Kuolaimettomuus ja opettajat

Erilaisiin kuolaimettomiin välineisiin keskittyvä keskustelu. BB, sidepull, hackamore, bosal, cordeo jne.

Kuolaimettomuus ja opettajat

ViestiKirjoittaja Paula » Pe Tammi 21, 2011 10:28 am

Olisin kysynyt sellaisilta kuolaimettomilla ratsastavilta, jotka käyvät opetustunneilla, miten opettajat ovat suhtautuneet kuolaimettomuuteen?
Tyhmästä päästä saa koko kroppa kärsiä :-D
Paula

Re: Kuolaimettomuus ja opettajat

ViestiKirjoittaja Koo » Pe Tammi 21, 2011 4:31 pm

En kaiketi kuulu ihan tähän kastiin, mutta siis meillä on käynyt kerran opettaja, (en ole jaksanut soittaa toista kertaa... laiska...) ja antoi ratsastaa kuolaimetta. (lue: päitset ja ohjat) Tarkoituksena olisi ostaa BBt (ja satula) ja lähteä "yleisiin" valmennuksiin näyttämään, että kuolaimettakin voi ratsastaa. Kisoihin tuskin jaksan mennä, kun pitäisi matkustaa ja olla jossain seurassa ja ja ja..

Eräs nettikaverini, joka oli viime kesänä Hippiinan leirillä, käy "normaalissa" ratsastuskoulussa tunneilla, ja saa mennä kuolaimetta jos on omasta takaa kuolaimettomat. :D
Koo

ViestiKirjoittaja Warda » Pe Tammi 21, 2011 8:24 pm

Oma valmentajani oli hyvillään kuolamettomista ja sanoi, ettei eroa tunne. Mielestäni valmentajan täytyy hyväksyä kuolaimettomat, kunhan heppa pysyy hallinnassa. Miksi ei? Ja eihän kaikki ole hallinnassa kuolaimillakaan...
Warda

ViestiKirjoittaja MillaMy » La Tammi 22, 2011 1:03 pm

Itselleni aihe ei ole niin yksinkertainen... Mielestäni opettaja, joka minulle ja hevoselleni sopii, on henkilö jolla ratsastukselliset aatteet ovat edes melko lähellä omia. Kaikilla on omat näkemykset, mutta jos minulla kävisi opettaja joka on hyvin vankasti saksalaisen ratsastustyylin edustaja, niin vaikka hän kuinka sallisi kuolaimettomat yms yms yms, olisi hänen tyyli opettaa meille väärä... Ymmärtääköhän kukaan mitä ajan takaa...??
Eli siis opettaja jonka ajatukset ovat muutenkin lähellä omia, on mielestäni paras!
Itse kerroinkin jo aiemmin ope-kandista joka minulla kävi vuosia sitten. Tiesin että hän ratsastaa kevyesti ja "kauniisti" yms ja pyysin sitten meille. Noh, tulevina valjakkoheppoina hevostemme olisi pitänyt toimia ajopiiskalla (siis oikeasti hipaisumerkeistä) ja siksi halusimme kaverini kanssa ratsastaessakin oepttaa tietyt merkit raipalla. Hän kuitenkin nosti siitä hirveän mekkalan kuinka julma väline se on eikä suostunut opettamaan jos ei niistä luovuta! Luovuimme hänestä...
Noh, kuitenkin, itselläni on nyt näillä lg mentäessä yksi ope käynyt, joka suhtautui aivan ok näihin. Itse asiassa taisi huomata asian vasta jonkun aikaa mentyämme kun tuli lähemmäs meitä, että ai sulla on kuolaimettomat :D Kyseinen ope centered riding ohjaaja Tiina Virtanen! Ns. oma openi, Soile Kokko on myös vuosien varrella pitänyt tunteja meille niin kuolaimilla kuin ilmankin. Katsotaan nyt maaliskuussa kun hän taas suomeen tulee ja meitä tulee opettamaan, mitä sanoo LG:stä ;)

Eli lyhyesti, jos ei hyväksy kuolaimettomia tai muutenkaan tapaasi kohdella hevosta, tarvitsetko sellaista opettajaa ? Mitä annettavaa sellaisella opella teille on?
MillaMy

ViestiKirjoittaja Paula » Su Tammi 23, 2011 12:23 pm

"Eli lyhyesti, jos ei hyväksy kuolaimettomia tai muutenkaan tapaasi kohdella hevosta, tarvitsetko sellaista opettajaa ? Mitä annettavaa sellaisella opella teille on?"

