Hevonen ilman kenkiä

Erilaiset vuolutavat, edut, käytäntö,teoria ja bootsit. Huom! vain kengättömyyteen liittyvät keskustelut tänne.

Re: Hevonen ilman kenkiä

ViestiKirjoittaja Jessi » To Marras 19, 2009 8:20 pm

Itse haluaisin jättää Vienan ilman kenkiä, mies vain vänkää vastaan, on sitä mieltä, ettei tamma selviäsi edes talli-tarha väliä kaatumatta. Mitenhän tuonkin saisi vakuutettua, muuta kuin kokeilemalla & kengättömyyden hyväksi toteamalla.

Vaan muutama asia askarruttaa minuakin. Vienan takakengät kuluivat kesällä huomattavan epätasaisesti, ulkosyrjältä kenkä kului "pelliksi" muutamassa viikossa. Mitenhän kävisi kengättömän kavion? Toki epäsäännöllinen kuluminen voi johtua myös vääränlaisesta kengityksestä (vaan ilmeisesti tässä tapauksessa jalkojen virheasennosta)? Minä en näistä sen enempää tiedä, kengittäjäkään ei sanonut juuta eikä jaata. Yksi ongelma johtaa toiseen, ja hierojan mielestä lavan jumiutuminenkin selittyi saman puolen vielä pahemmin kuluvasta takakengästä (tai siis sen kulumisen aiheuttajasta). Kukaan ei vain taida osata näkemättä sen enempää sanoa.

No, toinen mietityttävä asia on se, että löytyykhän täältä lähiseudulta vuolijaa. "Tavallisen lyhennysvuolun" osaan kyllä, vaan ilmeisesti kengätön hevonen tarvitsee jotenkin erilaisen vuolun? Pohjoisemmassa Suomessa siis ollaan, luulisi Rovaniemen kokoisesta kaupungista löytyvän kyllä vuolijankin... :)
Jessi

ViestiKirjoittaja M-H » To Marras 19, 2009 8:24 pm

Jessi kirjoitti:No, toinen mietityttävä asia on se, että löytyykhän täältä lähiseudulta vuolijaa. "Tavallisen lyhennysvuolun" osaan kyllä, vaan ilmeisesti kengätön hevonen tarvitsee jotenkin erilaisen vuolun? Pohjoisemmassa Suomessa siis ollaan, luulisi Rovaniemen kokoisesta kaupungista löytyvän kyllä vuolijankin... :)

Jos välineet pysyy hyppysissä ei perusvuolu kengättömyyteenkään ole mitään avaruustiedettä. Toki joku pitäisi saada opettamaan tai sitten itse kaivaa opit jostain.
Itse olen kaukana joten en voi auttaa henk. kohtaisesti mutta jos englanti taipuu löytyy netistä aikakivasti sivuja ja kirjoja myös olemassa. Dvd materiaalia kanssa löytyy.
Kuva
M-H
Site Admin

ViestiKirjoittaja Satu Vainikka » Pe Marras 20, 2009 9:40 pm

orvari kirjoitti:Meillä nuoremman hevosen kanssa oikeastaan on ongelmana se että on taipumusta pystykavioisuuteen, näin olleen kengitysväli on aika lailla tasan tarkkaan 5-viikkoa, kun vanhemmalla riittäisi 7-viikkoa. Mikäli annamme olla kengässä kauemmin alkaa levenemään edestä ja kasvamaan kannasta. Ilman kenkiäkin pystyy olemaan, mutta silloin sitä ei voi liikuttaa niin paljoa.

En millään lailla halua olla kengättömyyttä vastaan, mutta meidän tapauksessa se ei onnistu - ainakaan vielä. Ollaan puhuttu kengittäjän kanssa ongelmasta ja aikomuksena on tutkia siltä otetut röntgenkuvat uudelleen, jotta saataisiin oikeanlainen näkemys siitä että saadaanko asia vielä korjattua. Toisaalta tulemme toimeen asian kanssa kun vain pidämme kiinni tuosta kengitysvälistä. Lisäksi meidän on kengitettävä muutoinkin hevosemme, joten se kengättömyydestä meidän tapauksessa.

Joten luulen että tässä kengällinen/kengättömyys asiassa on monet syyt ja puolet. Hyvä kuitenkin että kengättömyys otetaan esille, itsekkin olen sen kannattaja. Kesällä varsinkin annamme joskus hevoset olla hetken rauhassa, poistetaan kengät ja annetaan kavion toimia.

