrella ostettua. Raspi on kulutustavaraa ja se kannattaa uusia muutaman vuoden välein, riippuu määrästä mitä vuolee.

Yksi kätevä ja paljon käytetty on ollut kotkauksen avaaja, sellainen metallinen mitä vasten naulojen kotkaukset avataan kenkiä poistettaessa. Ennenkaikkea kun siinä toisella puolella kaviokoukku niin sitä tulee käytettyä. Voi surutta vääntää ja rapsuttaa voimalla jää,savi,lumi ja paskapaakut irti säteen urista eikä hajoa.

Kengitysvehkeitä ei enää tule käytettyä ja ne mätänee pakin pohjalla mutta silloinkin tuli hankittua joitain turhuuksia kuten: kaviokulmamitta (ne näyttävät keskenäänkin 5-10asteen heittoja eri mitat joten aivan lelu), lyömäveitsi+nahkanuija (en koskaan oppinut tuota käyttämään oikein, tongit ollut itselle aina helpompi), kotkaustongit (neon oikeasti huonot, raudalla 10x helpompi kotkaukset tehdä mielestäni).
Kuva
M-H
Site Admin

ViestiKirjoittaja Fast » Ma Marras 09, 2009 3:04 pm

Kaviopuukko on kaiken A ja O ja se on mulla joku saksalainen, ohut ja pirun terävä, vasen ja oikee. Raspia käytän mitä millonkin kaupasta löytyy, yleensä sii on jokin puolihyvä. Hyvä kaviokoukku jolla saa kivet pois puukon edestä ja karkee harja. Opetan hevoselle useemman tavan vuoluun ja mukavin on kun kavio lepää polvella kun itse oon kyykyssä.
Fast

ViestiKirjoittaja Intsi » Ti Marras 10, 2009 12:20 pm

Ihan pakko kertoa tähän väliin vuolutarvikkeiden esiin nostama surkuhupaisa muisto ja olkoon vaikka samalla muille varoitus. Tuli kai jotenkin mieleen Fastin mainitsemasta vuoluasennosta, joka etenkin hevosen säikähtäessä voisi olla kohtalokas ainakin kömpelölle vuolijalle. Niin eli ..

Jonkin verran ennen odotusmasuni kasvattamista olin vuolemassa jotakuta meidän hevosista, raspia kyseisenä hetkenä käytin. Tuntui, ettei kaviosta mitään heikoilla (?) naisvoimillani irtoa, hikikin jo alkoi tulla, pipon alta otsalta alkoi ikävästi kutittaa ja olin juuri nostamassa kättä rapsuttaakseni otsaani, kun hevonen päättikin heilauttaa jalkansa irti. Sepä osua kopsautti raspiin, joka sitten komiasti lennähti silmääni.

Hetkeä myöhemmin tuli isäntä talliin työn jälkeäni katsomaan. Siinä pitelin silmääni vedet silmästä valuen ja ähisin kivusta. Ei siinä kylmäyksen jälkeen onneksi pahempaa, että sokeutunut olisin tai muita hirveyksiä. Jonkin verran turposi ja olisiko pientä punotusta nostattanut. Ei edes sellaista kirjavaa silmän ympärystä tullut kuin joskus tenavana lämpöpatterin säätönuppia päin törmättyäni.

Varoituslinjalla, kun kerta olen niin samaan syssyyn lisäisin, että hyödyllinen "kapistus" vuolijan työkalupakissa on myös kunnolliset hanskat .. nimimerkillä moniin hanskoihin ikäviä viiltoja puukolla aikaansaanut ;D
Joka päivä voi oppia jotain uutta ;D
Intsi

ViestiKirjoittaja Emili » Ti Marras 10, 2009 6:34 pm

Hanskajutun allekirjoitan! Joskus ennen ratsastusta otan raspilla "vähän" ensin jonkun häiritsevän jutun pois enkä jaksa hakea hanskoja (varsinkaan kesällä) ja sitten on kädet verillä kun raspaa hieman sivuun.

