Kouluratsastusta kuolaimettomilla

Erilaisiin kuolaimettomiin välineisiin keskittyvä keskustelu. BB, sidepull, hackamore, bosal, cordeo jne.

Kouluratsastusta kuolaimettomilla

ViestiKirjoittaja MillaMy » Ma Joulu 27, 2010 3:52 pm

Heipähei! Yritin tuossa jo selailla aiempia posteja ja miettiä miten eri kuolaimettomat vaikuttavat ja sitä kautta miten niillä ratsastetaan... Mutta siis, mitenkäs perus koulua mentäessä, kun olisi tarkoitus pystyä taivuttamaan hevosta eikä vain kääntää niin mitkä kuolaimettomat olisi hyviä?
Itse tähän asti olen ratsastanut perus kolmipalalla tai sitten naruriimulla.
Kiitoksia jo kaikista vastauksista :D
MillaMy

Re: Kouluratsastusta kuolaimettomilla

ViestiKirjoittaja M-H » Ma Joulu 27, 2010 4:03 pm

MillaMy kirjoitti:Heipähei! Yritin tuossa jo selailla aiempia posteja ja miettiä miten eri kuolaimettomat vaikuttavat ja sitä kautta miten niillä ratsastetaan... Mutta siis, mitenkäs perus koulua mentäessä, kun olisi tarkoitus pystyä taivuttamaan hevosta eikä vain kääntää niin mitkä kuolaimettomat olisi hyviä?
Itse tähän asti olen ratsastanut perus kolmipalalla tai sitten naruriimulla.
Kiitoksia jo kaikista vastauksista :D

BB:t on suunniteltu enemmän sivuittaisliikkeitä tukeviksi kuin sidepull/lg:t.

Toki millä tahansa se on mahdollista ja riippuu tosiaan monesta asiasta, ennenkaikkea siitä mikä sattuu juuri sinulle sopimaan. Jotkut tykkää BB:stä ja jotkut kammoksuu sitä ja ovat kovin LG:n puolella jne. Et kyllä se loppuviimein päätös on sinun ja mistä itse pidät. Kaikilla kuolaimettomilla voi ratsastaa koulua kyllä.
Kuva
M-H
Site Admin

ViestiKirjoittaja Peikko » Ma Joulu 27, 2010 4:41 pm

Meillä mennään avot ja sulut ja takaosapiruetit sun muut lg:llä, voisin kehua loputtomiin niiden toimivuutta. Sidepulliin vertaaminen suorastaan loukkaavaa :D . Omasta mielestäni lg-kuolaimeton suitsitus on erinomaisen hyvä juuri kouluratsastukseen. Niistä ei ainakaan ole kiinni pääseekö etenemään korkeaan kouluun asti. Taitaa olla enempi kiinni meikäläisen taidoista kertoa hevoselle toiveensa...
Listen! Or your tonque will make you deaf. -cherokee saying
Peikko

ViestiKirjoittaja M-H » Ma Joulu 27, 2010 6:56 pm

En verrannut lg:tä sidepulliin viestissäni.
Sanoin, että BB on suunniteltu enemmän sivuttaisliikkeitä tukevaksi kuin lg/sidepull mikä pitää mielestäni paikkansa. BB:n suunnitellussa on juurikin sivuttaisliikkeisiin kiinnitetty huomiota kouluratsastuksessa. En ole nähnyt missään tietoa, että LG:n suunnittelussa olisi tietentahtoen keskitytty sivuttaisliikkeisiin. Toki näinkin voi olla.

Sivuttaisliikkeet ja kaikki korkeakoululiikkeetkin voi suorittaa vaikka cordeolla tai ilman mitään joten kuten useasti todettu, ei se loppuviimein välineistä kiinni. Varmasti LG, sidepull, hackamore,BB, naruriimu,cordea yms. kaikki ajavat asiansa osaavissa käsissä.
Kuva
M-H
Site Admin

ViestiKirjoittaja MillaMy » Ma Joulu 27, 2010 10:07 pm

Kiitoksia vastauksista! Juu näinhän se on että eihän se välineistä ole kiinni loppuen lopuksi mutta itse sidepullia kokeilleena, en siihen ihastunut, sen sijaan jo naruriimu miellyttää enempi.
Mutta minä päätin tilata lgt joten katsotaan :-)
MillaMy