Heippa! On hevosesi kengässä tai ei, minusta sinun kannattaa otta yhteyttä esimerkiksi hyvään osteopaattiin, joka tutkii hevosesi. Pystykavioiset hevoset usein syystä tai toisesta jännittävät kaulan ja lavan aluetta. Rautakengällä tämä usein jää huomiotta, kengätön kavion kun kuluu liikaa, niin silloin se juoruaa nopeammin ongelmasta. Minä en ole kengittämistä vastaan, olen vastaan sitä, että sitä tehdään liian usein vain vanhasta tottumuksesta. Ihan niinkun buranaa syödään pääkipuun. Aina pitäisi selvittää syy, miksi asia on näin. Jos röntgenkuvat on vain kavioista, en usko, että kovinkaan paljon hyödytte niistä. Tämä siis vain ystävällinen neuvo. Tiedän, että lännenhevoset, jotka slaidaavat useita metrejä, varmasti tarvitsevat erikoiskengät alleen. :) Eli en halua olla fanaattinen kengättömyyden puolesta puhuja, ensisijainen tarkoitukseni on luoda hevoselle hyvä olo. Juuri viime viikolla patistin asiakastamme kengittämään hevosensa, joka asuu tallilla, jossa näen, että hevonen tähän aikaan vuodesta voi huonosti kengättä. Elämä on. Keväällä sitten uudestaan raudat pois ;)
Satu Vainikka

ViestiKirjoittaja Satu Vainikka » Pe Marras 20, 2009 9:44 pm

Ane kirjoitti:Satun ja Orvarin teksteihin oli helppo yhtyä. Kengättömyys ei Suomen oloissa aina ole hevosille se paras vaihtoehto pitkin vuotta. SAtu sen jo hyvin perustelikin. Ja mitä taas tulee jalka-asentojen korjaamiseen, niin kenkäys siinä liene tärkeä tekijä. Mitä taas tulee siihen, että jo aikuisella hevosella on niin paha jalkavirhe, että bootseilla ei pystytä tukemaan jalkaa, niin kenkäys puoltaa siinäkin paikkaansa.

Itse pidän hevoseni suurimman osan vuotta kengättä. Aikamiespoikaruunalla etusessa kenkä on ehdoton, sillä sen jalka-asennot sen vaativat. Mutta silti sekin paljon menee kengättä, jotta kaviolaatu pysyisi parempana. Aina se kestää kengättömyyden kuitenkin, sillä anturat ovat jo vuosien saatossa vahvistuneet kylliksi paljosta paljaskavioin liikkumisesta.

Tarkoitus myös pitää nuo ravivarsat (menevätkö radalle vai eivät? mene ja tiedä sitä sitten) mahd. pitkään kengättä. Ja kun pitää sitten liukkailla tai kovilla niitä harjoittaa, niin bootsit korvatkoon kengät. Jahka nyt päästään siihen bootsimaailmaan ensin sisälle.

Oikein ja asiallisesti suoritettu kenkäys ei mielestäni ole vaaraksi ja haitaksi hevoselle. Päinvastoin se moniss tapauksissa on jopa paras vaihtoehto. Ja olen sen monesti nähnyt ja kokenut, että kun kengättömälle hevoselle laittaa hyvällä vuolulla ja oikean kokoisella popolla kenkäyksen, niin niiden elämä on oikein valaistunut. Niiden liike laajentunut ja keventynyt ja mieli virkistynyt. Kengän avulla voidaan muokata itse kaviotakin normaalin muotoiseksi, jos se on syystä tai toisesta mennyt väärin.

Huonoa kenkäyksellä tehdään siksi, että useinkaan sen kavion ei anneta sitten hengähtää kengättä missään vaiheessa. Tästä päästään kierteeseen, jossa kavio ei kestä ilman kenkää, mutta kenkä taas ei päästä kaviota paranemaan. Eli vannoutuneet kenkäihmiset voisivat kyllä hyvinkin mielestäni myöntyä kokeilemaan bootseja.

Mutta kengättömien vuolijat! Kertokaapa minulle ystävällisesti, kuinka lähtisitte korjaamaan n. nelivuotiaan kaviota, jonka kannat ovat jo karanneet lähes puoleen väliin kaviota alta eli ovat aivan liaan edessä ja jolla varvas vastaavasti hurjan pitkä ja antura niin alhaalla, että kavio kantaa hevosta lähinnä anturoidensa ja eteen karanneiden kantojen varassa? Jos tuon pystyy korjaamaan pikkuhiljaa kengättä, niin hieno juttu olisi. Toistaiseksi en ole nähnyt muuta korjauskeinoa, kun että edestä poikki, kannat oikeille kohdille kylmän viileästi ja sitten riittävän pitkä kenkä. Ja tätä toistettava pitkään, pitkään ja pitkään, josko koskaan täysin palautuu edes normaaliski.

