Kysymyksiä kengättömyydestä

Erilaiset vuolutavat, edut, käytäntö,teoria ja bootsit. Huom! vain kengättömyyteen liittyvät keskustelut tänne.

Kysymyksiä kengättömyydestä

ViestiKirjoittaja Confido » To Loka 10, 2013 2:29 pm

Heippa kaikki! Minulla olisi kysymyksiä hevosen kengättömyyteen liittyen.

- Voiko kengätöntä hevosta pitää tallissa ( jossa kuitenkin kokopäivätarhaus ) ? Ajattelin vaan, että eikö pihattotalleissa tarhat ole suunniteltu kengättömille hevosille...

- Millaisilla materiaaleilla liikkuessa bootseja tulisi käyttää ? Minkä merkkiset bootsit kannattaisi ostaa ?

- Täytyykö kengättömän hevosen jalkojen/kavioiden hoidossa huomioida jotakin erityistä ?

Ei varsinaisesti aiheeseen liittyvää, mutta..

- Miten hoidatte hevostenne jalkoja/kavioita, miten kylmäätte rasituksen jälkeen jne. ?

Kiitos etukäteen vastauksista :)
Confido

Re: Kysymyksiä kengättömyydestä

ViestiKirjoittaja Koo » Pe Loka 11, 2013 12:20 am

Voi asua hyvinkin tallissa. Loppujen lopuksi hyvin harvassa pihattotarhassakaan on optimaalinen pohja kengättömälle. (toisaalta, samat pohjat olisivat omiaan myös kengällisille) Bootsivalintaan vaikuttaa oma mieltymys ja hevosen kavioiden muoto, ja se, osaatko itse (tai oletko valmis) välivuolla kaviot. Osa käyttää bootseja aina, osa pelkästään sorateillä, ja osa taas ei koskaan, kuten minä. Aika pitkälti hevoskohtaista, milloin tarvii suojaa. Hygieniasta huolejteminen on ainakin itselleni tärkeä seikka kavioiden hoidossa -vaan niinhän sen pitäisi olla kengälliselläkin.

Minulla on 18-vuotiaaksi kääntyvä poniherra, jolla mitä luultavimmin on kintuissa (nivelissä) häikkää. Itse taas olen ihan jalka- ja kaviofriikki. Kaviot vuolen tarpeen mukaan, eli 1-2 kertaa viikossa. Välillä voi olla viikon ytaukokin vuoluhommista. Talvisin hoidan sientä pois, koska tallin tarhat ja laitumet ovat kovin sienirikkaalla alueella --> kesäisin, kun kavio on suorassa maakosketuksessa, on turha koittaakaan saada sientä kuriin. Jalat taas... Liikutuksen ajaksi fleecepintelit patjoinen (lämpöä --> veri kiertää paremmin) ja liikutuksen jälkeen jäädytetyt kylmäsuojat jalkoihin 15-20 minuutiksi. Lisäksi tarkoituksenani olisi tilata MSMää, glukosamiinia ja C-vitamiinia, koska noiden pitäisi auttaa nivelvaivoissa.
Koo

ViestiKirjoittaja Bessie » Pe Loka 11, 2013 8:46 am

Voiko kengätöntä hevosta pitää tallissa ( jossa kuitenkin kokopäivätarhaus ) ? Ajattelin vaan, että eikö pihattotalleissa tarhat ole suunniteltu kengättömille hevosille...

Ei suinkaan minusta pihattotalleja ole suunniteltu kengättömille, pihatto ei tarkoita automaattisesti että hevoset siellä olisi kengättä. Aivan hyvin voi pitää kengätöntä hevosta tallissa. Vois kuvitella että hevosella pääsis kiertämään paremmin veri jaloissa kun seisoo karsinassa ilman kenkiä kuin kenkien kanssa.

- Millaisilla materiaaleilla liikkuessa bootseja tulisi käyttää ? Minkä merkkiset bootsit kannattaisi ostaa ?
Riippuu hevosesta, se on täysin yksilöllistä. Bootseja käytetään pohjilla, joissa hevonen ei voi rennosti ja vapaasti kävellä ilman bootseja. Yleensä ymmärtäisin että bootseja tarvii pohjilla joissa on kova alusta ja päällä jotain karkeaa, kuten kova hiekkatie jonka päällä irtokiveä (sileä ja kova pinta taasen ainakaan meillä ei aiheuta arkomista eikä myöskään rosoinen hiekkapohja joka on pehmeä). Toinen pohja jolla bootseja yleensä tarvii on oikein terävä sepelipintainentie. Kentällä, maneesissa ja metsämaastossa olettaisin useimpien menevän ongelmitta ilman. Jotkut voi tarvita bootsien suojaa myös noilla pinnoilla jos kavio tuppaa kulumaan liikaa. Itsellä on aika positiivinen kuva siitä missä hevonen tarvii bootseja sillä omani kävelee ilmankin melko vaikeillakin pohjilla joihinkin toisiin hevosiin verraten.

Bootsit ostetaan hevosen kavion muodon mukaan, eri merkeillä ja malleilla on erilaisiin kavioihin sopivia vaihtoehtoja (esim pyöreään kavioon, soikeaan kavioon, leveään kavioon..). Aloittelijalle toki varmaan helpoimmat on jotkut kiinnitykseltään hyvin yksinkertaiset kuten simple bootsit. Yhtälailla sitä tekemällä oppii pistämään bootsit kuin bootsit. Vertaa jalkasuojien laiton opetteluun: aluksi on säätämistä ja lopuksi sormet tietää kuin itsestään miten niitten täytyy toimia jotta homma onnistuu.

