Itse tehdyt kuolaimettomat

Erilaisiin kuolaimettomiin välineisiin keskittyvä keskustelu. BB, sidepull, hackamore, bosal, cordeo jne.

Itse tehdyt kuolaimettomat

ViestiKirjoittaja Warda » To Huhti 29, 2010 11:24 pm

Oletteko tehneet itse kuolaimettomia suitsia ja millaisia sellaisia:)

Itse olen suunnitellut tekeväni tuollaiset LG-suitsien tapaiset ja siihenhän ei periaatteessa tarvitse kuin kaksi sopivaa remmiä ja renkaat. Millaisestahan materiaalista suitset kannattaisi tehdä, jotta ne olisivat käytössä hyvät ja kestävät?

Itselläni on nyt käytössä oma mustalaisriimuviritelmä, koska en ole löytänyt sopivia kuolaimettomia. BB:stä en tykännyt ollenkaan ja LG-suitsissa mietityttää tuo pieni vipuvaikutus (ja hinta...).
Warda

Re: Itse tehdyt kuolaimettomat

ViestiKirjoittaja Jen-ska » Pe Huhti 30, 2010 11:00 am

Eihän LG:ssä ole vipuvaikutusta jos kiinnittää ohjat suoraan (eli ei leukahihnan edestä)? Hinnan takia minäkin olen pitänyt silmiä
auki jos jostain löytyis tuollaset kärrinpyörät :D

/edit/ eli näin:

Kuva
Jen-ska

ViestiKirjoittaja Warda » La Touko 01, 2010 10:53 pm

Juu huomasin tuon erilaisen tavan kiinnittää nuo ohjat:) Ensin näin vain niitä vipukuvia, ja se ei innostanut.

Ei kai niiden välttämättä tarvitse olla kärrinpyörät. Miksei tavallinen rengas kävisi? Vai onko tuolla kärrinpyörällä jokin tietty tarkoitus (on varmaan, mutta mikä :D )
Warda

ViestiKirjoittaja tuulikki » Su Touko 02, 2010 12:11 pm

Eikös tuon kärrynpyörän idea ole juuri se, että nuo poikki"puut" estävät tuon renkaan kokonaan ympäripyörimisen ja näin ohjien kiinnitys eri koloihin muuttaa sitä paineen määrää?
Ymmärsittekö? :lol:
Jos nyt olen yhtään oikealla hajulla, niin silloinhan pelkkä rengas ei toimi tuolla tapaa?
Haluan, että sinun on hyvä olla kanssani.
tuulikki

ViestiKirjoittaja Warda » Su Touko 02, 2010 8:57 pm

Mutta jos ei halua sitä vipuvaikutusta, niin eikö silloin tavallinen rengas toimi ihan samalla tavalla. Minusta se vipu ei vain toimi, jos haluaa hepan oikeasti kauniiseen muotoon, eikä sellaiseen "niskankiksautusasentoon".
Warda

ViestiKirjoittaja tuulikki » Ma Touko 03, 2010 8:23 am

Warda kirjoitti:Mutta jos ei halua sitä vipuvaikutusta, niin eikö silloin tavallinen rengas toimi ihan samalla tavalla. Minusta se vipu ei vain toimi, jos haluaa hepan oikeasti kauniiseen muotoon, eikä sellaiseen "niskankiksautusasentoon".

Kaiken järjen mukaan kyllä. En ainakaan keksi, että miksi ei toimisi :?:
Haluan, että sinun on hyvä olla kanssani.
tuulikki

ViestiKirjoittaja Ivus » Ti Kesä 01, 2010 11:30 am

LG:n kärrynpyörien poikkipuolat pitävät niska- ja turparemmit oikealla paikallaan, ja siitä ymmärtääkseni tulee LG:n "tarkkuus". Ilman noita poikkipuolia (siis jos on pelkkä rengas) remmit joutuu laittamaan paljon tiukemmalle jotta ne eivät luisu pois paikaltaan. Varmasti kuuliainen hevonen toimii myös tuolla pelkällä renkaalla, mutta testasin meidän toisinaan kovapäisellä raviukolla ensin pelkällä renkaalla, ja jouduin toistamaan pyyntöjä useammin kuin LG:llä. Toisaalta kyllähän kuuliainen hevonen toimii aivan ilmankin remmejä, Martilla vaan on melko kova se oma tahto :)
Laitan siis ohjat siihen turparemmin taakse, en eteen. Vipu on meillä tarpeeton kun emme väännä koulua, vaan haluan hevosen toimivan pitkällä ohjalla ja kantavan itsensä ilman ohjalla tukemista.
Elä hättäile! Ei karhukkaa riehu koko ajan, ne vettää puolukoita välillä.
Ivus