ViestiKirjoittaja Warda » Ti Joulu 28, 2010 12:08 am

Minusta se on aika paljon kiinni siitä, miten hommat opetat hepalle. Voihan hepan opettaa toimimaan millä välineillä tahansa. Ainahan pitää opettaa erikseen pidättävä ohjasote sekä suora- ja epäsuoraohja, asetukset jne. Kaikkihan ne toimivat millä tahansa kuolaimettomalla, kun ne opettaa. Meillä on käytössä sellaiset omatekemät kuolaimettomat, joiden kyhäilyyn on käytetty lg-suitsia apuna (eivät ole kyllä läheskään samallaiset :D ).
Warda

ViestiKirjoittaja Tunante » Ti Joulu 28, 2010 2:17 am

Menee varmaan asian vierustalta, mut antaa mennä vaan:

Olen alusta pitäen ratsastanut heppaani pitin ohjin, aluksi kuolaimella, sittemmin kuolaimettomilla ja pannut merkille, että heppa kantaa itseään paremmin on rento askelluksissaan, reipas ja kantaa itsensä kauniisti. Sitku "ottaa ohjat" reagoi tosi pienillä avuilla ja taipuu todella hienosti ja mielellään. Olen käyttänyt laukkaa nostaessa pelkästään ääniapuja (laiska ratsastaja ;) ) ja edelleen pitkiä ohjija, niin polle nousee ylöspäin niskasta ja taivuttaa kaulansa automatically. En oikee osaa sanoa, mitä kintuissa ja peräpäässä tapahtuu, mutta laukka on pyöreää ja miellyttävää. Kehun heppaa paljon ja usein.

Nii kait tuota voidaan sanoa ainakin kuolaimettomaksi ratsastukseksi ;) Tuntuu et ku kuuntelee heppaa ja antaa sen toteuttaa itseään ja sitku pyytää siltä jotain se todella mieluusti toteuttaa myös minun toiveitani. Myös se kun se on arvostettu ja kunnioitettu omana persoonanaan, se "nousee", on iloinen, rento ja ylpeä itsestään esittäen siinä sivutuotteena (tahtomattani / tahtomattaan) mitä upeinta "kouluratsastusta" .
Tunante

ViestiKirjoittaja Koo » Ke Joulu 29, 2010 4:14 pm

Eihän varusteilla pitäisi olla mitään merkitystä. Kuten jo jossain joskus kerroin, mm. peräänanto lähtee istunnasta, ei ohjia venkslaamalla. Itse saan ponini taivutettua sisälle ja ulospäin ilman päävermeitä, jalkoja ja painoapuja käyttäen. Laukassa tuo tosin innostuu sen verta paljon, ettei vielä täysin onnistu, mutta harjoitellaan. Oikeastaan kaiken, minkä tuo osaa kuolaimet suussa, pystymme tekemään myös naruriimulla/päitsillä/miten vain kuolaimetta, ja suurimman osan ilman päävermeitä. Joskin "vahvempia" jarruja, kuin omat jalat, tarvitsee aina joihinkin tilanteisiin... Mutta luulisin kaikkien kuolaimettomien sopivan kouluratsastukseenkin, LGihin saa kangen, jolloin kahden ohjan ratsastus (onko tuo yhdyssana?) onnistunee, ja jos starttaa kankiluokissa, niin luulisin anomalla luvan saavan. Tai sitten ei, riippuen järjestäjästä. :D
Koo

ViestiKirjoittaja M-H » Ke Joulu 29, 2010 7:58 pm

Koo kirjoitti: niin luulisin anomalla luvan saavan. Tai sitten ei, riippuen järjestäjästä. :D

Suomessa ei voi ratsastaa virallisia koulukisoja kuolaimettomilla käsittääkseni vielä ainakaan. Joissain valtioissa tämä on mahdollista mutta ei suomessa ja niissäkin valtioissa lupa on tai testausvaihe menossa aina erityylisillä. Saksassa vissiin testivaihe menossa LG:llä ja BB tyyliset kuolaimettomat on jo hyväksytty useammissakin maissa kouluratsastusohjelmiin.
Tottakai jossain seurakisoissa saa mennä sillä millä järjestäjä/tuomari antaa luvan.

