Kuolaimista kuolaimettomuuteen

Erilaisiin kuolaimettomiin välineisiin keskittyvä keskustelu. BB, sidepull, hackamore, bosal, cordeo jne.

Kuolaimista kuolaimettomuuteen

ViestiKirjoittaja Misslich » Su Loka 10, 2010 9:30 am

olen aina käyttänyt hevosilla kuolaimia enkä ole koskaan edes ratsastanut kuolaimettomalla hevosella (muuta kuin riimulla ja narulla käyntiä pellolla rauhallisella hevosella). Haluaisin tietää lisää tästä aiheesta. Tahtoisin kokeilla omalla pollellani ratsastaa ilman kuolaimia, mutten oikein tiedä miten se toimii....

Miksi jotkut eivät voi sietää kuolaimia? Onko se sitä että kuolaimet satuttavat hevosta? Vai sitä että halutaan kaikesta tehdä mahdollisimman luonnollista hevoselle ja kuolaimet ovat siksi niin kamalat?
Mitä eroa on hevosella jolla on kuolaimet ja hevosella jolla ei ole? Miten hevosia opetetaan kuolaimettomuuteen? Olen kuullut paljon tarinoita hevosista joilta on otettu yhtäkkiä kuolaimet pois -> eivät kuunnelleet ratsastajaansa ja menivät vain oman mielen mukaan. Onhan toki niitäkin ihmisiä jotka ovat kouluttaneet hevosensa niin, ettei tarvitse minkäänlaisia varusteita ja hevosella voi tehdä samoja asioita kuin varusteidenkin kanssa. en kuitenkaan vastusta kuolaimettomuutta, mutta en menisi omalla ponillani kokeilemaan ainakaan ihan heti näin tietämättömänä. Olen itse käsittänyt (oppinut hevosesta ja oppinut ihmisiltä) ettei kuolaimet satuta hevosta jos niitä käyttää oikein ja jos käyttää hevoselle sopivia kuolaimia :roll:
Loputon on tieni kun yksin sen kuljen ja sydän on kiinni, sen suudelmiin suljen...
Misslich

Re: Kuolaimista kuolaimettomuuteen

ViestiKirjoittaja Koo » Su Loka 10, 2010 8:25 pm

Itse uskon kuolainten kivun tuottamiseen. Leukaluu, jonka päällä kuolain siis on, on terävä, ja sitä suojaa vain ohut iho/ien. (ja jokin muu. En tähän hätään muista mitä/mikä se oli, tarkistan pikimmiten.) Tämä "jokin muu" tavallaan kuluu pois, kun kuolainta käytetään/vedetään tm. Lisäksi ien painautuu terävää luuta vasten, joka tuottaa luonnollisestikkin kipua. Tosin kuolaimettomuuden vastustajat väittävät tämän olevan painetta, itse käsitän paineen eri tavalla...
Itse en ole koskaan edes nähnyt kuolaimettomia suitsia. Enkä täten ole ratsastanutkaan "oikeasti" kuolaimetta, ainoastaan omalla/kavereiden poneilla riimu + narut, narupäitset + naru tai suitset ilman kuolaimia, ohjat turpahihnaan kiinnitettynä -yhdistelmällä tai varusteitta. Kuolaimettomiin hevonen tulisi käsittääkseni "opettaa" kuten kuolaimiinkin, siis kertoa, että tätä ohjaa kiristämällä käännytään tähän suuntaan tm. BBt tosin kuulemma ovat hevoselle niin loogiset, että ymmärtävät paineen opettamattakin, tiedä sitten.

Hehe, turha viesti, kun en oikeasti mitään tiedä :')
Koo

ViestiKirjoittaja Piia » Su Loka 10, 2010 9:54 pm

Itse siirryin kuolaimettomuuteen kesäkuussa. Asiahan eteni niin että ehdotin LG Bridlejä tutulleni jonka hevosta täytyy ratsastaa kuolaimetta hammasvikojen vuoksi. Hän ei oikeen kyseisestä "kuolaimesta" innostunut.

Sitten kesälomaa vietellessäni etsin netistä tietoa kuolainten oikeasta vaikutuksesta ja kuolaimettomuudesta. Ja nyt todella uskon että kyllä se kuolain kipua tuottaa... Sitä vain on aina ajatellut että näin kun on menty niin näin myös jatkossakin mennään.. :( Surullista kyllä... Mutta hevosellani kyllä oli ongelmia kuolainten kanssa muutenkin... Leikkimistä kielellä ja kiinnipuremista. Ja tähän ei vaikuttanut käden pehmeys, sillä valmentajallanikin teki samat temput joka kyllä on todella pehmeäkätinen... Itseänikin mietitytti tuo kuolaimetta toimivuus.. Yön yli valvoin ja mietin mutta sitten päätin että eihän se ota ellei annakkaan.