Samoin kun minä olen nähnyt monta hevosta jotka kenkien poiston jälkeen ovat liidelleet kentällä omistajan iloksi :) Näin se menee...
Tuo on yksinkertaisin asia korjata. Eli, viet kantojen kannatinpinnat taakse ja peruutat varvasta. Kerralla sitä ei voi tehdä, mutta pikkuhiljaa kavio tulee taas jalan alle. Eikä sinun tarvitse madaltaa kantoja yhtään. Kavio palautuu tällä menetelmällä täysin normaaliksi. Kenkää ei tarvita.
Satu Vainikka

ViestiKirjoittaja Satu Vainikka » Pe Marras 20, 2009 9:46 pm

Ane kirjoitti:Sen verran kyllä äskeiseen omaa kommenttia, että minä en kyllä olekaan tutustunut näihin luonnollisiin vuolumetodeihin ja niiden perusteisiin. Minä olen vain aina vuollut kaviot huolella ja jättänyt ne sitten kengättä tai laittanut kengät. Jos olosuhteet ovat liukkaat tai tiet kivisiä, olen aina valinnut kenkäyksen ennen kaikkea, mutta jo vuosia surkutellut, miksi hevosillekin ei ole kavioon vedettäviä kenkiä. Nyt kun niitä on markkinoille ilmestynyt, on tarkoitus ennakkoluulottomasti pyrkiä siirtymään bootseihin. Ystävän ystävä kisannut jopa täyspitkää matkaratsastuskisaa bootseilla, jotka käytössä olleen toista vuotta. Joten eiköhän nuo ole taloudellisestikin paras vaihtoehto? Mene ja tiedä. Pitää vain kokeilla.

Kyllä, meidän asiakkaamme, Veston Sanna Vesilahdelta, on ollut todella tyytyväinen valintaansa. Kengät pois molemmilta hevosilta ja 3 kk siitä voitto 50 km bootseilla. :) Heidän kuulumisiaan voi lukea http://www.gravitas.fi
Satu Vainikka

ViestiKirjoittaja Satu Vainikka » Pe Marras 20, 2009 9:50 pm

M-H kirjoitti:
Mitä ylläolevaan buutsikeskusteluun tulee niin mielestäni ei pitäisi siltikään linjata absoluuttiseksi totuudeksi, että hevoset joita liikutetaan vaihtelevasti vaihtelevissa olosuhteissa säännöllisesti ympäri vuoden tarvitsevat buutsit. Kyllä varmasti jos halutaan ratsastaa kentällä päivästä riippumatta ja samallatavalla kuin ollaan tottuttu jne. Olisi kuitenkin liian kapea-alaista ja mielikuvituksetonta väittää etteikö olisi silti mahdollista ilman buutseja hevosen saada monipuolinen, säännöllinen liikunta vuodenajasta riippumatta. Buutsit ja kengät ovat mielestäni enemmän ihmistä varten kuitenkin loppupeleissä mahdollistaen juuri sen aktiviteettimuodon jota ihminen haluaa juuri silloin toteuttaa.

Mutta valitettavasti tämä on ihmisten maailma. Meiltäkin jo vaadittiin bootsipalvelua, vaikka kuinka yritin ettei siihen pitäisi lähteä. Ja koska ihminen haluaa, bootsit on silloin hevoselle kaikista paras ja terveellisin vaihtoehto. Nyt täytyy muistaa se, että bootsienkäytössä ei ole hevoselle mitään negatiivista.
Jos liikutamme hevosta ihmisen ehdoilla ilman bootseja, silloin kärsivä osapuoli on vain ja ainoastaan hevonen.
Satu Vainikka

ViestiKirjoittaja Satu Vainikka » Pe Marras 20, 2009 9:52 pm

Niina, hyvin tyhjentävää :)
Satu Vainikka

ViestiKirjoittaja Satu Vainikka » Pe Marras 20, 2009 11:07 pm

Jessi kirjoitti:Itse haluaisin jättää Vienan ilman kenkiä, mies vain vänkää vastaan, on sitä mieltä, ettei tamma selviäsi edes talli-tarha väliä kaatumatta. Mitenhän tuonkin saisi vakuutettua, muuta kuin kokeilemalla & kengättömyyden hyväksi toteamalla.

Vaan muutama asia askarruttaa minuakin. Vienan takakengät kuluivat kesällä huomattavan epätasaisesti, ulkosyrjältä kenkä kului "pelliksi" muutamassa viikossa. Mitenhän kävisi kengättömän kavion? Toki epäsäännöllinen kuluminen voi johtua myös vääränlaisesta kengityksestä (vaan ilmeisesti tässä tapauksessa jalkojen virheasennosta)? Minä en näistä sen enempää tiedä, kengittäjäkään ei sanonut juuta eikä jaata. Yksi ongelma johtaa toiseen, ja hierojan mielestä lavan jumiutuminenkin selittyi saman puolen vielä pahemmin kuluvasta takakengästä (tai siis sen kulumisen aiheuttajasta). Kukaan ei vain taida osata näkemättä sen enempää sanoa.