Yleensä minulla on vuolutarvikekorissani useammat hanskat, kun varsinkin keväällä ja syksyllä hevosen kavioissa on viiden sentin tuore mutakerros ja hanskathan siinä kastuu kun niitä pitelee.
Emili

ViestiKirjoittaja Ivus » Pe Maalis 26, 2010 6:26 pm

Kuulisin mielelläni käyttökokemuksia Ridersrasp:ista, http://www.ridersrasp.com/
Jen-ska hoi! :D
Elä hättäile! Ei karhukkaa riehu koko ajan, ne vettää puolukoita välillä.
Ivus

ViestiKirjoittaja Jen-ska » Pe Maalis 26, 2010 11:02 pm

Joo mulla on sellanen, mun käteen sopii hyvin, mutta oon käyttäny sitä niin vähän että toi Peikko sais kertoo enemmän, jos se olis ollu kovemmalla käytöllä tuolla Punkalaitumella :)
Jen-ska

ViestiKirjoittaja Peikko » La Maalis 27, 2010 9:46 am

Peikko kuittaa ja vastaa.

Käytössä rider´s rasp on osoittautunut näppäräksi työkaluksi pienten lohkeamien ja nirhamien siistimisessä. Käteenkäypänen ja helppo käyttää. Eikä nirhi käsiä kuten isolla, oikealla raspilla tuppaa väliin käymään.
Erinomaisen näppärä sukkelajalkaisen varsan kavioiden hoidossa.

Meillä on myös ihan tavishalpis iso raspi ja vuolupuukko (kaksipuoleinen suora malli) ja jättipihdit. Pölyyntyvät hyllyllä.

Itseasiassa ukkeleiden kaviot ovat niin mainiossa kunnossa ja laadultaan sitkeät ja joustavat, että todella harvoin tarvitaan mitään viilausta. Maasto on meillä kavioille haastavaa tarhassakin: kivikkoa, juuria, kalliota jne ja vauhtia riittää.
Listen! Or your tonque will make you deaf. -cherokee saying
Peikko

ViestiKirjoittaja nina V. » Ti Maalis 01, 2011 11:45 am

Meillä alkoi uusiaikakausi.Nyt voimme hoitaa itse omat kaviot.Ennen käytimme vain ja ainoastaan ammattilaista..Sitten järjestimme ystävä porukan kanssa täsmä kurssin asian ympärille.
iso raspi Mustadilta ja puukko börjesiltä, katkaisupihdit Mustadin.
Ja kun kotona testasi osaamistaan tai osaamattomuuttaan/miten vain, sai huomata mikä VALTAVA ero oli kaviolaadun suhteen opetushevosiin..hoh hoi kun tuli plikalle ihan hiki.Opetushevosten kavioihin meni puukko kuin sulaan voihin,pehmeää ja löysää..omat hevoset muistuttaa pappani verstaan halkoja, joita sain opetella vuolemaan vanhalla mora puukkolla sillä välin kun puuseppä pappani hääräsi vierellä.Kyllä osaa olla kavioaines kovaa!Yllätyin todella.
meillä 5 v settis ruuna ja 1,5 v friisitamma, molemmat kengättä oleet koko ajan.

Tekniikkaa hiotaan, ei tahdo iso raspi istua pieniin käsiini..tuo riders rasp kuulostaa ehkä sopivalta käyttööni? myykö sitä joku suomessa?
nina V.

ViestiKirjoittaja tuulikki » Ti Maalis 01, 2011 2:08 pm

Tuo RiderRasp kuulostaa oikeasti kokeilemisen arvoiselta! Eikö kellään olis lisää kertoa kokemuksia siitä?!
Mistähän tuommoista kannattais katella jos tilais?
Ja mitähän mieltä meijän kengittäjä/vuolija ois, jos sellasen esittelisin hälle... Vois tulla aikamoinen "saarna" humpuukista, kun tämmöseen oot taas hurahtanu :lol:
Haluan, että sinun on hyvä olla kanssani.
tuulikki

ViestiKirjoittaja tuulikki » To Kesä 09, 2011 10:12 pm

Videota vuolusta ja "humpuuki"vehkeistä :)
Haluan, että sinun on hyvä olla kanssani.
tuulikki

