Iänikuinen jankuttaminen peräänannosta...

Erilaisiin kuolaimettomiin välineisiin keskittyvä keskustelu. BB, sidepull, hackamore, bosal, cordeo jne.

Iänikuinen jankuttaminen peräänannosta...

ViestiKirjoittaja Jessica » To Huhti 21, 2011 9:53 pm

...eli siitä, mitä kouluratsastajat tavoittavat. Kutsuvat sitä siis luonnolliseksi tavaksi hevoselta antaa periksi ja takapää/selkä yms. toimii oikein.
Peräänannossahan ei PITÄISI tai SAISI olla kyse siitä, miten kaarella kaula on, mutta sitähän tavoitellaan kouluratsastuksessa, erityisesti kokoamisessa.

<itseluottamusongelma>Olen itse kasvanut sellaisella tallilla ja sellaisessa ympäristössä, missä hevosen pitää kulkea uljaana ja hienona kaula kaarella ja polkea kunnolla takaa. Olen siis peräisin tästä kanki/olympiakuolain/piruettimaailmasta ja tämä ajatusmaailma häiritsee vielä yhä ratsastustani. Tunnen välillä olevani kokematon ja kokemattoman näköinen ratsastaja, kun olen alkanut hellittää sitä puristavaa kouluratsastusotetta ja ottamaan kuolaimet pois käytöstä. Lisäksi olen myös lopettanut perinteisen kuolaintuntuman säilyttämisen ja ratsastan vapain ohjin.
Tuntuu, että olen taas aivan aloittelijan saappaissa kun opettelen uusia asioita hevoseni kanssa, jonka olen juuri pari vuotta sitten saanut toimimaan halutulla tavalla juuri noilla kankikuolaimilla. Maasta käsin-asioihin olen perehtynyt jo pidemmän aikaa, mutta kuolaimettomilla meneminen jatkuvasti on minulle uutta.</itseluottamusongelma>

Pääni ja sydämeni sanoo kuitenkin nykyään, että on väärin tunkea niitä kankia suuhun. Ja olenkin jättänyt ne pois.
Riimuilla olemme ratsastaneet ja LG:illä. Hevonen kulkee erityisesti ravissa ja käynnissä todella rennosti ja TYYTYVÄISESTI, pää tippuu rennosti alas ja askellajit toimivat. Laukassa ehkä ei niinkään sama asia, pää on pystyssä ja korvat höröllä. Kaikissa askellajeissa pidän kevyen tuntuman.

Onko kyse nyt siitä, että laukka ei rullaa luonnollisesti kuten pitäisi? Vai onko hevonen vain onnellinen ja tyytyväinen, nauttii ensimmäistä kertaa elämässään laukkaamisesta?

Näyttävätkö kuolaimettomat totuuden, jonka kuolaimet ovat kätkenneet sisälleen pakottamalla hevosen kaulan kaarelle?

Kuuluuko hevosen luonnolliseen liikkumiseen se, että kaula menee kaarelle aina liikkumisen yhteydessä? Onko kaulan kaarelle meneminen vain paineen (kuolain, kipu tai kuolaimettoman paine nenään) tulos, vai tuleeko se rehellisesti hevosesta itsestään?

Haluaisin herättää keskustelua tästä iänikuisesta väittelyaiheesta "milloin hevonen oikeasti kulkee nätisti ja milloin ratsastaja oikeasti ratsastaa oikein hevosta?". Mielipiteitä on varmaan yhtä paljon kuin ihmisiäkin, mutta siksi tämä onkin mielenkiintoinen aihe.

Nimimerkillä: oppinut relaamaan ja oppinut nauttimaan ratsastuksesta 100% ensimmäistä kertaa elämässään.
If there is will, there is hope.
www.imppaavathevoset.net
Jessica

Re: Iänikuinen jankuttaminen peräänannosta...

ViestiKirjoittaja M-H » To Huhti 21, 2011 10:12 pm

Hevonen kulkee luonnollisessa muodossaan pää pystymmässä ja ei turpa luotisuoraan alaspäin. Se muoto on myös kohtalaisen ok kantaa ratsastajan paino selässä (tästä nyt taas montaa mieltä varmasti). Kuitenkin parempi hevosen kannalta kantaa ratsastajan paino selässä pää ylempänä eikä niin kouluratsastusmaisessa asennossa kuin väkisin tai puoliväkisin ehdollistettuna 'nätimmässä' muodossa.

