Testi BB vs. kuolain (2008 lokakuu)

Erilaisiin kuolaimettomiin välineisiin keskittyvä keskustelu. BB, sidepull, hackamore, bosal, cordeo jne.

Re: Testi BB vs. kuolain (2008 lokakuu)

ViestiKirjoittaja M-H » Ke Marras 18, 2009 2:59 pm

orvari kirjoitti: Toinen asia mitä meidän tulisi muistaa, kuka meistä pystyy siihen mitä Alexandеr Nevzorov tekee hevostensa kanssa. Se on teknisesti sekä teoreettisesti totta että ilman ohjia voidaan ratsastaa, mutta kuka pystyy sen tekemään ja millä hevosella on aivan toinen asia :)

Itse aikanaan ajattelin samalla tavalla.
Kunnes kysyin itseltäni miksi? Miksi en minä pysty tuohon samaan? Onko hän niinpaljon taitavampi minua, etten voi oppia samaa? Onko hänen hevosensa niin ihmeellisiä etteikö muut hevoset samaan kykenisi. Siitä lähti oma tieni jolla vieläkin olen enkä näe tarpeelliseksi sitä muuttaa. Uskon vakaasti, että minä kykenen samaan kuin kuka tahansa jos oikein haluan. En välttämättä pääse siihen koskaan suokkieni kanssa ja oman fyysisen vajavaisuuteni takia mutta se ei estä minua asettamasta tavoitteitani kuin myös ideologioitani korkealle ja etenemästä niiden mukaan.
Cordeolla ratsastetaan montaa meidän hevosista, jopa osa tuntilaisita on sitä päässyt kokeilemaan. Kaikista lennokkaimpia korkeakoululiikkeitä ei vielä suokkilaivat osaa mutta sanoisin, että muutamassa vuodessa on kuitenkin edistytty valtavasti. Olen myös opettanut muutamaa ihmistä ratsastamaan cordeolla omia hevosiaan. Jos viikossa pystyy cordealla parhaillaan ratsastamaan jonkinlaisen ravikouluohjelman ei mielestäni se ole kovin huono saavutus (Tämä siis saavutettu käyttämällä minun hyvinkin tiukkapipoisia ideologioita hevosten kanssa.). Itse en ainakaan ole mitenkään erikoinen, tavallinen pulliainen omine ongelmineen.
Välipysäkkejä on monia tämän tien varrella ja välillä, ehkä haaraudutaankin jonnekkin mutta ei silti pitäisi koskaan ajatella, että joku asia mitä me näämme on MAHDOTONTA ja siihen ei tulisi pyrkiä. Tottakai jokainen saa laittaa tavoitteensa, tapansa ja ideologiansa siihen mihin haluaa. Ei kuitenkaan voi argumentoida omaa valintaa jonkun muiden valintojen vaikeudella tai saavuttamattomuudella. Jokainen tekee omat valintansa, liian usein ne vain määritellään ympäristön mukaan (en tarkoita tällä orvaria vaan yleisesti ottaen)

Jos otetaa perinteinen kouluratsastus esimerkiksi.
Tuhannet suomessa ratsastavat päivittäin jotain helppo-c ja sellasia perusluokkia. He eivät vertaa itseään GP tason ratsukoihin. He ajattelevat, että ei tällä hevosella tms. Ei se kuitenkaan estä heitä tekemästä juuri sitä mitä haluavat, juuri sillä tasolla ja sillä tavalla.
Eli eihän kaikkien cordeoratsastajien ole pakko olla kuin Nevzorov. He voivat nauttia cordeon kanssa vaikka kentällä käynnin köpöttelystä tai maastoilusta tai mitä sitten kukin haluaakin tehdä.

Hevosista en osaa muuta sanoa kun, että Nevzorov on omansa ostanut puolikuntoisina jostain jobbareilta. Ei ne ole sen kummoisempia tai kalliimpia kuin tuhannet muutkaan venäjän hevoset. Tottakai hevonen merkitsee paljon. Ulospäinsuuntautunut energiapommi on 15 kertaa helpomi kouluttaa HE liikkeisiin kuin esim työhevostyyppiset ei kuitenkaan mahdotonta).. Perus satasen ex-ravurilämppärit kyllä ovat ihan omiaan noihin hommiin omasta kokemuksestani. Sellainen onkin hankintalistalla jokupäivä.

edit:
Eli suomeksi ja lyhyesti: Cordeoratsastus tai mikään muukaan laji/asia hevosten kanss ei ole mitään salatiedettä mihin vain harvat ja valitut pystyvät. Seon jokaisen oma valinta mitä haluaa hevostensa kanssa tehdä ja mihin keskittyä/pyrkiä tulevaisuudessa.
Kuva
M-H
Site Admin

ViestiKirjoittaja Intsi » Ke Marras 18, 2009 5:28 pm

tuija.raisanen kirjoitti:
Onko kenelläkään ihan oikeesti kokemusta siitä että pysyykö se hevonen käsissä paremmin kuolaimella vai ilman?

Oman kokemukseni (10 omaa hevosta, suunnilleen sama määrä vieraita koulutettuja, plus erinäinen määrä muuten ratsastamiani hevosia) mukaan hevonen ei pysy kuolaimin sen paremmin käsissä, kuin ilmankaan, vaikka usein niin virheellisesti uskotaan. Kuolaimilla hevonen jopa herkemmin saattaa lähteä kipua pakoon, tai ottaa nokkiinsa ja lähteä jyräämään eteen ratsastajan avuista välittämättä.

Orvari puolestaan kirjoitti:
Se on teknisesti sekä teoreettisesti totta että ilman ohjia voidaan ratsastaa, mutta kuka pystyy sen tekemään ja millä hevosella on aivan toinen asia.

