Kavionhoitotilanteet

Erilaiset vuolutavat, edut, käytäntö,teoria ja bootsit. Huom! vain kengättömyyteen liittyvät keskustelut tänne.

Kavionhoitotilanteet

ViestiKirjoittaja Tunante » Su Touko 16, 2010 3:31 pm

Minulla on hepo, joka on sairastanut kaviokuumeen sekä omaa kipeät takapolvet. Aikojen alussa, kun sillä oli vielä kengät ei sille kengityskän aiheuttanut mitään ongelmia. Sittemmin, kun ei vielä noviiseina tajuttu sen olevan kipeä, komensin sitä tiukasti sen nykiessä jalkojaan ym. Nyt olen aikas "epävarma" hoitaessani sekä vuolutilanteissa, aistin sen olemusta herkästi ja pelkään että siihen sattuu.. Heppa on vuolutilanteessa yleensä löysässä riimussa ja heiniä edessä (heinäverkossa sopivalla korkeudella). Onko sillä kipua vai -muisti vai regoiko se minun jännitykseeni - vai molemmat? Tartteeks mun vain pysyä pois vuolutilanteesta?

Miten te toimitte hevostenne kanssa vuolu/kavionhoitotilanteessa, jos hevonen alkaa käyttäytymisellään hankaloittamaan toimenpidettä? Heppa esim. kääntyy pois, nykii kaviota, alkaa pomppia kolmen jalan varassa ?
Tunante

Re: Kavionhoitotilanteet

ViestiKirjoittaja M-H » Su Touko 16, 2010 5:22 pm

Perus lähesty/peräänny taktiikkaa soveltaen tilannekohtaisesti. Eipä siinä muuta poppakonstia tai järkevää tapaa toimia oikein ole jos haluaa saada tuloksia.

Heinät/ruoka/houkuttelu/rankaisu/raivoaminen/komentaminen/toruminen ei toimi, tai jos toimii niin ei pitemmänpäälle. Kaikkia on tullut kokeiltua.
Vaikeinta on hillitä itsensä kun alkaa turhauttamaan kun ei saa työtään tehtyä mutta se turhautuminen on kaiken pahan alku ja juuri. Siitä ei seuraa mitään hyvää. Olisi parempi painua tauolle siinävaiheessa.

Eli käytännössä mitä lähestyperäännytaktiikka tarkoittaa on sellainen jumppa. Kavio ylös->kavio alas, kavio ylös->kavio alas. alkaen 1sec ylhäälläolosta ja pidentäen toistojen kautta sitä. Eli ei edes yritetä vuolla tms aluksi. Vain jumpataan reipasta tahtia ylösalas kaviota. Jos ei anna koskea niin aloitetaan ihan koskemisesta jumppa. Kosketaan->irti, kosketaan->irti. Palkkiotauot eli paineesta vapautukset ei saa olla turhan pitkiä. 1-3 sekunttia riittää. Näin saa sellaisen 'rytmin' jotka toistamalla ja pidentämällä ylhäälläoloaikaa pääsee tuloksiin.
Jos menee vituiksi (hevonen karkaa, tempaisee jalan tms.) niin siihen ei reagoida mitenkään vaan jatketaan alusta mahdollisimman nopeasti kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan

Mekaanista mutta toimivaa.
Oli kyseessä dominointi tai pelko-ongelma niin sama resepti toimii molempiin. Dominoiva hevonen ei ehdi voittaa henkisellä tasolla sinua jumpassa kun kokoajan tapahtuu jotain uutta (tämä 'voittaminenhan' näkyy sitten ei haluttuna käytöksenä yleensä). Pelkäävä hevonen taas saa rytmistä rentoutta ja rauhoittuu ajan kanssa.
Ei tämäkään taikakonsti ole, joskus joutuu jumppaamaan aivan helvetin kauan ja jos oikein traumatisoitu hevonen niin turha edes haaveilla ilman rauhoittavia yhdellä sessiolla 'korjaavansa' ongelmaa. Mutta päivittäin toistoa niin 100% varmasti _aivan_ eri hevonen on parinviikon kuluttua jos itse vain jaksaa olla kärsivällinen ja tehdä harjoituksia vaikka 5-15min päivä.

Myöhemmin tarkoitus on pitää kaviota ylhäällä sen aikaa ja päästää juuri ennenkuin hevonen hermostuu itse. Oli se aika mikä tahansa.

Pakolla pitämisestä hevonen ei opi mitään positiivista mutta joskus sitäkin on pakko tehdä, just jos on paskamainen vaihe menossa. Harvemmin kyllä pelkässä vuolussa kun ei tarvitte naulojen ja kenkien kanssa pelata ja sohlata. Siinä on itsellenikin sattuneet pahimmat onnettomuudet hevosten kanssa juuri kun yrittänyt pakolla pitää kaviota ylhäällä.

Yksi hyvä neuvo ja toimiva konsti on kanssa ensin maastakäsitellä hevosta 5-20min riippuen tapauksesta. Näin saa turhat räyhäenergiat tai pelkotilat pois ja hevosen mielialaltaan rauhalliseksi ja sopeutuvaisemmaksi.

Tuossa karkeaversio miten itse toimin. Tuota sovellan sitten tilannekohtaisesti milloin mitenkin. Joskus apuvälineitä mukaan yms. (esim raippa on hyvä aluksi kosketusjumppaan jos hevonen hipaisustakin alkaa potkia).
Kuva
M-H
Site Admin

Re: Kavionhoitotilanteet

ViestiKirjoittaja Tunante » La Touko 22, 2010 5:03 pm

Lämmin kiitos M - H :) !! Viisaita ja itse läpielettyjä asioita ja neuvoja on aina arvokasta saada! Kaikista vaikeinta on juuri kasvattaa itseään! Ikävää hepan kannalta, että se joutuu olemaan se ensimmäinen hepo, jonka kanssa opettelen elämän hevosiksi. Se on se esikoisuuden harmi..
Tunante

Paluu Kengättömyys ja kavionhoito