On olemassa käsite 'natural collection' joka tarkoittaa kokoamista/peräänantoa jonka hevonen tekee tietyissä tilanteissa luonnostaan. Kyllä hevoset joskus lyhyitä hetkiä kokoavat itsensä, taivuttavat selkänsä ja niskansa. Tila on yleensä hyvin herkkä ja dominanssia uhkuva. Huvikseen tai yksinään hevonen ei sitä koskaan tee, siihen on aina joku syy. Yleensä esim. orit 'näyttävät' toisille kuinka kovia jätkiä ovat tms.
Hevoselle pystyy opettamaan myös tuon tilan. Kuitenkin hevonen pystyy luonnostaan kokoamaan itsensä ratsastajan kanssa vaikka olisi maailman huipputasoa korkeintaan 10-20minuuttia. Nämäkin ajat ovat siis oikeasti maailman parhailta ihmisiltä jotka opettavat näitä asioita hevosilleen. Kyseessä on äärimmäisen fyysisesti ja henkisesti raskas tila hevoselle.

Eron tähän tilaan ja ohjila/kuolaimilla/välineillä saavutettuun tilaan tekee pään manipulointi. Niin kauan kuin päätä ei manipuloida millään välineellä, ei herkästi, ei rajusti voidaan puhua oikeasti kokoamisesta mielestäni. Jos päätä manipuloidaan puhutaan heti eriasiasta. Tämä siis mielipiteeni.
Jos ei hevonen kykene kokoamaan itseään ilman pään manipulointia on mielestäni paras antaa hevosen itse hakea oma asentonsa löysin ohjin ratsastuksessa. Toki tässä nyt sit taas tullaan siihen, että laukka on sitä ja tätä, ravi on niin ja näin, hevonen kaartaa, oikoo ja on kauhea puskaratasastaja siellä selässä joka ei osaa mitään...
Kuitenkin tämä on se mihin itse pyrin. Jokainen tavallaan tottakai.

Ihan omia mielipiteitäni asioista nyt sanoin, ei tarvitse kenenkään hermostua :D

edit:
Tuosta pään asennosta selkeytystä mitä tarkoitin. Yleensähän se nuppi sahataan ryntäisiin todella alas. Siitä hevonen nostaa kun saa itse määrätä yleensä sitä päätänsä jonkinverran ylöspäin. Jotkut hevoset joskus laskevat maahan asti päänsä varsingin hitaammissa askellajeissa. Venyttävät selkäänsä tällätavoin ja hakevat sitä 'oikeaa' itselle sopivaa asentoa ajan kanssa. Ei kannata stressata siitäkään.
Itse siis yleensä aina pyrin hevosen antaa tunkea päänsä mihinsuuntaan haluaa jos en halua vaikuttaa hevoseen (esim kääntäminen) jotenkin.
Poikkeuksena sitten taas fyysisesti väärinkasvaneet lihaksistot yms mitä monella onkin. Niitä voi 'vihjailla' ja kysyä välillä olisiko toinen asento parempi mutta ei siihenkään liikaa kannata keskittyä. Monipuolisista venyttäviä ja vahvistavia harjoituksia vaan ja aikaa valtavasti.
Kuva
M-H
Site Admin

ViestiKirjoittaja Warda » Pe Huhti 22, 2011 12:08 am

Siinä mielessä kaulan asennolla on väliä, koska hevonen kantaa ratsastajaa ja rankaansa kaulan suurilla lihaksilla. Ja nimenomaan yläkaulan. Jos nämä lihakset ovat heikot, pääsee selkä tippumaan. Sen takia heikoilla hepoilla eteen-alas venytys, jotta selkä nousisi. Sitten kun yläkaulan lihaksisto kehittyy, niin kaula voi nousta. Alakaulaa ei tähän nousemiseen tule käyttää, vaan yläkaulaa. Siitä tulevat kaulan ja selän asento oikeassa liikkumisessa. Jos alakaula jännittyy, vaikuttaa se etujalan liikkeeseen huonontavasti ja saa yläkaulan kuopalle ja selän notkolle jne. Hevosen selän ja takapään lihakset ovat yhteydessä toisiinsa, joten jos selkä toimii hyvin niin takapääkin toimii ja päinvastoin.

Mielestäni hevosen on kuljettava ratsastuksessa pyöreänä, jotta liikkuminen olisi mahdollisimman edullista sille. Huonossa asennossa ei kroppa kestä. Lisäksi olen sitä mieltä, että kun hevonen liikkuu oikein, niin se automaattisesti pyöristyy. Ei siis pakottamalla ja repimällä, vaan sitten, kun rentous ja aktiivisuus löytyvät.

