LG Bridle

Erilaisiin kuolaimettomiin välineisiin keskittyvä keskustelu. BB, sidepull, hackamore, bosal, cordeo jne.

LG Bridle

ViestiKirjoittaja Emili » Ma Marras 09, 2009 11:59 am

Valmistajan sivut

Myynti Suomessa

Mielipiteitä kyseisistä kuolaimettomista? Itse en ole kokeillut enkä livenä nähnyt, mutta vaikuttavat minusta aika kovalta välineeltä, varsinkin kun tuohon saa liitettyä kanget... Vaikuttavat ilmeisesti nenäpiihin aika voimakkaasti, samoin niskaan.

"Paremmuus" BB-suitsiin verrattuna on ilmeisesti siinä etteivät nuo vaikuta niin pahasti niskaan, mutta minun logiikallani nuo vaikuttavat paljon enemmän?
Emili

Re: LG Bridle

ViestiKirjoittaja Fast » Ma Marras 09, 2009 2:59 pm

Minunlla on tuollaiset ja viime kesänä sain näistä vinkin Isabellalta, hammashoitaja/eläinlääkäri, joka vierailee kesäsin Suomessa. Minusta ovat hyvät, paremmat kuin bitlesit, joita minulla myös on,siis ei ole kankiversiokokemusta. HIukan aluksi hirvitti tuo metallihäkkyrätsydeemi, mut on todella hyvä.
Fast

ViestiKirjoittaja M-H » Ma Marras 09, 2009 3:48 pm

Ei ole omakohtaista kokemusta tuollaisista, muutaman ihmisen tiedän jotka käyttävät mutta kokemuksia en ole kuullut.
Äkkiseltään näyttäisi, että ilman kankia tuo ei aivan kauheasti eroa sidepullista. Hiemanhan tuo metallinen tuo vipuvoimaa ja 'kääntää' turpahihnaa alaspäin ja leukahihnaa ylöspäin. Vipuvoima ei kovin suuri tuolla vääntömomentilla ole onneksi. Kankien kanssa nuo kyllä eivät käytännössä paljoa mielestäni eroa mekaanisista hackamoreista.

Fast kirjoitti:Minunlla on tuollaiset ja viime kesänä sain näistä vinkin Isabellalta, hammashoitaja/eläinlääkäri, joka vierailee kesäsin Suomessa. Minusta ovat hyvät, paremmat kuin bitlesit, joita minulla myös on,siis ei ole kankiversiokokemusta. HIukan aluksi hirvitti tuo metallihäkkyrätsydeemi, mut on todella hyvä.

Kuulisin mielelläni vertailuja BB suitsiin jos kerta molemmista käytännön kokemusta. Mikä näistä tekee paremman/toimivamman? Lisäksi vertailupohjan takia olisi mukava tietää ratsastatko tuntumalla vai ilman?
Kuva
M-H
Site Admin

ViestiKirjoittaja jjohannes » Ti Marras 10, 2009 4:10 pm

...eikö tuo ole periaatteesa melkein kuin hackamore :'D ?
Kuva
jjohannes

ViestiKirjoittaja Esdu » Ti Marras 10, 2009 10:19 pm

Oho ompa jännät en ookkaan ennen tollasiin törmänny :o tulee mieleen joku hackamore sidepulli sekotus. Kaippa noikin ihan hyvät on vähän vaan näytää epäkäytännölliseltä toi ihme palloviritys.. Uskon silti originaaliin bbseen vaikka noita en ole koitanut olis tosiaan kiva kuulla kokemuksia jos jollain on =)
Esdu

ViestiKirjoittaja Peikko » Ke Marras 11, 2009 3:02 pm

Hei,

Meillä on reilun kuukauden kokemus LG:n käytöstä, kokemuksemme hepan kanssa pelkästään positiivisia.

Aiemmin käytimme sidepulleja, joo, ihan hyvät ja toimivat kapistukset, mutta hepalle jotenkin epätarkat ja epäselvät. Paine ei kohditunut tarkasti eikä ripeästi, jolloin hepalle jäi epäselväksi, mitä olinkaan pyytämässä. Sidepullien paine ei kohdistunut pelkästään nenäpiihin , vaan myös niskaan ja löystyvän poskihihnan kautta ties minne. Ikäänkuin epäreilut hevosen näkökulmasta.