Itse näen asian näin, että kuolain suussa ei pistä millään muotoa aloittelevaa ratsastajaa saamaan hevosta hallintaan tai muotoon, jota Orvari perään kuuluttaa. Tästä syystä itse valitsen aloittelevalle ratsastajalle ehdottomasti kuolaimettoman vaihtoehdon käsiin, jotta ei tapahdu tuota yllä kertomaani pako- tai "kosto"reaktiota, jotka voivat joskus olla hyvinkin vaarallisia. Jos joku ratsastajani niihin olisi vaarassa joutua, niin he opettelevat yhden ohjan pysäytyksen ja alas hypyn heti harrastuksensa alku metreiltä.
Joka päivä voi oppia jotain uutta ;D
Intsi

ViestiKirjoittaja orvari » Ke Marras 18, 2009 5:50 pm

M-H kirjoitti:Itse aikanaan ajattelin samalla tavalla.
Kunnes kysyin itseltäni miksi? Miksi en minä pysty tuohon samaan? Onko hän niinpaljon taitavampi minua, etten voi oppia samaa? Onko hänen hevosensa niin ihmeellisiä etteikö muut hevoset samaan kykenisi. Siitä lähti oma tieni jolla vieläkin olen enkä näe tarpeelliseksi sitä muuttaa. Uskon vakaasti, että minä kykenen samaan kuin kuka tahansa jos oikein haluan.

Olen täysin samaa mieltä, kuka vain pystyy jos haluaa. Toiset voi tulla jopa taitavammaksi, kun toiset ei taas pääse lähellekkään sitä tasoa. Totuus on kuitenkin että jos suomessa on 65000 hevosta ja aktiivisia ravihevosharrastajia 50000, hevosen omistajia 35000, kokoaikaisia työntekijöitä 15000 ja talleja 15000 ( tiedot vuodelta 2005, luvut tänä päivänä huomattavasti korkeammat ). Hevosia harrastavia on huomattavasti enempi, nämä ovat sellaisia ihmisiä jotka käyvät silloin tällöin tallilla.

Tarkoitin lähinnä sitä että emme voi odottaa että kaikki nämä hallitsevat hevostaan kuten jokin maailman "guruista", voimme ainoastaan toivoa että oppivat käsittelemään hevosia niin oikeudenmukaisesti kuin suinkaan voi. Tämä sekä hevosen että ihmisen turvallisuuden hyväksi.

Itse en harrasta ratsastuskoulutoimintaa, mutta toki väliin annetaan muiden kokeilla hevosiamme jotta saavat tuntuman tähän harrastukseen. Hevosemme ovat pitkälle koulutettuja, toimivat aloittelijan kanssa kangilla, kuolaimilla ja naruriimulla. Pienellä harjoittelulla ja herkistämällä pystyy ratsastamaan ilman päävehkeitäkin. Toki kankia ei anneta sellaiselle joka ei osaa pitää käsiään kurissa - sillä meidän hevosia ratsastetaan pääsääntöisin löysin ohjin ja hallitaan istunnalla.

Lataan kohtapuolin videon tuonne päiväkirjan puolelle, jossa 12 vuotias poikamme kokeilee nuorempaa hevosta jolla myös kanget suussa, ollaan kerrottu hänelle että pitää kädet rauhassa. Videosta näkee myös että viesti on mennyt perille.
orvari

ViestiKirjoittaja Katjusmaaret » Ke Marras 18, 2009 8:02 pm

Hanna K-M kirjoitti:Itse olen tässä pohtinut, että valitettavan moni hevosharrastaja käsittää hevosen ratsastusalustakseen, jonkinlaiseksi harrastusvälineeksi, jonka tulee antaa rahalle vastinetta, ei miksikään muuksi. Hevosen kanssa voi ratsastaessa ja muutenkin käsitellessä olla jos jonkinlaista ongelmaa, mutta ei käsitetä, että niiden ratkominen ei tapahdu vain ja ainoastaan selästä, ja yhä kovempia keinoja käyttämällä. Ihmiselle on ominaista (tietysti yksilöllistä) hyvin voimakas muutosvastarinta. Kun joku tulee ehdottamaan, että tämä tapa voisi olla parempi kuin käyttämäsi vanha tapa, voi saada aggressiivisenkin puolustusreaktion vastaansa. Se on sinänsä ihan ymmärrettävää käytöstä, ja onneksi vastarannan kiiskistä pahinkin voi silti asiasta kiinnostua ja hiljakseen muuttaa mielipidettään. Sitä vain en lakkaa ihmettelemästä, että miksi juuri kuolainasia on niin räjähdysaltis aihe, ehkä siksi, että kuolaimeen liitetään todella voimakkaasti mielikuva hevosen hallitsemisesta.

Juurikin näin :)
Katjusmaaret

ViestiKirjoittaja orvari » To Marras 19, 2009 12:29 am

Katselin tuossa aikaisemmin noita neljää testattavaa hevosta kun niitä ratsastettiin kuolaimen kanssa ja ilman. Täytyy myöntää että en jaksanut katsoa kaikkia läpi, vaan katsoin sieltä täältä. Tuloksia en tarkastellut, mutta tiedän että hevoset käyttäytyivät suopeammin kuolaimettomassa vaihtoehdossa. Voi olla että jonain päivänä katson uudestaan, tällä hetkellä oli ainakin yhteys niin hidas että en viittinyt alkaa odottelemaan. Huomasin että siinä oli yksi quarter risteytys ja yksi appaloosakin.

En tiedä miten paljon ratsastuskokemusta näillä ratsastajilla entuudestaan oli. Itselläni ei ole mitään pitkäaikaista ratsastuskokemusta, mutta teen työtä joka päivä jotta saisin sitä kehitettyä.

Jos joku haluaa käydä katsomassa nuo videot jossa ratsastetaan kuolaimilla/ilman kuolaimia ja haluaa niitä verrata minun ratsastukseen kun käytän kankikuolaimia - voitte vapaasti siitä kirjoittaa mielipiteenne tänne. Mikäli katselen omaa ratsastustani se ei ole läheskään hyvä, kun sitä tarkastelee minun alan harrastajat. Varsinkin tasapainossa on vielä kehittämistä.