No, toinen mietityttävä asia on se, että löytyykhän täältä lähiseudulta vuolijaa. "Tavallisen lyhennysvuolun" osaan kyllä, vaan ilmeisesti kengätön hevonen tarvitsee jotenkin erilaisen vuolun? Pohjoisemmassa Suomessa siis ollaan, luulisi Rovaniemen kokoisesta kaupungista löytyvän kyllä vuolijankin... :)

Jos hevonen kuluttaa kenkää noin voimakkaasti, ja se oikeasti on rakenteellista, silloin suosittelen pitämään sen kengässä.
Minun oma suokki kulutti alussa takasista ulkosyrjät olemattomaksi, nyt hyvällä käsittelyllä sen takaset on suorat, vaikka kaikki sanoi että se on rakennevika. Törmätään yhä harvemmin rakennevikaisiin hevosiin. Useammin niiltä löytyy selkeä hoidettavissa oleva syy kavioiden epätasaiseen kulumiseen. Mutta tällä en tarkoita että sinun hevosesi kuuluisi tähän kastiin :)
Satu Vainikka

ViestiKirjoittaja orvari » La Marras 21, 2009 12:31 am

Satu Vainikka kirjoitti:Heippa! On hevosesi kengässä tai ei, minusta sinun kannattaa otta yhteyttä esimerkiksi hyvään osteopaattiin, joka tutkii hevosesi. Pystykavioiset hevoset usein syystä tai toisesta jännittävät kaulan ja lavan aluetta. Rautakengällä tämä usein jää huomiotta, kengätön kavion kun kuluu liikaa, niin silloin se juoruaa nopeammin ongelmasta.

Hei, Satu

Olet aivan oikeassa tuon asian kanssa. Käytämme osteopaattia aina väliin ja pyrimme myös hierotuttamaan säännöllisin välein.
Nykyisin säännöllisesti ratsastamalla hevostamme olemme alkaneet saada lihakset pysymään kunnossa. Myös palautuslenkit ja lepopäivät kuuluu ohjelmaan. Niiden kavioiden suhteen emme röntgenkuvia tarkastele pukinkavion takia, kolme eläinlääkäriä on hevosen tarkistanut joista yksi on sanonut että sillä on taipumus pystykavioisuuteen - mutta kyseessä ei ole pukinkavio. Kengittäjä katseli röntgenkuvia ja havaitsi valkoiset kohdat kavioissa, sanoi kyllä epäilynsäkin jota nyt en muista nimeltä.

Kengittäjämme sanoi kuitenkin että ei ole itse niin hyvä lukemaan noita kuvia, että parempi kääntyä niiden kanssa asiantuntijan puoleen. Koska hevostamme on kuvattu sekä Oulussa että Ylivieskassa voidaan asiaa kysellä kahdelta lääkäriltä. Kengittäjä epäili että siellä on jotain mikä aiheuttaa kipua kun hevonen astuu jalallaan, näin ollen hevonen alkaa varvastelemaan joka leventää sitä edestä joka muistuttaa pukinkaviota. Tämä voisikin selittää miksi kannat nousee. No, tämä selvinee varmasti lähiaikoina.

Tämän sain siis kuulla edellisellä kengityskerralla, johon olin ottanut kuvat mukaan sovitusti - koska olemme asiasta aikaisemmin keskustelleet. Senkin olemme huomanneet, mikäli kengittäjä unohtaa vuolun yhteydessä tämän asian, kostautuu se kahden kengitys välin yhteydessä. Tämän takia käytämme vakikengittäjää, joka osaa asiansa. Saamattomuuttani en ole vielä muistanut asiasta soittaa Ouluun ja Ylivieskaan. Hyvä että tuli täällä puheeksi. Heti kun saan asiasta jotain selville, voin tännekkin siitä kertoa.

Röntgenkuvia otettiin Oulussa ostamisen yhteydessä vakuutusyhtiölle, sieltä hevonen sai terveen paperit. Toisen kerran hevoselta otettiin kuvat kun "amerikan ravuri" oli potkassut siltä puikkoluun poikki.

Meillä siis tällä hetkellä ei ole mitään ongelmia hevosen kanssa, oikealla liikunnalla sekä oikealla kengitysvälillä ( hyvällä kengittäjällä ) voidaan harrastaa kuten terveellä hevosella - taikka sanotaanko että meillä on terve hevonen. Kuitenkin haluamme selvittää asiaa jotta meille ei tulevaisuudessa tulisi ongelmia.
orvari

ViestiKirjoittaja Satu Vainikka » La Marras 21, 2009 11:20 am

Orvari, kuulostaa järkevältä :) Olisi mielenkiintoista kuulla, mitä nuo "valkoiset" oli? Ei kait kavioruston luutumaa?
Tuossa huomaa hyvin sen, miten hevonen alkaa itse muokkaamaan kavioitaan, varoakseen jotain muuta paikkaa. Hyvä että olette valveutuneita. Ja hyvä ,että kengitysväli pidetään inhimillisenä :)
Jos viitsit, pidä ihmeessä meidät ajan tasalla, mitä kuvista löytyi? Nämä on tosi mielenkiintoisia asioita.
Satu Vainikka