- bitless suitsia en ole edes harkinnut niiden niskaan ja leuan alle kohdistuvan paineen tarkia, enkä niiden hitauden että myös "kiinnihirttämis"taipumuksen takia. Ne eivät myöskään sovellu ajamiseen.

Lg:n kovuus hepalle riippuu varmaankin, kuinka nämä sovittaa ja millä välityksellä kankeava kärrynpyörä poskihihnan päässä toimii. Paine kohdistuu tarkasti juuri sinne. minne pitää ja silloin kuin on tarkoituskin. Hevonen ymmärtää, mitä pyydetään. Ratsastettaessa heppa on rauhallinen, vastaanottavainen, rento, kevyt ja optimistinen, haluaa tehdä töitä ja oppia asioita.

LG:t toimivat myös ajettaessa, aivan yhtä hyvin kuin muinaiset kuolaimetkin tai jopa paremmin.

Hackamoreen verrattuna ei näillä saa hevosta rikki. Epämiellyttävää oloa ehkä? Naruriimu voi olla kovempi kapistus.

- selvennyksenä: heppani on todella temperamenttinen ja vauhdikas persoona, mutta kertaakaan en ole kokenut, että hallinta ja kontrolli pettäisi, kun hepan ei tarvitse juosta kuolainta karkuun, eikä painaa kädelle. Luottavaisempi kumppani ilman kuolaimia. Varmaan oma asennekin vaikuttaa...
Listen! Or your tonque will make you deaf. -cherokee saying
Peikko

ViestiKirjoittaja Satu Vainikka » Ke Marras 11, 2009 3:30 pm

Hei! Kovuus tulee _aina_ oli värkki mikä tahansa, ihmisen kädestä. Eli kuolaimellakin voidaan osattaessa ratsastaa erittäin pehmeästi ja hyvin pienellä paineella.
Oma kouluttajani, klassisen ratsastuksen puolelta, epäili, että ei saa hevosen päätä ylös tarvittaessa. Yllättyi kun sai :) Ja yllättyi myös LG:n ominaisuutta antaa erittäin tarkkoja apuja hevoselle.
Itse etsin vuosia toimivaa kuolaimetonta hevoselleni, ja olen tyytynyt Hööksin turparemmiversioon tähän asti, kun mikään ei tuntunut mielestäni loogiselta. LG:t löysin tuttavamme Fastin vinkkamana;) Olin todella yllättynyt hevoseni herkistymisestä, hyvin pienellä käden liikkeellä pystyn sitä ohjaamaan. Kankia ei meillä ole vielä käytetty, ajamaan mennään ihan lähiaikoina. Tarkat avut ja paineen tarkka poisto on minun mielestäni tärkeimpiä asioita mitä kuolaimettomalta vaadin, ja koska LG on kuolaimen jälkeen tarkin ja herkin sekä hevoselle loogisin, valitsin sen, koska en halua kuolainta hevoseni suuhun :)
LG:stä saa leuan alta ketjun pois, ja nahkahihnan tilalle, joten ketju ei ole välttämätön.
Satu Vainikka

ViestiKirjoittaja Emili » Ke Marras 11, 2009 11:40 pm

- bitless suitsia en ole edes harkinnut niiden niskaan ja leuan alle kohdistuvan paineen tarkia, enkä niiden hitauden että myös "kiinnihirttämis"taipumuksen takia. Ne eivät myöskään sovellu ajamiseen.

Olen ehkä liian tiukasti BB-suitsien puolella, mutta... Olen yhä sitä mieltä että noissa LG-suitsissa paine kohdistuu enemmän niskaan kuin BB-suitsissa. Näin ajattelisin maalaisjärjellä, mitään puolueettomia testejä en ole nähnyt (jos joku tietää niin minua kiinnostaisi). Olen hackamorea vastaan, ja nuo muistuttavat hackamorea niin paljon että olen niitä vastaan. Simple.

En ole koskaan kokenut BB-suitsilla minkäänlaista kiinnihirttämistä. Olen laskujeni mukaan ratsastanut BB-suitsilla 17 eri hevosella, suitset ovat olleet eri kokoisia ja eri materiaalista (nylon, beta, nahka) enkä silti ole kokenut mainittua ilmiötä.