Haluaisin kuitenkin kuulla mielipiteenne siitä onko hevoseni onneton, onnellinen vai täysin kuollut kun sitä ratsastan. Taikka tuleeko muuta mieleen. Yksi paikka jossa se viskoo häntäänsä on kun koitan sillä tehdä spinnejä, se ei ole suuttunut spinneistä vaan siitä että en osaa niitä tehdä vielä oikein. Vielä yksi pointti. Meillä muutama vuosi sitten oli myös amerikan ravuri "Mr Willy Valentine", tälle hevoselle nivelet ei sopinut - jonka takia sille hankittiin "Hackamoret" jossa on tuo vipuvaikutus. Täytyy myöntää että hevonen oli siitä onnellinen. Niin, Wili oli entinen ravuri.

Kuva

Samoin tällä meidän videossa olevalla hevosella toisenlaiset kanget aikaisemmin, niistä se ei pitänyt joten sille hankittiin erilaiset jotka on mieluisammat kuin edelliset.

Tuossa alla kuitenkin se video katseltavaksi,

Samaa minäkin olen ihmetellyt miksi ihmisten täytyy koko ajan kinata siitä mikä on hyväksi, eikö se riitä että siitä asiallisesti kertoo. On ihan hyvä asia kun ihmisellä on vahva mielipide, se tulee tuoda esiin ja se on hyväksi. Minä itse en vastusta kengättömyyttä, kuolaimettomuutta taikka ilman satulaa ratsastamista. Kuitenkaan en halua lähteä leimaamaan erilailla ajattelevia ihmisiä. Minä olen myös aika vahvasti toisinajattelia, mutta en kuitenkaan halua kulkea siinäkään valtavirran mukana vaan haluan olla itsenäinen ajattelija.

Olen valmis keskustelemaan siitä mitä näkyy yläpuolella olevassa videossa, ehkä siitä opin minä taikka jokin muu. Kun itse ajattelen hevosta kokonaisuutena, on lukemattomia asioita joissa voidaan kohdella hevosta väärin vaikka meillä kaikki välineet olisikin tietyn konseptin mukaan valittu. Kannuksista en aikaisemmin kertonutkaan, tuossa videossa minulla on myös kannukset jalassa joilla aina välillä pyöräytän hevosta mahan alta. Tiedän että ajoitus ei aina mene ihan oikein, mutta tarkoituksena on parantua siinä ajan mittaa.

- Nyt vain rehellisiä mielipiteitä kehiin -
orvari

ViestiKirjoittaja M-H » To Marras 19, 2009 1:25 am

Miettisin hetkon, että pitäisikö siirtää tuo orvarin kirjoitus erilliseen topicciin tai omaan päivikseen mutta toisenkautta tämä on kuitenkin tälläinen kuolain vs. kuolaimeton keskustelu vaikka alunperin halusinkin vain tuon testin tuoda julki. Olkoot siis sellainen kunhan asiallisesti osataan puolin ja toisin keskustella.

Omat ideologiat on sellasia, että nään kuolaimen välineenä joka mahdollistaa joskus jonkun asian tekemisen jollain ihmisellä jota ilman hän ei saisi samaa asiaa samassa aikataulussa tehtyä. Eli oikotie onneen. Kysymys ei kuitenkaan loppuviimein edes ole pelkistä välineistä vaan myös omasta käytöksestä. Pelkät välineet eivät tee kenestäkään 'pehmeää' tai hevosystävällistä suoraan kuten Orvari tuossa sanoikin.
Kuten olenkin todennut olen nykyään 'tiukkis' näissä asioissa mitä omaan toimintaani tulee. Joten pidän lähtökohtaisesti kuolainta aina vääränä tapana toimia tilanteesta riippumatta. Toisenkautta 95-99% ratsastajista käyttänee kuolaimia joten sen asian kanssa on vain elettävä. Joten empä usko olevani tarpeeksi puolueeton arvioimaan hevosesi onnellisuutta ;-) Parhaitenhan sen tietää hevonen itse ja toisiksi parhaiten sen tietää yleensä hevosen omistaja.

Oli eräs asia kyllä joka alkoi mietityttämään liittyen western hevosiin mutta ei kuulu varsinaisesti kuolaimettomuuskeskusteluun. Palaan asiaan päiväkirjassasi tai teen yleisemmän topicin aiheesta myöhemmin.
Kuva
M-H
Site Admin

ViestiKirjoittaja Katjusmaaret » To Marras 19, 2009 1:50 pm

Juurikin nyt sitten kaivoin ne kuolaimettomat ja testasin ajatuksella, että ihan oikeasti yritän olla antennit pitkänä, että mikä eroaa normaaliin. Pohja oli melko pehmeä, että nyt ei ihan "kunnolla" tehty töitä, esim. juurikaan ei laukkailtu, pari nostoa ja ympyrää vaan.

Se mikä selkeästi oli erilaisesti (minkä tajusin itse asiassa vasta tultuani alas), että hevonen ei ollut niin vahva edestä, mitä se normaalisti on. Ei myöskään nyppinyt päätään ylös (joskus sitä tekee kuolaimen kanssa, ei usein, mutta kun kerran antennit nyt oli korkealla, niin mainitaan tämäkin) eikä kertaakaan mennyt kuolaimen alle (miten tämän voi sanoa, kun ei ole kuolainta, että menisi kuolaimen alle :lol: mutta ymmärtänette mitä haen :roll: ). Yhden kerran poika meinas hiukan riemastua, mutta kuunteli kyllä ja pysähtyi ilman rautaakin.

Nyt toivotaan, että pakastuisi, ja pääsisin paremmalle pohjalle testaamaan (tai lottovoitto ja kenttä kelpaa myös). Vielä kun olisi extra silmät, jotka voisivat verrata, miltä se ratsastus näytti vs. se, kun mennään kolmipalalla.

