Itse tehdyt kuolaimettomat

Erilaisiin kuolaimettomiin välineisiin keskittyvä keskustelu. BB, sidepull, hackamore, bosal, cordeo jne.

Re: Itse tehdyt kuolaimettomat

ViestiKirjoittaja Jessica » Su Huhti 03, 2011 2:34 pm

Muistakaa sitten heti laittaa niitä kuvia! :)
If there is will, there is hope.
www.imppaavathevoset.net
Jessica

ViestiKirjoittaja anutus » Ti Huhti 05, 2011 9:12 pm

Noniin! Valmista tuli ja hienot tulikin, jos itse saa kehua. Päädyin tuohon 8-renkaiseen kukkaan, että tarvittaessa on mahdollista saada lisää vipua. Tokkopa tarvitaan, mutta kun kerta ryhdyttiin värkkäämään niin päädyin ns. monipuolisemman vaihtoehdon kannalle. Hitsimies ei ollut oikein tyytyväinen tekemäänsä jälkeen, mutta minun mielestäni on kyllä ihan riittävän hienot noihin solmimiini suitsiin, kun ei ole varsinaisesti silmänilo nekään. x) Renkaat olisivat saaneet olla suuremmatkin, mutta en saanut käsiini kuin 14mm (sisähalkaisija) renkaita.

Kuva
Kuva

A vot! On se kätevä!
anutus

ViestiKirjoittaja Jessi » La Huhti 16, 2011 11:44 am

Meidänkin tee-se-itse kukkahackamoret on nyt valmiit, tosin vielä pitäisi vääntää noihin se turpaosa, kuviin lainasin toisen hevosen hackamoren nahkaosia.

Kuva Kuva

Pikkasen vinothan ne on, ja aikasta rumat hitsisaumat (vaikka varmaan 2h niitä viilailin + vielä koneellakin hiottiin), mutta eiköhän ne täälä metsän keskellä menettele - sopivatpa ainakin satulan väriin! :-D Nyt sitten tekemään ponille astetta pienemmät, ja tietysti vaaleanpunaisina...
Jessi

ViestiKirjoittaja Warda » Ma Huhti 18, 2011 11:49 pm

Siis törkeen mageet nuo punaset kukat:) Mistä te tuon väriset saitte, vai onko ne maalattu jälkikäteen? Olisiko teillä taitavilla mahdollisuutta tehdä minullekin tuollaiset kukkaset? Tietty maksaisin hyvin:)
Warda

ViestiKirjoittaja Piia » Ti Huhti 19, 2011 4:21 pm

Täälläkin olisi kiinnostusta niihin astetta pienempiin, vaaleanpunaisiin kukkasiin! :) Siis jos kiinnostaa tehdä "asiakastyönä" :D
Jos puhut eläimille, ne puhuvat sinulle ja opitte tuntemaan toisenne. Jos et puhu niille, et opi tuntemaan niitä. Mitä ei tunne, sitä pelkää. Sen mitä pelkää, haluaa tuhota. -Intiaanipäällikkö Dan George-
Piia

ViestiKirjoittaja Jessi » Ke Huhti 20, 2011 9:00 pm

Punaiset kukkaset on tosiaan maalattu, mutta käytössä ilmeni ongelmia maalin pysyvyyden kanssa - en tosin ole varma otinko yli-innokkaana ne liian aikaisin käyttöön. :-D Renkaiden kasaan hitsaaminen siis ainakin onnistuu, pitänee tehdä uusi kokeilu saako maalin pysymään vaikka hiomalla renkuloita vähän enemmän, tai jotakin.
Jessi

ViestiKirjoittaja Warda » Ke Huhti 20, 2011 9:20 pm

Minulle riittää pelkät kukkaset ilman maalia. Kunhan ne on kestävästi hitsattu. Sitä ei ikinä tiedä, jos heppa vaikka riistäytyy käsistä:D Onkohan niin käynyt hmmm... ikinä!:D
Warda

ViestiKirjoittaja tuulikki » Ke Huhti 20, 2011 9:52 pm

Jessi kirjoitti:Punaiset kukkaset on tosiaan maalattu, mutta käytössä ilmeni ongelmia maalin pysyvyyden kanssa - en tosin ole varma otinko yli-innokkaana ne liian aikaisin käyttöön. :-D Renkaiden kasaan hitsaaminen siis ainakin onnistuu, pitänee tehdä uusi kokeilu saako maalin pysymään vaikka hiomalla renkuloita vähän enemmän, tai jotakin.