Olen myöskin täysin onnistuneesti ajanut hevosellani BB-suitsilla, joten en näe mitään syytä, miksi ne eivät sopisi ajamiseen. o__O
Emili

ViestiKirjoittaja jjohannes » To Marras 12, 2009 6:34 pm

hm :D! tuosta niskajutusta vielä !

eikö se ole täysi fakta jos pistää BB suitset hevoselle ja pistää sormet niskaan ja niskalenkin alle, että kun joku vetää ohjista niin niskaan kohdistuu paine. koska BB suitsissahan ne ohjien pidike härpäke jutut menee niskasta poskien ali ristiin ja renkuloihin... :D
Kuva
jjohannes

ViestiKirjoittaja Peikko » La Joulu 05, 2009 6:24 pm

Heips,

Olen muutamana päivänä empiirisesti tutkinut LG:n vaikutuksia hevosen niskaan kokeilemalla pitämällä sormia niskaremmin alla ja ohjasotteita vaihtamalla, kun hevonen on suitsittu näillä päävehkeillä.
Painetta ei juurikaan tunnu niskassa. Tuskin havaittavasti sanoisin.
Käytännössä paine kohdistuu vain nenäpiihin ja leuan alle.

Cookin BB-suitsien tarkoitus on nimenomaan vaikuttaa niskaan ja poskeen? vastakkaiselta puolelta kuin ohjasote vai olenko ymmärtänyt väärin?

Muutaman kerran, tänään viimeksi, on ajettukin LG:llä ja polle on todella rauhallinen ja levollinen ajettava ja vastaa ohjasapuihin erinomaisesti. Ohjat kiinnitettiin vastaavaan lokoseen vastaavalla "välityksellä" kuin ratsastettaessa, jotta voisin vertailla reaktioita.

Peikolla on turparemmi pehmustettu teddyllä ja leukahihna päällystetty mokkanahalla. Turparemmi-leukaremmi on kiristetty ihan tavallisen turparemmin tapaan eli 2-3 sormea mahtuu hyvin nenäpiin ja sen väliin.

Täsmennyksenä tämä Emilin ja muutaman muun arvioihin paineesta hevosen niskassa :)
Peikko

ViestiKirjoittaja Intsi » La Joulu 05, 2009 7:39 pm

LG Bridleä en ole koskaan käyttänyt, mutta sidepullia ja bb-suitsitusta. Näistä olen itse päätynyt käyttämään bb:tä ja silläkin pyrin ratsastamaan ilman ohjastuntumaa.
Sidepullin kanssa hevoset tuntuivat enemmän käyttävän "vapautta" hyväksi kuin bb:llä, koska ne huomasivat selkeämmin voivansa tehdä mitä halusivat.

Käsittääkseni LG on kohtalaisen lähellä sidepullia, vain sillä erolla, että siihen saa enemmän vipuvarsivoimaa.

Mitä olen sidepullia ja bb:tä verrannut keskenään toimintamekaniikalta, niin sidepullissa paine tulee tosiaan enimmäkseen vain turvan päälle ja siihenkin vain toiselle sivulle, tällöin hevosen pitäisi seurata sitä toispuoleista heikohkoa painetta -mikä sotii "paineesta-pois-päin" ajatusta vastaan. Itseäni vierastuttaisi ajatus LG:n kokeilusta, kun se tuntuisi mullistavan kaiken totutun kommunikaatiomme.
Joka päivä voi oppia jotain uutta ;D
Intsi

ViestiKirjoittaja minna » Su Joulu 06, 2009 9:45 pm

Minusta LG näyttää turhan ohuelta turvanpäällys osaltaan. Kuono on myös niin herkkä, että mielestäni turpaosuuden tarttis olla leveämpi ja pehmeämpi.
BB.täkin on markkinoilla vähän erimallisia. Osa on jäljitelmiä alkuperäisestä. Ohja luistaa paremmin mallissa, jossa on kuonohihnasta sivulle oleva rengas, eikä niin, et rengas on ns. reikänä kuonohihnassa. Hööksin malli esim.on tällainen, ja siinä korvien takana menevä osuus myös luistaa toista ohjaa käytettäessä, eli ohja niinku pitenee. Malli tarvii vähän virittelyä.
minna

ViestiKirjoittaja Itämaanihme » Ke Joulu 09, 2009 11:43 pm

Jos pilkkua viilataan niin eikö hevosen pitäisi todellisuudessa toimia ilman minkäänlaisia päävehkeitä?... ;)