Tämä on siltikin edelleen osastoa ethän kokeile maastossa meidän osalta, koska tuosta ruunan laiskimuksesta kuoriutuu aika ajoin korskea wannabe-ori maastossa, eikä ihan luotto riitä vielä kokeilla siellä. Mutta some day...
Katjusmaaret

ViestiKirjoittaja Katjusmaaret » Su Marras 22, 2009 4:41 pm

No niin. Toinen kokeilu takana. Menee ehdottomasti hyvin :D Sitä mietin, että nyt kun tehtiin enemmän töitä, alussa liikkui korkeammassa muodossa, mutta sitten lopussa selkeästi haki pidempää ja matalampaa muotoa. Väsymyksestä johtuvaa...? Ja taasen tunsin piston sydämessäni, että en kai ole kuolaimen kanssa pakottanut sitä kulkemaan liian "nipussa" vastoin sen jaksamista... Hevoseni siis on vasta 5-v irlannincob, eikä vielä ratsastettu kuin reilu vuoden päivät, välillä pidetty lomajaksojakin. Yleensä kyllä annan lepotaukoja välillä käynnissä tai pidemmällä ohjalla ravissa, mutta silti... *puskaratsastajan pohdintoja*
Katjusmaaret

ViestiKirjoittaja Intsi » Su Marras 22, 2009 5:42 pm

Katjusmaaret kirjoitti:
nyt kun tehtiin enemmän töitä, alussa liikkui korkeammassa muodossa, mutta sitten lopussa selkeästi haki pidempää ja matalampaa muotoa. Väsymyksestä johtuvaa...?

Jos oikein ymmärsin tai muistin, niin kyseessähän oli toinen bb-suitsien kokeilu kerta. Meillä ainakin on kuolain ajoista kuolaimettomiin siirtymisen jälkeen nimen omaan kaikki kymmenen suokkia alkaneet kulkea matalampana, ja täten myös paremmin selkäänsä käyttäen. Aiemmin niillä nousi useita kertoja tunnin aikana pää ylös ja vastaavasti selkä meni notkolle, jalatkin muuttuivat kuin eri pariseksi sen notkoselän myötä.

Joten on mahdollista, että hevosesi huomasi, että voi rentoutua, kun kukaan ei tuekaan ohjaan. Sitä kautta se ehkä haki automaattisesti rennomman asennon. Sen ei siis varsinaisesti tarvitse selän väsymiseen liittyä. On kuitenkin mahdollista, että se tarvitsee vielä paljon lihaksia, kun alkaa uudenlaisia asentoja käyttää.

Sen vielä asennosta tahtoisin sanoa, että pelkäävällä hevosellahan pää nousee hyvinkin ylös, korkeammalle kuin selkälinja. Tästä syystä ainakin itse haluan, että hevonen on pääosin kohtalaisen matala, mikä ei tietenkään tarkoita "kädellä-makaavaa" tms. Se asento itsessään kun voi ruokkia mielentilaa, jossa hevonen on.
Intsi

ViestiKirjoittaja minna » Ma Marras 23, 2009 1:24 pm

Kuolaimen moninaisista vaikutuksista hevosen päässä kannattaa lukea "Metall in the mouth" kirjasta. Se on ainakin omaa näkökantaani kuolaimia vastaan vain lisännyt.
Vaikka oma hevoseni otti, vielä kuolaimia käyttäessäni, ne suuhunsa kuin jonkun herkun eli se otti kuolaimet suuhunsa roikottaessani niitä sen edessä ja pystyin ne pukemaan sille vaikka kyykyssä ollessani en niitä enää sen suuhun laita. (olen aina ollut herkkä kätinen ja kuolaimia varovaisesti käyttävä)
Olen myös ajanut kuolaimettomilla.
minna

ViestiKirjoittaja M-H » Ma Marras 23, 2009 1:50 pm

Metal in the Mouth kirja on tosiaan hyvä lukea jos meinaa argumentoida kuolainten käytön puolesta tai niiden haitallisuutta vastaan.
Toki koko kirjan sisällön voi ohittaa sanomalla "muttakun mun heppa ei tee sitäjatätä ilman kuolainta" ja jatkaa autuaasti elämäänsä eteenpäin. Se ei kuitenkaan poista tosiasioita jotka tuodaan ikävänkin tehokkaasti juuri tuossa kirjassa esille. Todellakin suosittelen.

Jos kirja tuntuu vaikealta niin dvd:nä Nevzorovin horse encyclopedia tarjoaa myös samoja tietoja. Tosin seon aika hyökkäävä montaa hevosharrastusta kohtaan ja monikaan ihminen ei sitä kykene katsomaan ilman luontaista puolustusreaktiota. Se on provosoiva, hyökkäävä ja turhankin suorapuheinen dokumentti hevosten elämään nykypäivänä ja historiassa. Se ei edes yritä olla puolueeton

Aikanaan kun katsoin Horse enclyclopedian olin vain hiljaa sen jälkeen. En tiennyt mitä sanoa. Tuntui aivan helvetin pahalta. Minulla oli puolustusreaktiot tullut aikaisemmin muista asioista jo joten kohtalaisen avoimesti pystyin sen katsomaan. Se kyllä iski syvälle sydämeen. Ymmärsin, että kaikki mitä olen tehnyt on ollut fundamentaalisesti väärin ja minun pitäisi muuttua. Oli aika katsoa peiliin ja ymmärtää, että meinneisyyteen ei ollut paluuta. En toisenkautta tiennyt mistään korvaavastakaan toiminnasta. Tipuin yhtäkkiä aivan tyhjän päälle. Ennen sitä kuvittelin osaavani paljonkin hevosten kanssa . Tajusin, etten ollut osannut mitään, en tiennyt mistään mitään ja olin ollut sokea idiootti (jota ehkä vielä nykyisinkin olen joidenkin mielestä :lol: ). Tieto omista virheistäni porautui niin syvälle tajuntaani. Tunteiden kirjo jota kävin läpi seuraavat päivät oli valtaisa laidasta laitaan.