Niinpä, tätä olen itsekin miettinyt. Olen kerran ollut ns. perinteisen valmentajan tunnilla LG:illä. En sen kummenkin rupea ketään soimaamaan, mutta ei ole huvittanut mennä tunnille toista kertaa, vaikka mielestäni menimme paremmin kuin koskaan... Muutenkaan en ole enää (on tullut käytyä tunneilla erittäin ahkerasti kymmenisen vuotta nyt aikuisena) kovin kiinnostunut valmentumisesta, joten en mitenkään innolla etsi valmentajaa. Kiinnostaa kyllä kovinkin lukea muiden kokemuksia kuolaimettomista ja valmentajista. Tuntuisi mukavalta tietää, etteivät kaikki opettajat ole sitä, mieltä että LG:illä ei voi ratsastaa ns. kunnolla ;)
Paula

ViestiKirjoittaja Warda » Su Tammi 23, 2011 8:18 pm

Tietenkin valmentajan täytyy olla sellainen, jolla on samanlaiset aatteet kuin itsellä. Täytyy kuitenkin varoa sitä, että päätyy ratsastamaan vain itsekseen. Silloin voi tulla todella paljon ongelmia, koska yksin ei voi huomata kaikkea. Jos on sellainen tilanne, ettei hyvää valmentajaa löydy, niin kannattaa ottaa vaikka joku kaveri katsomaan ja kommentoimaan omaa toimintaa ja ratsastusta. Ja videointikin on hyvä, vaikka omaa ratsastusta on joskus ihan kamalaa katsoa:D

Monesti saattaa käydä myös niin, että jää junnaamaan paikalleen asioissa, jos ei ole valmentajaa. Kokoajanhan tulisi opetella itsekin uusia asioita ja hankkia lisää tietoa:) Mielestäni hyvä valmentaja myös kouluttaa itseään käymällä kursseilla jne. Kukaanhan ei ole niin hyvä, ettei tarvitsisi lisäkoulutusta ja valmennusta.

No meni hieman ohi aiheen. Itse en ymmärtäisi valmentajaa, joka ei hyväksyisi kuolaimettomia. Eihän niissä ole mitään pahaa, jolla saisi hepalle ikävää aikaa sen enempää kuin kuolaimillakaan. Ja jos hevonen on kuolaimettomille opetettu, niin pitäisi olla kyllä aika hyvät perusteet jos niitä ei anna käyttää. Niin, ihan mielenkiinnosta kysyn. Mitä syitä ne valmentajat ovat käyttäneet, jos eivät kuolaimettomia hyväksy?
Warda

ViestiKirjoittaja MillaMy » Su Tammi 23, 2011 11:28 pm

Toi videointi on muuten oikeesti hyvä juttu! Nyt menee kyllä tosi pahasti ohi aiheen mutta menköön :D
Itse olen nyt videoinut viikon parin aikana ainakin 5 ratsastuskertaa ja kun niitä katselee niin joka kerta on jotain mistä itselleen muistuttaa. Se on todella hyvä valmentaja :) Tosin eihän valmentajaa mikään korvaa mutta kun minullakin se oma valmentaja asuu Portugalissa, ei sellasta viikoittaista valmennusta saa niin kyllä tuo auttaa ainakin!
MillaMy

ViestiKirjoittaja Paula » Ma Tammi 24, 2011 11:05 am

Mulla on vaan yksi kokemus kuolaimettomilla opetustunnilla ratsastamisesta. Ensimmäinen opettajan kommentti oli (ennen kuin olin edes ottanut ohjia käteen ja näyttänyt, miten hevonen niillä kulkee), ettei noilla voi ratsastaa :shock: Kiva fiilis aloittaa tunti. Noh, kyllähän asenne vähän muuttui tunnin loppuun mennessä, mutta silti jäi ikävä olo :(

Videointi on periatteessa ok, mutta siitäkään ei välttämättä näe kaikkia omia virheitään. Joten jos tosissaan haluaa hienosäätää, opettaja on kullan arvoinen.
Jos hevoseni olisi nuorempi, hommaisin varmaan meille opettajan (yhden hyvän vinkin sainkin), mutta tällä hetkellä en tunne kovinkaan suurta tarvetta. Hevoseni on entinen tuntsari, joka ei niin kovin kehän kiertämistä kaipaa. Maastoilua, juoksutusta (jolloin saa irrotella, jos haluaa), patikointia taluttaen ja leikkejä enemmänkin. Toki pidän peruskuntoa yllä :)
Paula