Itse en todellakaan osaisi ratsastaa pelkästään ilman päävehkeitä, korkeintaan laitumella ja sieltä tullessa olen ilman mitään ratsastellut eli turvallisesti pihapiirissä mutta en lähtisi maastoon näillä taidoilla. Ja kun hevonenkin on päälle 2-kymppinen ikänsä vauhtipäänä hörhöillyt entinen ravuri. :D

Meillä oli BB-suitset vajaan vuoden ja oli ne kuolaimiin verrattuna paljon parempi vaihtoehto; hevonen toimi pääasiassa ihan yhtä hyvin kun kuolaimellakin ja itseasiassa paremminkin kun ei tarvinnut herkkään suukkuun rautoja laittaa mutta minun kokemukseni rajoittuu pelkästään maastoratsastukseen kun emme juuri muuta harrasta. Meillä kuitenkin oli myöskin ongelmana se paineen jääminen "päällensä", ohjat jäi varsinkin ajaessa aivan toispuoleiseksi. Kyllästyin tähän, hevonen kun on melko "kädelle painava" ja ajaessa kun ei ole muuta tuntumaa kun ohjat (ja ääni). Ostin sitten LG:t ja niihin olen todella tyytyväinen, ei jää mikään kiristämään mistään ja ne on "tarkat" kuin kuolaimet, sillä erotuksella, ettei pikku suukussa ole mitään ylimääräistä...Erittäin hyvä ostos, olen erittäin tyytyväinen LG-suitsiin. Olisin toki BB-suitsiakin käyttänyt jos en olisi noista toisista kuullut. :)

Ps. Joku hevoshieroja tai vastaava sanoi jossakin (keskustelupalstalla ehkä...), että niskassa menee sellaisia hermoratoja, ettei niin suurta niskaan kohdistuvaa painetta kun BB-suitsissa, tulisi käyttää, jotain tuollaista.
Itämaanihme

ViestiKirjoittaja M-H » To Joulu 10, 2009 1:00 pm

Itämaanihme kirjoitti:Ps. Joku hevoshieroja tai vastaava sanoi jossakin (keskustelupalstalla ehkä...), että niskassa menee sellaisia hermoratoja, ettei niin suurta niskaan kohdistuvaa painetta kun BB-suitsissa, tulisi käyttää, jotain tuollaista.

Ilman lähdettä ja lähdekritiikkiä yksityisten ihmisten väitökset eivät kauhee painoarvoa voi tietenkään saada. Olisi mukava kuulla mihin ko. 'hieroja' väitteensä perustaa. Onko asiaa mitenkä paljon tutkittu ja kenen toimesta.

Varsoilla käytetään usein naruriimujen niskassa pehmusteita tai tehdään ns. varsariimu jostain säkistä tms. ettei niska vaurioidu liikaa varsan saadessa vetopaniikin opetellessaan paineesta väistämistä. Kuitenkin aikuinenkin hevonen voi saada vetopaniikin ja voimat silloin tavallisella riimullakin (jos se ei rikkoudu) ovat valtavat verrattuna yhteenkään suitsiin.

Kuitenkin eikö paineen määrä määräydy ohjia pitelevästä kädestä eikä välineestä? Jokaisella välineellä, vaikka tyynyllä voidaan saada pahaa ja vauriota aikaiseksi hevoselle väärin käytettynä. Toisilla välineillä se on vain helpompaa kuin toisilla (vrt. puukko/tyyny).
Kuva
M-H
Site Admin

ViestiKirjoittaja Itämaanihme » Pe Joulu 11, 2009 3:15 pm

Joo, minä en tiedä mihin tämän henkilön väittämä tästä niskan hermoradoista perustui...ehkä hänet on koulutettu hierojaksi ja tietää sen perusteella, vaikea sanoa kun en muista tarkkaan asiaa.