ViestiKirjoittaja Warda » To Kesä 03, 2010 4:05 pm

Siksi en juuri pidä tuosta vipuvaikutuksesta, koska haluan, että hevonen liikkuu oikeen, eikä niska kiksautettuna:) Minä kyllä luulen, että oma heppani toimii ihan pelkällä renkaalla, koska toimii myös pelkillä päitsillä. En vaan ole vielä saanut tehtyä ainuttakaan versiota.
Warda

ViestiKirjoittaja Johanna » Pe Heinä 09, 2010 8:48 pm

Voihan sitä ratsastaa vaikka riimulla. Meillä on molemmilla LG:t, mutta koska käytän LG:tä joskus muilla talleilla, on olemassa ns. "varasuitset" = hannoverilainen turparemmi, jonka renkaisiin kiinnitetään ohjat. Ihan hyvin toimii ainakin meillä, vaativammasta käytöstä en sitten tiedä. :)
Johanna

ViestiKirjoittaja Warda » Ma Heinä 12, 2010 7:56 pm

Ratsastan riimulla tällä hetkellä. Haluaisin kuitenkin sellaiset hienommat suitset, onhan tämä ratsastus sellaista välineurheilua ;) Tällä hetkellä on eräänlaiset suitset valmisteilla. Heppa on kuitenkin laitumella, niin homma on tauolla. Jospa tässä syksymmällä saan jotain värkättyä.
Warda

ViestiKirjoittaja Koo » Su Loka 31, 2010 8:53 pm

Olisiko kuvia teidän itse tekemistä kuolaimettomista?
Itselläni on jo satavarma (joopajoo..) suunnitelma saippareiden teosta, välineet enään puuttuu. Ajattelin siis tehdä normi kuolaimellisten suitsien "rungosta". Eli niska-, otsa- ja poskihihnat käyttöön. Poskihihnojen päihin, joihin laitetaan siis kuolaimet, laittaisin halkaisijaltaan 2-3cm suuruiset hitsatut renkaat. Sitten renkaan alaosasta (ja se määritellään..?) lähtee nahka/naru, joka menee toiselle puolelle kiinni. Renkaan yläosaan taasen laitetaan nahka/naru, jonka päät on toisessa renkaassa. Siis naru/nahka (jossa on tässä vaiheessa vain toisella puolella rengas) laitetaan ensin molempien poskihihnoista tulevien renkaiden läpi ja sitten toiseenkin päähän narua/nahkaa rengas. Tähän tosin tulee silloin kiristyvä turpaosuus, mutta lienekkö se haittaa, kun tuntumalla ei ratsasteta..?
En siis ole koskaan nähnyt mitään kuolaimettomia, muuta kuin kuvissa, ja ajattelin hyötykäyttää nuo kolmet, turhat, kuolaimelliset suitset. Kuvia laitan, kunhan saan narun/nahkan ja renkaat ostettua...
Koo

ViestiKirjoittaja Jen-ska » Ma Marras 01, 2010 10:03 am

Mä tilasin Saksasta (Marylot) tollaset "kukkaset" (25€+postarit), ja viritin ne tavallisiin Prestigen suitsiin (20€ kaverilta). Ihan sikahyvät, yhtä tarkat kuin kuolaimet <3 Kuva on tosi epätarkka kun poni kerjäs porkkanaa :lol:

Kuva
Jen-ska

ViestiKirjoittaja Peikko » Ma Marras 01, 2010 12:16 pm

Pieni korjaus Jennyn viestiin:

Marylotin tuotteet myy hollantilainen http://goedhard.nl/ :)

Samasta paikasta tilattu samanlaiset kukkaset!
Listen! Or your tonque will make you deaf. -cherokee saying
Peikko

ViestiKirjoittaja Koo » Ma Marras 01, 2010 5:09 pm

Mitä olette laittaneet turpahihnoiksi noihin "kukkasiin"? Itse olen miettinyt kyseisiä, mutten haluaisi ostaa niitä kalliimpia, joissa olisi se turpaosuuskin valmiiksi. Silloinhan hintaa on saman verran kuin Suomesta LGt...
Koo