Tilasin siis LG Bridlet. Kun viimein ne postissa saapuivat menin jo innolla niitä kokeilemaan. Aluksi maastakäsin kentällä; Pään taivutuksia ohjaa kiristäessä ja pysähdyksiä sekä peruutuksia. Sitten vain rohkeasti selkään. Aluksi hevoseni ei meinannut taipua kunnolla. Kääntyi kyllä mutta missä taivutus? Muuten toimi jo ekalla kerralla hyvin.

Parin kerran jälkeen alkoi toimia kuin unelma! Huomasi oikeen silmissä miten hevoseni rentoutui ja rupesi työskentelemään.. Muotoonkin hakeutuu todella kauniisti. Ja sitten jännät paikat, ekaa kertaa maastoon ilman kuolaimia. Ja positiivisesti olin yllättynyt. Mitä nyt muutamia tositilanteita tullut eteen niin hevonen on kyllä välittömästi taas hallinnassa.

Suokkiruunani on piristynyt todella kun kuolaimet jätettiin pois. Koko yleisilme on paljon iloisempi. Ja on taas varsahyppelyt tulleet takaisin. :lol: Itse en ole kertaakaan laittanut kuolaimia tuon kesäkuun jälkeen hevoselleni suuhun enkä laita.
Ja siis kyseessähän hevonen jolla oli ollut kuolaimet aina. :D Kaikki todellakin toimii paremmin kun kuolaimia ei suussa ole! Pitäisi mennä taasen valmennukseen ja katsoa mitä opettaja sanoo meidän muutoksesta... :D

Shettikselleni myös meinaan nyt ostaa kuolaimettomat.

Ja kyllä suosittelen todella kuolaimettomuutta! Ainahan kannattaa kokeilla :D Jotkut hevoset tarvitsevat toistoja ja harjoituksia vähän enemmän, toiset taas ymmärtävät juonen heti ;)
Jos puhut eläimille, ne puhuvat sinulle ja opitte tuntemaan toisenne. Jos et puhu niille, et opi tuntemaan niitä. Mitä ei tunne, sitä pelkää. Sen mitä pelkää, haluaa tuhota. -Intiaanipäällikkö Dan George-
Piia

ViestiKirjoittaja Tuizu » Pe Loka 22, 2010 5:10 pm

Minä yritin siirtyä kuolaimettomuuteen mutta minulta jotekin on loppuneeteväät. Tarvitsisin jonkun asiantuntijan katsomaan touhua. meillä on BB:t. ja en jotenkin hallitse tätä touhua. Esim. laukan jälkeiselle kiitoraville en mahda mitään. Saan kyllä tammani pysähtymään mutta en jarrutettua vauhtia. Lisäksi kun yritän ottaa ohjia vähän tuntumalle, alkaa pään nykiminen. Tamma on kyllä kuolaimettomilla rennompi mutta pitkänä kuin tavarajuna. Menee se kuolaimillakin rennosti kun ohjat on löysällä. Minulta varmaan puuttuu kerta kaikkiaan ratsastustaito. Miten hevonen saaadaan muotoon ilman kuolaimia? En haluaisi aiheuttaa hevoselleni kipua mutta jotenkin minun täytyy hallita kuuma tammani jotta voin itse ratsastaa sillä rennosti. osaksi syy on kyllä taidon puutteessa. maastossa kävelylenkeillä kuolaimettomat on kyllä kivat ja on se hevonen niilläkin käsissä pysynyt mutta ei olla kiitolaukkoja kokeiltukaan.
Tuizu

ViestiKirjoittaja Piia » La Loka 23, 2010 11:28 am

Tuizu kirjoitti:Miten hevonen saaadaan muotoon ilman kuolaimia?

Oma ruunani hakeutui kyllä kauniisti muotoon vaikka kuolaimet otettiin pois. Alkuun vähän ihmetytti mutta äkkiä hiffasi että kyllähän näinkin voi muodossa mennä :) Kyllä hevonen itse sinne hakeutuu kunhan on siihen valmis. Mutta kyllä todella kannattaa pyytää joku ammattilainen katsomaan jos hänellä olisi vinkkejä siihen ravin rauhoittamiseen :D Ja mielestäni on tärkeää antaa hevoselle aikaa että tammasikin huomaa että nämä päävehkeet eivät tuota kipua joten pään nykiminen on turhaa. Ja toki jos tuntuu ettei muutosta tapahdu niin kannattaa kokeilla muitakin kuolaimettomia malleja. Kaikki eivät välttämättä sovi kaikille :D Onnea yrittämiseen :) Toivottavasti onnistuu :D
Jos puhut eläimille, ne puhuvat sinulle ja opitte tuntemaan toisenne. Jos et puhu niille, et opi tuntemaan niitä. Mitä ei tunne, sitä pelkää. Sen mitä pelkää, haluaa tuhota. -Intiaanipäällikkö Dan George-
Piia

