Bosal-hackamore

Erilaisiin kuolaimettomiin välineisiin keskittyvä keskustelu. BB, sidepull, hackamore, bosal, cordeo jne.

Bosal-hackamore

ViestiKirjoittaja orvari » Su Marras 15, 2009 1:47 am

Hei,

Vaimo on yövuorossa ja kun lapsetkin on jo nukkumassa ajattelin laittaa tänne tietoa myös toisenlaisesta hackamoresta, muistuttaa varmasti aika lailla täällä aikaisemmin mainittuja. Ihan mielenkiintoiset aiheet on täällä meneillään ja siksi ainakin tässä alkuvaiheessa olen koittanut käydä kurkistamassa mahdollisimman usein - että onko tullut jotain uutta.

Molemmat linkit menevät suomenkielisiin pdf- tiedostoihin.

http://www.ratsastus.net/arkisto/jutut/ ... kamore.pdf

Tässä toinen artikkeli joka kylläkin on suuntautunut lännenratsastukseen, mutta siinäkin kehotetaan ottamaan huomioon hevosen koulutuksen taso suitsien hankinnassa.

http://www.ratsastus.net/arkisto/jutut/ ... tsitus.pdf
orvari

Re: Bosal-hackamore

ViestiKirjoittaja M-H » Su Marras 15, 2009 2:56 pm

Bosalithan on lähempänä naruriimua paineen muodostumisen osalta kuin muita suitsia, eroja toki on selvästi tuon kovan turpaosan takia.

Suomessa nuo ovat aika harvinaisia oman kokemukseni mukaan. 90% kerroista kun joku puhuu hackamoreista tarkoitetaan sillä mekaanista hackamorea eikä Bosalia. Tätä saa aina olla varmistamassa kun saa maileja ihmisiltä jotka kertovat omista kuolaimettomista kokemuksistaan tai kyselevät eroja jne.
Itse en ole kokeillut tai käyttänyt Bosaleita kun tosiaan ero naruriimuun on aika minimaalinen. Naruriimujen kanssa sittenhän ratsestellaankin hyvinkin vakituisesti meillä. Bosalit onkyllä hienon näköisiä varsinkin kun näkee jotain käsin koristeltuja taidonnäytteitä. Niissä kyllä hinnatkin sitten taivaissa. Ongelma lähinnä noissa tuo kun eivät sovin kovin monelle hevoselle ne yhdet sitten. Säätövaraa kun ei ole.

Mark Rashid ja moni kouluttaja joka ei lähde perinteisestä johjata-alistuja asetelmasta kuten LH, tuntuu käyttävän bosaleita (MR myös käyttää ihan kuolaintakin). Tiedä sitten mistä johtuu. Väittäisin, että tuo ulkonäkö on yksi peruste.
Kuva
M-H
Site Admin

ViestiKirjoittaja Ane » To Marras 19, 2009 2:48 pm

Bosalin kanssa saa kyllä sitten olla hyvin tarkkaa omasta istunnastaan ja apujen käytöstä. Ne pitää olla aika hyvin hallinnassa, ihan kuin tietty mekaanisissakin hackamoreissa. Ja yhteistyö hevosen kanssa myös oltava saumatonta jo etukäteen. Bosal on väärin käytettynä aikasmoisen kova vekotin kuitenkin.
Ane

ViestiKirjoittaja pompaduur » Ke Helmi 16, 2011 7:31 pm

Osaisiko joku kertoa mistä kannattaisi hankkia Bosal-hackamoret? Suomessa vähän tarjolla ja hinnat korkeat.
pompaduur

ViestiKirjoittaja westerngirl » La Maalis 26, 2011 11:08 am

mutta eikös myös sidepullien punottu turpaosa ole aikas lähellä bosal-materiaalia?
Itse huomasin tän että kun useamman vuoden menin pelkästää perus mekaanisilla hackkiksilla jossa normi nahka-teddy turpaosa..
niin ruuna ikäänkuin "turtui" tälle vaikka ei niissä mitenkään ole jouduttu kokoajan roikkumaan,että ois sentakia paineeseen turtunut..