ViestiKirjoittaja orvari » La Marras 21, 2009 11:20 pm

Joo, kaviorustosta muistaakseni puhui, ei ollut asiasta varma mutta epäili. Ilman muuta kerron täällä heti kun saamme selveyttä.
orvari

ViestiKirjoittaja Satu Vainikka » Ke Marras 25, 2009 1:17 am

Meillä on muutama kavioruston luutumainen ollut jo pitkään vuoltavana. Niillä on jopa kannat auenneet pitkään ahtaasti kengitetyn ajan jälkeen, vaikka sanotaan, ettei kavio kavioruston luutumisen jälkeen enää jousta. Kyllä se joustaa :) Emme ole kuitenkaan koskaan väkisin kantoja madaltaneet, hevonen tehnyt sen itse kun on ollut siihen valmis.
Bootsit lisäpohjallisten kanssa on todella hyvät tuollaisille kavioille.
Satu Vainikka

ViestiKirjoittaja minna » Ke Marras 25, 2009 4:04 pm

Ootteko huomanneet, että kengättömyys näkyy hevosten silmistä?
Luin asiasta aikoinaan, jonkun ulkomaisen eläinlääkärin sivuilta ja sen jälkeen olen huomannut, että se todella näkyy. Kengättömän hevosen silmät ovat tummemmat ja lämpimämmän väriset.
Mielenkiintoista, mutta mistähän se johtuu. Tarkkailkaapa
minna

ViestiKirjoittaja Ivus » Ti Joulu 01, 2009 1:45 pm

Heippa kaikille, vahingossa löysin hienon vooruminne. Meillon pari vuotta sitten siirrytty menestyksekkäästi kengättömyyteen, yleensä kaikilla alustoilla mennään paljain jaloin, mutta vesijäiden aikaan käytössä on hokkibootsit (siis ainoastaan ratsastaessa, tarhassa pysyvätilman ongelmia pystyssä kun ei ole ihminen selässähäiriköimässä). Käytän bootseja myös kulkiessamme pitkiä (10-20km) matkoja sorateillä, jotka helposti kuluttavat kaviota. Ja aina tietenkin ehdottomuus pannaan, jos hevonen tarvitsee kengät, kengitettäköön se, muistaen että suurin osa hevosista kyllä pärjää ilman kenkiä kunhan annetaan mahdollisuus. Lämpimästi voin suositella Vainikan Satun järjestämiä vuolukursseja. Rapsutelkaa hevosianne!
Elä hättäile! Ei karhukkaa riehu koko ajan, ne vettää puolukoita välillä.
Ivus

ViestiKirjoittaja Jenni » Ma Joulu 21, 2009 5:41 pm

Taidanpa minäkin lykätä lusikkani tähän soppaan :D

Kengättömyydestä minulla on vain hyviä kokemuksia, mutta ymmärrän toki sen, että jos ihminen hevosellaan haluaa jossain lajissa valmentautua ja kilpailla, voi treeni olla sen verran rankkaa, että kengitys/bootsit ovat hevosen hyvinvoinnin kannalta välttämättömät.

Meillä on täällä Legojen luvatussa maassa tällä hetkellä sellainen tilanne, että jonkinlaista hokkibootsia/-kenkää tekisi mieli mennä kerjäämään omistajilta hevosilleen, sen verran pahasti liukastelevat kesäkengissään nämä hevoset. Normaalistihan täällä tulee yleensä lunta muutama sentti... tammi-helmikuussa. Nyt joulukuu ja puolen metrin hanki, kauhulla odotan koska käy oikeasti pahasti, kun ei uskota ettei nämä hevosraukat pysy tolpillaan sileissä kesäkengissä :(

Oma pysyy pystyssä etten sanoisi täydellisesti. Kertaakaan en ole nähnyt kavion lipsuvan edes jäällä. Mutta sepä kulkeekin kengättä. Saattaa siinä plussana olla myös tämä alkuperäisrotu. Jotenkin tuntuu siltä että täkäläiset mamman marenkimurut vetävät nokilleen ensimmäiseen vastaantulevaan kiveen...