Minä kuitenkin luovuin BB-suitsista siksi, etten itse pitänyt niistä, meidän tallilla on kahdella muullakin samanlainen ajatus. Ehkä on sitten niin, etten osaa hevosta käsitellä riittävän hyvin kun joudun hevostani ohjilla pidättelemään. Minulla kuitenkin on iäkäs entinen ravuri, joka on kova menemään enkä enää usko saavani hevosta juurikaan muuttumaan toisenlaiseksi näiden viimeisien elinvuosien aikana, enkä haluaisikaan kun pidän siitä juuri tuollaisena. Itse en ole sitä nuorena kouluttanut. Se kuitenkin pysyy käsissä (ainakin minulla on pysynyt eikä sitä muut käytäkään) ja minulle sopii vauhdikkaampi meno niin kauan kun se on siinä rajoissa kun itse haluan. Mutta BB-suitset ei tähän menoon sopineet, hevonenkin alkoi olla toispuoleinen sen toispuoleisen paineen takia mutta nyt ollaan oltu taas "normaalipuoleisia" LG-suitsien kanssa.
Itämaanihme

ViestiKirjoittaja M-H » Pe Joulu 11, 2009 6:06 pm

Itämaanihme kirjoitti: Mutta BB-suitset ei tähän menoon sopineet, hevonenkin alkoi olla toispuoleinen sen toispuoleisen paineen takia mutta nyt ollaan oltu taas "normaalipuoleisia" LG-suitsien kanssa.

Mukavaa, että hevosesi toimii LG suitsilla kuitenkin ilman kuolainta. Sehän tässä pääasia mielestäni.
Haluaisin ihan mielenkiinnosta tarkennusta tuohon toispuoleisuuteen? Miten BB suitset tekevät hevosesta toispuoleisen? Ilmeisesti tarkoitat asialla jotain muutakuin, että hevonen olisi fyysisesti/henkisesti toispuoleinen (eli asiat sujuvat helpommin joko oikealle tai vasemmalle, oikealta tai vasemmalta).
Viittaat ilmeisesti siihen, että paine tulee 'toiselta puolelta ja sitä väistetään poispäin'. En ole eläissäni törmännyt tuollaiseen, että joku kokee hevosesta tulevan toispuoleinen BB suitsien kanssa joten ihan siksi kysyn. Kaikki ihmeellisetkin kokemukset mitä ihmisillä on BB suitsista kiinnostavat kuitenkin minua.
Kuva
M-H
Site Admin

ViestiKirjoittaja Itämaanihme » La Joulu 12, 2009 10:04 pm

Niin, kyllähän se hevonen enimmäkseen taitaa toispuoleistua ratsastajan istunnan yms. vuoksi. Joo, mutta ei mitään sen kummempaa toispuoleisuutta kun, että hieman pää vinossa mentiin toiseen puoleen sitten kun paine jäi "päällensä" ja kuten sanoit, hevonen ajoittain väisti paineesta poispäin. En minä niitä kuitenkaan erityisen huonoina pitänyt, ehdottomasti kuolainta parempi vaihtoehto ja joku tykkää niistä ja joku toinen toisesta. Ajaessa pidin niitä enemmänkin hankalana kun ajo-ohjissa olevan käsilenkit oli aina aivan eri kohdissa kun suitset oli jääneet kiristämään toiselta puolelta, siksi käytinkin jonkin aikaa kuolaimia ennen kun siirryin LG-n suitsiin. Oli hevosen suu vissiin jo "herkistynyt" sen verran, että uutena tapana huomasin niinä muutamina kuolain-kertoina, että vetää päällään eteenpäin jos pidin hiukankin liian kireällä ohjia. Minäkin kun olen siirtynyt kuolaimettomuuden myötä hyvin löysään ohjaan. Ja kummasti se hevonen vaan toimii aivan yhtä hyvin, ellei paremminkin. Kuolaimet pitäisi lailla kieltää, rautakengätkin sallia vaan ääritapauksissa. Oliko liian jyrkästi sanottu? Se oli tavallaan leikin laskua enkä tarkoita pahalla ketään kohtaan. :)
Itämaanihme

ViestiKirjoittaja Skydar » Pe Joulu 25, 2009 1:42 am

Olen ostamassa suomenhevostammalleni kuolaimettomia suitsia ja vaihtoehdot on joko BB:t tai LG:t.
Onko jollakin lisää kokemuksia esim. noista LG:istä ? Halpeneekohan noiden LG suitsien hinta yhtään ?
Hisperiina <3
Skydar

ViestiKirjoittaja Peikko » Pe Joulu 25, 2009 3:09 pm

Hyvää Joulunaikaa teille kaikille!

Ihan pakko kertoa ja jakaa uusimmat kokemuksemme LG:stä ja sen toimivuudesta.