Tietoni ovat muutaman kk vanhoja joten jos muutoksia tullut niin saa korjata vapaasti, en jaksa nyt itse kaivaa tarkemmin.
Kuva
M-H
Site Admin

ViestiKirjoittaja MillaMy » Pe Joulu 31, 2010 7:17 pm

Tänään hain postista LG:t ja heti kokeiluun! Ratsastin ensin vähän kokeillakseni miten heppa niihin reagoi - en huomannut mitään eroa kuolaimiin paitsi sen että ole paaaaljon rennompi! Lisäsin "tehoja" vähitellen ja ratsastin täysipainoisen koulusession. En voi muuta sanoa kuin että paluuta vanhaan EI OLE!!!! Siis dsiisus kuinka ihanat!
Että ainakin yhden kerran perusteella voin sanoa että tä on meitin juttu :D
MillaMy

ViestiKirjoittaja Tunante » La Tammi 01, 2011 3:00 am

MIllaMy, UPEETA, mahtavaa, aplodeja :D ! Teillä alkaa vuosi sananmukaisesti uusissa merkeissä; ONNEA ja ILOA valitsemallenne kuolaimettomalle uralle :D ! Kerrothan jatkossakin kulumisia ?!
Tunante

ViestiKirjoittaja Paula » To Tammi 20, 2011 1:56 pm

Samanlainen kokemus kuin MillaMy:llä :P Kokeiltuani hieman ikävääkin elämää (koulutus ravuriksi hiittivaiheeseen, sitten ratsutus olympioilla ja sitten ratsastuskouluun noin 3 vuodeksi *huokaus*) kokeneelle ruunalleni kaiken maailman kuolaimia 2,5 vuoden ajan, tajusin, kuinka monenlaisia kuolaimettomia suitsia nykyään on. Kokeilen BB-kopiot ja sidepullin, joista jälkimmäisen perusteella ostin sitten LG:t. Aah :o Hevonen oli todella tyytyväinen aikaisempaan verrattuna ja askellajit (varsinkin harjoitusravi, joka oli aikaisemmin jäänyt aika tönköksi) paranivat huomattavasti. Nyt ollaan sitten menty kohta puoli vuotta kuolaimettomilla. 14-vuotiaana poju siis pääsi vihdoin kurjimuksesta ;) eikä tule koskaan enää kuolainten aiheuttamaa pahaa oloa kokemaan. Ikävää,että hevonen joutui noinkin kauan siitä kärsimään, mutta minkäs teet, kun kaikki eivät ole pehmeiden oppien kannattajia :roll: Jossain määrin syytän kyllä itseänikin, kun en heti tajunnut vaihtaa kuolaimettomiin. Mutta parempi myöhään kuin ei milloinkaan :D

LG:istä olisin muuten kysynyt sen verran, että miten tiukalle olette laittaneet turpahihnan? Onkohan se meillä liiankin löysällä (kireys ei ole lähelläkään normaalisuitsien turpiksen kireyttä)? Lisäksi olen välillä kokeillut hihnaan lampaankarva- ja geelipehmusteita (kankiketjun pehmusteet ovat mitaltaan aika sopivia), mutta mielestäni tällöin ohjasapu ei oikein mene perille. Ehkäpä onkin ihan turhaa laittaa mitään pehmusteita. Varsinkaan, kun mitään hankaumia tmv. vastaavaa ikävää vaikutusta ei ole todellakaan esiintynyt johtuen varmaankin siitä, että hevonen kantaa itsensä nykyään sen verran hyvin, että tuntuma edestä on todella kevyt. Alussa yritti kyllä roikkua vähän liikaa, mutta ohjan löysäämisellä ja pohkeella (sekä meikäläisen ryhdistäytymisliikkeellä :D ) nousi taas kantamaan itse itsensä.
Tyhmästä päästä saa koko kroppa kärsiä :-D
Paula

ViestiKirjoittaja Piia » To Tammi 20, 2011 2:37 pm

Paula kirjoitti:LG:istä olisin muuten kysynyt sen verran, että miten tiukalle olette laittaneet turpahihnan?

Meilläkin LG:t. Itse pidän turpahihnaa silleen, että 2 sormea mahtuu vierekkäin hihnan ja turvan väliin. Tämä on mielestäni ihan toimiva kireys. Ei liian nafti ja ei liian löysä että alkaisi suitset pyörimään päässä :D

Hienoa kun olette löytäneet kuolaimettomuuden!
Jos puhut eläimille, ne puhuvat sinulle ja opitte tuntemaan toisenne. Jos et puhu niille, et opi tuntemaan niitä. Mitä ei tunne, sitä pelkää. Sen mitä pelkää, haluaa tuhota. -Intiaanipäällikkö Dan George-
Piia

ViestiKirjoittaja Paula » Pe Tammi 21, 2011 10:22 am

Mulla on sitten varmaan ollut hihna liiankin löysällä. Täytyypä kokeilla kiristää hieman. Toivottavasti ahdistunut herkkikseni ei reagoi liian voimakkaasti :) Varmaan parasta virittää nyt joku pehmuste hihnaan.