ViestiKirjoittaja anutus » Pe Kesä 10, 2011 7:38 am

Oooooooo! Hirmu käteviltä vehkeiltä näyttävät. :o

- nimim. Kavioseinämä on niin kova, ettei toivoakaan, että jaksaisi rapsutella/veistellä kaikki kaviot kertasessiolla kuntoon. Siispä meillä näytetään nykyisin raspia (semmoista perinteistä, joka painaa kuin synti) kavioille joka tallireissulla, ja silti tuntuu, että pysyy vain juuri ja juuri mukana kasvuvauhdissa. :roll: Päästäispä pian päästelemään kunnolla tuonne sorateille, niin kuluisivat edes vähän itsestään...
anutus

ViestiKirjoittaja Bessie » To Touko 03, 2012 4:58 pm

Haa, tungin jo tuonne välineisiin saman linkin kuin Tuulikki olikin jo tuonut täällä esille (nyt kys. turha ketju poistettu). Kyselin siellä juuri kokemuksia tai ajatuksia noista "uusista" välineistä joita video mainostaa, eli rihkamaa on? Tietysti mainoksessa saadaan kaikki näyttämään helpolta...
Bessie

ViestiKirjoittaja Koo » Su Joulu 16, 2012 3:20 pm

Suositelkaa joku jotain puukkoa? Tuo kympin Puuilo-puukko saa lentää pellolle, menee herrrmot sen kanssa kun saa nitkutella ja sahata palaset kaviosta pois, kun se on tylsynyt puolessa vuodessa ihan armottomasti. Katselin täältä DGn puukkoja, mutta en osaa päättää edes silmukan ja tuplaterän väliltä... Nyt siis minulla kaareva, joka saisi olla joko suora tai enemmän V-mallinen/jyrkempi, että se johonkin väliin mahtuisi. Ja jos hintaluokka on alle viidenkympin, niin jättebra -mutta mieluusti ostan kyllä nyt kerralla kunnollisen.
Koo

ViestiKirjoittaja anutus » Ma Joulu 17, 2012 1:56 pm

Laatupuukko on kultaa, mutta hae sieltä puuilosta kans sitte terotusviilat. Ei se DG:kää pysy kunnon terässä kovin montaa vuolua, vaan väliin pitää terottaa. :P
anutus

ViestiKirjoittaja Bessie » Su Joulu 30, 2012 6:38 pm

Noista kaviotelineistä/ständeistä. Herranjumala miten kalliita ovat. Onko noita olemassa missään mitään halpisversiota joka kävis tälleen yhden oman pollen vuolijalle. Olis niin kätevä oikeasti, mutta hinnat semmoset 200-250€ :shock:
Entä onko noita kokoontaitettavia versioita kun tallilla ei ole tilaa säilytellä -vähän hankalaa.. ja tuommonen kokoontaitettava kuulostaa kyllä utopistiselta mutta eihän sitä ikinä tiedä mitä on keksitty..
Bessie

ViestiKirjoittaja M-H » Su Joulu 30, 2012 7:52 pm

Bessie kirjoitti:Noista kaviotelineistä/ständeistä. Herranjumala miten kalliita ovat. Onko noita olemassa missään mitään halpisversiota joka kävis tälleen yhden oman pollen vuolijalle. Olis niin kätevä oikeasti, mutta hinnat semmoset 200-250€ :shock:
Entä onko noita kokoontaitettavia versioita kun tallilla ei ole tilaa säilytellä -vähän hankalaa.. ja tuommonen kokoontaitettava kuulostaa kyllä utopistiselta mutta eihän sitä ikinä tiedä mitä on keksitty..

Tollasia tolppamallisia on kohtuu edullisesti eli mihin kavio viedään eteen ja siin saa raspata sivusuunnassa. Seh'n nyt ei tarvitse olla kuin joku tolppa vaan tai mikä tahansa kikkara mihin kavion voi laittaa.

Mutta jos tarkotat tollasia cradle mallisia kuten hoofjack niin eipä niitä kovin edullisia vastaan ole tullut. Ongelma on, että siinä kavio lepää sivusuunnassa joten ei sitä kruunurajaa oikein metalliinkaan halua hankuuttaa. Joten tuollainen liina/kangas tms systeemi ainoa vaihtoehto. Olen metallisiakin jossain nähnyt mutta itse en käyttäisi.
Lisäksi kestävyys on se ongelma monessa systeemissä. Pakkasilla tuppaa vehkeet haurastumaan ja sit hajoaa ku polle potkasee sen seinään. En nyt varsinaisesti halua mainostaa mutta hoofjack ei hajoa ko. tilanteessa (kokeiltu on ja useasti).