Mie maalasin jalustimet spraylla viime syksynä. Ei kestäny kunnolla se ensimmäinen maalikerros käytössä, maalasin toisen kerran ja suihkutin vielä pari kerrosta lakkaa päälle. Nyt kestää! Kuivumisaika oli kyllä sitten kans vuorokausi per lakkakerros. :)

Kuva

Jaahas, tulipa taas iso kuva!
Haluan, että sinun on hyvä olla kanssani.
tuulikki

ViestiKirjoittaja Warda » Ke Huhti 20, 2011 10:28 pm

Mahtavia:D Pakko tehdä itelle samanlaiset. Ratsastushan on nimenomaan välineurheilua!
Warda

ViestiKirjoittaja westerngirl » To Huhti 21, 2011 10:57 pm

mä kans maalasin hackamorien metalliosat kun rupesivat ruskettuun iän myötä,toiset maalasin kullanväriseks,kun suittien metalliosat oli kultaiset ja toiset on ajosuittis mustat.kannattaa juu hioa oikee kunnolla ja sit maalata useempi kerros,antaa kuivua hyvin välissä ja lakata lopuks.
ite laitoin kirkasta ns kiveniskulakkaa joka kestää kulutusta.
2v on hyvin pysyneet maalit.
en omista kallista rotuhevosta,mutta tallissani asuu laatupolle ja paras ystäväni..
westerngirl

ViestiKirjoittaja Warda » To Huhti 21, 2011 11:51 pm

Niin tekisikö joku nuita kukkasia minulle:)
Warda

ViestiKirjoittaja tuulikki » Pe Huhti 22, 2011 10:27 am

westerngirl kirjoitti:ite laitoin kirkasta ns kiveniskulakkaa joka kestää kulutusta.
2v on hyvin pysyneet maalit.

Joo, meilläkin tuo lakka on jotain autojen lakkailuun tarkoitettua, en muista sen tarkemmin, kun pengoin sen vaan esiin isännän autotallista :lol:
Mutta on kyllä kestänytkin! Esim jostain Motonetistä/Biltemasta/Tokmannilta ei paljoa maksa nuo spray-purkit, kehtaa ostaa vaikka useampaa väriä!
Haluan, että sinun on hyvä olla kanssani.
tuulikki

ViestiKirjoittaja Esteri » Pe Huhti 22, 2011 1:35 pm

Ihania 'kukkamoreja' teillä! Tässä tulee tuunausintoa itellekin. Pimp my bridle :)
Esteri

ViestiKirjoittaja Jessi » La Huhti 23, 2011 9:52 pm

Täälä olisi lähitulevaisuudessa ylimääräiset vaaleanpunaiset, hevoskokoiset kukkaset valmiina (laitan vaikka kuvia sitten, kukkasen halkaisija on tosiaan himpan alle 9cm). Josko lakkapinnan kanssa pysyisi maalitkin sitten, huolellisesti nuo ainakin oli hiottu ennen maalausta. Sitten ponikokoisia. ;-)

EDIT //

Kuva
Siinäpä nuo, malliponi Maisan päässä. Nyt on ostettu pienempiä prikkoja poniversiota varten, saa Maisakin omansa vaaleanpunaisina. :-)

EDIT II //

Maisa teki selvää noiden suurempien kukkaisten maalipinnasta. Jätin kukkaset katoksen betonipohjalle samalla kun vaihdoin pienemmät ponin suitsiin, ja Maisa vähän auttoi - kuopaisi kaviollaan kukkasia, ja maalithan siinä kärsi. Tässä kuva noista pienemmistä:
Kuva
Jessi

ViestiKirjoittaja Jessi » Su Touko 01, 2011 8:22 pm

Kuva
Yhdet vielä maalaamattomat olisi nyt kasassa, näissä ainakin kestävät saumat. Kuvassa myös Maisan käsittelyyn joutuneet vpunaiset, jotka pitänee maalata uudestaan ja jättää vaikka Vienalle käyttöön. :-D
Jessi

ViestiKirjoittaja anutus » Ke Touko 11, 2011 11:22 am

Laitanpa vähän käyttökokemuksia noista meidän kukkasista. Meillähän käytössä siis semmoinen 8-renkainen vaihtoehto. Kuva

Ratsu on siis raakile: osaa lähteä liikkeelle, pysähtyä, kääntyä, laskea päätään ja peruuttaa. Ravattu kerran liinassa. Ratsastaja on ohjasapujen suhteen onneton, mutta istunta, painoavut ja pohkeet on paremmin hanskassa.