Mitenkäs ohjien sijainnin kanssa olette tehneet? Aloitin laittamalla ohjat turpahihnan eteen suitsien mukana tulleen ohjeen mukaan ns. normipaikalle, mutta varsin pian siirsin ne se taakse lievän vaikutuksen kohtaan. Poju kun tuntuu olevan kevyempi edestä tällöin.
Paula

ViestiKirjoittaja MillaMy » Pe Tammi 21, 2011 5:44 pm

No niin pikkasen päivitystä LG-saralla :-)
Eli ensinnäkin itse laitoin jo eka kerralla ohjat siihen alaturpiksen eteen, eli pienelle vipuvarsiteholle. Robille on kuitenkin opetettu paineet aikas kivasti ja niinhän se tosiaan toimikin, ymmärsi siis alusta asti niiden merkityksen. Kuten jo aiemmin joku maininnut, niin kyllähän jos hevonen on oppinut paineen merkityksen esim. naruriimulla, kädellä yms, niin kyllähän se yhtä lailla ymmärtää sen LG... Paine kuin paine :D
No nyt sitten viime viikonloppuna kokeilin myös LG kankien kera. Niilläkin herra meni aivan loistavasti ja sain aivan mielettömän kevyellä tuntumalla vieläkin paremmin koottua Ropsua ja edelleen aivan rentona!
Kaikenkaikkiaan olleet aivan mielettömät, aivan samaten toimivat kuin kuolaimet (toisin kuin jotkut sidepull tyyppiset) mutta ilman ikäviä sivuvaikutuksia suuhun.
Itse en ole "totaalikieltäytyjä" kuolainten suhteen, ja varmasti taas jossain vaiheessa ratsastan myös perus nivelillä ja myös kangilla, mutta vasta kun on itse taas löytänyt sen keveyden pitkän tauon jälkeen jottei sinne suuhun kohdistu virheliikkeitä. Maastoon ja esteille tuskin suostun enää ikinä kuolaimia sallimaan Robin suuhun, siellä kun ei vaan voi kaikkia virhe laukauksia estää... Ja kun selkään laitetaan tuntilainen (istuntatuntilaisia käy muutama), ei muita enää edes harkita!
Tämä ei ole maksettu mainos, mutta silti; Kahta en vaihda, toinen on Robi itse ja toinen LG :D
MillaMy

ViestiKirjoittaja Warda » Pe Tammi 21, 2011 7:54 pm

Olisi kyllä hyvä homma, jos ratsastuskouluhepoilla käytettäisiin enemmän kuolaimettomia. Säästyisi monen hepan suu :)

Onko kukaan löytänyt videoita "oikeasta" kouluratsastuksesta kuolaimettomilla. Haluaisin nähdä, kun sellaisella koulutykillä ratsastetaan taitavasti kuolaimettomilla. Olisi hyvää mainosta kuolaimettomalle ratsastukselle. Tietenkin voisi ottaa videota omasta hepasta 8-) Haha.
Warda

ViestiKirjoittaja lärinä » Pe Tammi 21, 2011 8:01 pm

Warda kirjoitti:Olisi kyllä hyvä homma, jos ratsastuskouluhepoilla käytettäisiin enemmän kuolaimettomia. Säästyisi monen hepan suu :)

En tiedä, kuinka tunnettuja muut kuolaimet kuin hackamore ovat. Ainakin omalle opettajalleni kuolaimettomat ovat yhtä kuin hackamoret. Hän on myös sanonut, ettei anna käyttää kuolaimettomia tunnilla, koska ne ovat liian kovat taitamattomissa käsissä.
When the student is ready, the teacher will appear. -Buddhalainen sananlasku
lärinä

ViestiKirjoittaja Warda » Pe Tammi 21, 2011 8:21 pm

Se ratsastuksen opettaja ei tunne kuolaimettomia:) Niitähän no paljon monenlaisia, ja voi varmasti löytää sellaisen, joka on hepalle hyvä. Esimerkiksi sellaiset päitsimalliset esim lg:t voisivat olla hyvät. Pääasia ehkä olisi, että se remmi, johon paine tulee, olisi mahdollisimman paksu ja pehmeä. Silloin ratsastajan käsien liike ei haittaisi niin paljon ja tulisi suuremmalle alalle. Suurin ongelma ehkä olisi sitten se, että jos hepoille ei olisi pidätteet ja ohjaavat avut selviä...
Warda