sitten hommasin sidepullit ja avot! hevonenhan kulkee ajatuksen voimalla(ainakin melkein)
mutta kuumaverinen vanha ravuri kun on.. ni toisinaan pyrkii innostuun,varsinkin maastossa jos on kaveri matkassa..
tällöin tuntuu et perus mekaaninen hackis toimii tehokkaammin,eikä tarvitse ruveta ohjissa roikkumaan..
nykyään myös ajan normi hackiksella,ja kuuma ohjille painava,kuolaimia kirskutteleva kaveri on poistunut hevosestani
ja tilalle on tullut rennosti lönkyttelevä löysilläohjilla ajettava ruunanrupsukka...
Viimeksi muokannut westerngirl päivämäärä Ti Joulu 06, 2011 12:16 pm, muokattu yhteensä 1 kerran
en omista kallista rotuhevosta,mutta tallissani asuu laatupolle ja paras ystäväni..
westerngirl

ViestiKirjoittaja resunen97 » Su Joulu 04, 2011 11:34 am

Kuva
Tuollaisen kuvan löysin ..
resunen97

ViestiKirjoittaja rayy » Ma Joulu 05, 2011 7:36 pm

Ane kirjoitti:Bosalin kanssa saa kyllä sitten olla hyvin tarkkaa omasta istunnastaan ja apujen käytöstä. Ne pitää olla aika hyvin hallinnassa, ihan kuin tietty mekaanisissakin hackamoreissa. Ja yhteistyö hevosen kanssa myös oltava saumatonta jo etukäteen. Bosal on väärin käytettynä aikasmoisen kova vekotin kuitenkin.

Saisiko kuulla tästä lisää?

Toinen juttu; Mistä materiaalista turpaosa on yleensä tehty? Suunnittelin, jos olisin muuten vain tehnyt bosalit itse koulun valjastöissä. Voi olla kuitenkin, että pitää ostaa..
I have three words for you. Make it happen.
rayy

ViestiKirjoittaja orvari » To Elo 22, 2013 7:39 pm

Aloitin varsani kanssa naruriimuilla ratsastamisen jonka jälkeen siirryin myöhemmin kuolaimiin.
Naruriimuilla ratsastaessa en saanut riittävästi kontrollia jotta olisin saanut hevosen ohjattavuutta
tarkennettua ilman että olisi taistellut vastaan, vasta siirryttäessä kuolaimiin rauhoitti päätään.

Nuoren hevosen hampaiden vaihdon yhteydessä vaihdoin hevoselleni bosalin, tämä siksi että
sitä vaivasi kun asetin kuolaimia paikalle. Itse ratsastus ei aiheuttanut ongelmia.
Kokeilin hevoselle myös hackamoria mutta siitäkin tuli sama taistelu kuin naruriimuilla ratsastamisessa.

Kuitenkin toistaiseksi hevoseni on toiminut parhaiten bosaleilla, tosin aloittaisin todennäköisesti samalla
tavalla seuraavaakin hevostani ( naruriimu -> kuolain -> bosal ). Bosalien kanssa kannattaa kuitenkin olla varovainen
sillä ne ovat kovalla kädellä todella kovat, mutta pehmeällä kädellä mukavat.

Alla olevassa videossa ratsastan 4 vuotiasta varsaani bosaleilla karjakurssilla.

orvari

ViestiKirjoittaja Bessie » To Helmi 06, 2014 11:56 am

Olen selaillut noita bosaleita ja näyttäis että osassa on paksua kovaa köyttä tai köysipunosta ja osassa jotain tiiviimpää ainetta, en tiedä mitä?