Tästä alkoi uuden opettelu ja uusi aikakausi koko elämässäni eikä vain hevosten kanssa vaan elämään itseensä suhtautumisena omalla kohdallani. Päivääkään en ole katunut, päinvastoin. Olen oppinut nauttimaan hevosista (ja myös elämästä) tavoilla joista en voinut ennen kuvitellakkaan.

Joissain tapauksissa päästäkseen ylös, on käytävä pohjalla josta ei muualle enää pääse.
Kuva
M-H
Site Admin

ViestiKirjoittaja S.V. » Ma Marras 23, 2009 3:40 pm

Oman hevoseni kohdalla siirryin kuolaimettomaan, koska hevoseni jatkuvasti puri kuolainta ja puski kuolainta vasten. Ja muutenkin tuntui, että protestoi kuolainta. Vaihdettuani kuolaimettomaan versioon, hevoseni rauhoittui ja on täysin hallittavissa ilman kuolaintakin, jopa paljon paremmin kuin kuolaimella. Kurikan Leenalta ostin nuo kuolaimettomat versiot, enkä ole hetkeäkään miettinyt vaihtavani takaisin kuolaimiin. En tiedä onko hevoseni suustaan arka vai mikä, mutta kuolain ei vaan sovi hevoselleni ja pärjätty on ilman niitä. Tässä oma kokemukseni kuolaimettomuudesta :D
S.V.

ViestiKirjoittaja Katjusmaaret » Ma Marras 23, 2009 10:36 pm

Jep, Minnalta tosiaan minäkin töissä hiukan luin tuota Metal in the Mouth -kirjaa, ja siellä on paljon vielä tekstiä, joka jäi lukematta... Pitänee jossain vaiheessa tilata se itselle; sitä kun tuskin paikallisesta kirjastosta löytää :roll: Mutta paljon siellä oli asioita, joita ei ihan oikeasti ja vilpittömästi ole vaan tullut ajatelleeksi. Ja paljon uutta sulateltavaa.

Nevzorovin nettisivut jo sinällään ovat joka kerta allekirjoittaneelle yhtäläinen shokki, silti vaan on pakko aina mennä ja katsoa ne horrors of... -kuvat. Jotenkin kuin kerta kerran jälkeen ihmetelläkseni, että miten ihminen VOI tehdä puolustuskyvyttömälle eläimelle niin. Ok, sen toki sanon, että kuvat on tietysti tarkoituksella valittu sinne, MUTTA se ei poista sitä asiaa, että kuvassa näkyvä tilanne on oikeasti kuitenkin tapahtunut, oli se sitten irroitettu asiayhteydestä tahi ei, eikö?

Mutta kauniiksi lopuksi, kun eilen tulin ratsastamasta pihan kautta tallille ja totesin ulkona olevalle miehelleni (joka siis ei varsinaisesti hevostele ollenkaan), että katos, Kallella ei oo kuolaimia ollenkaan, niin hän siihen, että "Hienoa, noinhan sen pitäisikin olla". Ja perään vanhin poikani kysyi että "Niin äiti miksi se kuolain sitten siellä suussa on...?" johon mä itse asiassa en osannut järkevästi vastata :oops: . Nii-in, miksi?
Katjusmaaret

ViestiKirjoittaja Katjusmaaret » To Marras 26, 2009 10:08 pm

Pakko kertoa; kolmas kokeilukerta eilen... päästiin vähän isommalle pellolle ja kun herralla oli menohaluja, niin ajattelin, että josko laukattais, vaikka pohja olikin raskas. Juuh, sitten mentiin sellaista pukkirodeolaukkaa, että pysähdys tapahtui vasta, kun miltei törmättiin hevosten katoksen seinään :D Että sellainen vapauden riemun tiedostus tapahtui ponnyllä! Mä totesin selässä kotvasen kuluttua, että tässä ei taida auttaa muu kuin persus ja jalat kiinni ja enjoy the ride. IKINÄ ei ole mennyt tuollaista rodeomenoa, vaikka joskus on meinannut mopo karata käsistä pahastikin.

Ja tämän toistimme kahdesti, jälkimmäinen kerta hiukan lyhyempänä versiona. Minkä jälkeen irtosi kyllä kiitettävän lennokasta ravia ja laukkaa ihan hallitustikin.

Mutta mielessä kieltämättä kävi, että pysähdys olisi kyllä tullut aikaisemmin, jos olisi ollut kuolain suussa. Tästä huolimatta jatkamme kokeilua.

Ajattelinpa tässä sitäkin, että onko kaikkien muiden kuolaimettomuuskokeilut olleet vaan auvoista "sitten kaikki toimi kuin unelma" -osastoa...? :roll:
Katjusmaaret

ViestiKirjoittaja Intsi » To Marras 26, 2009 10:49 pm

Katjusmaaret kysyi:
onko kaikkien muiden kuolaimettomuuskokeilut olleet vaan auvoista "sitten kaikki toimi kuin unelma" -osastoa...?

Ehkä olen jo jossain kohdin kertonutkin, mutta meillä hevoset kyllä toimivat alusta asti siinä missä kuolaimillakin. Ei ne silloinkaan ihmisnäkökulmasta aina täydellisiä olleet, lähellekään.

Itseäni kyllä jonkun aikaakin välillä hirvitti, veikkaisin, että tuo aika oli kuukaudesta puoleenvuoteen, ennen kuin kaikkien noiden kymmenen hevosen kanssa alkoi melko sinut olla myös maastossa.