P.S: Olisiko kellään viisaammalla halua ja aikaa katsoa tuon ponin kavioita jos otan kuvia? Itse niitä olen vuollut tähän mennessä sillä hyvin rajallisella tiedolla ja taidolla joka minulla asiasta on. Täällä kun tuppaa olemaan niin, että jos kengittäjän kutsuu paikalle niin sitten myös laitetaan ne kengät... :| eikä kielimuuri auta asiaa lainkaan :lol:
Jenni

ViestiKirjoittaja heppa » La Tammi 30, 2010 1:20 am

minun hevosillani ei ikina tule olemaan rautakenkia. Ei siksi etta se on vaan periaate, vaan siksi tiedan tarkasti etta siihen ei tule olemaan tarvetta. Sanon taman viimeisen viiden vuoden kokemuksesta ja paljosta takalaisten foorumien seuraamisesta.
Lattajalkaisuus, lohkeileminen, liukkaus, arkuus , kaikki voi korjata muuten kun rautakengilla. Hyvin vuollut ja hoidetut kaviot eivat kulu nopeammin kun kasvavat vaikka kuinka kovassa kaytossa jos ruokinta ja elin olot ovat oikeat.
Olen ottanut kuvia villeiden ponien kavioista Assateaque saarella taalla Marylandissa. Niita poneja ei kukaan hoida, mutta ei kylla ratsastakaan
http://s572.photobucket.com/albums/ss165/blossomlane/
Kaksi ensimmaista kuvaa villi poni, toiset mun omasta Kanada hevosesta, olen vuollut (tai jattanyt vuolematta kuten tassa kuvassa)sen pienesta pitaen
heppa

ViestiKirjoittaja Johanna » Pe Helmi 26, 2010 11:29 pm

Meidän ponit kanssa ilman rautakenkiä, nyt ja aina o/

Eivät ole itse asiassa teitääkseni koskaan olleet kengässä, ainakaan edellisessä kodissa. Kengättömyys on niin paljon helpompaa ja taloudellisempaa :---D Ei tarvitse ostaa kenkiä ja kengitystä, irronneita kenkiä sun muita ongelmia ........... Olen paljon tuolta Satu Vainikan sivuilta, http://www.kengattomathevoset.com, lukenut kengättömyydestä ja kuolaimettomuudesta. Pakko tunnustaa, viime kesänä ajattelin ponit kengittää talveksi, että hokit saisi ja olivat vielä vähän aikaa sitten perus nivelkuolaimilla, mutta kun luin sivut läpi, aloin tosissani inhota kenkiä ja kuolaimia. Heitin sitten nivelet pois ja ostin LG:t. Nykyään sitten yritän kylvää kengättömyyttä&kuolaimettomuutta kaikkialle, ehkä vähän liiankin innokkaasti ;) on meinaan ennestäänkin taipumusta tuppautua toisten asioihin liikaakin intohimon puuskassa.. Nyt ainakin olen saanut kuolaimettomuudesta vähän viestiä Portugaliin, siellä ovat hepat jo valmiiksi kengättä. Seuraava kohde on tällä hetkellä ratsastuskoulu Mynämäellä. Täytyy harjoitella itsehillintää ennen kesää, etten hyppää pöydälle ja ala meuhata kuin missäkin vallankumous-kokouksessa ^^
Johanna

ViestiKirjoittaja Ellemy » La Huhti 03, 2010 11:23 pm

Mietin juuri laittaisinko hepalleni kengät kesäksi jalkaan ja luettuani ketjun huomasin, että hevonen voi siis olla ilman kenkiä. Mutta eivätkö kaviot kulu liikaa kengattömillä hevosilla,varsinkin jos niillä harrastetaan liikuntaa? :)
Ellemy

ViestiKirjoittaja Tunante » Su Huhti 04, 2010 1:02 am

Moikka!

Onko pollesi siis ollut kengättä talven? Silloin kaikki olisi helpompaa :P !

Kavion kuluminen riippuu monesta seikasta mm. käyttömäärästä ja alustasta millä ratsastelet ja myös tarhojen pohjasta, kavion kunnosta; ruokinnasta. Villihevosethan liikkuvat lähes koko ajan kymmeniä kilometrejä päivässä... mutta alusta on sopivasti kuluttavaa; villihevosten kaviot ovat aika "töpöjä".

Jos kaviot kuluvat liikaa ja heppa arkoo, on olemassa monenlaisia bootseja, kts. lisätietoja

http://www.kengattomathevoset.fi/

Rohkeasti vaan kengättömään maailmaan :) !
Tunante

ViestiKirjoittaja tuulikki » Su Huhti 04, 2010 9:32 am

Oletteko muuttaneet ruokintaa ns. "kavioita vahvistavaksi" sen jälkeen kun jätitte kengät hevosilta pois?
Itselläni tässä pohdinnassa, että miten kesä menee kengättä, kun kumminkin sora- ja hiekkateitä suurinosa mitä kuljetaan. Saa nähdä, että miten tammojen kaviot reagoivat, rupeavatko kulumaan älyttömästi jne. Nyt talvi mennyt loistavasti kengättä, kiitos tuon lumen! ja nyt kun kevät tuli näin vauhdilla, niin peilijäätkin jäivät täällä päin oikeastaan kokonaan kokematta, sillä tiet ovat jo melkeimpä sulat!