ViestiKirjoittaja Anne » Su Loka 24, 2010 8:24 am

Olen katselemassa vuonohevoselleni ratsuttajaa, jotta tammalle saataisiin kunnon ratsukoulutus. Mihinkään vakavamielisempään koulunvääntöön ei mulla kiinnostusta ole, mutta ammattilaisen haluan ponini kouluttamaan, jotta puskamaastoilukin sujuisi turvallisesti.
Saapa nähdä kuinka helppoa on löytää ratsuttajaa, joka suostuu kuolaimettomilla menemään... ;)
Anne

ViestiKirjoittaja Koo » Su Loka 24, 2010 11:14 pm

Itse en enään pahemmin enkkutyylisestä ratsastuksesta mitään muista, mutta tässä minun mietteitäni. Peräänantohan lähtee istunnasta. Kun istut oikein, pyydät hevosta eteenpäin ja "ratsastat oikein", hevosen tulisi hakeutua peräänantoon. Peräänannolla ei PITÄISI olla mitään tekemistä ohjien tai kuolainten kanssa; oikotie siihen on toki tehdä puolipidätteitä, pitää tiukka ohjastuntuma ja sillälailla. Vaan istunnalla, löysin ohjin, pääsee samaan tulokseen.
Toisaalta, hevoselta peräänanto vaatii lihaksia. Mitään nuorta, koulutettavaa hevosta ei voi saada peräänantoon, ainoastaan jonkin sortin muotoon. (jota nyt on se ihh-niin-ihana kaula kaarella, matala muoto, korkea muoto [kouluratsastuksen tavoite yhdistettynä peräänantoon] diipadaapa) Kokoaminen, jota ei pysty oikeaoppisesti tekemään ilman peräänantoa, on hevoselle erittäin raskas, eikä sitä tulisi (aluksi) ylläpitää kauaa.

Ja tiedän, että virheitä aivan varmasti on, lähinnä sen takia tämän kirjoitinkin. Siis, että joku korjaa minua, jolloin viisastun. Jeij :D
Koo

ViestiKirjoittaja Peikko » Ma Loka 25, 2010 12:45 pm

Koota komppailemme.

Meillä polle hakeutuu ihan itse ryhdikkääseen ns.muotoonsa (peräänanto terminä liittyy karusti kuolaimiin ja niille peräänantamiseen vaiko ratsastajalle alistumiseen...).
Ei aina eikä koko aikaa, lihaksistonsa ja tasapainonsa mukaan. Kuten Koo jo mainitsikin, ei päävehkeillä ole oikeastaan mitään tekemistä asian kanssa. Hevosella kestää reilusti parikin vuotta rakentaa lihaksistonsa ja tasapainonsa ratsastajan kanssa siten, että se kykenee hakeutumaan muotoon eli kantamaan itsensä ja ratsastajan terveellä tavalla , vatsa- ja reisilihaksillaan ja selkälihaksillaan. Oikoteitä on kehitetty näennäiseen suoritukseen ja itsepetokseen.
Olemme harjoitelleet avotaivutuksia niin suorilla kuin kaarevillakin urilla, pienellä ympyrällä ja suurella voltilla. Sulkutaivutuksia on aloiteltu. Takajalkojen motoriikkaa treenattu erilaisin harjoituksin, millä kintut polkee ristiin tahdissa ja tasapainossa. Laukattu ylämäkiä ja kiivetty vuoria. Lopputuloksena on varsin taipuisa ja notkea, takaosastaan ja vatsa- ja reisilihaksiltaan ylen kehittynyt tonnikeiju. Todella kevyt ja herkkä ratsastaa. Mutta jotain unohtui... lapojen liikkeen kehittäminen ylöspäin ja keveäksi ja oikeasti pyöriväksi... Takaosan moottori pauhaa nyt täysillä, mutta etuosa ei ehdi aina alta pois. Kaasua, komisario Peikko....ja taas mennään! :D

Meidän kotona käyvä ratsastuksenopemme kommentoi asiaa, että kuolaimettomasti ratsastaminen on vaikeampaa, kun ei voi turvautua vippaskonsteihin vaan pitää ihan oikeasti oppia ratsastamaan, kantamaan oma kehonsa ja auttamaan hevosta kantamaan molempien kroppia.

Eli meillä yhä harjoitellaan ja harjoitellaan.