Jos menee pitkä paussi, niin yhä vieläkin aloitamme, jos ei nyt ihan alusta, mutta luottamusta kerätään kerta-pari, ennen kuin taas olen valmis haastavampiin juttuihin, joksi ihan jo vauhdikkaan menon lasken. Minä kuitenkin näen, että se on tervettä suhtautumista, sillä ei sen kuolaimenkaan kanssa pitäisi sokeasti luottaa, minua ainakin on kuolaimen kanssa viety kilometritolkulla kuin tiskirättiä, vaikka yritin jos mitä selässä ja on sen pienemmässä mittakaavassa tehnyt useampi kuin yksi hevonen maastossa kuolaimella.
Intsi

ViestiKirjoittaja Ane » Ke Joulu 02, 2009 9:47 am

MInun ensimmäinen oma hevoseni, tamma, pysyi aluksi minulla parhaiten käsissä, kun sillä oli päässään tavisriimut ja niistä tietty ohjat käsiini sekä ilman satulaa lisäksi. Näin se kulki tyynesti maastossakin kaikissa askellajeissa ja kuunteli satasella, mitä siltä tahdon. Paitsi yhden ainoan kerran, jolloin se todella päätti minua kiikuttaa. Mutta uskonpa, että sillä kertaa se tamma vain oli päättänyt hiukan minua opettaa. Se jäikin ensimmäiseksi ja viimeiseksi kerraksi, kun se minua kiikutti näin pehmeissä varusteissa. Sisuunnuin siitä nimittäin niin paljon, että kertakaikkiaan onnistuin tekemään tammalle selväksi, kuka se on, joka sen tahdin ja suunnan ensisijaisesti määrää. Sen tapahtuman jälkeen se ei ikinä kyseenalaistanut minua niillä varusteilla ratsiessa. Sen sijaan se oli ottanut elämäntehtäväkseen opettaa minulle, kuinka hallita hevonen kuolaimella ja satulalla ratsittuna. Ja sehän se vasta paljon vaikeampaa olikin minulle. Huh huijakkaa.

Siinä alkuvaiheessa tamma siis ei kunnioittanut minua pätkääkään. Hyvää hyvyttään totteli edes sen verran kuin totteli. MInun piti ensin oppia itse!!! Oppia kunnoittamaan itseäni, jotta voin vaatia samaa tammalta. Kun sitten kunnioitus saatiin kuntoon, saatettiin hioa ystävyyttä ja kumppanuutta. Ja sen määränpäänä saavutettiinkin suhde, jossa ei varusteita tarvittu lainkaan ratsiessa tai lenkillä kummankin kävellessä.

Summa summarum:

MInunkaan mielestäni kyse ei siis ole varusteista. Kyse on henkisestä tilasta.
Ane

ViestiKirjoittaja minna » Ke Joulu 02, 2009 1:54 pm

Itselläni ei ole yhtäkään huonoa kokemusta kuolaimettomien kokeilusta.
Voin hyvinkin Katja tulla Kallea kokeilemaan, soitellaan asiasta.

Hevosella on riehakointiin usein joku syy, jota kannattaa selvittää. Jos hepo pukkailee rajusti, se ilmeisesti haluaa ratsastajan alas ja miksi, se pitäisi ratkaista (satula, selkäkipu, ratsastajan vaikutus, ei luottamusta ratsastajaan). Useinhan asennetaan gramaanit tai annetaan raipasta joka pukkiin, jos vaan löytyy ratsi, joka pysyy kyydissä. Eli koitetaan saada hevonen ymmärtämään ,ettei ihmiselle saa kertoa tuntemuksistaan. Usein hepo kyllä kertoo jo pienemminkin merkein, jos kaikki ei ole hyvin. Meidän tulisi vain oppia sitä "kuuntelemaan". Hevonen, joka on huomannut ettei sen kuiskausta ja rauhallista kieltä kuunnella oppii nopesti sanomaan asiat ääneen. Kyllähän hevoset myös kaahailee innostuessaan vauhdista ja pukkailee myös, mutta ne pukit ovat silloin erilaisia useimmiten.
Eron huomaa myös siitä miltä hevonen tuntuu.

Toisaalta, jos ihminen tuntee tarvitsevansa kuolaimet turvakseen esim. maastoon, Onko hänellä oikeus hevosta kohtaan lähteä sinne, jos tuntuu, että vain mahdollisen kivun avulla voi sen retken turvallisesti tehdä.
Eikö meidän pitäisi harjoitella niin, että eläimen ei tarvitse kärsiä sen takia, että haluamme pitää hauskaa? Eli voisimme pitää hauskaa yhdessä.

Usein syy tottelemattomuuteen olisi korjattavissa. Tietenkin, jos hevonen pelästyy jostain ulkopuolisesta asiasta johtuen olisihan se kiva saada pysähtymään, mutta ei se tapahdu kuolaimellakaan, jos hevonen ei sitä halua.
Yhtä paljonhan meillä on ilman kuolaimiakin voimaa vetää ohjista hevosen päätä taaksepäin eli jarrun voima ei vähene kuolaimettomien kanssa, ainoastaan kipu. Eli onko oikeutta kivun avulla jne.
Ohjien käytöstä:
Toisaalta ohjista vetäminen tasaisesti molemmilla käsillä saa hevosen refleksiensä mukaan nojaamaan paineeseen (tasapainon korjaus) eikä jarruttamaan. Tasainen toinen ohja ja pidätteet ja peräänanto toisella ohjalla saa hevosen sitten paremmin hallintaan. Kaulan sivuttaisliike myös rentouttaa ja sitä kautta rauhoittaa. Tämä ei paksukaulaisilla hevosilla tietenkään ole niin yksinkertaista kuin sirommilla mutta kuolaimen kanssa kävisi niin, että kuolain tulisi suusta ulos toisesta suupielestä, vaikka koittaisikin toisella ohjalla sitä estää.
Kuolaimettomilla hätätilanteessa voi vetää vaikka kaksin käsin yhdestä ohjasta.
minna

ViestiKirjoittaja Katjusmaaret » Ke Joulu 02, 2009 10:39 pm

Joo, vkl olis ollu joutilasta aikaa Minnan tyypittää Kallea, mutta lähdemme anoppilaan pohjanmaalle :shock:

Olen kyllä todennut myös kuolaimella, että vetotaistoon ei kannata lähteä, pidätys-myötäys-pidätys-jnejne toimii huomattavasti tehokkaammin. Meidän Kalle on tosiaan niitä PAKSUkaulaisia, että tiedä sitten miten se sivuttaistaktiikka toimisi.