Minua kiinnostaa miksi bosaliin viitataan hackamorena, minusta se vaikuttaa eroavan kuitenkin melko paljon siitä tavanomaisesta mekaanisesta hackamoresta jossa on pitkät vipuvarret. Vipuvarsilla välittyy vähällä voimankäytöllä nenäpiihin enemmän voimaa, kun se vipuvarsi kiristää turpa- ja leukaosaa, eikö? Tämä bosal taas ei näytä (en ole siis koskaan tämmöistä nähnyt livenä) omaavan lainkaan tuota hackamore-vipuvaikutusta...? Joten se mikä tekee tästä "kovan" on siis vain tuo turpaosan kovuus, siis että se on materiaalina kova?
Bessie

ViestiKirjoittaja orvari » La Helmi 08, 2014 11:41 pm

Bosal on tunnettu vaquaro tyylisessä ratsastuksessa Kaliforniassa. Alkuperä on Texas ja Kalifornialaisten vaquaro cowboy tyylisestä ratsastuksesta. Varsinkin nuoret hevoset jotka ovat herkkiä suustaan aloitettiin bosaalilla ja myöhemmässä vaiheessa voitiin siirtyä myös kuolainten käyttöön. Osa harrastajista nänä päivänä aloittaa hevosensa kuolaimilla jonka jälkeen siirtyvät bosaaliin. Bosalia kutsutaan myös nimellä klassinen hackamore.

Itse olen viime kesästä lähtien käyttänyt bosalia hevosellani. Aloitin naruriimuilla ja siirryin kuolaimiin jonka jälkeen bosaliin. Kuolaimista hevoseni ei olikein pidä. Kuitenkin välissä käytin myös kuolaimia. Tuossa aikaisemmassa topiikissa kerroinkin että ei hyväksynyt bosaalia aluksi koska ei ymmärtänyt sen toimintaa. Käyttämällä kuolaimia hetken aikaa sain perusteet opetettua hevoselle ja pystyin siirtymään taas käyttämään bosalia.

Tällä hetkellä olen tyytyväinen bosaliin. Bosali toimii hyvin samalla tavalla kuin naruriimut, mutta naruriimuilla nuorta hevosta on aika vaikeata lähteä kouluttamaan. Itse olen ehdottomasti sitä mieltä että tulisi kokeilla mikä sopii kullekkin hevoselle, kyllä hevonen kertoo mitä on mieltä asiasta.

Hevosella jota ratsastin karjakurssilla tuli tänään ratsastuskerta 115 täyteen. Näin ollen sillä ei kovin paljoa ole vielä kokemusta mutta se kertoo tilanteen mukaan mikä sille sopii ja mikä ei. Aikanaan ihmettelin miksi monella ratsastajalla on niin monet eri kuolaimet, hackamoret jne ratsastamiseen. Nyt 10 vuotta harrastaneena ja asiaan perehtyneenä alan ymmärtää noiden asioiden merkityksen. Varmaan tällä foorumilla oleskelevatkin ovat kuulleet sanonnan että kuolaimet taikka hackamoret eivät ole kovia, vaan niiden käyttäjät.
orvari

ViestiKirjoittaja Bessie » Su Helmi 09, 2014 12:13 pm

kuolaimet taikka hackamoret eivät ole kovia, vaan niiden käyttäjät.

Näinhän se on kun aatellaan yleisellä tasolla. Mutta sitten kun käytännössä on se yksi ja sama ratsastaja ja yksi hevonen niin kyllä sille yhdistelmälle on kovia ja pehmeämpiä kapistuksia. Esim. mekaanisen hackamoren koin "kovaksi" siksi, että valtavan pienikin ote ohjista välittyy hevoseen voimakkaampana kuin sama ote ohjista joitten toisessa päässä on vaikka sidepull :D. Toki ratsastajan pitäisi pystyä mukauttamaan kätensä, mutta minä koen että mun ohjasottein tosiaan oli miten hellä hyvänsä niin mekaaninen hackamore on helpommin vahva väline kun se tuo siihen hellään otteeseen niin paljon enempi voimaa kun on vipuvartta. Ymmärsiköhän kukaan :D.

Näin että tältä pohjalta, jos aatellaan että meillä on se mekaaninen hackamore ja bosal ja samat kädet kyseessä. Niin ymmärtääkseni bosalissa ei ole mitään mikä tekis sitä vipuvaikutusta? Väännän nyt rautalangasta, eli erona naruriimuun on se, että materiaali on bosalissa kova, kun taas naruriimu on taipuisa.
Bessie

Paluu Kuolaimettomuus