Ruunis suhtautui hyvin suitsimiseen. Työntää turpaa suitsiin ja avustaa tarvittaessa kääntelemällä turpaa, että turpahihnat sujahtavat helpommin paikalleen. Ei taistele kuolaimienkaan kanssa, mutta ei avaa suuta muuten kuin työntämällä sormen hammaslomaan, jonka jälkeen avaa suun ja "alistuu" kohtaloonsa. Kuolaimien kanssa esiintynyt narskuttelu ja suupielien rapsutus kaikkeen mahdolliseen on kukkasten käyttöönoton myötä jäänyt pois täysin.

Pään laskeminen ja peruuttaminen onnistui suorilta. \o/ Päätä olen pyytänyt laskemaan ravistelemalla ohjia ja peruuttaminen menee muutenkin enemmän istunnalla, joten kai ihan odotettavaa ettei suukappaleen poistaminen juuri vaikuta näihin temppuihin. Pysähtyessä ja pidätteissä tuntuu painavan enemmän kädelle (eli vaatii "tiukemman" pidätteen kuin kuolaimien kanssa vielä).

Kääntymisessä vaikutti olevan eniten sekaannuksia. Ruunis tuntuu parin ratsastuskerran jälkeenkin vielä sekoittavan kääntävän avun pidätteeksi. Johtava ohjasote helpottaa kääntämisavun perille menoa.

Ongelmallista kukkaseen liittyen näyttäisi olevan, että jos joutuu tiukemmin neuvottelemaan etenemisen suunnasta, ja ruunis vaikka kääntää päätään minua kohti ja minä yritän käyttää ohjaa kääntämiseen, kukka kääntyy poikittain (siten että kukan toinen reuna pistää ruunaa poskeen). Tämä ominaisuus korostuu vielä, jos laitan ohjat niihin ylimääräisiin renkaisiin. Tiedä sitten, että pitäisikö remelit säätää tiukemmalle, jolloin kukkakin pysyisi paremmin oikein päin...

Nojo, mutta ihan hyvin on testailut edenneet meillä. Säpsyilyt ja vauhtireissutestit on tietysti tekemättä, mutta eiköhän niihinkin törmätä ennen pitkää.
Viimeksi muokannut anutus päivämäärä Ke Touko 11, 2011 1:13 pm, muokattu yhteensä 3 kertaa
anutus

ViestiKirjoittaja sos-84 » Ke Touko 11, 2011 11:52 am

Minä olen pohtinut noita kukkasia, että onko väliä missä renkaissa mikäkin turparemmi, leukaremmi, poskiremmi menee? Meillä on ollut mallia ylhäällä poskiremmi ja heti seuraavissa renkaissa turpa- ja leukaremmi. Olen kuitenkin huomannut että enemmän ja varsinkin johtavaa ohjaa käyttäessä kukat kääntyy ulospäin ja mielestäni ei silloin toimi kunnolla. Tiukemmalle en viitsi remmejä laittaa, ovat sellasella 3-4 sormen tiukkuudella, eli ihan tavallisen turparemmin tiukkuudella(tai vähän löysemmällä) ja mahdollisimman ylhäällä, ettei kuonopiihin kohdistu liikaa painetta.
Nyt vaihdoin remmin samalle mallille kuin Jessin Maisa-malliponin remmit menee, eli turparemmi onkin pykälän alempana renkaassa. Tämä vissiin muuttaa toimintoa enemmän voimakkaaksi vipuvarreksi, kun ns.kääntösädettä tulee lisää.

Vanhuksella päästiin kokeilemaan kukkasia myös ja pelaa niinkuin normaalisti kuolaimilla, eli loistavat vehkeet ovat! Kuitenkin ennen ekaa maastoa haluais saada kaiken pelaamaan kunnolla, ettei sitten tule vahinkoa... :oops:
Maalaistyllerö ja "lv-poni" Femina Dahlia -05. Varsoo 2013 orista Rock N Jetset.
http://kuvablogi.com/blog/5069/8/
sos-84

ViestiKirjoittaja Warda » Ke Touko 11, 2011 6:29 pm

Mitä nuo Jessin käyttämät turpahihnat ovat. Siis nuo yläosat? Näyttävät hyviltä.