Tuizulle kommentoisin, että ongelma kuullostaa ihan tutulta. Toivottavasti tammasi ei kuitenkaan pukittele ja ryöstele. Ilmeisesti tammasi ei oikeasti kykene vielä hallitsemaan ruumistaan tasapainoisesti, vaan laukan ja siirtymisten motoriikka on sille vaikeaa. Tulikuumapäiset pollet ratkaisevat asian kiihtymällä, kaahaamalla, ryntäämällä ja vaikka rodeolla, kun etu- ja takapää eivät kulje hepalla synkroonissa.
Laukannosto ja laukasta laskeutuminen rauhallisin siirtymisin vaatii ainakin meiltä kokonaan aloittamista alusta. Oman tasapainoni ja painopisteeni hallintaa, hevosen etu- ja takajalkojen synkronisoimista pohkeilla ja istunnalla, jotta heppa saisi oikeasti lavoille keveyttä ja tahtia ja takaosan moottori ei tuuppaa ukkelia täydellä kaasulla ikäänkuin takaosan päälle. Kun takaosa toimii tuhattajasataa, ei etuosa ehdi keveästi alta pois, niin heppaa kiukuttaa ja sitten mennään. Eilen mallikkaasti yhä kiihtyvällä vauhdilla ja nosteella taivaita kohti.

Ainoa, mikä tuntuisi oikeasti, perustavanlaatuisesti ja pysyvästi auttavan, olisi että saisit jonkun teitä ohjaamaan uuteen alkuun?

Pysytään kyydissä, ja opitaan ratsastamaan pikkuhiljaa! :)
Listen! Or your tonque will make you deaf. -cherokee saying
Peikko

ViestiKirjoittaja PihlaM » Ke Loka 27, 2010 1:14 pm

Kuinka moni teistä ratsastaa kuolaimettomilla ohjat tuntumalla? Ratsastuksenohjaajalta kuulin, että etenkin BB:illä heppa "rullautuu" herkästi pää ryntäisiin, kun paine tulee nenäpiihin ja niskaan. Oletteko havainneet tätä ratsastaessanne?

Pari kertaa olen rastastanut ponilla, jolla käytössä BB:t. Tämä oli toki etupainoinen muutenkin, mutta alkoi varsinkin lopputunnista painua todella alas kaulastaan. Ei mielestäni venyttänyt eteen-alas, vaan nimenoman päätään kohti etujalkoja. Eteenpäinratsastuksella pää toki sieltä nousi, mutta mietin olisikohan tuo juuri noin vältellyt painetta?

Jatkan tätä vielä, nyt riennän ruotsintunnille
PihlaM

ViestiKirjoittaja Piia » Ke Loka 27, 2010 1:37 pm

PihlaM kirjoitti:Kuinka moni teistä ratsastaa kuolaimettomilla ohjat tuntumalla?

Itse yleensä ratsastelen ohjat tuntumalla, paitsi maastossa jossa mennäänkin sitten aina vähän niin näin :) Ruunallani oli tuota liika "rullautumista" alussa kyllä mutta ei mennyt kauaa kun se loppui. Aina kun rupesi polle rullautumaan löysäsin ohjia ja ajoin eteenpäin että pää nousi, vähän aikaa näin ja sitten varovasti rupesin taas keräilemään ohjia tuntumalle. Muutaman kerran jälkeen tämä tosiaan loppui. Saattaahan se olla että hevonen alkuun yrittää paineesta tälläviisiin pois. Meillä siis LG:t. Liekkö alkuun paineen ihmettelemistä/hyväksymistä? Ei voi tietää :D
Piia

ViestiKirjoittaja biubella » Ti Tammi 11, 2011 7:40 pm

Nonniin,
Nytten ollaan sitten omankin tamman kanssa alettu harjoittelemaan ilman kuolaimia.
Ollaan toki kentällä menty ilman varusteita ja naruriimuilla + kaulaköydellä, mutta nyt alkaa harjottelu myös maastossa jossa välillä ottaa kovia spurtteja ja on paljon menevämpi.

Tuon videon jälkeen kyllä en likalle enään kuolaimia tunge, on jo ennestään ollut hieman niiden kanssa ongelmia (ex ravuri, ja opetettu juoksee painetta vasten) niin ei ole ollut hääviä ratsastaa kun yrittää juosta pidättäessä, pikkuhiljaa alettu saamaan kitkettyä pois (tyttö tuli mulle vasta viime kesäkuussa vähän huonommasta hoidosta :( )

No päivä kerrallaan edistytään, (unohtamatta takapakkeja sillointällöin :)

Ja sivujen tekijälle kiitokset, on aivan mahtavat sivut, pennusta asti olen yrittänyt hevosen ehdoilla mennä ja mahdollisimman paljon kuunnella, ja nyt ihana tietää etten ole ainut ns. luonnonlapsi joka "hömpöttelee" hevosiensa kanssa, kuten täälläpäin tupattu sanomaan minulle (kun ennen muiden talleilla kävin)
Elikkäs on aivan mahtavat, ja kiva tietää että meitä on enemmänkin ja täällä pystyy jakaa niin onnistumisia kuin miettiä ongelmiin ratkaisua yms.
Oho, vähän pomppasin aiheesta, pahoittelen!
biubella