Tiedättekö Pohjois-Karjalan alueelta kengättömiin kavioihin "erikoistunutta" vuolijaa?
Omalle kengittäjälle kun mainitsin tuosta, niin sain vastaukseksi pientä naureskelua, kun eihän ravipiireissä tuollaista ole... ;) (on siis ravivalmentaja)
Haluan, että sinun on hyvä olla kanssani.
tuulikki

ViestiKirjoittaja Ellemy » Ma Huhti 05, 2010 11:19 am

Mallu--> hepalla on ollut kengät yli talven, mutta sitä ennen on elänyt monta vuotta ilman kenkiä(mutta tosin sillä ei ratsasteltu silloin)
Meillä on sellainen systeemi tuolla tallilla, että hevoset pääsevät itse kävellen kesällä laitumille metsäpolkua pitkin.Käytin tuolloin kaviota vahvistavaa ja kasvattavaa kaviorasvaa, eikä ongelmia ilmennyt.
Mutta nyt kun olen alkanut sillä ratsastaa, mietin onko sopivaa ottaa kengät pois.
Ratsastusalusta on hiekkatietä, tosi harvoin käymme asfaltilla.
kiitos vastaajille :P
Ellemy

ViestiKirjoittaja Peci » Su Huhti 11, 2010 9:07 pm

Satu Vainikka kirjoitti:Jos hevosen kavio kuluu jostain tietystä kohtaa enemmän, esim etusista varpaalta, ongelma on niskassa tai lavoissa, ei kaviossa. Asiallinen vuolu ja luontainen ruokinta vahvistaa kavioainesta kestämään normaalia kulutusta.

Ostettiin n. viikko sitten bootsit ja samalla jätettiin sitten kengät pois, tosin nyt sit tuli samalla tietoon että niskassa ja lavoissa sit on jotain vikaa, ku kuluu varpaista enemmän ja "kipristää" takajalat mahan alle ku nostaa.
Kengittäjä oli samalla vuollut liian paljon ku tottunut että laittaa sit kengät samalla, eli hevonen aristaa jalkoja aika lailla nyt. Bootsit ostettiin sentakia ku kuitenkin tehdään aika useesti pitempiä lenkkejä..
Nyt vaan on sen verran märkää vielä et kavioilla ei oo mahdollisuutta "tottua" siihen että on ilman kenkiä ja yks kavio on lohkeillut vähän..
Ja tänään huomasin (olin pari päivää poissa, eikä oo aikasemmin ollut tämmöistä) et hevonen nostaa vasenta takajalkaa ku kävelee, jotenkin jäykästi, mutta kummiskin ei arista sitä, enkä tuntenut mitään erikoista siinä jalassa, ja liikkuu muuten normaalisti..

Kaipailisin nyt apua että mitä tässä pitää tehdä, miten lähteä eteenpäin..?
Peci

ViestiKirjoittaja Chinggis Khan » Ti Huhti 20, 2010 6:52 am

Ei nyt ehkä kuulu täysin tähän topicciin mutta pakko kysyä, Satu miksi et laske kantoja sädeongelmaisella? Haluatko että se saa mahd. paljon ilmaa vai olenko ihan hakoteillä?
Jos varpaiden kuluminen johtuu niskan ja lapojen ongelmista, osaatko yhtään sanoa tarkemmin esim. mikä lihas siellä on yleensä jumissa? Oon ite aina ajatellut että se varpaan liikakuluminen johtuisi siitä että syväkoukistajalihas on tiukalla taikka sitten vuohinen on hiukan pystympi ja varvasakseli "suoristuu" kun kaviokin kuluu pystymmäksi ( vrt. vennot vuohiset jolloin kannat kuluu enemmän ja kavioluu on lähempänä sitä maansuuntaisuuutta)..
Tuosta takajalkojen ulkosivujen kulumisesta vielä, joku sanoi että jos takajalkojen lähentäjälihakset ovat jumissa niin ne kokoajan vetävät jalkoja vähän liikaa sinne "alle" jolloin paino tulee paljon enemmän ulkoseinälle. Ehkä jollain hevosella voi johtua tuostakin.
Chinggis Khan

ViestiKirjoittaja Ivus » Ti Huhti 20, 2010 2:27 pm

Vastatkaa toki viisaammat, mutta oma ruunani reagoi trapetsin (eli siis se suuri ylempi kaulalihas:) jumiutumiseen ja kipeytymiseen kuluttamalla etusten varvasta.
Itse en madalla kantoja sädeongelmaisella ennen kuin säde on saatu kuntoon ihan sen takia ettei hevoselle aiheudu "turhaa" epämukavuutta ja kipua. Kun terveessä kaviossa on kannat kohdallaan (yksilöllistä), ja hevonen astuu heel first, säde toimii iskunvaimennustehtävässään.
Korjatkaa vapaasti jos tuntuu siltä, en ole ammattilainen :)
Elä hättäile! Ei karhukkaa riehu koko ajan, ne vettää puolukoita välillä.
Ivus

ViestiKirjoittaja nina V. » Ke Huhti 21, 2010 8:19 am

Hei.