- Täytyykö kengättömän hevosen jalkojen/kavioiden hoidossa huomioida jotakin erityistä ?
Se, että omistajan on hyvä olla aktiivisempi, kiinnostuneempi ja valistuneempi kavioiden suhteen, sillä parempaan lopputulokseen päästään jos omistaja voi itse tehdä ylläpitovuolua ja raspailua. Hän oppii tuntemaan hevosensa kavioitaan myöten ja tietää miten kavio ja koko hevonen reagoi erilaisiin vuoluratkaisuihin.
Kengättömän hevosen kanssa ei yleensä voi siis toimia taktiikalla, että 6 viikon välillä käy kengittäjä/vuolija ja sillä välillä ei tarvitse tehdä mitään. Eli viikon parin välein omistaja itse vuolee ja raspailee kun on sen oppinut.

Ei varsinaisesti aiheeseen liittyvää, mutta..
- Miten hoidatte hevostenne jalkoja/kavioita, miten kylmäätte rasituksen jälkeen jne. ?

Huolehdin hyvästä palauttelusta raskaan työn jälkeen. Venyttelen jalat rasituksen jälkeen ja kylmään jalat 20min-30min pakkasesta otettavilla kylmäyssuojilla. Raskaan rasituksen jälkeen käytän linimenttiä.
Tarpeen tullen pesen toki jalat jos ovat kuraiset ja silloin tällöin pesen kaviot kunnolla ja suihkutan kaviodesiä ennalaehkäistäkseni sädemätää ym.
Vuolen kaviot keskimäärin 2 viikon välein. Tarpeen mukaan. Lisäksi meillä käy kengittäjä välillä tarkastamassa vuolun ja välillä vuolemassa. Välillä huhti-lokakuu meillä on käynyt kengittäjä 2 kertaa vuolemassa ja pari kertaa tarkastamassa.
Bessie

ViestiKirjoittaja Kolmen kopla » Ma Syys 01, 2014 2:00 pm

Voi aivan hyvin pitää tallissa.

Itse en bootseja edes käytä, mutta kovalla pohjalla enimmäkseen.

Kylmään ponin jalat helosanilla, kylmäpinteleillä, kylmällä vedellä ja tottakai kävelyttämällä hyvin.
Ei ole olemassa tyhmiä, kamalia tai äksyjä hevosia, on vain väärinymmärrettyjä
Kolmen kopla

ViestiKirjoittaja kahvikissa » Ke Heinä 01, 2015 10:43 pm

Apua olen pahoillani jos tämä ei tänne tosiaankaan kuulu, että ylläpito voi poistaa tai siirtää jos sen näkee oleelliseksi!

Syksystä tulee ylläpitoon ennestään tuttu ruunaherra, joka on mennä vipeltänyt aikaisemmin kengättä (talveksi sille laitettiin kengät jäisten ratojen vuoksi), ja olen edelleen siinä tiedossa että poni on mennyt kengättä keväästä. Sen verran tiedän, että sillä on ollut toisen etujalan kaviossa häikkää meidän tuttavuutemme aikoina, kaviosta oli lohjennut ihan moheva pala jota sitten oltiin vuolemalla hoidettu. Noheva flikkana tietty ny pähkin, että ponilla ei taida olla vahvimmat kaviot, tosin, tämä haaveri oli sattunut kaviokuumeen aikaan.. No, takaisin asiaan, itse en vuolemaan enää uskalla, että onko teillä suositella pk-seudulla ketään kengättömiin perehtynyttä joka osaisi myös pikkuponin kavioita katella sillä silmällä? Ja ehkä kestää hieman hysteerisen ylläpitäjäflikan höpötystä?
kahvikissa

ViestiKirjoittaja M-H » To Heinä 02, 2015 11:10 am

kahvikissa kirjoitti:Apua olen pahoillani jos tämä ei tänne tosiaankaan kuulu, että ylläpito voi poistaa tai siirtää jos sen näkee oleelliseksi!

Syksystä tulee ylläpitoon ennestään tuttu ruunaherra, joka on mennä vipeltänyt aikaisemmin kengättä (talveksi sille laitettiin kengät jäisten ratojen vuoksi), ja olen edelleen siinä tiedossa että poni on mennyt kengättä keväästä. Sen verran tiedän, että sillä on ollut toisen etujalan kaviossa häikkää meidän tuttavuutemme aikoina, kaviosta oli lohjennut ihan moheva pala jota sitten oltiin vuolemalla hoidettu. Noheva flikkana tietty ny pähkin, että ponilla ei taida olla vahvimmat kaviot, tosin, tämä haaveri oli sattunut kaviokuumeen aikaan.. No, takaisin asiaan, itse en vuolemaan enää uskalla, että onko teillä suositella pk-seudulla ketään kengättömiin perehtynyttä joka osaisi myös pikkuponin kavioita katella sillä silmällä? Ja ehkä kestää hieman hysteerisen ylläpitäjäflikan höpötystä?

Luitko vuolijalistan läpi? viewtopic.php?f=13&t=65
Kuva
M-H
Site Admin

Paluu Kengättömyys ja kavionhoito