Mutta jos sulla 1 hevonen ja sen kanssa touhuat. Ni ota aiv kanisteri tai jakkara ja istu persiilles alas. Nosta kavio polvien päälle.
Jos haluat viedä sen eteen ni nosta se kavio sen aiv-kannun/jakkaran päälle.
Helppo ja halpa tapa. Ei niin hyvä jos polle ei ole rauhallinen mutta oman hevosen nyt pitäisi saada opetettua olemaan suht asiallisesti siinä. Eikä tietty tuki polvessa niin hyvä kuin kunnon ständissä mutta parempi sekin kun ei mitään.

Edit:
itse siis hoofjackia käytän ja on paras ostos mielestäni mitä olen mihinkään hevostarvikkeeseen laittanut elämäni aikana.
Joskus harvoin kun unohtunut kotiin niin olen tuota aiv-kannua/jakkaraa käyttänyt.
Vierastan perinteistä vuoluasentoa etukavioilla joisa se otetaan haarojen väliin. Joskus täytyy käyttää mutta usein seon epämieluisa hevoselle ja siksi vaikeuttaa vain vuolemista. Työstän hyvinkin hankalia tapauksia välillä joten liikkuvuus on tärkeää. Jos ei hevonen halua pitää kaviota ylhäällä syystä tai toisesta kun sen parisekunttia niin ei sitä voimallakaan pidetä. Sitten pitää vaan muokata oma työstäminen tilanteen mukaiseksi.
Kuva
M-H
Site Admin

ViestiKirjoittaja Emili » Su Joulu 30, 2012 8:58 pm

Meidän jakkarasysteemi. Ei ole maailman kätevin, mutta ajaa asiansa, ainakin joskus. Hoofjack kyllä kelpaisi, olen sitä koittanut ja onhan se oikeasti kiva ja kätevä. Hevosetkin tykkää lepuuttaa jalkaa mieluummin sellaisella kuin minun tärisevissä pikku kätösissäni.
Emili

ViestiKirjoittaja Bessie » Su Joulu 30, 2012 10:54 pm

Tarvisin sitä ständiä juuri tuohon eteen -asentoon... muuala trimmaaminen sujuu toistaiseksi välttävästi ilman telinettä. Oon erityisen huono keksimään jotain tolppaa joka olisi tukeva ja johon kavion saisi silleen lepäämään kuten ständiin, kerrostalo-asujalla kun ei pihan perältäkään tule vastaan jotain mikä sattumoisin just kävis käyttötarkoitukseen... :( :?
Bessie

ViestiKirjoittaja Mysli » To Kesä 06, 2013 2:27 pm

Onko kellään kokemuksia tuosta evolutionary hoof caren radius raspista? Näyttää ainakin videoissa tosi kätevältä ja mietin pitäisikö ottaa kokeiluun.. Varsinaisten vuolujen välissä pitäisi noita kavioiden reunoja vähän pyöristellä, kun hepalla on taipumusta kasvattaa flarea.
Mysli

ViestiKirjoittaja CHduC » Ke Marras 27, 2013 5:45 pm

Hallin puukko (olen aivan myyty), GE:n leikkurit ja GE Black Legend raspi. Jos pelkistä vuoluvehkeistä puhutaan. Siinä on mun vuolutyökalut. Joskus vielä pikkufiilauksissa turvaudun vanhaan kunnon lyömäveitseen (Mustad) ja nahkanuijaan.
Niin ja avausraudan koukkupää kaviokoukkuna ja kunnollinen teräsharja. Säästää teriä kun ei ole kaikki kievnmurikat siellä terien välissä sitten.
Hoofjack on ständinä mulla käytössä ja on huippu!
CHduC

ViestiKirjoittaja CHduC » Ke Marras 27, 2013 5:47 pm

Edellinen korjaa siis Hellerin Black Legend raspina
CHduC

Paluu Kengättömyys ja kavionhoito