meillä on settis ponimme Hugo ollut ilman kenkiä koko tämän astisen elämänsä(täyttää 4v). kaviot ovat mallikelpoiset, eikä ole koskaan lohjenneet tms "ongelmaa".kengittäjä käy säännöllisesti vuolemassa.
Ex-ravuri,veteraani ruunalta otin kengät nyt pois kuukausi sitten ja enää en palaa kenkään. kevyestä hevosestani tuli vielä kevyempi ja verenkierto on parempaa vanhan hevosen jaloissa. meidän Pumpalla oli aina ongelmana oikeatakakavio, joka levisi ulospäin, johtuen varsa ajoista samalla kengittäjällä ollut tapa kasvattaa kaviota ulospäin, joka kuulema on antanut liike laajuutta ravihevoselle, joka taas on tyypillistä amerikassa, oleva vuolusuunta nopealiikkeisille ravihevosille. pumppahan juokseekin lujaa ravia edelleen takajalat erittäin voimakkaasti ulos heitettynä ja näin liikkeeseen on saatu lennokkuutta.
kavio on kuitenkin pitkän kengityksen ja vuolun myötä kasvanut jo ns omaan silmääni paremmaksi ja nyt tosiaan lähti kengät nurkkaan.
laumassa on myös sh tamma, jolla myös oli ennen kengät, ei enää.
Uudella varsallamme Edenillä ei tule olemaan kenkiä.Hän tulee muutoinkin olemaan esimerkki muille ihmisille ja eläimille, miten maailmassa pärjää ilman kaupan ja teollisuuden systeemeitä.Edenin elämää voi seurata www. luontoaidinhevoset.com sivuilla ja siellä Edenillä on oma sivusto-Edenin puutarha- nimellä.

Tämä hevonen tulee olemaan "linkki" siihen, että turvallisesti voi elää luonnollista elämää.

Niin.. talvella ajattelin liukkailla, että otan yhteyttä vuolijaan ja laitatan Higolle bootsit..mutta merta edemmäs kalaan ei tarvinnutkaan mennä, kun muistin lapsuus ajaltani keinot, miten pohjis-Norjassa laitettiin nahkatossut eläimille, kun lähdettiin vuoristoon hiihtämään ja koirat ynm vetivät kelkkoja,pulkkia ja ahjoja.
lampaan taljasta leikataan pyöreä pala, joka nidotaan hevosen kavion päälle kuin"sukka" ja se kiinnitetään joko nahkasuikaleella tai luonnonmateriaalisella juutti tms narulla.Kun naru tms kiinnitetään vuohiskuopan kohdalta kiinni, se sukka pysyy paikoillaan,kuten bootsit tms kavion päälle laitettavat suojat.

Kun lampaan nahka laitetaan karvapuoli päin kavion pohjaa, se suojaa anturaa,sädettä ja erittää liikkeen voimasta lanoliini-nimistä lampaan rasva ainetta, joka on eräs vanhimmista ihonhoito aineista.
Nahkapuoli tulee maata vasten, joka muodostaa kuluessaan enemmän kitkaa.Jäällä tämä nahka toimii kuin unelma!!

Toki, jos maasto on kivinen ja hiekkainen, silloin tämä "tossu" kuluu enemmän.Mutta tämä suojaava kenkä,tossu tai miksi sitä kutsuisinkaan sopii talviaikaan lumeen,sohjoon,jäähän jne.Millaiseksi nyt osaatte kuvitella vuonojen ja vuoriston maiseman.
Tämä suojaa myös pakkaselta, jos esim kylmyys on herkistävä tekijä yksilöllisesti,esim kaviokuumeessa.

Peittoaa mielestäni tuhannet tämänpäivän sairaskengitykset.

Niin ja toki, sinne sisään voi pehmikettä laittaa lisää,silloin pehmikkeeksi on aina laitettu kanervaa,pehkua,turvetta tai sammalta. lappalaiset ovat käyttäneet heinää,norjalaiset ja islantilaiset ovat käyttäneet ns pehkua,eli sekoitusta varpukasveista ja sammaleesta.Ne kasvit ja maa ainekset myös ovat antibakteerisia, eli desinfioivia sekä antifungaalisia, eli sieni-itiöitä tuhavia.Eli sopii siis myös sinikavion ja muun sairaskavion hoitoon.
On vaan unohdettu keino!Suosittelen.

Jos halutaan saada vielä kestävämpi nahka töppönen, silloin täytyy valita porontaljasta tehty pala,mutta siitä ei sitten saa lanoliini-efektiä,mutta toimii yhtä hyvin muutoin, jos laittaa pehmikkeitä kavion alle.(jos tarvitaan)

Hevonen saa siis jalkoihinsa "nyytit".

Nina/Luontoäidinhevoset
nina V.

EdellinenSeuraava

Paluu Kengättömyys ja kavionhoito