Apuja kuolaimettomiin

Erilaisiin kuolaimettomiin välineisiin keskittyvä keskustelu. BB, sidepull, hackamore, bosal, cordeo jne.

Apuja kuolaimettomiin

ViestiKirjoittaja Piilukirves » Ke Helmi 22, 2012 12:37 am

Auttakaa onnetonta joka ei tiedä ratsastuksesta mitään. Eli minulla on 7v heppa jolla itse ajan nahkakuolaimella ja kaikki toimii hyvin(ajan reellä ja kärryilla) Hevonen on herkkä suustaan ja tottelee hyvin suullisia käskyja ja ohjista ei tarvitse repiä(ajan löysillä ohjilla ja toimii "sormen päillä")
Mutta meillä käy pari tyttöä ratsastamassa ja heillä hevonen ei kuulemma ole kovinkaan herkkä ja laukassa varsinkin on ongelmia(en tiedä mitä ongelmia, mut ei pysy luultavasti lapasessa) Itse en ole koskaan laukkaa mennyt kun ei reki / kärryt oikein sovellu siihen hommaan.

Eli onko vika ratsastajissa vai laitetaanko rautaa suuhun että tottelee? Vai olisiko jotain kuolaimetonta vaihtoehtoa jota voisi / kanattaisi ruveta kokeilemaan?

Itse en haluaisi luopua tuosta nahkakuolaimesta kun kaikki toimii todella hyvin. Enkä haluaisi laittaa rautaa suuhun ja turparemmiä koska hevosen suu saattaa sitten turtua niin ettei toimi enää pelkällä nahalla.
Piilukirves

Re: Apuja kuolaimettomiin

ViestiKirjoittaja Ivus » Ke Helmi 22, 2012 10:09 am

Ei rautaa. Onhan epäreilua jos herkälle ja kuuliaiselle hevoselle laitetaan rautaa siksi että taitamattomat saa koheltaa. Vika on aina ratsastajassa, vaikka ratsastaja ei välttämättä tiedä toimivansa väärin. Jos hevosen käytös muuttuu ratsastaessa, syynä voi olla liian kovat kädet, epäjohdonmukaisuus (ajetaan eteen ja pidätetään), hevonen ei ymmärrä mitä pyydetään ja monta muuta. Käy ihmeessä katsomassa miten tytöt ratsastavat, saatat nähdä mitä tytöt tekevät väärin ja opastaa heitä kohtelemaan hevosta paremmin.
Elä hättäile! Ei karhukkaa riehu koko ajan, ne vettää puolukoita välillä.
Ivus

ViestiKirjoittaja Maj » Ke Helmi 22, 2012 3:59 pm

Jos yhtään auttaa aatoksissa, niin voin sanoa että kuulostaa tutulta. Meillä suomenhevonen työ/rekiajossa todella rehti ja kuuliainen, mutta ratsastaessa vie taitamatonta. Hevonen ei yksinkertaisesti pidä siitä, että sillä ratsastetaan epämääräisillä avuilla ravia ja laukkaa pienillä ympyröillä tai maastossa päättömästi. Varmaan myös osasyynä takasten jäykkyys, ehkä mahdolliset vanhat vammat. Jos ratsastan, menen vain hitaasti ja liikkeen laatua ajatellen. Nuoremmilla heppatytöillä tahtoo vähän olla tapana keksiä vaikka mitä hevosen pään menoksi välittämättä siitä, liikkuuko hevonen oikein päin - kunhan menee kovaa.

Jos joku ratkaisuehdotus pitää keksiä, niin se olisi ratsastuksen ohjaaminen oikeanlaiseksi osaavan henkilön toimesta. Kysymys tietenkin on, ovatko heppatytöt kypsiä vastaanottamaan ja toteuttamaan oppia. Silloin ehkä joutuu miettimään kohdallaan, kannattaako hevosella ylipäätään ratsastaa muuta kuin käyntiä.

Kuolaimella tai kuolaimettomalla, kunhan hevonen ymmärtää mitä siltä halutaan. Itse käytän kuolainta ajossa ja ratsastaessa.
Maj

ViestiKirjoittaja Piilukirves » To Helmi 23, 2012 1:22 pm

Olen yrittänyt saada jonkun aikuisen / osaavan ratsastajan kokeilemaan meidän hepoja, mutta tuollaisen löytäminen on hankalaa. No rautaa en kyllä tahdolaittaa suuhun, mutta jos täytyisi miettiä kuolaimetonta vaihtoehto niin mikä olisi hyvä / toimiva. Ja kuinka nuo kuolaimettomat toimii reki / työajossa?

Itse olen miettinyt voisiko tytöt ratsastaa liian kireillä ohjilla ja hevonen ei siitä pidä / tykkää. Joillekkin hevosihmisille tuo löysillä ohjilla ajaminen tuntuu olevan vaikeaa ymmärtää.
Piilukirves

ViestiKirjoittaja Kerppa » To Maalis 08, 2012 4:50 pm

Missä päin Varsinais-Suomea hevosesi majailevat? Mutta tosiaan, vaikuttaisi siltä, että suusta joko pidetään liiaksi kiinni tai on vähän turhaa rykimistä homma. Annetaan epäselviä ohjeita istunnalla ja ohjalla.
Ikuinen poniratsastaja ja kahden (tulevan) poniratsastajan äiti, aloittelee toisinhevostelun uutta kierrosta uuden ponin kera..

http://nuorenajaksaa.blogspot.com - blogissa ruoditaan poneilua ja koirien kanssa tekemisiä
Kerppa

ViestiKirjoittaja Piilukirves » Ke Maalis 14, 2012 8:37 am

Hepat asustaa Laitilassa. Nyt rupeaa homma jo pelittämään paremmin vaati vaan vähän aikaa ja kärsivällisyyttä.
Piilukirves

Paluu Kuolaimettomuus