ViestiKirjoittaja Tuizu » Ti Tammi 11, 2011 8:47 pm

meillä unohtui nuo kuolaimettomat joksikin aikaa ja nyt ne on takaisin. Kun olen olosuhteiden pakosta joutunut ratsastamaan ilman satulaa, otin kuolaimettomat BB:t taas käyttöön että en kiskoisi suusta jos tasapaino häviää. Olen mennyt vain käyntiä mutta maastossa ilman satulaa ja ilman kuolaimia on loikittu karkuun putoavia lumia. Ei ole ollut ongelmia saada hevosta kiinni. tänään ammattiratsuttaja ratsasti vähän aikaa BB:llä ja näkyi saavan kauniiseen muotoon ja nopeasti. itsekin olen saanut muotoa paremmaksi väistöillä ja peruutuksilla. jarrut on vähän hitaammat mutta kääntymisten suhteen ei enää tuntuisi olevan ongelmia. päätäkään ei kisko läheskään niin paljon kuin alussa. katsotaanpa kun päästään taas harjoittelemaan muitakin askeleita kuin käyntiä. Olen sitä paitsi löytänyt valmentajan joka ei vierasta kuolaimettomuutta, katsotaan mitä se yhteistyö tuo tulevaisuudessa tullessaan.
Tuizu

ViestiKirjoittaja Warda » Ti Tammi 11, 2011 10:10 pm

Oma hevoseni oli minulle tultuaan (viisi vuotta sitten) tosi hankala kuolaimen kanssa. Sitä oli reenattu ravuriksi ja ilmeisesti "hieman" revitty, joten se vätkäsi kuolaintaan suussa jatkuvasti ja oli muutenkin tosi hermostunut. Kyllähän siinä kesti aika kauan, että heppa rauhoittui ihan yleensäkin, mutta silloin ratsastin siten, että hepalla oli suitset sekä päitset ja minulla kahdet ohjat. Suurimmaksi osaksi ohjasin pelkistä päitsistä, mutta kuolaimet olivat mukana siksi, koska toivoin, että hepo alkaisi niitä joskus sietämään. Ohjat olivat siis siten, että kuolainohjat olivat löysällä ja päitsiohjat hieman tiukemmalla, mutteivät siinä vaiheessa vielä tuntumalla.

Kuolaimella vätkääminen on vähentynyt ihan tosi paljon hevosen rauhoittumisen mukana, mutta kuitenkin olen päätynyt ratsastamaan kuolaimettomilla. Hevonen on niillä niin paljon parempi ja vaikka suu pysyy kuolaintenkin kanssa suht rauhassa, niin esimerkiksi uutta asiaa opeteltaessa hepo alkaa niillä vätkäämään. Osaksi se on tapa ja osaksi hermostuneisuutta. Kuolaimettomilla hepo pysyy paaaljon rauhallisempana ja onkin nykyään aika hyvä:)

Jos hepo painuu "kuolaimen taakse" eli päätä ryntäisiin päin, niin se pitää saada liikkeelle, eli pyytää eteenpäin. Silloin pääkin nousee.

Ennen kuin alkaa ratsastaa kuolaimettomilla, niin hepalle on luonnollisesti opetettava kuolaimettomien suitsien avut:) Muutenhan se ei tiedä mitä pitää tehdä ja saattaa mennä ihan minne sattuu.
Warda

ViestiKirjoittaja zelex » Ke Tammi 12, 2011 11:32 pm

Warda kirjoitti:Ennen kuin alkaa ratsastaa kuolaimettomilla, niin hepalle on luonnollisesti opetettava kuolaimettomien suitsien avut:) Muutenhan se ei tiedä mitä pitää tehdä ja saattaa mennä ihan minne sattuu.

...paitsi naruriimun kanssa peruskäsitellyn hevosen tulee osata seurata riimunpainetta eli periaatteessa sille ei tarvitse opettaa mitään uutta.
Omani kohdalla ainakin heitin avo-ohjat naruriimuun kiinni ja sitten selkään. Kaikki normaaliharjoitukset voi kentällä tehdä ruunan kanssa, tosin kuolainkin on vain se joka joskus neuvoo ja käteen ei ole suoraa suutuntumaa. Selkeä apu, päälle-pois ja sama pätee kuolaimettomaan ratsastamiseen.

