LG Bridle

Erilaisiin kuolaimettomiin välineisiin keskittyvä keskustelu. BB, sidepull, hackamore, bosal, cordeo jne.

Re: LG Bridle

ViestiKirjoittaja Esteri » Ti Maalis 01, 2011 1:08 pm

Mulla on ex-ravurilla BB:t. Toimii hyvin, miksei sitten LG:t, niillähän saa vipua hieman enemmän.

Kuolaimia en kyllä enää laita hevosellenmi suuhun, ja ehkäpä hankin BB:n lisäksi nuo LG:t vielä, kun kuulostavat niin hyviltä. Perus Hackamoret meillä on vauhdikkaampiin kimppamaastoihin, kun laukataan porukassa reipasta, niin jarrutus voi joskus mennä pitkäksi :)
Tosin olen tässä miettinyt, että nuo hackikset luultavasti vaan tuo mulle sen tunteen, että saan hevosen pysähtymään, ja olen siksi luottavainen, ja hevonen pysähtyy. Koska en minä oikeastaan ikinä niistä kovemmin pidätä ;)
Esteri

ViestiKirjoittaja Jessica » To Maalis 31, 2011 7:55 am

Tällä hetkellä meidän positiivisin kokemus kuolaimettomilla liittyy hackamoreihin ja naruriimulla ratsastamiseen. BB't lähetettiin heti takaisin kun hiuksenkin hienolla tuntumalla hevonen nosti päänsä aivan taivaisiin ja jäykistyi enemmän kuin koskaan ennen.

Sellaisia kokemuksia meillä, hackamoreilla ja riimuilla toimii rennosti ja kuuliaisesti.
Halusin nyt kuitenkin laittaa kokeilluun nämä LG:tkin, joten tilasin sellaiset eilen. Katsellaan sitten päihittävätkö hackamoret ja naruriimun ;)
If there is will, there is hope.
www.imppaavathevoset.net
Jessica

ViestiKirjoittaja Lellu » Su Huhti 03, 2011 6:28 pm

Meille hankittiin viime perjantaina kukkahackamore, jonka toimintaperiaate siis periaatteessa sama, kuin LG:ssä. Meidän kukka on kuitenkin 7+1 renkaalla (eli pinenpienellä vipuvaikutuksella), koska sellaiset satuin juuri käytettynä myynnissä olevana löytämään. Ohjat ei kuitnkaan ole siinä ylimääräisessä renkaassa kiinni, eli käytetään kun normaalia, 7-renkaista kukkaa. Toimineet meillä nämä muutamat totuttelukerrat oikein hienosti, jätkä on kyllä vähän jyrä ja kovapäinen, mutta on joka kerta hidastanut nätisti myös reippaammasta laukasta. Tähän mennessä siis käytetty hackamorea, joka nyt varmaan jää kaapin pohjalle pölyttymään (en hackamoresta idä, kun on niin voimakas ja raju, olult meillä vain, koska hevosella oli syksyllä suupielessä haava, joka haittasi kuolaimen laittoa suuhun) Täysin kuolaimettomiksi emme varmaan ainakaan vielä ryhdy, etenkin Ripan vuokraajat ovat vähän tottumattoa kuolaimettomuuteen, ja käyttävät mieluummin kuolaimia (paksu 3-pala oliivi), mutta itse kyllä pidän noista kukista :)
Ole aina ensiluokkainen versio itsestäsi äläkä toisluokkainen versio jostain muusta
Lellu

ViestiKirjoittaja Warda » Ti Huhti 05, 2011 8:28 pm

Mitä mieltä te olette tuosta vipuvaikutuksesta? Miksi sellainen pitää olla?
Warda

ViestiKirjoittaja Jessica » Ti Huhti 12, 2011 9:15 pm

Noniin, täällä on sitten menty ekaa kertaa LG Bridleilla, ja sanon heti että osto kannatti 120%:sti!
Hevonen nautti NIIN paljon ja letkeästi totteli pieniäkin apuja. Pysähdyksetkin sujui sata kertaa paremmin kuin ikinä kuolaimilla, oli paljon kuuliaisempi ja yhteistyöhaluisempi!
Oon sanaton, tekisi mieli huutaa kaikille tästä :D
www.imppaavathevoset.net
Jessica

ViestiKirjoittaja Penelope » Ti Marras 15, 2011 4:57 pm

Hei!
Onkos teillä nuissa LG:eissänne jotkut pehmusteet/omat leveämmät turpahihnat? Luuletteko, että olisi mahdollista vaihtaa semmoinen? Kun tuo alkuperäinen on niin kapea..
Olen pitkään miettinyt tätä, katsellut kuvia, etsinyt hihnoja. Mitäs mieltä? Ja vielä, sattuuko hevosta kun turparemmi on noin kapea, jos ohjat on siis sen takana, eli ei vipuvaikutusta?
Penelope

ViestiKirjoittaja Jessica » Ma Marras 28, 2011 1:37 pm

Laitoin itse pehmusteet leuan alle ja turvan päälle :)
www.imppaavathevoset.net
Jessica

ViestiKirjoittaja Penelope » La Joulu 10, 2011 12:40 pm

Kiitos paljon, koitan itsekin jotain semmoista :)
Penelope

ViestiKirjoittaja resunen97 » Su Helmi 19, 2012 11:08 pm

Meiltäkin löytyy LG;t! :) Ostettiin viime syksynä.