Turbo-turilas 22v suomenhevonen, ikänsä ravuri ja elokuvatähti, vaan ei ratsuna ole ollut kuin meilla puskissa puolentoista vuoden verran.
Aina on ollut kuolaimet suussa edellisessä elämässä, eikä kovin hellästi... ajopiiskaa on selvästi käytetty ja ukkeli on painanut päin painetta kuin härkä.

Ratsastettaessa ollut varsinainen jurnake, lapa eellä
tulta päin tai syömään.

No ostettiin toisetkin LG:t, lähinnä varsalle, mutta päätin kokeilla Turbollakin. (ekat siis Peikolla). Riimukokeilut eivät ole olleet ratsastuksellisesti kovin hmm nautinnollisia.
Turbo toimi näillä väköttimillä! Oli herkkä ja kuunteli, rento ja toimiva. Uskomatonta! :D :o Ihan kuin olisi ollut ratsuhevonen alla. Hämmästyttävä muutos niin liikkeessä, rentoudessa kuin avujen kuuntelemisessakin. :P

- luettuani muuten joulun alla kirjan Metal in the Mouth tuskaisesti tunnistin monta Turbon oiretta. Muunmuassa yskähtely, joka johtunee pehmeän kitalaen henkitorvea salpaavasta vaikutuksesta.... Täytyy seurata, auttaako kuolaimettomuuteen siirtyminen tähän jo 20vuotta kestäneeseen vaivaan.
Peikko

ViestiKirjoittaja Petra » Ti Joulu 29, 2009 12:26 pm

Nuo LG:t vois kyllä olla ihan mielenkiintoinen tuttavuus. Tosin omasta mielestäni on melko hintavia noin pieneksi kapistukseksi, vähän näyttää ainakin tällä hetkellä nuo hinnat olevan vaan rahantulon takia. Muutaman kympin ku laittaa lisää niin saa aidot BB:t.
Petra

ViestiKirjoittaja jatjat » Su Helmi 14, 2010 10:41 am

Meillä oli eilen ilo ja kunnia käyttää LG tä ekan kerran. :D
Heppa oli rento, ei jännittänyt ja ollut "pinkeä" . minimalistiset avut toimivat, ja ei tarvinnut olla itse huolissaan kokoajan että satutanko lisää hevosta jota aiemmassa elämässä on suuhun satutettu ja kovaa (ex-ravuri, ratsuna raakile vielä)

odotan kuumeisesti että tänään mennään taas kokeilemaan!!! :mrgreen:

hinta on ehkä tosin hieman korkea,kyllä, mutta siihen nähden että nämä on ehkä ikuiset, hevosta ei enään satu, ja minullakin on parempi mieli lähteä ratsastamaan, niin, eilisen ekan kokemuksen jälkeen, voisin maksaa vaikka enemmän!!!
SUOSITTELEN!!! :P :mrgreen: :P
The more I get to know some people- the more I like animals.
jatjat

ViestiKirjoittaja Satu Vainikka » Ma Helmi 15, 2010 9:52 pm

Hei! LG:n hinnasta: Ne ovat saman hintaisia kun valmistajan myymänä Saksassa. Jos valmistaja laskee joskus hintaa, niin teemme mekin. Mutta epäilen näin hyvän tuotteen ollessa kyseessä.
Ne ovat laadukasta Saksalaista käsityötä, kärrynpyörät ja ketjuosa on ruostumatonta terästä ja todellakin, koska rautaosat on ikuiset, nahkaosia on helppo joskus uusia, jos tarve vaatii. Ne käyvät suitsiin kuin suitsiin, joten jos haluaa vaihdella suitsiosaa, se on helppoa. Hinta laatu-suhde on kohdallaan. Haluan myydä asiakkaillemme vain laadukkaita ja tarpeellisia tuotteita, siksi päädyin näihin. Kaikki palaute, mikä LG:stä on meille tullut, on ollut positiivista. Se on looginen hevoselle, ja jos ei sitä ole kokeillut, mielestäni ei sitä voi arvostellakaan. Olen itse kokeillut muita kuolaimettomia. Kuitenkin, jokainen valitsee itselleen sopivan :)
Satu Vainikka