Meillä on kuitenkin sellaisia epävarmuusalueita vielä että minä tartten ne kuolaimet hevoselle suuhun, muuten jännitän ja se tarttuu hevoseen. Mutta ohjattavuudesta se ei ole kiinni, toimii siinä missä maastakäsinkin samoilla varusteilla.
To the battle we ride / We crossed a starlit sky / No space no time / We'll catch the wind
zelex

ViestiKirjoittaja sos-84 » Ti Tammi 18, 2011 4:17 pm

Piia kirjoitti:
Tuizu kirjoitti:Miten hevonen saaadaan muotoon ilman kuolaimia?

Oma ruunani hakeutui kyllä kauniisti muotoon vaikka kuolaimet otettiin pois. Alkuun vähän ihmetytti mutta äkkiä hiffasi että kyllähän näinkin voi muodossa mennä :) Kyllä hevonen itse sinne hakeutuu kunhan on siihen valmis. Mutta kyllä todella kannattaa pyytää joku ammattilainen katsomaan jos hänellä olisi vinkkejä siihen ravin rauhoittamiseen :D Ja mielestäni on tärkeää antaa hevoselle aikaa että tammasikin huomaa että nämä päävehkeet eivät tuota kipua joten pään nykiminen on turhaa. Ja toki jos tuntuu ettei muutosta tapahdu niin kannattaa kokeilla muitakin kuolaimettomia malleja. Kaikki eivät välttämättä sovi kaikille :D Onnea yrittämiseen :) Toivottavasti onnistuu :D

http://www.youtube.com/watch?v=oHQczRbBHxI

Pyritäänkö tähän? :mrgreen: Hieno video, yhtään sen enempää taustoja tutkimatta. Mutta koulua siis pystyy "vääntämään" ilman niitä kuolaimiakin. *heittää viimeisetkin kuolaimet romukoppaan* :lol:
Maalaistyllerö ja "lv-poni" Femina Dahlia -05. Varsoo 2013 orista Rock N Jetset.
http://kuvablogi.com/blog/5069/8/
sos-84

ViestiKirjoittaja Warda » Ke Tammi 19, 2011 12:06 pm

Ihana video:) Oletteko muuten huomanneet, että monissa vastaavanlaisissa videoissa hevosella on nuissa vauhdikkaimmissa tempuissa korvat luimussa. Mistähän moinen johtuu? (pikkaisen aiheen vierestä)
Warda

ViestiKirjoittaja Koo » Ke Tammi 19, 2011 5:03 pm

Warda kirjoitti:Ihana video:) Oletteko muuten huomanneet, että monissa vastaavanlaisissa videoissa hevosella on nuissa vauhdikkaimmissa tempuissa korvat luimussa. Mistähän moinen johtuu? (pikkaisen aiheen vierestä)

Ei mene tuuli korviin. :lol: Ei vaan, itse en ole koskaan nähnyt videota, jossa hevonen luimimalla luimisi. Korvat takana juu, kuuntelemassa ratsastajaa. :D
Koo

ViestiKirjoittaja Piia » Ke Tammi 19, 2011 6:14 pm

Ihana video :)

Tuohon pyritään :D
Piia

ViestiKirjoittaja Tuizu » Su Tammi 30, 2011 9:58 pm

neuvoapa taas kaivattaisiin. On nyt päästy todella pitkästä aikaa menemään vähän raviakin kuolaimettomilla. Alustukseksi voin sanoa että tultiin yksi päivä kumipalloaskellajia maastosta pois (virtaa tai jännitystä) ja kuolaimettomat toimi ihan hyvin kun piti pitää kuitenkin heppa käynnissä. Saattoi siinä tulla liitovaihekin välillä mutta suht koht käyntiä. Nyt on sitten parina päivänä ravattu maneesissa. Hevosessa on ollut ylimääräistä virtaa ja se on halunnut mennä aika lujaa. Kuolaimettomilla, BB, ei ole oikein jarrut toimineet. Saan kyllä hevosen käyntiinkin heti kun haluan mutta pitää ottaa aika kovaa. Kun hevoseni on sillä päällä kuin tänään, ei istunta auta riittävästi ja taidotkin voisivat olla paremmat. Joudun siis ottamaan kovia pidätteitä ja loppujen lopuksi heppa alkaa viskoa päätään ärtyneesti. Sitten kun annan ohjaa, aletaan mennä lujaa. Lyhyet pidätykset saavat aikaiseksi parin askeleen tahdin hidastuksen ja sitten taas mennään. Yhdessä vaiheessa pidätys sai aikaiseksi pukin ja pään viskomisen. On tämän tyylistä ollut joskus kuolaimenkin kanssa mutta ei näin selkeästi, eli siis kuolaimella pidätyskin on aiheuttanut protestointia. Hevoseni on aivan selvästi tottunut ravaamaan tuntumalla koska se on tyytyväisempi tuntumalla kuin pitkillä ohjilla. Tämä samainen tamma on helppo hallita taluttaessa riimulla, tottelee painetta ja ei kiskaise itseään irti äkillisissäkään tilanteissa. Pitääkö meidän siirtyä takaisin kuolaimeen? Minulla ei olisi varaa ostaa kokeeksi kaikkia markkinoilla olevia kuolaimettomia. Kun ratsuttaja kokeili suitsiani, hevonen kyllä kulki hyvässä tahdissa mutta ohjat oli tosi tiukalla ja muoto lyhyt.
Tuizu