"LG Bridle - innovatiiviset kuolaimettomat suitset jotka on kehittänyt Saksalainen Monika Lehmenkuhler. 36 vuotisen ratsastusuransa aikana Monika on kouluttanut yli 70 hevosta, ja samalla huomannut mitä ongelmia kuolain voi aiheuttaa hevoselle, huolimatta siitä, minkälainen kuolain on kyseessä. Monikan vaisto ja voimakas halu kehittää näiden herkkien eläintein hyvinvointia, sai hänet kehittelemään LG Bridlen. "

"LG Bridlen voit kiinnittää mihin tahansa suitsiin. Voit säätää itse ohjien kiinnityspaikoilla kulloinkin tarvitsemasi paineen vahvuuden. Kun otat ohjasotteen, pienet pyörät kääntyvät ja kiristävät tasapuolisesti turpa- sekä leukaremmiä ja lopuksi suitsiosaa, antaen ratsastajalle juuri oikean määrän kontrollia. LG bridlen kanssa voit harrastaa kaikkia ratsastuksen lajeja sekä ajoa. LG Bridlen säädettävyyden ja kärrynpyörien ansiosta se toimii eri tavalla kuin Hackamore. LG bridleen saat myös vaihtoehtoisesti leuan ketjun tilalle nahkaremmin."

http://www.kengattomathevoset.fi/73
resunen97

ViestiKirjoittaja Tucca » Pe Huhti 13, 2012 3:19 pm

Ai LG Bridlet jotenkin kovat kuolaimettomat..? Okei? Ihmettelen moista näkemystä suuresti.

Meilläkin LG Bridlet, tosin eivät ole olleet kovassa käytössä (vielä). Kuitenkin todella hyvät ja tykkään, eikä ole mitään tarvetta kokeilla muita malleja tai merkkejä. Kun mietin mitkä kuolaimettomat hankkisin, LG Bridlet tuntuivat minusta hevosen kannalta loogisimmalta vaihtoehdolta. Tiedä siitä sitten.
"The technique we use with our horses isn't near as important as the kind of heart we put behind it."

- M. Rashid

Hevosellani on blogi. Jos haluat lukijaksi, laita yksityisviestiä.
Tucca

ViestiKirjoittaja Sippe123 » Ma Touko 28, 2012 3:49 pm

Osaako kukaan sanoa mistä saisi tuollaiset kokeelle, jotenkin hassaua että eeppoksissa kehoitetaan ensin kokeilemaan ja sitten vasta ostamaan. Kokeelle ei ainakaan Vainikan aitasta saanut- olisko Tampereen seudulla ketään yksityistä ihmistä joka antaisi kokeelle LG:nsä? Ihan kädestä pitäen neuvot olis kanssa kiva saada.
Sippe123

ViestiKirjoittaja lovene » Ke Elo 21, 2013 9:29 am

Eilen bongasin tälläisen konferenssiepistolan, jossa joku oli tehnyt tutkimusta kuolaimien vaihdosta kuolaimettomaan (kokonaisuudessaan täällä http://www.equitationscience.com/docume ... edings.pdf)
Lopputpäätelmässä näin:
By replacing a bitted bridle with a crossunder bitless bridle, the number of signs of pain and distress exhibited by 58 horses was significantly reduced. By removing the bit, all riders discovered that their horses showed far more of these signs than they had ever supposed likely before the switch. Many of the signs eliminated included ones frequently associated with accidents. The results indicate that the welfare and safety of these horses and riders were significantly improved by replacing a bitted bridle with a crossunder bitless bridle.

Sinänsä mielenkiintoista koska olen saanut kuolaimettomuudesta keskustellessani hyvin agressiivisiakin vastalausumia, jotka on perusteltu juuri sillä että tuollainen kukkahattutäteily on hengenvaarallista. Ei nuorta hevosta voi kouluttaa ilman kuolainta (=kipua?), tulee kuulemma vaan hulluja hevosia jotka lähtee käsistä.