Tuo pyöreä muoto näkyy myös hepan liikkeessä vapaana. Toki ne monesti juoksevat myös vinoina pää pystyssä:) Kuitenkin jos esim juoksutan hepoani kentällä vapaana, niin kyllä se pyöreänä menee ihan vapaaehtoisesti. Pakotettu muoto on eri asia.

Se, että hepo nostaa päänsä jossain askellajissa, voi johtua innostuksesta, jännityksestä, lihasheikkoudesta jne. Siinäkin pitäisi mielestäni pyrkiä venyttämään yläkaulaa ja heppaa pyöreämmäksi. Kaula ylhäällä ja jännittyneenä estää selän ja kropan toiminnan ja tekee askellajista jännittyneen.
Warda

ViestiKirjoittaja Jessica » Pe Huhti 22, 2011 8:29 am

Meidän hevosella on tällä hetkellä ainakin todella hyvä lihaksisto, sitä on treenattu päivittäin parin vuoden ajan. Ekat vuodet aloitettiin rennommin ja keskityttiin herkistämiseen. Meidän äiti on valmennettu aikoinaan todella tarkasti siihen, että on päivittäin liikutettava hevosta monipuolisesti ja kunnolla. Lihaskunnosta _ei pitäisi_ olla kyse.

Tuossa videoita vuodelta 2008, kun mulla ei ollut vielä hajuakaan kuolaimen vaikutuksesta tai mistään muustakaan. Käytössä nivelet. Tuossa Atella on vielä suht. ohut kaula:
http://www.youtube.com/watch?v=DSHJbqpeaH0&NR=1
http://www.youtube.com/watch?v=TozTgGI8vTU

Tuossa kuvia viime kesältä, jolloin vielä ratsastin ns. "vanhalla tavalla", käytössä olympiat :? :
http://i361.photobucket.com/albums/oo58 ... li/pys.jpg
http://i361.photobucket.com/albums/oo58 ... astus1.jpg

Nämä ajat alkavat olla minulla pian takanapäin. Turparemmejä en käytä, enkä kovia kuolaimiakaan enää. Noh, parempi kai myöhään kun ei milloinkaan...

Ehkä pointtinani on enemmänkin se, että miten pyöreä on hyvä? Hevosen kaula ei kuitenkaan saa mutkalla olla, mutta pää ei voi olla ilmoissakaan? Noista vanhoista videoista ja kuvista näen, että hevonen on liikaa paketissa? Turvan pitäisi olla edempänä päin, vai?
On hankalaa poisoppia vanhasta!
www.imppaavathevoset.net
Jessica

ViestiKirjoittaja Warda » Pe Huhti 22, 2011 1:12 pm

Minun silmääni nuissa videoissa hevosella on alakaula jännittynyt ja yläkaula ei veny. Kaula on liian paketissa ja liike ei tule selän yli aktiivisesti. Eli hevosen kaularanka on S-muodossa, eikä avautunut. Alakaulan jännitys vaikuttaa liikkeeseen, niinkuin ylemmin kerroin. Tuossa alhaalla muutama artikkeli ratsun muodosta ja yläkaulan sekä koko kropan käytöstä.

http://www.tuirekaimio.com/hevosenkanssa/lisa/eteenalas.html
http://mintti.blogspot.com/search/label/Hevosten%20hyvinvointi

Itse olen lukenut alla olevassa linkissä esitellyn kirjan ja se kertoo erittäin hyvin hevosen liikkumisest ja perustelee kaiken. Kannattaa lukea, vaikkakin on aika hankalaa tekstiä. Minulla meni ainakin kauan lukea:D

http://www.amazon.com/Rider-Forms-Horse-Function-Development/dp/B001ESAKNO
Warda

ViestiKirjoittaja Jessica » Pe Huhti 22, 2011 6:03 pm

Kiitoksia!

Puhutko nyt videoista vai myös kuvista? Videoillahan hevonen on ihan ohutkaulainen vielä, ja hevonenhan opetettiin vasta 9-vuotiaana meillä nostamaan laukkoja ja ravaamaan kun ei niitä osannut. Vuonna 2006 hevosella oli ihan selkeä alakaula, oli ollut kolme vuotta tuntikäytössä.
Tuosta näkee muutoksen kahdessa vuodessa, mikään massiivinen muutos nyt ei silloin ollut vielä:
http://www.petsie.fi/pet.php?petid=1154 ... &showAll=1

Hevonen osaa nykyään kyllä venyttää päätä eteenkin, enkä enää oikeastaan edes ratsasta sitä pakettiin. Toivon kovasti, että osaan oppia pois vanhasta. Aina on opittavaa ja on hyvä että tulee näkökulmia muualta.