Re: Kouluratsastusta kuolaimettomilla- hjälp

ViestiKirjoittaja Paula » Su Tammi 23, 2011 12:34 pm

Nyt tarvitsisin vinkkejä LG:illä ratsastukseen, joten kysynpä täältä :) Eli ongelma on seuraavanlainen: vaikka hevonen kulkee LG:illä rennommin, kevyemmin, pyöreämmin ja tahdikkaammin kuin kuolaimilla koskaa (jess :D ), se ei kuuntele pätkän vertaa istunnan pidättäviä apuja (sivulle suuntautuvat painoavut kyllä menevät aika hyvin perille). Kuolaimilla tilanne on jopa pahempi. Kaikki siirtymiset hitaampaan askellajiin (varsinkin pois laukasta) ovat tuskaa. Kun yritän pidättää istunnalla, siirtyminen kyllä tapahtuu mutta on aivan holtiton :D BB:illä nämä siirtymiset sujuivat paremmin, mutta hevonen ei oikein muuten tuntunut tykkäävän niistä. Ja omat pidättävät istunta-avut ovat tietääkseni suht ok (muut hevoset toimivat niillä, yksi herkempi tammuska aikoinaan pysähtyi, kun tein _pienen_ istuntapidätteen :D ) Hevosesta vielä sen verran, että se on aikoinaan valmennettu ravitallilla ainoastaan hiittivaiheeseen, ei siis kilpailtu eikä muuta sellaista, sitten siirtynyt ratsastuskoulutukseen (jossa valitettavasti käytetty koviakin kuolaimia :( ) ja sitten ollut ratsastuskoulussa vuodet 8-11 :( 3 v, josta ostin sen 11 1/2 vuotiaana. Ollut minulla nyt 3 v + . Ja siirtymiset ovat vaikeita paremmillakin ratsastajilla. Miten siis herkistää heppaa istunnalle hidastussiirtymisissä?
Paula

ViestiKirjoittaja Paula » Ma Tammi 24, 2011 11:13 am

Warda: tässä yksi kouluvideo kuolaimettomilla

http://www.youtube.com/watch?v=Cbgixavu ... re=related
Paula

ViestiKirjoittaja Paula » Ma Tammi 24, 2011 11:15 am

Ja tässä pari lisää

http://www.youtube.com/watch?v=KSRii4XwIqU

http://www.youtube.com/watch?v=ex88onfPc_0&NR=1

Vastaavia löytyy tuubista sanoilla

bitloos dressuur, bitless dressage, lg dressage jne.
Paula

ViestiKirjoittaja orvari » Ma Tammi 24, 2011 6:17 pm

En itse tunne kouluratsastuksen sääntöjä, mutta lännenratsastuksen puolella kansainvälisissä sekä kansallisissa kisoissa ei saa ratsastaa ilman kuolaimia - näissä ainoastaan nivel/kanki kuolaimet sallittuja. Sen sijaan lännenratsastuksessa alue ja seuraluokissa saa käyttää hackamore-suitsitusta (bosal).
orvari

ViestiKirjoittaja Koo » Ma Tammi 24, 2011 7:24 pm

^Kouluratsastuksessa saa anoa jokaiselle tasolle kuolaimettomia käyttöön. En nyt satavarmaksi sano, mutta sellainen tunne olisi, että ohjat turparemmiin kiinnitettyinä saisi kisata, ainakin esteillä saa.
Koo

ViestiKirjoittaja Warda » Ma Tammi 24, 2011 11:15 pm

Kiitos Paula videoista. Tuon tumman hepan olen nähnytkin, mutta se ei ole ehkä ihan sellainen jota haen. Aika kovalla tuntumalla siinäkin mennään, heppa nojaa ohjalle jne... Tuo haflinger on ihana! Tosi kaunis.

Mutta onko videota siitä, että mennään ihan perinteistä koulua, passagea, piffiä, piruetteja tms. Olisi niin kiva saada vertailukohteita. Itse olen katsonut niitä Haute Echole (vai miten se kirjoitetaan), mutta niissäkin näytetään vain yksittäisiä liikkeitä. Haluaisn nähdä vaikkapa kouluradan:)
Warda

ViestiKirjoittaja Paula » Ti Tammi 25, 2011 9:47 am

Tuo ensimmäinen linkkini ei näköjään toimi :? Sen alla piti olla kokonainen koulurata Hollannista.

Laittakaapa tuubin hakusanaksi bitloos dressuur, niin esille tulee hollantilaisia koulurataesityksiä.

Vielä ennen joulua löysin parin tosi kivaa videota, joista toisessa hevonen myös pihvasi. Sittemmin se oli poistettu.

Mutta kannattaa tosiaan tutkia tuota tuubia, niin varmaan löytyy vaikka mitä :)
Paula

Seuraava

Paluu Kuolaimettomuus