Itsekään en halua tuota vipuvarsivaikutusta omiin kuolaimettomiin, joten ei varmaan auta, kuin kokeilla, miten eri vaihtoehdot vaikuttavat. Ja jos tosiaan tulee ongelmaa johtavan ohjan kanssa, niin silloinhan ne eivät toimi. Ellei opeta hepalle sitten uutta apua. Eihän sekään ole vaikeaa.
Warda

ViestiKirjoittaja Jessi » Ke Touko 11, 2011 8:54 pm

Meillä on kuvissa "kukkamoreissa" tosiaan hackamoreista pöllityt turpaosuudet, vielä toistaiseksi on tekemättä omat näihin kukkasiin.
Ponilla en ole vielä päässyt kokeilemaan (ohjat eivät mahdu noihin pienempiin kukkasiin), mutta hevonen pelaa todella hyvin näillä. Lyhytvartinen hackamore oli tälle vähän liikaa, ohjista jos yhtään otti rullasi ruuna kaulan nippuun. Näillä kestää ajoittain jopa käyttää vähän tuntumaakin. Ja peltorallittelukin onnistui hyvin, tosin kyseessä on superjarruinen hevonen, joka hidastaa lähinnä äänellä ja kaulan taputuksella. Komeat katsella nämä kukkaset ja toimivatkin vielä. ;-)
Jessi

ViestiKirjoittaja krummela » To Touko 12, 2011 1:12 pm

Minusta nuo kukkaset näyttävät oikein tyylikkäiltä ja ymmärtääkseni toimivatkin hyvin. Pidän niistä ihan maalaamattominakin, sillä niissä on jotain vanhan ajan tuntua. Näyttävät siltä kuin olisivat sepän takomia. ;)
krummela

ViestiKirjoittaja Mansu » To Touko 12, 2011 8:45 pm

Jessi, olisin kiinnostunut ostamaan jommat kummat kukkaset, jos ovat vielä vapaana ja olet myymässä. Laitatko vaikka yksäriä, jos ovat myynnissä tai sitten http://www.petsie.fi/pet.php?petid=160042 ?
Mansu

ViestiKirjoittaja Sunset » Pe Kesä 03, 2011 8:24 pm

Mulla on LG:t puolivalmiina. Isä teki töissä ne rinkulat ja nyt vaan pitäis saada aikaaseksi viedä ne suutarille kuvan ja selityksen kera :D Tähän asti ollaan körötelty riimulla tai ilman, mutta onhan nuo LG:t paljon tarkemmat vaikka taivutuksissa jos vertaa löysään nahkariimuun.. :)
Sunset

ViestiKirjoittaja ponimus » Ti Elo 09, 2011 10:57 pm

Mahtavia! Olisiko joku teistä osaavista kiinnostunut tekemään minishettikselle sopivia? Sopivaa kokoa ei löydy mistään. :( Kiinnostusta myös pony ja full koon tsi kuolaimettomiin on, eli jos jollain on itse tehtyjä joutavana tai tekee asiakastyönä, niin tänne saa yv:lle tarjota. :)
ponimus

ViestiKirjoittaja ponimus » Ti Elo 09, 2011 11:00 pm

Jatkan vielä. Jessi, mistä olet tehnyt Maisan suitsiin tuon turpisosan?
Meillä olisi yhdet ylimääräiset shetun suitset, josta voisi alkaa itsekin virittelemään... hmmm...
ponimus

ViestiKirjoittaja Jessi » Ke Elo 10, 2011 6:00 pm

Ponin kukkahackisten turpaosuus on napattu Full-kokoisista hackamoreista. Noitahan olisi helppo väsätä itsekin, jos vaan nahkaa ostaisi. :-D Tai laittaa vaikka alaturparemmi (joku oli niinkin tainnut tehdä ylempänä) siihen turvalle ja oman maun mukaan vaikkapa lampaankarvapehmuste siihen.
Meiltä on yhdet myyty eteenpäin, ja ostaja ainakin silloin alkuaikoina vaikutti tyytyväiseltä. :-)
Jessi

EdellinenSeuraava

Paluu Kuolaimettomuus