Ja sanottakoon nyt vielä selvennykseksi, että yleensä tuo herra on enemmänkin tahmatassu kuin mikään rodeohevonen. Satunnaisia virtapiikkejä lukuunottamatta :lol: Se saattaa toki olla tämän poikkeuksellisen riekkumisen takana, että mulla oli alun alkaen hiukan epäileväinen asenne tähän "vapaammassa tilassa" kuolaimettomilla laukkaamisen, minkä Kalle terävänä kaverina ehkä aisti ja ajatteli, että yritetäänpäs tuota naista hiukan höykkyyttää. Positiivista on se, että ei onnistunut tavoitteessaan, vaan naikkonen pysyi selässä ja riekkumisen päätteeksi palattiin ruotuun, eli takaisin työn ääreen (eikä muuten annettu raipasta kertaakaan koko episodin aikana) ja sitten meni HYVIN, niin kuin taisin sanoakin.

Mutta kuten sanottua; working on it!!!
Katjusmaaret

ViestiKirjoittaja minna » Ti Joulu 08, 2009 3:13 pm

Jarruttamis juttuuni unohdin mainita tärkeimmän avun eli istunnan. Sillä voi saada vauhtiin juuri ponnistavan hevosen n.s. istuttua alas ja rauhoittumaan, jos on hyvin satulassa ja kuulolla ja luottamus myös kohillaan.
Jos kuitenkin tarvii ohjasta enemmän jarruttaa, istunta syvällä jarruttaa ensin estämällä hevosen isoja ja vapaita liikkeitä, mutta sen avulla saa myös voimaa ja tukea ohjaspidätteisiin.
Ratsastajille usein käy niin, että he nousevat hevosen pinkaistessa jalustimille, mikä vapauttaa hevosen selän ja antaa tilaa liikkumiselle.
minna

ViestiKirjoittaja heppa » Ke Helmi 24, 2010 7:33 pm

Se Dr Cookin video oli hyva yritys, mutta he pilasivat sen antamalla tahallaan (tai alitajuntaisesti?) korkeammat arvot kuolaimettomalle ratsastukselle ilman ansiota ja kaikki kouluratsastajat taalla nakivat sen heti. Ja muutenkin, toinen kerta on usein parempi kuin ensimmainen.
Tassa pitaisi olla kyse kahdenlaisesta koulutuksesta: onko hevosella vahvempi suhde fyysiseen paineeseen (metalli suussa tai remmi turvan paalla, ei ole paljon eroa)vai vahvempi suhde itse ihmiseen ? Mutta tama asia on niin vaikea minulle ainakin, etta en edes halua nousta hevosen selkaan ennenkuin se tekee minun kanssa rauhallisesti tyota maasta kasin isossa aitauksessa ja ilmaan mitaan vehkeita. Ja sitten haluan etta se tulee minun luokse vapaana kun on aika ratsastaa. (riderhorsemanship.com ei nouse hevosen selkaan ellei hevone "hae' hanta)
heppa

ViestiKirjoittaja PihlaM » Pe Maalis 19, 2010 5:46 pm

Minä olen tässä viimeaikoina mietiskellyt sitä, että onko se kuolaimettomuus oikeasti hellä vaihtoehto hevoselle. Tämä pohdiskelu lähti siitä, että selitin pikkusiskolleni kuolaimettomuutta, ja totesin suun olevan paljon arempi paikka kuin turvan. Yritin vielä todistaa tämän väitteen ihan kokeilemalla asiaa itseeni. Järkytys oli aika suuri, kun totesin valitsevani paljon mieluumin paineen sinne suuhun, kuin nenän päälle. Nenän päälle painaessa oli tunne kuin olisin saanut sen ruston(?) kevyesti murtumaan, ja tuli ällöttävä ahdistunut olo. Suussakaan paine ei toki tuntunut kivalta, mutta ei nyt mitenkään kamalaltakaan. Onko hevosen nenä niin paljon erilainen, etten voi verrata omia tuntojani suoraan hevoseen? Vai olenko tuudittautunut valheellisesti siihen uskoon, etten kuolaimettomilla saa tuotettua hevoselleni kipua?
PihlaM

ViestiKirjoittaja Intsi » Pe Maalis 19, 2010 11:18 pm

Minä näkisin asian niin, että ihmisen suu eroaa ainakin yhdessä mielessä hevosen suusta oleellisesti; niillä on hammasloma (suupieliä herkempää ientä) toisin kuin ihmisillä. Itsellä ainakin ajatus ikenen painamisesta raudalla on pahempi kuin nahkaremmillä painaminen. Meidän nenäkin on tosiaan aika kapea verraten hevosen turpaan. Aavistus lähempänä tunnetta voitaisiin olla, jos vaikkapa kämmenen päällispuolta painaisi, toki siinäkin voi olla vielä eroa.

Siitä kuitenkin lähtisin, että nahka joustaa vähän ja menee jopa poikki, kun taas metallia ei hevin saa poikki. Itse olen kottikärryn metallilla murtanut varpaan. Olen myös lentänyt lauta-aidasta läpi, säärellä lautaa hipoen niin, että jalka turposi vähän. Jos uudestaan pitäisi jompikumpi tehdä, niin ennemmin törmään lautaan (sekin joustaa vähän), mutta en totta vie minnekään metalliin, betoniin tai kiveen.