Itse olen käyttänyt aikaisemmin entisellä ravurisuokilla BB:tä, minkä kaltainen lienee tämä tutkimuksessakin käytetty väline. Koskaan en tuota suokkia ratsastanut kuolaimella, niin että tietäisin varsinaisen eron, mutta hyvin pysyi (yleensä) hanskassa vaikka aika jyrä olikin.

Viime joulukuussa mulle tuli ylläpitoon PRE-tamma ja huomasin välittömästi että sillä oli ongelmia kuolaimen kanssa (käytössä tuolloin kuparirolleri). Aukoi suutaan (en käyttänyt turpista ollenkaan, joten rumalta näytti mutta ainakin pääsi epämukavaa tunnetta edes vähän pakoon), maastossa puri kiinni ja lähti viemään, sukelteli kuolaimen taakse, kulki tahdittomasti ja jännittyneesti, erityisesti käynti tuntumalla oli jotain karmeaa. En edes lähtenyt kokeilemaan muita kuolaimia vaan ostin suorilta LG:t ja hienosti toimi. Lähtökohtaisesti asentelin ohjat vipuasentoon, koska mentiin lähes pääasiallisesti maastossa, jossa likalla oli aika tavalla vauhtia. Äitysloman aikana (hevosen siis) oli vähän taukoa, jonka jälkeen lähdin taas jostain mielenhäiriöstä liikenteeseen kuolaimella. Edelleen karmeaa. Kokeilin paritkin kuolaimet ja päädyin lopulta ostamaan Sprengerit ihan vaan sitä varten jos joskus halutaan käännähtää koulukentällä, mutta aina ykkösvaihtoehtoni tulee olemaan LG. Vaihdoin nyt vielä sileälle tuo siihen "sidepull"-moodiin, eli ohjat turpiksen taakse ja hevonen on NIIIIN rento ja kevyt kun höyhen. Kaikkein hienointa on, että saan ratsastettua sen siihen muotoon missä haluan sen kulkevan, jotta se kehittyisi oikein mammaloman jälkeen. Haen siis pitempää ja matalampaa muotoa joka jää aina enemmän tai vähemmän haaveeksi kuolaimella ratsastaessa. Tämän rodun hevosilla kun kokoamiskyky on luonnostaan hyvä, niin helposti käy niin että heppa on näennäisesti paketissa, mutta selkä on aivan notkolla.

Täytyy tosin ottaa täältä vielä korvan taakse tuo että voisi tuomarilta pyytää jossain harjoituskisoissa lupaa mennä kuolaimettomalla. Sen haluaisin kokea.. ja vähän näyttääkin :)
lovene

ViestiKirjoittaja Koo » Ke Elo 21, 2013 7:19 pm

Nythän on tullut kuulemma maailman typerin sääntö, että varustemuutoksiin suostuva tuomari saataisiin erottaa SRLn toiminnasta kokonaan..? SRLn sivuilta en mitään tällaista ole kuitenkaan nähnyt. Mutta ehdottomasti kannattaa kysyä, jos vaikka luokan ulkopuolisena saisi osallistua. :)
Koo

ViestiKirjoittaja lovene » To Elo 22, 2013 2:26 pm

No voi jösses sentään!
Harjotuskisoissa nyt ainakin luulis olevan mahdollisuus, ne kun ei ole virallisia millään tavalla. Jos vaikka ilmottautuessaan kertoo, että haluaisi ratsastaa luokan kuolaimettomalla, niin luulis järjestyvän.
lovene

ViestiKirjoittaja MiaMy » Ma Syys 30, 2013 7:30 pm

Meillä on käytössä LG:t ja muuten toimivat aika hyvin, mutta laukassa tamma painaa hyvinkin vahvasti tuntumaa vastaan ja ratsastajalle tulee
fiilis, että lähtee lapasesta... Lisäksi tamma hakee päällänsä aikalailla sitä oikeaa paikkaa. Välillä painaa vahvastikin "kuolaimen" alle joten
ratsastaja joutuu nostavilla ohjasotteilla pyytämään päätä ylemmäs. Toisaalta tamma on laukatessa vielä hieman raaka, joten osasyy tähän painamiseen johtunee varmasti myös siitä.

Olen myös hieman ymmälläni, että mikä olisi paras ohjaspaikka, jotta tätä vastenpainamista ei tapahtuisi ja molemmilla olisi tyytyväisempi olotila.
Toisaalta tarve vipuvaikutukseen on, koska pidätteet ei mene läpi, mutta toisaalta uskon vipuvaikutuksen myös kimpaannuttavan tammaa entisestään :/. Eli mikä avuksi?

Lisäksi olen miettinyt, että kuinka "ylhäällä/alhaalla" turparemmin tulisi olla ja päteekö tässäkin se "kaksi sormea" remmin alle kireyttä säädettäessä?
Meillä ketjullinen versio käytössä.
MiaMy

Edellinen

Paluu Kuolaimettomuus