Kuolaimettomilla asettaminen?

Erilaisiin kuolaimettomiin välineisiin keskittyvä keskustelu. BB, sidepull, hackamore, bosal, cordeo jne.

Kuolaimettomilla asettaminen?

ViestiKirjoittaja Koskaloska » To Helmi 16, 2012 11:27 pm

käytössä on LG:n kuolaimettomat, jotka toimivat muuten hyvin/täydellisesti, mutta asettaminen on vaikeaa/mahdotonta.. miten olette opettaneet hevoselle asettamisen kuolaimettomilla (erit. LG) ?
Koskaloska

Re: Kuolaimettomilla asettaminen?

ViestiKirjoittaja Peikko » Pe Helmi 17, 2012 9:16 am

Jaa, kyllä mielestäni asettaminen onnistuu ihan normaalisti lg:llä (joihin olen erinomaisen tyytyväinen kaikilla heposillamme). Ongelmaksi koen rinkulan kääntymisen poikittain poskea vasten silloin, kun ohjasapu suuntautuu hevosesta sivulle eikä suoraan taaksepäin. Johtuisiko asettamisongelmasi tästä? Suuntautuuko ohjasi asetuksessa hieman ulospäin?
Ohjasavun sivulle suuntautumista tarvitaan monesti klassisentyyppisessä ratsastuksessa finessejä hiottaessa eri puolipidättein, samoin länkkäriratsastuksessa ja esim. yhden ohjan pysäytys ei toimi lg:llä kunnolla. Rinkulan kääntyminen poikittain antaa hevoseslle ristiriitaisen tuplaviestin: ohja vetää ulospäin ja rinkula työntääkin päinvastoin...
Koen tämän ihan oikeasti ongelmaksi. Itse olen ratkaissut ongelmaa, joka ei vieläkään ole kyllä ratkennut, käyttämällä ohjasapuja vain lateraalisesti (hevosen pitkittäissuuntaisesti) ja ottamalla käyttöön myös ratsastuskapsonityyppisen lisäyksen turvan päälle kulkevaan remmiin. Ratsastan siis kaksin ohjin ja opettelen käyttämään toisia ohjia sitten sivullevievissä avuissa. Saa nähdä, sekoanko itse tai polle...
Jos joku keksii toimivan ratkaisun, olisi mukava kuulla uusista innovaatioista!
Muutoin olen lg-suitsitukseen erittäin tyytyväinen ja toivottavasti hepatkin :) !

(vastaavanlaisen ongelman kuvittelisin syntyvän myös pelkillä kangilla/hackamorella ratsastettaessa, jolloin ohjan sivullevievät avut ovat suoraan sanottuna hankalia)
Listen! Or your tonque will make you deaf. -cherokee saying
Peikko

ViestiKirjoittaja sos-84 » Pe Helmi 17, 2012 12:35 pm

Meillä on käytössä flowerhackamore, joka on siis aika lähellä tuota LG:tä. Meillä oli samaa ongelmaa noiden kukkasten kanssa, että johtava ohja käänsi kukan ulospäin. Ongelma ratkesi, kun siirsin turparemmin ja leukaremmin alempiin reikiin, niin, että alas jäi yksi reikä vapaaksi, yläpuolelle jää siis yhdet reijät tyhjiksi, ylimmäisestä lähtee poskiremmi. Tällälailla siis, kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa. http://kuvablogi.com/nayta/3427185/
Maalaistyllerö ja "lv-poni" Femina Dahlia -05. Varsoo 2013 orista Rock N Jetset.
http://kuvablogi.com/blog/5069/8/
sos-84

ViestiKirjoittaja Prii » Ma Syys 03, 2012 12:18 pm

Sos, kuva ei näy :(
"For what the horse does under compulsion... is done without understanding;
and there is no beauty in it either, any more than if one should whip and spur a dancer."

- Xenophon, Greek historian

Meillä on opittavaa. (Linkki)
Prii

ViestiKirjoittaja sos-84 » Ma Syys 03, 2012 2:05 pm

Kuvablogi näkyy jumivan, en saa ollenkaan edes allekirjoituksen linkkiä auki. Jos haluat kuvia noista kukkasista, laita sähköpostia sos-84@suomi24.fi, voin laittaa sulle kuvia tulemaan! Huomasin, että toisessa keskustelussa kyselitkin edullisempia versioita LG-Bridleihin, nuo kukkaset on juuri sellaiset!:) Googleta Marylot Flower Hackamore. Ulkomaiselta nettisivuilta ne saa tilattua, postikulut suomeen 10e, eli ei paljoakaan, pelkillä kukkasilla hintaa siellä on 25e, eli kotiin toimitettuna 35e.
Maalaistyllerö ja "lv-poni" Femina Dahlia -05. Varsoo 2013 orista Rock N Jetset.
http://kuvablogi.com/blog/5069/8/
sos-84

ViestiKirjoittaja Prii » Ma Syys 03, 2012 2:40 pm

Postia laitettu 8-)
"For what the horse does under compulsion... is done without understanding;
and there is no beauty in it either, any more than if one should whip and spur a dancer."

- Xenophon, Greek historian

Meillä on opittavaa. (Linkki)
Prii

ViestiKirjoittaja Warda » Ma Syys 03, 2012 10:28 pm

Itse olen oppinut, ettei ohjasote saisi mennä taaksepäin ja mielestäni se loogista onkin. Taaksepäin vievä ohja saa hevosen helposti vetämään vastaan ja toisaalta voi asetuksessa myös sulkea leukakulmaa. Olisi kiva saada kuvia LG asetuksista:)
Warda

Paluu Kuolaimettomuus