Näin olen itse asian järkeillyt. Sen toki tiedän, että jopa tyynyllä voi tappaa, kuten Marko taisi fiksusti jossain asiayhteydessä täällä foorumilla mainita :lol:

Kuitenkin, jos tahtoo miettiä asiat niin, ettei hevosta satuttaisi niin varminta lienee ratsastaa ilman ohjastuntumaa tai täysin luomun.
Intsi

ViestiKirjoittaja M-H » La Maalis 20, 2010 9:14 am

PihlaM kirjoitti:Minä olen tässä viimeaikoina mietiskellyt sitä, että onko se kuolaimettomuus oikeasti hellä vaihtoehto hevoselle. Tämä pohdiskelu lähti siitä, että selitin pikkusiskolleni kuolaimettomuutta, ja totesin suun olevan paljon arempi paikka kuin turvan. Yritin vielä todistaa tämän väitteen ihan kokeilemalla asiaa itseeni. Järkytys oli aika suuri, kun totesin valitsevani paljon mieluumin paineen sinne suuhun, kuin nenän päälle. Nenän päälle painaessa oli tunne kuin olisin saanut sen ruston(?) kevyesti murtumaan, ja tuli ällöttävä ahdistunut olo. Suussakaan paine ei toki tuntunut kivalta, mutta ei nyt mitenkään kamalaltakaan. Onko hevosen nenä niin paljon erilainen, etten voi verrata omia tuntojani suoraan hevoseen? Vai olenko tuudittautunut valheellisesti siihen uskoon, etten kuolaimettomilla saa tuotettua hevoselleni kipua?

Välineellä kuin välineellä saa kipua, jopa tyynyllä joka mainittukin ylempänä jos käytös on sen mukaista.
Pari pointtia kuitenkin omia ajatuksiani.

BB suitsia eikä muitakaan suitsia ei saa laittaa niin, että ne tulevat turvan pehmytkudoksen päälle (eli sierainten) sinne missä hevosella on rustoa eikä luuta. Ihmisen nenäkin on rustoa, ei luuta. Se missä BB suitset ovat on luuta. Tämä siis ihan siksi, että tosiaan rusto taipuu, murtuu ja 'tuntee' joten tosiaankin ei missäännimessä sieraimille asti BB suitsia. Joten vertailu hevosen tuntemuksesta BB:n osalta ja ihmisen nenä eivät ole aivan balanssissa. Enemmänkin se otsaasi vastaisi. Toki hevosen pääkin saattaa joskus ottaa aika reippaita potkuja vastaan suhteessa mitä esim. ihmisen pää kestäisi mutta uskoisin silti otsan olevan lähempänä totuutta kuin nenän.

Toinen pointti, että hevosen suu on huomattavasti herkempi kuin ihmisen suu. Tämä johtuu siitä, että hevonen ei nää mitä se syö (turpansa eteen). Hevonen ei myöskään voi oksensaa koskaan, ikinä, missään tilanteessa. Joten jos se syö jotain tappavaa/haitallista niin seon sitten voivoi. Sen elämä perustuu täysin kykyyn eroitella suussaan tuntemuksien avulla syötävät osat sellaisista joita ei voida syödä.

Kolmas pointti, että kannattaa hieman kun testailee arvioida sitä painetta myös mitä ihmiset ohjiin käyttää. Ihmiselle kun testaillaan niin harva oikeasti pystyy vetämään ohjista samaa tahtia kuin hevosensa kanssa. Ihan maalaisjärkikin sanoo. Testitilanteissa usein myös paine kuvitellaan pienemmäksi mitä sitten käytämme todellisissa tilanteissa.

Neljäs pointti. Testasitko raudalla suuhusi ja nahalla kasvoihisi? Rauta+hampaat ovat aika ikävä asia tuntemuksiin kaikkineen. Lisäksi ien hammaslomassa ei ole kovin paksu ja sen takana on leukaluu.

Viides pointti Kielen tunkeutuminen nivelkuolaimella kurkkuun ja siitä seuraavat asiat.

Muttajoo en jatka enempää, tulisihan näitä pointteja minulta aika litania kun kotiläksyni olen tehnyt.
Kiteytettynä:Mielestäni kuolaimettomuus on hellempi vaihtoehto hevoselle kuin kuolain aina mutta mikään väline ei takaa hellyyttä vaan ihminen välineen takana.
Kuva
M-H
Site Admin

ViestiKirjoittaja Jenni » La Maalis 20, 2010 3:13 pm

Onko tällaista BB vs. kuolain testiä tehty "kunnon ratsastuksesta"?

Tässä ratsastajat sekä hevoset näyttivät olevan tasoa puska Ö, eikä hevosia ratsastettu edes ohjastuntumalla, kuolaimilla tai ilman. Olisi kiva nähdä joku pätkä missä vähän kokeneemmat ratsastajat pääsevät kokeilemaan BB-suitsia. Ei sillä, tuolle omalle on kuolaimettomat tulossa joka tapauksessa kun saan rahat jostain kokoon.
Jenni

ViestiKirjoittaja Paula » Su Tammi 23, 2011 4:59 pm

Täällä kyseltiin videoita ns. kunnon ratsastuksesta kuolaimettomilla.

Tässäpä pari

http://www.youtube.com/watch?v=KSRii4XwIqU

http://www.youtube.com/watch?v=ex88onfPc_0&NR=1

Ennen vuodenvaihetta löysin pari tosi ihanaa videota, joita kattellessa tuli suoraan itku silmään. Valitettavasti ne vaan on nyt poistettu.

Enemmänkin löytyy, kun laittaa tuubiin hakusanoiksi bitless dressage, Lg zaum dressur tai Lg bridle dressage yms.

Mitä tuohon Dr Cookin videoon tulee, niin tosiaankaan ratsastajat eivät ole mitään Pyhä Yrjö -tasoa, mutta mielestäni testissä onkin perinteisen kouluratsastuksen arvoja enemmän kyse siitä, kummalla suitsituksella hevoset näyttävät tyytyväisemmiltä. Tätä koskevat myös arvostelijoiden arviot.

Ja jos Jenni haluat kokeilla Kaustiselle mun LG:itä, niin ota yhteyttä. Tiedät varmaan, kuna omistaa Jussi-kullanmurun :D
Tyhmästä päästä saa koko kroppa kärsiä :-D
Paula

EdellinenSeuraava

Paluu Kuolaimettomuus