ViestiKirjoittaja the » Ti Touko 24, 2011 6:11 pm

Itselläni ei ole kokemuksia tällaisesta, mutta koska käyn ratsastuskoululla, voin melkein sanoa, että kyllä opettaja varmaan nauraisi vain jos ehdottaisin, että saisinko tulla kuolaimettomilla. Asia olisi tietysti eri, jos olisi oma hevonen. Veikkaan, että tämä johtuu vain ennakkoluuloista kuolaimettomia kohtaan. Kyseisellä tallilla puhutaan "kuolaimen liikutuksesta", joten kuinkas tämän muka voisi tehdä kuolaimettomilla ja uskon myös vakaasti, etteivät nuo opet uskoisi heppojen pysyvän ratsastajien hallinnassakaan... Monet alan ammattilaisetkin saattavat olla aivan pimennossa, kuinka monenlaisia kuolaimettomia onkaan oikeasti olemassa. Arvatenkin useimmat tietävät vain hackamoren.

Koo kirjoitti:Eräs nettikaverini, joka oli viime kesänä Hippiinan leirillä, käy "normaalissa" ratsastuskoulussa tunneilla, ja saa mennä kuolaimetta jos on omasta takaa kuolaimettomat.
<- Tämä olisi kyllä kieltämättä mukava kokeilla, vaikka olenkin päättänyt lopettaa ratsastustunneilla käymisen.
Jos silmät kerran aukaisee, ei niitä saa enää toiste sulkea.
the

ViestiKirjoittaja Jessica » La Touko 28, 2011 9:44 am

Ongelmia mitä olen itse havainnut tällaisella perustyylin valmennuksilla, on se jatkuva peräänannon hakeminen. Eikä vain rento, luonnollinen peräänanto, vaan sitten myös kaulan pitää olla jatkuvasti kaarella ja ohjien hyvin tiukat.
Ja minä haluan taas ratsastaa niin, että se peräänanto tulee kun on tullakseen, rennolla kuolaintuntumalla ja ratsastamalla hevonen oikein. Ilman paineita. Ihmisillä, ja myös näillä valmentajilla, näyttää olevan niin tiukka pinna ja niin kiire saada hevonen vedettyä pakettiin, että ei ihme jos hevoset vastustavat.
Tämä kiire johtaa sitten siihen, että lisätään niitä remmejä ja kovia kuolaimia suuhun.

Kyllä matka on ollut itsellä pitkä siihen, että luottaa omiin ajatuksiin ja uskaltaa ajatella toisin.
If there is will, there is hope.
www.imppaavathevoset.net
Jessica

ViestiKirjoittaja Warda » La Touko 28, 2011 9:26 pm

Minä haluaisin opettajalta kunnon perusteet sille, miksi ei kuolaimettomia hyväksy. Ja jos ratsastamisen jälkeenkin hän olisi vielä samaa mieltä, niin luulisin, että kyse on väärästä asenteesta ja jostain hullusta periaatteesta. Minun hevosella on muutama ihminen ratsastanut, eikä kukaan ole huomannut eroa. Luulen, että jos ratsastaja ei tietäisi ratsastavansa kuolaimettomilla, niin ei hän tulisi koko juttua edes ajatelleeksi:)

On aivan hullua tuollainen ennakkoasenne kuolaimettomia kohtaan. Luulen, että sellaisen asenteen omaavat valmentajat ovat itse todella kovakouraisia käsillään ja siksi kuvittelevat, ettei hevosta voi ratsastaa jos ei ole rautaa suussa. Ehkä he eivät silloin tosiaan ole sopivia valmentajia.
Warda