ViestiKirjoittaja Ivus » Ma Marras 01, 2010 7:36 pm

Turpahihnoiksi käyvät esim. curb strapit, eli western suitsissa käytettävät "kuolainremmit". Niitä olen itse käyttänyt itsetehdyissä kärrynpyörissä (kätevää kun on hitsi ja osaava mies :D ).
Elä hättäile! Ei karhukkaa riehu koko ajan, ne vettää puolukoita välillä.
Ivus

ViestiKirjoittaja Jen-ska » Ti Marras 02, 2010 8:39 am

Mulla on ylempänä remelinä noiden suitsien turpahihna ja alempana vastaavanlainen nahkahihna. Otan sen alemman yleensä kokonaan irti pukiessa ja pujottelen paikoilleen vasta kun suitset on päässä.
Jen-ska

ViestiKirjoittaja Piia » Ti Marras 02, 2010 2:39 pm

Jen-ska kirjoitti:Mä tilasin Saksasta (Marylot) tollaset "kukkaset" (25€+postarit)

Paljonkohan postarit maksoi? muistatko? Tuttuni on nimittäin sanonut että hän ei voi hommata kuolaimettomia kun on niin kalliit... :( Syy toki sekin.... kai... Mutta ajattelin noita hälle ehdottaa jos postikulut ei ole paljoa... :D
Jos puhut eläimille, ne puhuvat sinulle ja opitte tuntemaan toisenne. Jos et puhu niille, et opi tuntemaan niitä. Mitä ei tunne, sitä pelkää. Sen mitä pelkää, haluaa tuhota. -Intiaanipäällikkö Dan George-
Piia

ViestiKirjoittaja Jen-ska » Ke Marras 03, 2010 9:52 am

10 euroa oli postarit näemmä, eli 35 tuli pelkille kukkasille hintaa :)
Jen-ska

ViestiKirjoittaja Koo » Ti Marras 09, 2010 11:08 pm

Nyt, kun saatiin tarvikkeet ostettua, niin saatiin sidepullit valmiiksi noin vartissa. Ja pitäisi kestää käytössä! Lopputulokseen olen erittäin tyytyväinen, kyseessä ensimmäiset saipparit koskaan, enkä ole ikinä nähnyt "oikeita" saippareita livenä, ainoastaan kuvista katsellut. Näihin tuli nyt kiristyvä turpaosa, että saadaan vähän lisäjarrua maastoon...
Kuva
Koo

ViestiKirjoittaja Petra » To Marras 25, 2010 9:42 am

Jen-ska: Voisitko mahdollisesti mitata noiden kukkasen renkaiden leveyden? :) Millimetreinä sisäreunasta sisäreunaan. Kun vois itse hitsata tuollaset mutta pitäis olla varma et hommaa oikeen kokoiset renkaat :)
Petra

ViestiKirjoittaja Jen-ska » To Marras 25, 2010 10:21 am

Voin yrittää mitata oikeesti, veikkaisin että sisähalk. on jotain 18-20mm.
Jen-ska

ViestiKirjoittaja Warda » Pe Joulu 03, 2010 8:58 pm

Koo, nuo sinun suitsesi näyttää oikein hyviltä. Pitääpä itse tehdä vastaavanlaiset:)
Warda

ViestiKirjoittaja Koo » La Joulu 04, 2010 8:33 pm

Warda kirjoitti:Koo, nuo sinun suitsesi näyttää oikein hyviltä. Pitääpä itse tehdä vastaavanlaiset:)

Lisään vielä, että nyt on suitset koe(ohjas)ajettu ja -ratsastettu. Toimii! Nykyisin noissa on vielä vihreät omatekoiset (ostetut liian lyhyitä) pehmusteet, ja edelleen toimii ;)
Koo

ViestiKirjoittaja Warda » La Joulu 04, 2010 10:10 pm

Koo, mistä hommasit nuo renkaat?
Warda

ViestiKirjoittaja Koo » Su Joulu 05, 2010 2:47 am

^Sekatavarakaupasta, Säästökuopasta. Eiköhän lähes mistä vaan rautakaupasta saa 4cm halkaisijaltaan olevia renkaita. :)
Koo

Seuraava

Paluu Kuolaimettomuus