ViestiKirjoittaja sos-84 » Su Tammi 30, 2011 10:23 pm

Tuizu kirjoitti:neuvoapa taas kaivattaisiin. On nyt päästy todella pitkästä aikaa menemään vähän raviakin kuolaimettomilla. Alustukseksi voin sanoa että tultiin yksi päivä kumipalloaskellajia maastosta pois (virtaa tai jännitystä) ja kuolaimettomat toimi ihan hyvin kun piti pitää kuitenkin heppa käynnissä. Saattoi siinä tulla liitovaihekin välillä mutta suht koht käyntiä. Nyt on sitten parina päivänä ravattu maneesissa. Hevosessa on ollut ylimääräistä virtaa ja se on halunnut mennä aika lujaa. Kuolaimettomilla, BB, ei ole oikein jarrut toimineet. Saan kyllä hevosen käyntiinkin heti kun haluan mutta pitää ottaa aika kovaa. Kun hevoseni on sillä päällä kuin tänään, ei istunta auta riittävästi ja taidotkin voisivat olla paremmat. Joudun siis ottamaan kovia pidätteitä ja loppujen lopuksi heppa alkaa viskoa päätään ärtyneesti. Sitten kun annan ohjaa, aletaan mennä lujaa. Lyhyet pidätykset saavat aikaiseksi parin askeleen tahdin hidastuksen ja sitten taas mennään. Yhdessä vaiheessa pidätys sai aikaiseksi pukin ja pään viskomisen. On tämän tyylistä ollut joskus kuolaimenkin kanssa mutta ei näin selkeästi, eli siis kuolaimella pidätyskin on aiheuttanut protestointia. Hevoseni on aivan selvästi tottunut ravaamaan tuntumalla koska se on tyytyväisempi tuntumalla kuin pitkillä ohjilla. Tämä samainen tamma on helppo hallita taluttaessa riimulla, tottelee painetta ja ei kiskaise itseään irti äkillisissäkään tilanteissa. Pitääkö meidän siirtyä takaisin kuolaimeen? Minulla ei olisi varaa ostaa kokeeksi kaikkia markkinoilla olevia kuolaimettomia. Kun ratsuttaja kokeili suitsiani, hevonen kyllä kulki hyvässä tahdissa mutta ohjat oli tosi tiukalla ja muoto lyhyt.

Meillä ei BB:llä hevonen toiminut, kulki vinossa ja avut meni perille tosi hitaasti. Hackamorella toimii tosi herkästi, tottakai, onkin kova vekotin(pysähtyy, kun käden puristaa nyrkkiin). Flower hackamoret odottaa, että joku uskaltautuisi kokeilemaan, itse en enää valitettavasti selkään taivu(raskausviikkoja 30...). Täälläpäin ei vaan näytä olevan ihmisiä, jotka uskovat että hevonen voi pelata noilla, hackamoretkin piti itse "uhrautua" kokeilemaan selästä, ennenkuin muut suostui hevoseni selkään. :roll:
Suosittelen että kokeilet noita LG:tä tai flower hackamoreja, toiminnaltaan ovat ihan samat, nuo kukkaset vaan huikeasti edullisemmat. BB:t vaikuttaa kuitenkin ihan erilailla, jos tammasi ei vaan tykkää/ymmärrä niitä.
Maalaistyllerö ja "lv-poni" Femina Dahlia -05. Varsoo 2013 orista Rock N Jetset.
sos-84

ViestiKirjoittaja Tuizu » Ma Tammi 31, 2011 7:27 pm

Minä en ole uskaltanut kokeilla hakkamoreja kun niiden sanotaan olevan niin kovat enkä luota omaan käteeni. Saatan refleksinomaisesti ottaa liian lujaa kun on äkkitilanne. Vai onko niitä erilaisia? Saako ne säädettyä ponikokoisia suitsia käyttävälle arabille? BB:t on ne toiseksi pienimmät ja viimeisissä rei'issä.