Hirveän vähän tullut otettua nyt kuvia kun ei ole omaa kameraa, mutta tuo on varmaan uusion http://www.petsie.fi/pet.php?petid=1154 ... nextButton

Siitä nyt ei mitään selkoa saakaan.. :P
www.imppaavathevoset.net
Jessica

ViestiKirjoittaja Warda » Su Huhti 24, 2011 2:08 am

Lähinnä videossa kaula on jännittynyt ja heppa lyhentänyt kaulansa jännittämällä alakaulan. Kuvissa mielestäni on sama homma, mutta ei niin selvästi. Tuntuma on vaan aika kova, joten en usko, että kaula on myöskään rentona.

Nuissa vertailukuvissa on hieno ero! Näkee, että oikeaan suuntaan menee :D

Itse kuvittelen aina hevosta katsoessani sen kaularangan asennon. Jos luonnollinen s-muoto on jyrkentynyt, niin kaula ei ole oikealla tavalla. Puolestaan jos s-muoto on loiventunut, niin ollaan oikeilla jäljillä.
Warda

ViestiKirjoittaja Jessica » Su Huhti 24, 2011 10:36 am

Jep. Kyllä se on niin, että aina on opittavaa ja koskaan ei ole valmis ratsastaja! Etenkään, kun tulee näitä uusia näkökulmia asiaan.
Eilen oli vähän huonompi päivä kuolaimettomien kanssa, teki mieli vaan heittää ohjat kokonaan löysiksi ja köpöttää kun ei ratsastuksesta tullut mitään.
Huomaa kuolaimettomilla vasta että miten taitamaton sitä oikeasti on! Kääntymiset eivät sujuneet ja hevonen ei ymmärtänyt edes mikä ura on enää.
Itsehän sitä antaa niitä ristiriitaisia ja vääriä apuja varmaan...pitäisi saada joku valmentaja tänne joka harrastaa kuolaimettomia.
www.imppaavathevoset.net
Jessica

ViestiKirjoittaja Warda » Ma Huhti 25, 2011 11:12 pm

Nooh, huonoja päiviäkin tulee:) Mutta en usko, että vika on kuitenkaan kuolaimettomissa suitsissa. Ja mielestäni kuka tahansa valmentaja voi tulla opettamaan, vaikka hepalla olisikin kuolaimettomat. Ei se ratsastuksesta niin kamalan erilaista tee:) Tuollaisissa ohjausongelmissa jne kannattaisi keskittyä omaan istuntaan, suuntaan, katseeseen ja sen sellaisiin, jotta voisi olla varma, että itse on menossa oikeaan suuntaan. Pelkkä ohjahan ei välttis sitä suuntaa hevoselle kerro.
Warda

ViestiKirjoittaja Jessica » Ti Huhti 26, 2011 8:38 pm

Jep niinhän se on. Ja huomaa, miten paljon onkaan turvautunut ohjiin kun ei painoavut toimi.
Ei toki ongelma ole suitsissa, vaan ratsastajassa itsessään! :D
www.imppaavathevoset.net
Jessica

ViestiKirjoittaja orvari » To Helmi 02, 2012 9:12 pm

Tuossa alla olevassa videossa ei niinkään puhuta peräänannosta, mutta kerrotaan hevosen luontaisesta liikkeestä joka mainittiin tällä alueella.
Ennen kuin alkaa hevosen kanssa ravaamaan taikka laukkaamaan kannattaa ajatella muutamaa perusasiaa, tässä videossa hyvin selitetty.

Lähes kaikki lajit mitä ihminen hevosen kanssa harrastaa edustaa sinäänsä hevosen luontaista liikettä. Kuitenkaan hevonen ei näissä luontaisissa
liikkeissään todellisesti ole kuin hetkittäin. Jokainen lajin harrastaja kuitenkin haluaa tuoda esiin oman sieltä joukosta. Esimerkiksi meidän
hevoslaumassa ei ole tuota luontaista orin pystykaulaisuutta - kun se taas orilaumassa näkyy enemmän. Ori on enemmä huolissaan ympäristöstään
jolloin pää on ylempänä. Sanoisin että on hyvin yksilöllistä mikä asento on kullekkin hevoselle luontaista, siihen vaikuttaa aika paljon myös
hevosen rotu.

Tuossa alla vastaavasti video jossa nuorta tammaa opetetaan laukkaamaan, tästä voi hyvin todeta minkä pää asennon tamma hakee -
aika yksilöllistä, mutta luulen että tämä ehkä edustaa sitä luonnollisinta muotoa omasta näkemyksestäni tähän hevosrotuun.

orvari

Paluu Kuolaimettomuus