ViestiKirjoittaja Johanna » To Helmi 18, 2010 7:51 pm

Itse olen lukenut ja kuullut ja ajatellut LG-kuolaimista pelkkää hyvää. :-----) Ne tuntuvat toimivan mainiosti. Ja kun olen alkanut oikein inhota tavallisia kuolaimia, päätin tällaiset ostaa shettiksilleni, jos vain sopivat. Suomen jälleenmyyjältä sain hyvää informaatiota kuolainten sovitukseen ennen hankintaa:

"Olen ajatellut kokeilla meidän mineille LG bridlejä, mutten ole saanut vielä aikaiseksi. Luultavasti niille kärrynpyörä on liian iso, ei ehkä mahdu poskiluun ja suun väliin. Sen halkaisija on 8 cm. Jos tuntuu, että se mahtuu tuohon väliin (ei saa osua suupieleen tai sitten vastaavasti painaa poskiluuhun, silloin on ok. Leikkaa vaikka pahvista 8 cm halkaisijalla rengas, ja kokeile ensin." -Satu Vainikka

Vaikka hinta on tosiaan suhteellisen korkea, niin silti hinta-laatu -suhde tuntuisi olevan kohdillaan. Ja kuolaimiin tosiaan tutuatuin ensimmäisen kerran kun näin sellaiset naapuritallin lämminverisellä (ex-ravuri) ja näytti menevän aikaisempaa rauhallisemmin. Ratsastaja ei tiennyt kuolaimista kuin nimen joten etsiskelin ne netistä ja päädyin lukemaan monta erinomaista artikkelia LG-kuolaimista ja tavallisten kuolainten kamaluudesta. Nyt olen vahvasti sitä mieltä, etten yhdellekkään omistamalleni eläimelle jatkossa tunge rautaa suuhun vaan käytän LG:tä ;;----)
Johanna

ViestiKirjoittaja jatjat » To Helmi 25, 2010 10:18 am

HIENOA JOHANNA!!!

taitaa olla meidän Pelle se naapurin lämppäri :D
hienoa ett' lähdit mukaan kuolaimettomaan aikakauteen, meillä ainakin on rennompi heppa kuin aiemmin, ei viskele päätään, kaahailu-ryöstelyt loppuneet, jopa kakkaa maastossa, mitä ei koskaan aiemmin tehnyt, on ollut varmaan niin jännittynyt!

nyt vaan puhumaan kaikille mahdollisille, jokainen hevonen joka saa olla kuolaimetta, on hieno saavutus!!! :D
The more I get to know some people- the more I like animals.
jatjat

ViestiKirjoittaja Johanna » To Helmi 25, 2010 6:19 pm

SAMAA MIELTÄ, ehdottomasti ;;D

Oli se Pelle :------3 Hienosti näytti poika silloin menevän, vaikka kylläkin maastossa kun Paula sillä ratsasti, niin kumma kyllä kaahasi ja sekoili o__O Tiedä sitten onko sulla simmonen ratsastustapa, että heppa tykkää enemmän, kun meni kuolaimellakin sulla rauhallisemmin :---0

Juuri oli kaveri täällä kun soviteltiin kuolaimia (hyvin sopivat, toisella vaati itse suitset vähän vääntöä, mutta sopi kuitenkin ♥), ja tämän kaverin äiti omistaa puoliksi hevostilan Portugalissa. Nyt hän sitten sanoi, kun luennoin kuolainten huonoista puolista, että heti yhteyksiin äitinsä kanssa päästyään ottaa kuolaimettomuuden puheeksi. Ja tällä hevostilalla on kaverin äidin ponien lisäksi muiden hevosiakin, niin jospa sitten saataisiin sinnekkin liikkeelle kuolaimettomuus-hanke :-----D.
Tarkoitus olisi kesällä tehdä kanssa LG-temppu Kuusikorven hevostilan leirillä. Suosikkihevoseni siellä, 75% arabi ruuna, on vähän kuuma. Laukatessa ja varsinkin esteillä kiskaisee turvan kohti taivasta ja kiitää vähintään 60km/h eteenpäin. Ajattelin tallin omistajalta kysyä, jos voisin ratsastaa yhden tunnin tällä hevosella LG-kuolaimilla. Haluaisin kovasti nähdä, vaikuttaisiko kuolaimettomuus siihen kaahailijaan ;3 Ja jos hevonen menisi rauhallisemmin, saattaisi omistaja hyvinkin lämmetä ostamaan ainakin tälle hepalle LG:t :---)
Johanna

Seuraava

Paluu Kuolaimettomuus