Äkkitilanne oli mm. eilen. Tamma pelästyi pitkillä ohjilla jotain ja syöksyi eteenpäin sellaisella ponkaisulla että minä meinasin joutua selälleni lautasille. Siitä lähinnä pelasti ohjat jotka kiristyivät ja pysäyttivät hevosen. Saattoi olla aika voimallinen pidätys.
Tuizu

ViestiKirjoittaja Warda » Ti Helmi 01, 2011 1:59 pm

Pitääpä taas muistaa, että kun vaihdetaan päävehkeitä, niin avut pitää opettaa uudelleen. Monestikaan niissä ei kestä kauaa, koska avut ovat kuitenkin samantapaisia kuin ennen, mutta kuitenkin. Jos heppa jännittää esimerkiksi lg-suitsia tai ei kuuntele bb-suitsia, niin sille pitää opettaa mitä suitsien paine tarkoittaa.

Se puolestaan, että hevonen juoksee kovaa on ongelma erikseen ja tuskin johtuu päävehkesitä. Hepanhan tietenkin voi kiskoa rullalle ja pidättää sitä kokoajan lyhyessä muodossa, mutta se ei ole oikea ratkaisu. Hevosen pitää itse liikkua tahdikkaasti ja rauhallisesti ja se pitää erikseen opettaa palkitsemalla sitä oikeanlaisesta liikkumisesta. Olen sitä mieltä, että sen voi tehdä oikein hyvin ilmankin kuolaimia. Jos heppa vaan juoksee niin pitää ottaa selville miksi se juoksee :)
Warda

ViestiKirjoittaja Esteri » Ti Helmi 01, 2011 2:55 pm

Minä käytin alkuun maastossa lyhytvartisia hackamoreja, ja kyllä aika voimamies pitää olla, että niillä mitään isompaa vahinkoa saa aikaan. Aika harva käyttää niitä pitkävartisia hackoja, joilla tulee vipua enemmän.

Yllätäävän paljon ihmiset käyttää esim olympiakuolainta, jossa tulee paljon enemmän vipua, ja sinne suun sisäpuolelle. Minusta hackamore on ihan hyvä peli, sitä suotta pelätään.

Ainakin itselle se alkuun antoi luottamusta kuolaimettomuuteen maastolenkeillä, että jos pahassa paikassa pitäisi saada hevonen pysähtymään, niin sen myös saisi. Ja se oma itseluottamus usein jo riittää siihen, että hevonen pelaa hyvin :) Eli hackikset oli enemmän minun mielikuvituksen hallintaan kuin hevosen.

Nykyään ratsastan BB:llä aina. :)

Mutta mun pointti lyhyesti, kyllä minä mieluummin käytän hackista kuin jotain kovaa suuhun laitettavaa kuolainta, jos tarvitsen tehokkaampaa jarrua.
Esteri

ViestiKirjoittaja sos-84 » Ti Helmi 01, 2011 3:53 pm

Meillä nuorempi hevonen juoksi selkeästi kuolainten kipua pakoon, kuolaimettomilla pelaa ihan rauhassa, ei saa niitä päätön kana-juoksukohtauksia.
Lyhytvartiset hackamoret tosiaan meilläkin käytössä ja remmit on niin ylhäällä kuin mahdollista, ettei paine tule kuonopiissä ruston päälle vaan on oikean luun päällä. Nyt sitten seuraavana siirrytään noihin flower hackamoreihin, sama vaikutus niilläkin, mutta vähemmän taas sitä vipua. Maastoon voi alkuun kyllä laittaa "oman pääkopan" halusta vielä hackamoret, että varmasti tarvittaessa on jarrut.
sos-84

ViestiKirjoittaja Tuizu » Su Helmi 06, 2011 11:18 pm

Kiitos taas vinkeistä. Meillä on tilanne mahahaavan kanssa taas sellainen että en pääse testailemaan mitään vähään aikaan. Mutta mistä tiedän mikä hakkamore on hyvä? Siis tarkoitan että en tunne niitä lainkaan, mitä sanon myyjälle kun haluan ostaa hellävaraiset hakkamoret+ Tai jos yritän lainata niitä joltain? Olen samaa mieltä että juoksemisessahan on kyse jostain mutta sen asian selvittäminen onkin sitten ihan eri juttu. Oliskos jolla kulla yhteystietoja hyvään eläinkommunikoijaan? Minulta loppuu eväät. Saan kehotuksia ottaa selvää mistä mahahaava johtuu ja mistä juokseminen johtuu . Tulee turhautunut olo kun ei tiedä miten näistä asioista ottaisi selvää. On vaihdettu satulaa aj päävehkeitä ja hierottu ja annettu akupunktiota ja osteopatiaa ja hoitajat vielä sanoo että ihan hyvässä kunnossahan tämä on. Mutta kun vaan juoksee! Tiedän ratsastavani rauhallisesti ja en hermostu hevoselle. en vain löydä oikeita asioita.

Saatan kysellä noita Flowereita lainaksi myöhemmin, kiitos tarjouksesta!
Tuizu

Seuraava

Paluu Kuolaimettomuus