ViestiKirjoittaja Cami » Ma Huhti 29, 2013 11:17 am

Heippa ! Itselläni on 2-vuotias tamma, ja olen yrittänyt etsiä ajo-opettajaa, joka suhtautuisi myönteisesti kuolaimettomiin. Ajateltiin tänä kesänä opetella kärryttelemään, ja vuoden päästä ratsutukseen. Tuntuu vain kovin hankalalle löytää kouluttajia (niin ohjas-ajolle kuin ratsutukseenkin...), jotka suostuisivat ylipäänsä aloittamaan koulutuksen kuolaimettomilla. Meillä on käytössä LG:t, ja maastakäsin on toimineet oikein hyvin. Heppa pysähtyy tehokkaasti pyydettäessä, ja on ihan osannut lähteä oikeaan suuntaankin :) En ajatellut opettaa varsalle kuolaimia lainkaan, mutta kouluttajien puutteen vuoksi ajatus alkaa tuntumaan mahdottomalta. Heppani on american bashkir curly-rotua, joilla on muutenkin tavallista pienempi suu ja matala kitalaki, joten en ajatellut tunkea kuolaimia suuhun. Kokeiltu on kyllä, mutta näyttää aiheuttavan sen verran epämukavuutta hepalle, etten haluaisi heppaystävääni enää kuolaimilla kiusata....Eli mistä ihmeestä löytyy "kuolaimettomia kouluttajia" ? Heppamme asustaa Nurmijärvellä.
Cami

ViestiKirjoittaja Bessie » Ma Huhti 29, 2013 10:44 pm

Se, mikä käsitys on perinteisen opettajista minulle välittynyt on juurikin se, että kuolainta tarvitaan siihen että hevonen saa sen kuolaintuen ja että se on hallinnassa. Ilman kuolainta meneminen nähdään hyvin riskialttiina. En ikinä kehtaisi mennä ehdottamaan minnekään, että pääsiskö tunnille ilman kuolainta.. Monet varmaan ajattelee, että kun kuolaimesta ei ole mitään haittaa, pelkästään turvaa, niin miksi mennä ilman kun sen kanssakin voi mennä :D. Nämä siis vain minulle välittyineitä tunnelmia, en ole uskaltautunut kenenkään kanssa suoraan asiasta puhumaan.
Bessie

ViestiKirjoittaja Pia Lilius » La Tammi 18, 2014 4:27 pm

Itse olen kyllä omilla hevosillani mennyt kuolaimettomilla tunneilla, omien opettajien näkemykset on (ja on oltava) sen verran lähellä omiani, että kuolaimettomuus ei ole heille ongelma. Tietenkin aina niin, että käytössä olevat suitset palvelevat tarkoitusta. Nykyään olen innostunut erityisesti portugalilaisen kapsonin käytöstä sen selkeyden vuoksi. Se sopii myös erinomaisesti klassisen ratsastuksen harjoituksiin.

Mielestäni ei ole järkeä käydä sellaisen opettajan tunneilla, jonka ajatusmaailma on vain sinne päin omien kanssa. Mieluummin käy vaikka harvemmin ja kauempana kunnon opettajan tunneilla, kuin tyytyy kompromisseihin. Välissä voi sitten käyttää videointia, kaveria, peiliä..ja treenata itse.

Viimeaikaisia opettajiani ovat olleet Maija Takala ja Sara Autelo.

Itse myös annan tunneilleni tulevan ratsastajan valita suitsituksen itse niin kauan kuin se toimii, jos ei niin saatan ehdottaa toisenlaista. Ainoa mihin puutun on epäsopivat varusteet, erityisesti satula, sekä kovat kuolaimet. Oikeastaan hyväksyn vain tavalliset nivelkuolaimet(vain hevosilla joilla kitalaki on riittävän korkea), kolmipalat ja varsinivelet ja suoran kuolaimen oliivipäisinä tai ei. Materiaalilla ei mielestäni ole kauheasti väliä. Eräs aivan liikaa tuntihevosillakin käytössä oleva kuolain on olympiakuolain, tätä en hyväksy tunneillani ollenkaan, paitsi ehkä sitten, jos vastaan tulee se poikkeustapaus, jolle juuri se on kaikista paras kuolain(en usko että tällaista tulee).

Koulutan myös hevosia sekä kuolaimettomilla että kuolaimilla, eniten pyrin tekemään ilman kuolaimia. Ja kuolaimet ei koskaan ole mikään hallintaväline esim ekoille maastolenkeille, vaan aina jos laitetaan kuolaimet tällaisiin "jänniin" tilanteisiin, varsinainen hallinta tulee toki kunniotuksen ja luottamuksen kautta, mutta myös naruriimu on päässä.
Pia Lilius

Paluu Kuolaimettomuus